Asus AMD CPU on Board E45M1-I DELUXE Review

pruxor 19 april 2012, laatste update op 19 april 2012, 3.606 views

Asus AMD CPU on Board E45M1-I DELUXE

Pluspunten

• Overcompleet
  • Stil (passief gekoeld)
  • Snel

Minpunten

• Maximaal 8GB geheugen

Layout Score: 4
Ik was al een tijdje op zoek naar het ideale bordje om het moederbord in mijn nas (een A330IOn van Asrock) te vervangen. In eerste instantie lang getwijfeld over de E35M1-I Deluxe. Lang genoeg voor deze E45M1-I Deluxe om op de markt te komen. }>

Dit bordje voldeed aan al mijn eisen voor mijn ideale nas:
  • minstens 4 sata aansluitingen (dit bord heeft 5)
  • e-sata aansluitmogelijkheid voor backups
  • usb3 aansluitmogelijkheid voor backups
  • beetje energiezuinig
  • leuke performance
  • processor on board
Daarnaast beschikt het over wifi en bluetooth. Overcompleet dus wat mij betreft.

In de paar maanden dat hij nu draait heb ik nog geen haperingen kunnen constateren. Het koelelement wordt flink warm. Mijn vermoeden is dat dat komt doordat hij als always on machine toch een beetje als slaafje gebruikt wordt. De transmission daemon staat altijd aan en dat zorgt ervoor dat er altijd wel interactie is met het filesystem. Aangezien dat een software raid is, wordt de processor ook belast. De helft van de dag worden er kinder dvds vanaf gestreamd, daarnaast kijken pa en ma nog wel eens een filmpje.

Het systeem boot van een CF kaartje dat via een sata-CF adapter aangesloten is op de vijfde sata poort. De andere vier poorten zijn aangesloten op de hotswappable drivebays van de kast. In drie van die bays zit een Samsung Spinpoint F4EG van 2TB in een raidz configuratie. De laatste drivebay wordt gebruikt om af en toe een backup te kunnen maken. Eigenlijk maakt dat de e-sata en usb3 eis weer overbodig.

Kortom: als de prijzen van harde schijven weer dalen naar het niveau van augustus 2011 dan schaf ik zeker nog zo'n bordje aan om eenzelfde setup te maken voor een offsite backup.

Heb jij ook een Asus AMD CPU on Board E45M1-I DELUXE?

Omdat ik niet zo graag zaag in zo'n printplaat ;)
De M variant is een micro-ATX bord.
Oh oke, ik wist niet dat je specifiek ITX wilde :) Ik heb zelf dus de E45M1-M, toevallig ook voor een ZFS setup met 3 Samsung F4EG disks in RAID-Z1. Ik heb daarom een ATX behuizing erbij genomen. Kwam net wat goedkoper uit op die manier dan met ITX.

Maar het zijn wel mooie bordjes inderdaad. Lekker zuinig en de processor is meer dan krachtig genoeg. Zelfs wanneer je compressie inschakelt in ZFS is de performance nog heel erg goed. Niet dat ik dat gebruik, maar wilde het toch een keer testen.
Ik had het kastje al en aangezien ik daar best blij mee ben, ben ik weer op zoek gegaan naar een m-ITX bordje. Alleen jammer dat m-ITX nooit verder komt dan 6 sata aansluitingen. Zou nog best graag een nas bouwen met 5 schijven in een Array R2 mini en misschien een SSD als cache of zo.

OT: Ik neem aan dat je de firmware upgrade op die F4EGs wel ge-installeerd hebt? Ik kan geen werkende link meer vinden (vanwege de fusie met Seagate).
Mag ik vragen om welke reden je niet voor de E45M1-M PRO hebt gekozen? Die is volgens mij praktisch hetzelfde, maar zonder Wifi en Bluetooth. Als je dat toch niet nodig hebt ... :)
Qua prijs is dit natuurlijk wel erg duur. 160 is gewoon weg te veel geld voor dit soort specs.

Voor nog geen 100 euro heb je een mini-ITX H61 bord met een Intel G530. Veel meer CPU power (maar wel wat minder GPU power).
Heb je misschien een linkje naar het bord waar je aan refereert? Ik heb even geen zin meer in een intel bord maar wil em best even vergelijken.
Hoe warm is 'flink warm'? Ben al een tijdje opzoek naar een volledig passief gekoeld systeem omdat het stil is maar waar je wel alle basic dingen als internet/filmpje/word op kan doen, maar ik vraag me af hoe dat bordje zich houdt op een zomerse dag van 30 graden ;) Heb je een meting hiervan? Kun je m nog aanraken?
Hij draait software RAID, dat zal er ongetwijfeld mee te maken hebben ;-)
Dat weet ik wel zeker. Ik kan mijn hand er gewoon op leggen, voor een exacte meting moet ik morgen even een thermometer opsnorren.
Ik heb een digitale thermometer uit de kast gehaald. De kamertemperatuur is 30 graden volgens dat apparaat, kokend water 106. Binnenin het koelelement komt de temperatuur op zo'n 53 graden. Dat is bij 24/7 online en activiteit op de array. Als ik die thermometer een keer fatsoenlijk kan ijken kan ik een betere meting doen. Wellicht leuk om em een keertje serieus te belasten en te kijken hoe warm hij het krijgt.
Geweldig handige info dit! Als je die test die je zelf omschrijft nog een keer zou willen uitvoeren is het verhaal inderdaad compleet. Maar het is al goed om te horen dat je met de RAID opstelling en 24/7 activiteit dus nog redelijk beperkt blijft in warmteproductie. Ik wil m zelf dan in een http://tweakers.net/price...2/lc-power-lc-1340mi.html stoppen, dat zou mogelijk nog wat minder warmteafvoer hebben dan jouw opstelling, ik zie dat de kast redelijk ruim is.
Ik heb deze in een LC 1340 en bij een 1080p youtube filmpje ging ie toch vrij snel naar 70 graden (cpu en gpu). Ik weet eerlijk gezegd niet wat de max temps mogen zijn van deze dingen? Volledig fanless gaat dus niet lukken in ene lc1340, misschien met 2 noiseblockers 40mm dat het voldoende is.
Ik heb 'm in een LC1360, volledig passief. Vooralsnog niets aan de hand kwa warmte...

Wordt dagelijks flink belast (met name video). Ik gebruik 'm namelijk als mediacenter en tv-server (win7 met mediaportal en mportal tvserver, inclusief USB tvkaartje om HDTV van Ziggo mee te kijken).
Aangezien je hem gebruikt als NAS: Welke doorvoorsnelheden behaal je hiermee ?
Momenteel maar 30-40MB/s (schrijven). Ik heb sterk het vermoeden dat dat aan mijn gebruik van ZFS ligt. Ik haal namelijk dezelfde snelheden als ik een backup maak op een lokale schijf (ook ZFS). Ik denk dat de processor hier de bottleneck is. Bij mijn schoonvader heb ik een NAS gebouwd op basis van een oud moederboard (1 of andere quad-core) en die haalt dubbele snelheden.

P.s. sorry voor de late reactie.
Sinds kort heb ik ook nfs draaien op de server waar ik dit bordje in gebruik. Vanaf mijn desktop haal ik nu sustained writes van meer dan 80MB/s. Ik had ergens gehoord dat nfs beter zou performen dan samba. Dat het zo veel zou schelen had ik niet verwacht.