Jetway X38XT-EN-512Q Review

martijnve 27 december 2007, laatste update op 2 november 2008, 2.430 views

Jetway X38XT-EN-512Q

Pluspunten

• (Relatief) Goedkoop
  • Stil
  • Snel

Minpunten

• Nog niet zo goed beschikbaar

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Ik heb mijn Jetway Radeon 3870 nu 10 dagen en ben er zeer tevreden mee, hij is gekocht als vervanging van mijn Jetway Radeon 2900XT die veel teveel herrie maakte.

De kaart
De kaart ziet er imho prachtig uit, en is wat kleiner dan de 2900 wat mooi is voor mensen met een minder ruime kast.
De koeler lijkt het meeste op de koeler van de X1950 XT(X) en de koeling van het memory en de vrm's zit niet vast aan de gewone koeler wat heel handig is als je een andere koeler wilt monteren. Verder is de cooler extreem stil, het is echt onvoorstelbaar dat zo veel prestaties te behalen zijn met zo'n stille koeler, hij draait bij mij permanent op de laagste (nagenoeg onhoorbare) stand. Idle wordt de kaart iets van 45 graden en onder load loopt het op naar de 80.

Game Ervaringen
Ik speel Crysis op Very High (alleen motionblur heb ik uitgeconfigureerd omdat ik het irritant vindt) op 1280x720. Wel heb ik via de config edgedetectaa op 2 gezet, dit zorgt voor veel mooiere planten maar kost wel wat frames. Dit alles doet hij op 20 tot 25 frames per seconde wat prima speelbaar is en er prachtig uit ziet.

De UnrealTournament 3 demo draait constant rond de 60 FPS met alles maxed (behalve vsync)

Oblivion speel ik op 1280x1024 met HDR aan en 8x AA geforceerd in CCC verder alles max, dit alles doet hij in steden tussen die 60 en 150 fps en buiten heel wisselend maar altijd boven de 50 fps, gemiddeld ongeveer 80 denk ik.

Ook leuk is dat je met deze kaart in windowed mode kan spelen zonder prestatieverlies, bij andere kaarten ging dit altijd tenkoste van de prestaties maar nu niet meer.

Modding
De kaart is goed van andere coolers te voorzien omdat de schroefgaten overeenkomen met de X1k serie en de memsinks los zijn van de normale cooler waardoor je deze kunt laten zitten als je er een andere cooler op monteerd.
Ik heb inmiddels een andere cooler op mn kaart gemonteerd:
Pics zijn hier te vinden: http://gathering.tweakers...message/29190130#29190130
Het is een ArcticCooling Accellero S1 met 2x een 120mm coolermaster ledfan. _/-\o_
Hij wordt nu 30 graden idle en 40 onder load.

Overclocking
Ik heb met de standaard koeler niet serieus aan het oc'en geslagen omdat hij standaard ook al erg warm wordt. Maar met de nieuwe koeler ben ik wel aan de slag gegaan.
Ik draai de kaart nu op 857 core en 1350 mem. Hierdoor gaat de load temp omhoog naar wel 45 graden :+
(stock is 777 core en 1126 mem)

Om de core voorbij de 860 te krijgen moet de bios eerst geupdate worden, dit ga ik waarschijnlijk deze week doen, ik zal dan die nieuwe resultaten hier bij zetten.

3d Mark 06
(Met een Core 2 Duo op 2.975 GHz)

@stock

Totaal: 10983
SM2.0 4803
SM3.0 5345
CPU 2495

Een pracht kaart dat lijkt me duidelijk, snel, stil, goedkoop, makkelijk modbaar en overclockt lekker. In crossfire doet hij het blijkbaar ook erg goed, maar ik ken niemand die er ook een heeft dus dat heb ik nog niet kunnen testen.

update 27-12-07
Ik heb inmiddels de bios geupdate maar ik kom niet verder met overclocken, nog even wachten tot softwarematig het voltage verhoogd kan worden.

update 02-11-08
Kaart is inmiddels 2x van eigenaar gewisselt maar nog wel in gebruik.

Heb jij ook een Jetway X38XT-EN-512Q?

Leuk je overclock resultaten, maar wat waren de orginele stockclock waarden, misschien handig als je een screenshot maakt van GPU-Z 0.1.1 (zoek even in de meuktracker) of haal hem hier weg.

De reden van aanschaf is ook handig om te weten, was je vorige stuk of.....

Mzzl Wiethoofd, verbeter/update ze! ;) (typo's zijn er uit ;))

[Reactie gewijzigd door Wiethoofd op 3 december 2007 20:07]

GPU-Z screenshot heb ik er bij gezet, reden van aanschaf staat bovenaan: omdat mn 2900xt teveel herrie maakte, typos heb ik meteen na posten verholpen (die 2 iig, staan er vast nog meer) :-P

edit: gefixt, bedankt voor de tips

[Reactie gewijzigd door martijnve op 3 december 2007 20:15]

dankje voor de update, en er staat nog een typo, hoofdletter van de vergeten
(...kast.
de koeler...)

nu nog even de stock clocks vermelden in je review en dan ben ik ook weer blij :P
Leest lekker weg en dat is belangrijk. (Veel getalletjes is ook interresant.) Verwacht trouwens niet nog een flinke schep snelheid er boven op als je bios update hebt gedaan.
Hij leest inderdaad lekker weg, en is ook een duidelijke review.

waarom trouwens een bios update, is een driverupdate en evt firmware upgrade van graka niet handiger? bios is met processor, geheugen en HD communicatie ed, of heb ik dat mis?

