Nokia Lumia 800 Blauw Review

Bokmaaa 24 april 2012, 6.941 views

Nokia Lumia 800 Blauw

Pluspunten

• Hardware mooi & solide
  • Windows Phone 7
  • Snel groeiend

Minpunten

• Marketplace blijft nog achter bij Android & iPhone
  • Klepje bij USB poort potentieel schadepunt

Introductie

Ten tijde van het schrijven van deze review heb ik de Lumia 3 weken in gebruik. Mijn vorige toestel was een HTC Desire Z. Dit is mijn eerste niet-Android smartphone, dus de vergelijkingen die ik maak zijn met Android.

Ik heb gekozen voor de Lumia omdat ik nieuwsgierig was naar Windows Phone en het design van dit toestel me erg aanspreekt. Na een aantal jaar Android wilde ik wel eens wat anders, enter de Nokia!

Deze review zal naast het toestel ook voor een groot deel over Windows Phone gaan, aangezien dat natuurlijk grote invloed heeft op de ervaring met de telefoon.

Het toestel
De Lumia 800 zit fraai verpakt waarbij goed is gekeken naar de verpakking van de iPhone. Het is voorzien van de gebruikelijke accessoires, een oplader (met los te koppelen USB kabel), headset/oordopjes, handleiding en een perfect passend beschermhoesje in de kleur van het toestel.

Na het aanzetten valt het heldere scherm op, en na het instellen van zwart als achtergrondkleur is het fantastisch om te zien dat de overgang van scherm naar rand nauwelijks te zien is. Vooral na het matige scherm van de Desire Z is dit een prachtig staaltje techniek, pik zwart met heldere kleuren die bovenop het scherm liggen. Erg mooi.

De behuizing is uit 1 stuk kunststof gefreesd en voelt zeer degelijk aan. Van eerdere berichten over rammelende knopjes heb ik geen last, waarschijnlijk heb ik een latere serie, alles zit vast en voelt solide aan. Naast de cameraknop is de rechter zijkant voorzien van de aan/uit knop en de volume toetsen.

Het toestel is aan de bovenkant voorzien van een poort voor een jackplug voor headset of koptelefoon, de USB poort om op te laden of aan de PC te hangen en de plek voor de micro SIM kaart. De USB ingang zit achter een klepje, wat natuurlijk de zaak stof- en vuilvrij houdt, maar dit klepje voelt wat fragiel aan. Ik kan me voorstellen dat dit ooit kapot gaat, aan de andere kant is hij alleen open geklapt als het toestel aan de lader ligt en gebeurt er dus niet zoveel mee.

De eerste week dat ik het toestel gebruikte schrok ik erg van de batterijduur, als ik hem 's morgens van de lader haalde redde hij het einde van de dag lang niet. Gelukkig is dit onlangs met een upgrade sterk verbeterd, ik red het nu (ongeveer) een uur of 30, voor mij lang genoeg.

Door de cameraknop ingedrukt te houden activeer je de camera. Dit kan zo ingesteld worden dat dit ook werkt op het moment dat het toestel gelocked is. De camera presteert uitstekend in het licht, en kakt behoorlijk in als het donkerder wordt. In het licht ben ik erg te spreken over de kleuren, snelheid e.d., gezellige kroegfoto's zijn stuk voor stuk korrelig, met fletse gezichten van de flits. Close ups met flits zijn dan wel weer goed te doen.

Het wisselen tussen camera en gemaakte foto's werk net als op de iphone, als je een foto hebt gemaakt kan je het camera scherm aan de kant schuiven en zie je de laatst gemaakte foto's. Dit werkt erg soepel en ziet er goed uit.

De software
Nokia heeft groot ingezet op Windows Phone, en tot nu toe kan ik me dat goed voorstellen. Het systeem werkt razendsnel en ziet er zeer gelikt uit. De livetiles op het homescreen werken perfect, de lijst apps is snel te browsen door op de eerste letter te zoeken en de horizontale opbouw van de meeste apps werkt intu´tief en ziet er zeer gelikt uit. Vergeleken met de opbouw van iPhone en Android voelt dit als een stap vooruit, zowel qua uiterlijk als werking.

