OCZ Petrol SSD 2.5" 128GB Review

scholpat 22 april 2012, 3.034 views

OCZ Petrol SSD 2.5" 128GB

Pluspunten

• De SSD is niet duur: ¤ 100,- voor 128GB
  • De SSD is best snel en zeker een enorme verbetering ten opzichte van een HDD.

Minpunten

• De SSD is na 3 weken al stuk!

Eerst het positieve:

De SSD is niet duur: ¤ 100,- voor 128GB
De SSD is best snel en zeker een enorme verbetering ten opzichte van een HDD.

Het negatieve:
De SSD is na 3 weken al stuk!

3 weken geleden na veel wikken en wegen toch besloten om OCZ nog een kans te geven.
De nieuwe indilinx controller zou beter moeten zijn dan de sandforce controllers.
Helaas is heeft mijn Petrol 128GB het na 3 weken al begeven.
Systeem werd eerst super instabiel, liep om de havenklap vast, tot windows 7 startte met een checkdisk, de SSD maakt dan een geluid alsof er een HDD gaat opspinnen :? .... Dat geheugen zo kan klinken 8)7
Bij 3% worden beschadigde sectoren gevonden en een paar probeert hij te fixen, waarna het systeem weer compleet vast loopt.

Waarschijnlijk is er met de controllers van Sandforce dus weinig mis, maar zijn de geheugen chips in de OCZ gewoon SUPER BAGGER!!!!

Nu maar hopen dat Mycom de garantie netjes af handelt want ik heb liever geen OCZ meer :'(

Even gezocht op internet. Zie link hieronder en trek zelf maar je conclusie of je ooit nog 1 euro aan OCZ uit wilt geven!

Heb jij ook een OCZ Petrol SSD 2.5" 128GB?

Reviews door de redactie

Hmm, ik heb de OCZ Petrol 64gb. Jouw beschrijving van de problemen lijken exact hetzelfde als die van mij. Alleen dat geluid heb ik nog niet.

Ik heb hem geïnstalleerd zoals iedere disk en al zeer snel bleef hij hangen soms met opstarten. Na een aantal dagen errors in windows, vast hangers in windows, niet meer opstarten van slaapstand etc.

Dus windows compleet opnieuw geinstalleerd. Na een paar dagen dezelfde problemen. Nogmaals windows opnieuw geinstalleerd --> zelfde problemen.

Daarna gaf ik het de laatste kans. Wat kleine verandering in de bekabeling (andere sata poort, verder precies dezelfde controller, aan de sata poort een andere harddisk).

Compleet windows opnieuw geïnstalleerd. Echter nu lijken de problemen verholpen te zijn???? Ik zit nu een maand op de pc zonder problemen. De andere disk op die ene sata poort waar de SSD opzat werkt gewoon normaal. Verder is er niks veranderd

Dus erg vreemd.

Ik hou jullie op de hoogte.
Kijk maar eens op deze link, opnieuw installeren van Windows is uitstel van executie. Lees daar verhalen van ssd's die in de eerste dagen al wat problemen vertoonde, nieuwe installatie van windows uitgevoerd uiteindelijk na een maand ssd helemaal dood.

Ja dat viel me ook op dat die naar slaap en hibernate stand faalt. Dat staat ook in de return posts van OCZ zelf. Normaliteit moet je toch wel een ssd in slaap/hibernate stand laten gaan?
Helaas vergelijkbare ervaring met twee (drie) Petrol 128GB-en in twee Debian Linux systemen;
Netjes naar AHCI overgeswitcht, noop aan de scheduler doorgegeven, maar na een paar dagen
diverse errors in /var/dpkg/ waardoor ik niet meer kon upgraden, verdere i/o-error op bestanden als /etc/resolv.conf dragen ook niet echt bij aan de stabiliteit van het systeem.

Ik vond het ook al vreemd dat er geen smart-zelftest informatie gecached werd zoals iedere moderne HDD die ik heb gehad doet.
UIteindelijk teruggebracht en bijbetaald voor een crucial-M4: die was om te beginnen al w´el in een anti-statisch zakje verpakt en gaf na montage en firmware ook heel wat meer smart-informatie, dus nu al meer vertrouwen in, ben benieuwd hoe dat verder gaat.

Ik neem aan dat iedere development engineer een goed produkt neer wil zetten en heb dus medelijden met de betrokken OCZ-ontwikkelaars...
Die laatste zin gaat echt nergens over hé. Nou heb ik zelf geen OCZ, maar het merk compleet afkraken op die manier, omdat je één slechte ervaring hebt gehad met één van hun producten gaat wel erg ver.
Wees blij dat je geen ocz hebt, vrienden van me hebben vertex 1 / 2 serie gehad en allemaal waren ze binnen de kortste keren defect.
Opmerking was meer grappig bedoelt, maar heb de zin verwijderd.
Oke, na wat zoekwerk vind ik wel meer problemen met OCZ. Dus misschien kan je beter voor wat anders gaan.

Vond alleen de laatste zin wat extreem, maar twas grappig bedoeld, dus mijn excuses.
Ik had 6 vertex SSD's steken. We zijn nu een jaar verder en 3 ervan zijn stuk. Ik geloof inderdaad dat je met 1 ervaring een merk niet kan beoordelen. Maar ik moet scholpat wel gelijk geven: Blijf weg van OCZ. Het enige dat ik nog nooit heb zien stuk gaan zijn de rebranded producten die niet door OCZ zelf zijn gemaakt. (voedingen, waterkoeling, enzv)
Tja de percentages zullen bij OCZ hoger liggen qua uitval, het is ook niet 1 en al ellende.

