Specificaties 4,65" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Nexus i9250 Titanium Review

TheNephilim 19 april 2012, laatste update op 19 april 2012, 8.372 views

Samsung Galaxy Nexus i9250 Titanium

Pluspunten

• Strak uiterlijk & stevig design
  • Doet verassend lang met de accu
  • Spraakinvoer werkt goed
  • Pogo pins zorgen voor gebruiksvriendelijke accessoires

Minpunten

• Oriëntatie wisselen is traag of word niet opgemerkt
  • Scherm is vrij groot
  • Achterkant van het toestel is jammer genoeg van plastic

Op 9 februari 2012 heb ik bij Gigavolt de Samsung Galaxy Nexus (hierna SGN) besteld. Nu, ruim 2 maanden verder, leek het me wel een goed moment om mijn bevindingen in een review samen te vatten.

Waarom de Galaxy Nexus?

Mijn geschiedenis wat betreft telefoon is niet zo uitgebreid, ik doe over het algemeen vrij lang met een telefoon. Het begon met een Nokia 3330, toen een Sony Ericsson W800i (ofzo), een Nokia N95 volgde en als laatste heb ik een Nokia N97 in bezit gehad.
Die laatste deed me beseffen dat ik echt eens wat anders wilde. Hij is 2x weggeweest voor reparatie en dat had ook 2x te maken met het scherm. Die reageerde gewoon niet en na eindeloos vegen en klooien had je dan met een beetje geluk het goede knopje te pakken. De telefoon oppakken was er al niet meer bij, gewoon proberen terug te bellen.

Ik had al enkele Android & iOS telefoons de revue zien passeren, zowel op tweakers.net als ervaringen van vrienden en kennissen. iOS heb ik erg lang interessant gevonden, maar op het moment dat ik een telefoon wilde kopen koste de iPhone 4 8GB ¤ 480,- en de iPhone 4S ¤ 620,-. De SGN koste ¤ 500,- en zat qua features dichterbij de iPhone 4S dan bij de iPhone 4 8GB. De vrijheid van Android sprak me erg aan en zeker weten dat ik niet opscheept zat met een branded versie of een TouchWiz custom skin was helemaal een pré. Het enige waar ik mee zat was het grote scherm, daar heb ik echt op gegokt. Uiteindelijk is het dus toch de SGN geworden!
Overigens is het best frustrerend dat de SGN nu slechts ¤ 380,- kost en dat na 2 maanden al.

Hardware

Vorm
Toen ik het kleine doosje opende lag daar een hele grote telefoon! Ik schrok even maar kan vertellen dat het ondertussen prima bevalt.
De telefoon is dun en licht krom gevormd. De achterkant is voorzien van een reliëf en daardoor heb je iets meer grip. Jammer is natuurlijk het plastic materiaal waar de achterkant van gemaakt is. Dat had iets rubberachtigs mogen zijn, het plastic is namelijk nog steeds vrij glad. Je laat de telefoon gauw uit je handen glijden als je hem niet 100% goed vast hebt. Dat de achterkant van plastic is, komt doordat er rfid beschikbaar is op de telefoon.

Scherm
Het scherm is erg mooi om te zien en dat wil ik graag zo houden! Dus heb ik een (dure) screen protector van Martin Fields besteld. Deze kon ik er vrij simpel op zetten zonder stofjes of lucht eronder. Ik was erg verbaast gezien ik niet zo handig ben.
De screen protector doet heel goed z'n werk en is eventueel te wassen en dan terug te plaatsen. Een nadeel is dat het 'vegen' iets stroever gaat dan met een matte screen protector. Die heeft m'n zusje op haar iPhone 4 zitten en dat veegt makkelijker. Echter blijft er minder over van het mooie scherm.

Knoppen
De knoppen zitten prima op hun plek en zijn erg stevig. Ook de aansluitingen op de onderkant bevatten geen losse onderdelen en zijn helemaal één met de behuizing. Wel gevoelig voor stof overigens!

Behuizing en case
De behuizing wilde ik ook graag netjes houden en ben daarom gaan zoeken naar een case en Sena had als enige een case die perfect paste. De prijs vond ik toch wat hoog (+ buitenlandse verzending) en ik las op reviews dat de case iets te klein was. Dus besloten om maar even te wachten. Overigens is er nu een extra case voor de SGN bij Sena te krijgen. Dus maar weer eens kijken of dat wat is.
Bij de Phonehouse heb ik een generieke case gekocht waar de telefoon net in past. Jammer genoeg steekt hij heel iets uit, maar in de breedte is het wel prima voor elkaar. Deze was ¤ 15,- geloof ik.

Geluid
Ik las al klachten over het volume, deze is inderdaad wat aan de lage kant. Er zit maar één klein speakertje in terwijl dit bij de iPhone al 2 speakertjes zijn. Met maar een speaker is de kans dat deze bedekt is door je hand natuurlijk wat groter. Al zit hij aan de onderkant en niet aan de zijkant.

Software

Op het moment van schrijven gebruik ik Android versie 4.0.2. Geen custom roms of iets dergelijks, gewoon puur Android ICS.

Algemeen
Het gebruiksgemak is hoog! Alles werkt intuïtief en zoals je verwacht dat het zou moeten werken. Zeker als je er eenmaal mee aan de gang bent vlieg je er doorheen.

Gebruik
Ik gebruik de SGN vooral voor WhatsApp. Regelmatig nieuwe berichten in een groep met een aantal vrienden. Ook Facebook wil nog we eens checken. De tweakers.net app start ik ook nog wel eens op en daarnaast gebruik ik Chrome voor het surfen. Ideaal dat hij alles synced met Chrome op je PC, scheelt nog wel eens hele links intypen als je deze vaker bezoekt, ook op je PC.

Typen
Typen op een touch-toetsenbord was ik niet gewend. Op mijn Nokia N97 zat gewoon een vast QWERTY toetsenbord en dat beviel prima. Op de SGN moest ik toch echt even wennen. Als je er echt even voor gaat zitten werkt het prima, even zo snel typen gaat meestal fout.
Het aanvullen werkt leuk, al wil ik nog wel eens woorden typen die niet tot de Nederlandse taal behoren, dat wil natuurlijk niet. Als je backspace doet ondoet hij de wijziging weer, maar vaak ben je al verder aan het typen en moet je weer terug.

Het ligt natuurlijk aan mezelf, maar het blijft lastig, typen op een virtueel toetsenbord. Desondanks zit het prima in elkaar bij de SGN

Toetsenbord

Spraakinvoer
In plaats van typen, kun je ook gewoon praten tegen je toestel! Dit kan bij alle tekstinvoer en werkt verassend goed. Je moet wel duidelijk praten en soms doet hij er even over, maar als je niet zo goed kan typen of je handen vol hebt, vormt het zeker een alternatief!

Spraakinvoer

Snelheid
Om toch wat stats prijs te geven heb ik de AnTuTu benchmark gedraaid (v2.7.3). Alle andere apps afgesloten, maar verder de telefoon gelaten zoals ik hem gebruik.

Rang AnTuTu benchmark

Resultaten AnTuTu benchmark

Buiten deze stats voelt de telefoon erg snel aan. Alleen met grote hoeveelheden WhatsApp berichten wil hij nog wel eens wat stroef aanvoelen, maar echt last heb je er niet van. Installeren van Apps gaat snel en ook surfen is razend snel met de Chrome browser.

Landscape modus
De telefoon kun je niet gebruiken in Landscape modus. Uiteraard bij applicaties wel, maar gewoon in het menu en dergelijke werkt dat niet. Ook is me opgevallen dat het wisselen van Letter naar Landscape erg lang kan duren, je moet soms echt even schudden voor de telefoon door heeft dat je de telefoon omgedraaid hebt. Echt een minpunt!

Widgets
Voor sommige apps is het mogelijk om een widget toe te voegen. Ook zijn er enkele widgets van Android zelf, denk hierbij aan de klok bijvoorbeeld. Op dit moment heb ik een agenda widget op m'n front page staan. Hiermee kan ik makkelijk zien wat voor afspraken en herinneringen ik nog heb. Er is bijvoorbeeld ook een handige widget voor het uitzetten van bijv. gps/wireless/etc.

Front page

Synchroniseren
Als je een Google Account linked aan je telefoon kun je heel gemakkelijk je mail & agenda syncen. Ook contacten kun je synchroniseren al moet ik zeggen dat je toch gauw 'telefoon contacten' en 'mail contacten' hebt. Op de telefoon zie ik alleen de telefoon contacten. Ik denk dat als je een emailadres in zou vullen, dat hij ze dan netjes linked.

Dropbox
Erg makkelijk is Dropbox! Je kunt uiteraard bij al je bestanden, maar je kunt ook aangeven dat foto's die je maakt automatisch gesynced worden naar je Dropbox. Je kunt aangeven dat je dat alleen wilt als er WiFi beschikbaar is.
Op deze manier heb je je foto's snel bij de hand en hoef je niet te klooien met kabels of iets dergelijks.

Camera
De camera voldoet prima, maar verwacht geen top foto's! De foto's moeten echt goede belichting hebben anders zie je gauw korrels.

Hieronder een aantal foto's die ik gemaakt heb in zonnig/bewolkt weer.

Foto gemaakt met de SGNFoto gemaakt met de SGNFoto gemaakt met de SGN
Foto gemaakt met de SGNFoto gemaakt met de SGNFoto gemaakt met de SGN
Foto gemaakt met de SGN

Instellingen

Hier wil ik nog even kort ingaan op de instellingen en mogelijkheden wat betreft het inzien van statistieken enzo. Erg uitgebreid aanwezig in Android!

Instellingen

Accu
Over de SGN was niet iedereen positief te spreken wat betreft de accuduur. Toch houd ik het 3 dagen vol voordat ik hem aan de lader leg! Erg lang dus, al doe ik geen hele gekke dingen zoals games ofzo. Over het gebruik heb je al kunnen lezen, dus dat lijkt me duidelijk. GPS staat overigens uit.
Belangrijk is dat je de telefoon als je hem net hebt, 4x 100% laat opladen en weer leeglopen! Dus 4 volle cyclussen.
Je kunt ook heel netjes zien wat of welk programma de meeste accucapaciteit verbruikt.