[Reactie gewijzigd door Wiethoofd op 3 december 2007 20:14]

Er zit een bug in de bios van de kaart zelf waardoor 860 mhz perfect stabiel is en het ding vanaf 861 onmiddellijk crasht. :-S

edit: aangepast wijsneus :-P
Nee is niet te verhelpen met een driverupdate.

[Reactie gewijzigd door martijnve op 3 december 2007 20:20]

tsja, is idd vervelend, maar 862 dan ;) :P en een driverupdate heeft ook niet geholpen?
Hij is nu 40 graden onder load dus ik denk dat ie nog wel sneller kan?

edit: en als hij bios update met hoger voltage (wat kan, niet aan te raden) kan hij een stabielere hogere clock krijgen met acceptabele temperatuur.

Waarmee overclock je trouwens?

[Reactie gewijzigd door The_Ownman op 3 december 2007 20:42]

Is het al iemand gelukt om het voltage te verhogen dan?
Ik heb wel pogingen gezien maar heb nog ergens gelezen dat het ook echt werkte (kaart wordt warmer en klokt beter)
Leuke review, ik zit zelf ook te kijken naar die ATI kaartjes maar ik vind 200 euro wel wat te duur. IMO zou een 3870 pas interessant worden rond de 150 euro.
Voor 200 euro heb je immers ook een 8800GT (wel slecht verkrijgbaar). Dus mijn vraag is, wat heeft jou ertoe gebracht om te kiezen voor de (langzamere) ati?
Kwa prijs/prestatieverhouding scoren ze ongeveer hetzelfde.

Ik heb gekozen voor de ati omdat deze veel stiller is en omdat ik bij vrienden met een nvidia kaart veel problemen zie met de drivers en ik met ati drivers nooit ergens last van heb. Verder ben ik het niet eens met hoe ze bij nvidia zaken doen.

[Reactie gewijzigd door martijnve op 3 december 2007 21:00]

deze ati kaarten zijn momenteel ook de enigste kaarten met dx10.1
Omdat ie stiller is? Je hebt er toch een andere koler opgezet, diezelfde koeler past ook op een 8800GT dus dan heb je dezelfde stilte.
Hey leuke review,

ik had vandaag ook mijn Jetway`s kunnen hebben maar was niet aanwezig toen ze de kaarten kwamen brengen dus doen ze morgen weer een poging, maar dan ben ik er zeker wel.
ik zal dan ook nog een review schrijven maar dan ga ik eerst nog even testen eerst met 1 kaart en dan met 2 kaarten in CF ;) dus als je iets wil weten of mij wil adviseren hoor ik het graag!!!

mijn specs zijn
q6600@3,2Ghz
2gb corsair 1066Mhz
asus P5kc (ddr2 1066)
bla bla bla ( rest is niet zo heel belangrijk)
ohja de voeding is een zalman 600hp
Ok, ben benieuwd naar je Cf scores :9~
Ik ga ze vandaag krijgen en morgen als het goed is mijn nieuwe geheugenbankjes en dan zal ik eerst on stock 3dmark06 voor je testen ;)

EDIT:
11:40 is ups ze komen brengen en whahaha wat mooi als ze naast elkaar liggen op tafel.
Ben nog op het werk. ;) :P :9

vandaag 5 december whahah sinterklaas avond
kids naar bed en dan CF test draaien

wel al vandaag 1 kaart de 3dmark laten draaien met de 3870@stock
en met q6600 op 3,25Ghz haalde ik een score van 11639 punten.
CF score volgt nog!!!

[Reactie gewijzigd door miorob op 5 december 2007 20:45]

leuke review ! en veel succes met je nieuwe Radeon _/-\o_
Nou daar komt ie dan :/

had beter verwacht maar met mijn
Q6600@3,2
2X3870 @ stock

haalde ik met 3dmark06 in Vista 16027 punten :O
Goede review!!! Met 1 kaart kom ik eigenlijk op het zelfde, maar met 2 kaarten kom ik maar aan de 13000+ met alles @ stock. Zou dit aan mijn mobo kunnen liggen? (1x pci-e16 & 1x pci-e 4) Als ik DIT zie word ik toch wel jaloers.
Zou goed kunnen iig, ik heb ook een 16x en een 4x slot, als ik 2x 16 had had ik allang een kaart bijgekocht.

heb nu windowsXP geinstalleerd en heb nog 1 keer 3dmark06 gedraaid met
Q6600@3,42Ghz
2XHD3870 @ stock in CF

en haalde hiermee een score van 17174

ik vind het al best zo, wacht nog even op betere driver en dan weer testen.

ps. score is te checken op

[Reactie gewijzigd door miorob op 11 december 2007 22:54]

/quote "Ik heb gekozen voor de ati omdat deze veel stiller is en omdat ik bij vrienden met een nvidia kaart veel problemen zie met de drivers en ik met ati drivers nooit ergens last van heb. Verder ben ik het niet eens met hoe ze bij nvidia zaken doen" /unquote.

Ik heb recent een Club3D HD3870 gekocht om precies deze redenen. 5 van mijn belangerijkste games(BioShock, Counterstrike Source, Halo 2, Oblivion en vooral Gothic 3) hadden allemaal rare kuren onder NVidia kaarten. Normaal was ik heilig overtuigd van NVidia kaarten, maar ze hebben me teleurgesteld. ATI mag dan iets trager zijn, ze hebben gewoon hun zaken voor elkaar en de beeldkwaliteit is over het algemeen beter (kleurenpalet, dat soort dingen, sommige dingen in games vallen me nu veel meer op).