Gigabyte GA-X38-DQ6 Review

MAX3400 3 december 2007, 2.480 views

Gigabyte GA-X38-DQ6

Pluspunten

• uitgebreide aansluitingen voor allerlei devices
  • ruime indeling rondom socket voor andere cooler
  • drivers voor Win '98 t/m Vista x64

Minpunten

• layout voor sommige cases niet optimaal
  • PCI-E slot vlakbij DIMM-sloten en "vreemde sluitclip"

Layout Score: 3
Dit bord ging als basis dienen voor mijn nieuwe werkstation en een paar eisen die ik stelde aan een moederbord, beperkten het aantal borden wat in NL leverbaar is. Deze eisen zijn: 2x SATA RAID, 2x Gbit, Core2Quad-ondersteuning waarvan 2x SATA RAID niet altijd even goed te vinden is bij verschillende fabrikanten.

In ieder geval, na wat reviews lezen en chipsets vergelijken, toch maar dit bord gekozen en vol goede moed de overige onderdelen gekozen/besteld.

Algemeen
Het bord wordt in een handige doos met draaghandvat geleverd. Wel is de doos voorzien van erg schreeuwerige en grote plaatjes met kreten die de gemiddelde computerbouwer waarschijnlijk allemaal aan zich voorbij zal laten gaan.

In de doos vindt je 2 verdiepingen waar bovenin het moederbord netjes verpakt in plastic (zijnde een soort meeneemmaaltijd) en onderin een kartonnen doos met heeeel veeel kabels, de driver-CD, de handleiding en een quickstart guide.

Featureset
Zoals ik eerder al aangaf, wilde ik 2 SATA RAID-controllers en die zijn netjes color-coded op het bord aangebracht. Verder vind je een 775-socket wat ruim is neergelegd zodat er voldoende ruimte is voor aftermarket coolers. Het chipset zelf wordt gekoeld middels een heatpipe; een ontwerp wat je de laatste tijd vaker ziet bij verschillende fabrikanten.

Verder heeft het bord 10 USB, IEEE1394, printerpoort (jaja!), 2x Gbit LAN en een, voor mij voldoende, onboard Azalea soundcard.

Layout
Niet enorm hard over nagedacht. Voor een gewone ATX-kast is het bord handig maar er zijn toch een paar puntjes van kritiek hier te vinden.

De IDE/floppy-aansluitingen kunnen in een gemiddelde ATX-kast toch erg dicht bij de drivebays zitten waardoor je je kabels in rare bochten moet wringen. Gelukkig heb ik hier geen last van want de afstand tussen bord en drivebays in een Stacker 810 is voldoende. Maar dat bracht het volgende probleem aan het licht; in een 810 moet de voeding onderin en dan moet je een kabel trekken naar helemaaaaaal bovenin voor de 12V-aansluitingen van het bord. Niet echt handig maar gelukkig zijn de kabels bij huidige voedingen lang genoeg om ook dit te bereiken.

Prestaties
Ik wil een stabiel systeem en zal niet overklokken. Dat lijkt me, afgelopen zaterdag na in elkaar zetten, redelijk gelukt. Heel simpel 2 Raptors in RAID0 aangesloten, XP-CD erin (slipstreamed met drivers) en gaan. Nog geen kwartier later was de PC klaar. Als eerste natuurlijk even wat Windowsupdates draaien en BOINC installeren; zonder uitzondering ging dat vlekkeloos en mijn eerste WU's van BOINC gaan errug snel.

Echte prestaties kan ik pas meten als de CPU vervangen wordt door een Q9450 maar nu is het bord erg stabiel en ook erg koel (heatpipes kan ik zonder problemen aanraken).

Opmerkingen
Initieel draait dit bord met een 8400GS PCI-E kaart; deze was erg moeilijk te monteren. Niet alleen zit de kaart vlakbij de DIMM-sloten (maar raakt ze niet) maar de PCI-E sloten hebben een soort vergrendeling om kaarten vast te houden; helaas is hier veel kracht voor nodig om deze in te drukken bij het plaatsen van een kaart. Beter is handmatig de vergrendeling op te heffen en daarna de kaart te plaatsen.

Heb jij ook een Gigabyte GA-X38-DQ6?

Heb dat X38 bordje ook. Kwam alleen gelijk iets tegen waar ik niet zo blij mee was, geen idee of jij dat ook had:
Toen ik de (op moment enige) hd aansloot op 1 van die 2 sata's die los (en wat hoger) staan van de andere 6 wilde windows niet lekker lopen. Heel traag en veel schijfactiviteit, + een ruim 16u durende format tijdens windows installatie.
Toen sloot ik 'm aan op een van die 2 rechtsonder en toen ging ie als een speer!

Had jij dat heel toevallig ook?
Late reaktie maar nee.

Ik heb mijn setje Raptors zowel op de JMicron als de Intel geprobeerd en in beide gevallen was formatteren, installeren etc. echt vliegensvlug. Heb wel gemerkt dat je van te voren (in de BIOS en in de RAID-configs) wel een aantal dingen moet bekijken en instellen want achteraf boot-order en dergelijke aanpassen, lijkt me niet de meest ideale manier.

Maar ja, mijn DQ6 werkt vlekkeloos; hopelijk is het bij jou ondertussen ook opgelost.
kan het zijn dat dat de raid controllers zijn :)
Hij had 2 schijven in raid en schrijft dat die een bord zocht met 2 raid sata aansluitingen.
Denk dat dat het is, hoor het graag.
Ik heb net dit bord besteld
op mijn gigabyte bord zitten ook 2 controllers, de sata aansluitingen zijn min of meer opgesplits in twee groepjes, voor de verschillende controllers verschillende aansluitingen. lijkt me dat het daar aan lag.