Accu

Dataverbruik

Net als bij accuverbruik kun je ook bij dataverbruik zien welk programma wat verbruikt. Ook kun je de limiet van je provider ingeven (200MB bij mij) en daarop de telefoon instellen. Je krijgt dan netjes een waarschuwing bij de door jou ingegeven hoeveelheid MB's.

Dataverbruik

Accessoires

Behalve de case die ik gekocht heb, gebruik ik geen extra accessoires voor de SGN. Toch is er erg mooi spul beschikbaar en mede door de pogo pins die op de SGN zitten, word het een stuk makkelijker.

Neem bijvoorbeeld de autohouder, geen gepruts met de USB aansluiting, gewoon erin zetten en klaar! De pogo pins voorkomen ook dat je binnen no-time een lamme mirco/mini (?) USB aansluiting op je telefoon hebt.

Autohouder

Als je goed kijkt, zie je ze zitten op aan de rechterkant. De pinnetjes vallen weer in gaatjes in de telefoon. Helaas heb ik hier geen foto van kunnen vinden en heb ik geen fotocamera in de buurt.

Misschien kom ik nog op meer onderwerpen die ik graag wil behandelen, maar dit was het voor nu! De telefoon is echt een topper, bevalt helemaal goed. Elke telefoon heeft wel z'n nadelen en dat zijn bij deze misschien toch de grootte, al ben ik er helemaal aan gewend. Het wisselen van oriëntatie werkt niet goed, maar hopelijk word dat in een volgende ICS versie opgelost. De accuduur is erg goed en over snelheid is niets te klagen.

Edit: Foto's (gemaakt met de camera van de SGN) toegevoegd

Heb jij ook een Samsung Galaxy Nexus i9250 Titanium?

Probeer swiftkey 3 beta eens, werkt extreem goed met typen :P
Ga ik eens proberen! Thnx voor de tip ^^
Negatief "Scherm is vrij groot"???? :D
Ik heb 'm ook een paar maanden, maar hij is "precies goed" (hij had zelfs groter gemogen, maar dan is hij te groot voor je broekzak). En die plastic achterkant: IK vind 'm mooi. Maar goed, mooie review!
Ieder zo z'n mening hè :P

De telefoon past bij mij ook in m'n broekzak, maar niet bij alle broeken gaat dit perfect. Zeker niet als je dan ook nog eens gaat fietsen of zitten. Ik kan me voorstellen dat de 'zakelijke' spijkerbroek er minder blij mee is en dat hij daar niet eens in past.

Ik heb niet gezegd dat de plastic achterkant lelijk is, behalve dat het afdoet aan de stevigheid van de rest van het toestel en dat het vrij glad is. Het is inderdaad niet lelijk, het staat prima.
fabrikanten moeten en zullen de concurrenten overtreffen en dan gaan ze steeds van die idioot grote schermen in plaatsen.
Zo, ik heb even wat foto's gemaakt, ik moest nog naar de manege en later de hond uitlaten :P
Prima recensie, erg gedetailleerd! Ik heb hem zelf aangeschaft toen hij net uit was. Werelds toestel. Daarvoor een Blackberry gehad (daarvoor een htc hero) puur om eens BB uit te proberen maar man wat ben ik blij weer een android toestel te hebben. Daar nog eens bij komende dat de galaxy nexus echt een fijn toestel is. Past net in de broekzak. Doet zijn ding en is heerlijk in gebruiksgemak. Top toestel naar mijn mening :)

Volgens mij heeft de iPhone 1 microfoon en 1 speaker aan de onderkant die er precies hetzelfde uitzien, dus geen 2 speakers.

Verder nette review!
Prachtige review. Ik heb deze 4 dagen geleden ook aangeschaft en ik moet zeggen hij bevalt mij goed. Ik heb maar 1 probleem dat is de speaker. Na dat er een geluid is afgespeeld hoor ik een soort klik(3 seconden na het geluid). Dit lijkt zowat op het uitschakelen van de speaker, als het stil is in de kamer valt het zeer goed op. meerdere mensen hebben dit probleem precies: http://code.google.com/p/android/issues/detail?id=22307

voor de rest moet ik zeggen dat ik het volledig eens ben met je review!
Je min puntje "Oriëntatie wisselen is traag of word niet opgemerkt" is nu opgelost in 4.1. Ik merkte het zelf ook. Maar na de update is het allemaal vloeiend. Thank you project Butter
Duidelijk review veel plezier met het toestel heb zelfde toestel
Mooie review. Heb de telefoon nu ook een maand en hij bevalt goed. De houder heb ik ook. Mooi ding en handig. Alleen het erin stoppen en verwijderen van de Nexus gaat me denk ik het volumeknopje kosten. De randen zijn zo strak dat ik moet proberen de zijkant wat weg te duwen. Lastig. Misschien een beetje wegvijlen/-knippen?