Ik heb ervaring met OCZ vertex turbo (1x), vertex(2x) en vertex 2(6x) en crucial m4 (4x).

Allemaal doen ze het nog perfect, voor mijn gevoel hebben de OCZ's zelfs minder performance degradatie, alleen kan ik dat niet bewijzen.
Mijn gevoel was hetzelfde bij mijn Vertex 2, maar die wou opeens ook niet meer uit de slaapstand komen. Ingeruild voor een M4...
Kom op OCZ heeft fouten en dat weet ik maar Corsair met die Nova serie is helemaal drama. Wel 250 Mb leessnelheid in grote blokken maar kleine blokjes net 10 Mb. Hmm dat spoort ook niet helemaal. Heb je net Windows XP/7 geinstalleerd ben je aan het afvragen waarom het zo langzaam gaat alsof je een oude hdd hebt met bb nee hoor je SSD kan geen 4k blokje snel lezen.

Ik heb laatst een Intel SSD gehad en die presteert echt aanzienelijk beter op een laptop met leessnelheid tot 375 Mb.
De Petrol SSD die ik in mijn moeder's pc heb ingebouwd vertoond ook al kuren na enkele weken: veel beschadigde sectoren, problemen met booten en programma's die plotseling niet meer werken.

Deze gaat dus weer terug naar de winkel. Kan verloren tijd ook geclaimd worden? ;)
(zie eerdere post van mij)
Zoals scholpat al aangaf was het inderdaad uitstel van executie.
Ik zou jullie op de hoogte houden dus hierbij mijn vervolg ervaring.

De SSD ging na 2 weken inderdaad weer kuren vertonen (blue screens). Uiteindelijk werd SSD niet meer herkend door de computer (niet zichtbaar in de bios).

Ik heb besloten om deze schijf niet op te sturen ter reparatie. Waarschijnlijk krijg ik dan een nieuwe of gerepareerde terug die ook weer binnen 2 weken defect is. Natuurlijk mag ik dit niet aannemen maar als je naar de reviews kijkt wordt je niet blij van deze SSD (+/- 70% van de reviews gaat over een defecte SSD).

Ik had de SSD bij Mycom gekocht. Ik heb een mail gestuurd en geprobeerd duidelijk te maken dat deze SSD gewoon geen degelijk product is en hem niet ter reparatie wil versturen. Ik heb dan ook gevraagd of ik deze SSD niet mag ruilen tegen een andere SSD die wel goed werkt (dus geen OCZ).

Ik kreeg een mail terug dat ik de SSD maar moest langs brengen bij een locatie en dat deze locatie een passende manier zouden zoeken voor mij. Echter moet ik best ver reizen voor een locatie dus ik heb de locatie Eindhoven benaderd wat zij voor mij konden betekenen.

De locatie Eindhoven reageerde binnen een dag en gaven mij de oplossing waarna ik vroeg. Ik kon de SSD terug brengen naar de locatie Mycom Eindhoven en een nieuwe SSD uitzoeken. Voor de oude SSD kreeg ik de dan geldende winkelprijs terug.

Dit was dus wel een stuk lager als de aanschafprijs echter zijn alle andere SSD ook flink in prijs gedaald. Dus een erg goede deal.

Ik wil Mycom Eindhoven bedanken voor deze uitstekende service.

Ik ben nu de trotse bezitter van een crucial M4 die vanaf het begin al uitstekend werkt.
SSD uit de doos gehaald, in computer gezet. Windows erop geinstalleerd. Niet belast met vage benchmark tools of wat dan ook geen defrag geen index...
Gooien met een SSD? Grappig bedoelt hoop ik?
En waarom is het tegenwoordig dat 1 defect artikel normaal kan zijn? Vroeger kocht ik een geheugenbank die na 5 jaar nog heel was, een HDD die na 5 jaar nog heel was.
Uitval is mogelijk, maar procentueel gezien was het vroeger pech hebben en ik heb het idee dat het bij OCZ veel te vaak voor komt. Ik ben niet de enige in ieder geval!
met een SSD kan je gewoon omgooien, die kan je uit een vliegtuig donderen bij wijze van.
met SSD's kan je gerust gooien(niet dat dat iemands grootste hobby is ofzo maar alsnog) daar zijn SSD's voor gemaakt!
zodat er geen data verloren gaat waarbij de schijf (of in dit geval de SSD) in extreme toestanden verkeert!

daar staat de merknaam: "Solid State Drive" ook voor.

als je met een harde schijf gaat gooien, dan is hij geheit dood!
omdat dat een (of meerdere) draaiende schijven zijn en daar met gemak fouten in komen.

en idd het komt tegenwoordig te vaak voor dat producten gewoon ronduit FOUT worden gemaakt en daardoor het geen toeval meer is dat het jammergenoeg kapot gaat.
daar heb je helemaal gelijk in!
@hardwarejunk
Bevestiging. Een SSD kan gewoon bijna geen mechanische beschadigingen oplopen.

En ja, een product kan een RMA zijn. Maar bij dit product is het gewoon geen pech dat 'ie stuk gaat, want dat doen ze massaal dus je kan het eigenlijk bijna verwachten. Een productiefout mag je wel afkraken.