AMD Geode NX 1750 (S-A, 1.4GHz, 256KB, 266MHz FSB, 14W) Review
Ik heb een jaar geleden een Geode NX1750+ gekocht, omdat ik een Asrock K7S41GX mATX moederbord nog had liggen en daar iets leuks mee wilde doen. Prijzen vielen best mee en vallen nog steeds mee, hoewel vandaag de dag een Celeron 440 o.i.d. een goedkopere keuze kan zijn, verder beginnen de Geode's een beetje op te raken, want ze zijn al een tijdje uit productie. De combinatie Geode en Asrock moederbord (SiS 741GX chipset) werkt pas lekker nadat je de laatste BIOS updates hebt gedaan. Ze zijn opgehouden bij BIOS update 2.80 en daarmee is weliswaar 1,25V Vcore spanning mogelijk (nodig om de Geode niet te veel vermogen te laten stoken), maar de PST in de BIOS (nodig om aan frequency scaling te doen) zijn tamelijk "fucked...
Pluspunten
Erg laag energieverbruik Blijft erg koel Prima te overklokken Performance prima voor standaard desktop- en servertaken
Minpunten
Wordt doorgaans slecht ondersteund op moederborden Steeds moeilijker te krijgen
Eindoordeel
De combinatie Geode en Asrock moederbord (SiS 741GX chipset) werkt pas lekker nadat je de laatste BIOS updates hebt gedaan. Ze zijn opgehouden bij BIOS update 2.80 en daarmee is weliswaar 1,25V Vcore spanning mogelijk (nodig om de Geode niet te veel vermogen te laten stoken), maar de PST in de BIOS (nodig om aan frequency scaling te doen) zijn tamelijk "fucked up". Erger nog: bij een Vcore van 1,25V start het OS niet zonder meer op, doordat er een bug in de APIC zit. Windows XP installeren moet met een truuk (op F5 rammen tijdens het eerste installatiescherm en daarna "Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC", ACPI PIC HAL (Halacpi.dll) kiezen, zie deze en deze info). Onder Linux opstarten met kernel opties: noapic nolapic
Verder moet je onder windows RMclock installeren en onder Linux de powernow-k7 kernel module vervangen, AMD PowerNow! werkt namelijk niet door de "broken PST tables". Theoretisch kan de Geode op een Vcore nog lager dan 1,25V werken (tot 1,05V als je onder de 1000 MHz blijft, zie AMD datasheet), maar sowieso ondersteunt het Asrock moederbord geen on-the-fly VID switching (Vcore spanning), zodat je het met FID switching (multiplier) moet doen. Leuk detail: met een multiplier van 3 werkt de processor nog feilloos op 400 MHz, in plaats van 1400 MHz.
Edit: na het bakken van een custom kernel hoef ik ook geen noapic/nolapic meer toe te voegen
Maar daarna heb je werkelijk een energiezuinig systeem! Ik heb nog niet eens echt componenten die weinig stroom verbruiken (gewone 160GB 3.5" IDE harddisk, el cheapo PSU) en dan zakt het totale opgenomen vermogen uit het lichtnet in rust al onder de 60 watt volgens de Energy Check 3000. Het moet dus nog beter kunnen, met een effectievere voeding denk ik dat er nog wat winst te behalen valt. Een 2.5" harddisk zou ook nog kunnen, maar die zijn nogal duur per gigabyte, het prijsverschil verdien je niet terug in minder stroomverbruik. Ik wil nog een SATA controller toevoegen en dan het systeem laten draaien op 2 SATA disks in RAID. Uiteraard tweaken met hdparm, zodat het array een minuut na gebruik in standby gaat.
Een alternatief voor het Asrock bordje is een Jetway J7F3 (mini-ITX met SiS 741CX chipset), maar die is redelijk prijzig, voor iets meer geld kan ik ook een bordje voor een mobiele Intel Core2Duo processor kopen en die levert veel meer performance bij een vergelijkbaar energieverbruik.
Overklokexperimenten heb ik ook gedaan: je kunt de multiplier weliswaar niet verder zetten dan 10,5 (met een FSB van 133 kom je dan op 1400 MHz), maar de FSB kun je makkelijk naar 166 zetten, waarna de processor stabiel op 1750 MHz draait. Wel de spanning ietsje hoger zetten voor de stabiliteit, uiteraard wordt de boel hierdoor niet energiezuiniger. Verder heb ik niet zoveel overklokexperimenten gedaan, het ging mij eerder om underclock
Heb jij ook een AMD Geode NX 1750 (S-A, 1.4GHz, 256KB, 266MHz FSB, 14W)?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (8)
Dit geeft Linux aan als je de originele kernelmodule gebruikt:
powernow: PowerNOW! Technology present. Can scale: frequency and voltage.
powernow: No PST tables match this cpuid (0x781)
powernow: This is indicative of a broken BIOS.
powernow: Trying ACPI perflib
powernow: ACPI perflib can not be used in this platform
powernow: ACPI and legacy methods failed
powernow: See http://www.codemonkey.org.../cpufreq/powernow-k7.html
en met de gemodificeerde kernelmodule:
powernow: Overwriting PST table with manual settings
VID: 0x19 (1.050V)
VID: 0x19 (1.050V)
VID: 0x19 (1.050V)
VID: 0x17 (1.100V)
VID: 0x15 (1.150V)
VID: 0x13 (1.200V)
VID: 0x11 (1.250V)
powernow: Minimum speed 403 MHz. Maximum speed 1410 MHz.
Jammer genoeg kan alleen de multiplier (FID) worden beïnvloed, de Vcore (VID) kun je niet on-the-fly veranderen, althans niet met de K7S41GX, dus deze tabel is louter illustratief
[Reactie gewijzigd door matramurena op 27 juli 2024 05:46]
http://www.computerstunt....0-asrock-k7s41gx-vga.html
(geen reclame, probeer behulpzaam te zijn)
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn