Club 3D GeForce FX 5900 XT 128MB Review

TwieX 21 april 2005, 518 views

Club 3D GeForce FX 5900 XT 128MB

Pluspunten

• Redelijk overclockbaar
  • Goedkoop
  • Speelt spellen goed

Minpunten

• Geheugen Heatsinks

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Deze kaart gekocht als opvolger van een asus FX5200 kaartje (V9520 geloof ik). Ik heb hem gekocht na het lezen van een aantal reviews waarin vooral de overclockbaarheid van de 5900xt geprezen werd. Uiteindelijk werd het een Club3d omdat deze het goedkoopst waren.

Het is een goed kaartje voor DirectX 8 spellen. Ik speel(de) veel Battlefield 1942 en deze is op hoge resoluties goed te spelen. Bij de opvolger Battlefield Vietnam, een DirectX 9 spel, zie je dat de 5900xt power tekort komt om het op hogere resoluties te spelen. Wel is het spel goed te spelen op wat lagere (lees: normalere) resoluties.

De overclockbaarheid van het kaartje is redelijk goed. De core doet bij mij 472 Mhz stabiel (390 standaard), weliswaar met waterkoeling (aangepast asetek setje). Het geheugen is echter nauwelijks over te clocken. Ik heb het min of meer stabiel gehad op 720 Mhz (700 standaard), maar dit gaf toch uiteindelijk wat vastlopers. Ik vermoed dat Club3d een beetje bezuinigd heeft op het geheugen. Daarnaast heeft de Club3d standaard geheugenheatsinks. Deze zijn lastig te verwijderen (niet goed voor de garantie!), wat waarschijnlijk de reden is dat ik het geheugen niet veel hoger kan clocken.

Ik heb destijds 190 Euro betaald, maar ik zou nu bij een nieuwe aankoop eerder voor een 6600 serie Geforce gaan. Mocht je een dergelijk kaartje tweedehands tegenkomen, dan heb je er een goede koop aan.

Heb jij ook een Club 3D GeForce FX 5900 XT 128MB?

Misschien handig om even te vermelden dat de zalman VF-700 niet op deze kaart past, de geheugen koeling is net iets te hoog. |:(

Ik heb ook ruim een jaar veel plezier aan de kaart gehad, maar ga nu toch voor een 6600GT van Leadtec met een zalman koeler erop.
Op zich heb je wel gelijk dat de vf700 van Zalman niet past in verband met de koelblokken. MAAR bij de Zalman koeler krijg je aparte koelblokjes voor het geheugen en kan je de oude koelblokken dus vervangen, met als gevolg dat deze koeler er wel op past. Zoals ik heb gedaan.... ;)
hoe is het geheugen te overclocken met de niewe geheugen heatsinks, scheelt het wat ?
Prima, het geheugen van mijn 5900 XT loopt prima boven de 800. Je moet gewoon de heatsinks er af halen en er een NV silencer op zetten.