Naast de gebruikelijke Windows toepassingen heeft Nokia een aantal zaken toegevoegd, waarvan voor mij de belangrijkste de gratis offline navigatie is. Er kan gekozen worden voor kaarten welke gedownload kunnen worden, dit kan per provincie/gebied of een heel land in 1 keer. Na het downloaden kan de navigatie zonder internetverbinding gebruikt worden. Erg handig in het buitenland dus.
Nokia Music en Kaarten heb ik nog niet geprobeerd.

╔Ún ding waar ik me aan stoor: het is (nog) niet mogelijk het automatisch draaien van het scherm uit te schakelen. Ik check graag vanuit bed nog een aantal zaken, en moet me nu in allerlei bochten wringen om normaal te kunnen lezen.

De browser Internet Explorer doet zijn werk, maar is in mijn beleving niet zo soepel als de standaard browser op mn Desire Z. Het automatisch schalen van tekst naar het scherm werkte daar perfect, hier kan Microsoft een voorbeeld aan nemen.

Na de upgrade naar 7.5 biedt Windows Phone een vorm van multitasken aan. Hoewel het technisch gezien niet Úcht multitasken is, voelt dit wel zo. Tijdens welke app dan ook kan altijd terug worden geschakeld naar het hoofdmenu. De app die op dat moment actief was wordt dan gepauzeerd, en zodra die app weer geslecteerd wordt ga je verder waar je gebleven was. Apps die op de achtergrond werken (radio, whatsapp e.d.) blijven gewoon draaien. Je kan eenvoudig switchen tussen gepauzeerde apps door de back key ingedrukt te houden. De apps staan dan naast elkaar en zijn met 1 tik weer te activeren. Heb je meerdere apps actief, zullen op een gegeven moment de "oudere" apps afgesloten worden, deze moeten dan weer opnieuw gestart moeten worden.

Marketplace
De Windows Phone market biedt inmiddels al een redelijke hoeveelheid apps, maar ligt nog stukken achter op iPhone en Android. Naast bovengenoemde screen orientation lock mis ik mn mobiel bankieren app het meest. Naar ik vernomen heb is de Rabobank bezig, ABN en ING hebben aangegeven nog niet bezig te zijn en "de markt in de gaten te houden".

Update: 23 april heeft ABN bekend gemaakt deze zomer met een app uit te komen voor WP7. Klik voor meer info.

De marketplace mag dan een stuk minder gevuld zijn dan ik van Android gewend ben, de apps die er staan zijn overduidelijk naar strakke richtlijnen gemaakt en passen perfect in de opmaak van het systeem. De apps voelen over het algemeen volwassen en af.

De prijzen liggen op iPhone niveau, er is dus minder gratis te vinden dan op Android. Er is natuurlijk sowieso minder te vinden, dus het is even afwachten hoe zich dit gaat ontwikkelen.

Al met al ben ik zeer tevreden over de Nokia Lumia 800. In de korte tijd dat ik hem gebruik zijn er twee updates voor het systeem geweest, die ook een duidelijk merkbare verbetering hebben gebracht. Er wordt hard aan het systeem gewerkt en dat biedt erg goede vooruitzichten.

Hoewel er nog pijnpuntjes zijn voelt het systeem af en werkt het snel en soepel. Het geeft mij het gevoel een stap vooruit te hebben gemaakt na Android. Tel dat op bij de mooie Lumia met zn prachtige scherm en wat mij betreft heb je een top toestel te pakken!

Heb jij ook een Nokia Lumia 800 Blauw?

Ter aanvulling: ABN Amro heeft inmiddels ook een app voor Windows Phone aangekondigd: http://www.abnamro.com/nl...mobiel_bankieren_app.html
Nice, bedankt! Ik heb schaamteloos je link gejat en in de review gezet :)
ThePrutser, in je people hub kies je voor nieuw en dan groep, zo kies je een paar mensen die je vaak belt, voila, favorieten lijstje, even pinnen op je homescreen en klaar ben je
Aardige review, maar ik mis nog een aantal zaken eigenlijk:
- Hoe is het toestel met multitasken?
- Hoe zit het met de batterijduur?
- Hoe bevalt de camera je?
Dat soort dingetjes, als je die nog update krijg je 4 of misschien zelfs 5 sterren, nu krijg je er in elk geval al 3.
Bij deze! Als je meer wilt weten roep je maar, daar is een review ten slotte voor :)
Vraagje:

Je hebt in je review over de htc desire z en over de desire hd, heb je ze allebei gehad ofzo?

Ben namelijk best wel benieuwd hoe de stap van 4.3 inch naar 3.7 inch is.
Ah, dat is in de vaart niet goed gegaan. Ik heb alleen de desire Z gehad. Is aangepast, sorry!
Prima toestel! Ik heb zelf de zwarte versie sinds februari en ben er enorm blij mee! Gebruik zelf niet veel apps alleen Facebook en de Xbox Live Companion.
Is er iets mis met je camera? De Lumia 800 'blauw' kleurt normaal heel anders, dan hier op de foto's.
Ze zijn bij lamplicht genomen, daar kan het aan liggen. Ik zal daglicht foto's maken ter vergelijking.
+ door de fell rode achtergrond ook waarshijnlijk.
Inderdaad, volgende keer misschien een idee om een witte achtergrond te gebruiken?
Is inderdaad voor het vergelijk wel zo makkelijk, ik zal deze aanpassen.. maar vond het contrast er wel mooi uitzien eigenlijk :)

edit: Done! ;)

[Reactie gewijzigd door Bokmaaa op 22 april 2012 12:37]

De Lumia van mijn moeder heeft dit ook een beetje. Verlichting (ofzo) aanpassen naar 0.5 of 1.0 verandert het al.

Nvm, ik dacht dat jullie het over de camera hadden. Van het toestel zelf.

[Reactie gewijzigd door karimmm op 22 april 2012 12:05]

Ik ben inmiddels ook in het bezit van Lumia 800 en ben ook zeer te vreden. (Ik ben zelf over gestapt van een iPhone 4). Grotendeels kan ik me dan ook vinden in je review. Dat je "Marketplace blijft nog achter bij Android & iPhone" als minpunt noemt vind ik niet helemaal terecht want daar kan de telefoon, zeker in het begin, niet heel veel aan doen. Het is geen eigenschap van de telefoon :p Dan kun je ook het nog beperkt aanwezig zijn van accessoires ook noemen als minpunt, dit wordt ook steeds meer :+

Wat ik nog wellicht aanvullende minpunten vind:
- USB klepje; je kunt de lumia niet in een beweging in een carkit/autolader klikken (zover die er al zijn), je moet eerst het klepje openen
- Geen favorieten in bel lijst, voor personen die je vaak belt.
- Geen koppeling met je adres boek vanuit nokia rijden.
- Geen "thuis" in nokia rijden

Of heb je dit nog niet zo ervaren?
Bedankt voor je feedback!

In mn intro heb ik benoemd dat ik de keuze heb gemaakt review deels over Windows te doen. Dit is een belangrijk onderdeel van de ervaring van de Lumia en is er (zonder te rooten) onlosmakelijk mee verbonden. Het is waar dat de vulling van de market niet bij de telefoon ligt, maar in het gebruik merk je het natuurlijk wel. Dat het beter wordt is een feit, maar vooralsnog ervaar ik het als minpunt.

De rest van je punten mis ik niet, ik heb zoals fewips hieronder zegt een groepje mensen op mn homescreen staan, daarnaast heb ik geen carkit. In de auto gebruik ik mn "echte" navigatie systeem.

Mis je verder iets, laat het ff weten! :)
Het blijft een grijs gebied denk ik, want onlosmakelijk mee verbonden of niet, in het begin kun je gewoon niet meteen heel veel apps verwachten. Denk dat voor beide wat te zeggen valt. O-) Gelukkig wordt het aanbod wel steeds groter.

Toevallig ook een Xbox 360? Schijnt ook een koppeling in te zitten (correct me if I am wrong. Ben wel benieuwd wat dit dan precies inhoudt. Ik heb zelf een PS3 :+

Wat betreft de navigatie, die gebruik ik wel veel omdat ik vanwege budgetaire redenen en portabiliteit gekozen heb om geen (aparte) navigatie in mijn lease back te nemen. Ik heb toch al navigatie op mijn tel O-) Ahwel het zijn in ieder geval minpuntjes die ik ervaren heb.

Hmm en nog een ander pluspuntje maar ook minpuntje. Ik vind het namelijk een pluspunt dat er een hoesje meegeleverd wordt, alleen het hoesje op zichzelf vind ik niet geweldig. Ik gebruik het dus ook niet.

@fewips
Thanx!!! _/-\o_

[Reactie gewijzigd door ThePrutser op 24 april 2012 20:53]

- Geen favorieten in bel lijst, voor personen die je vaak belt.
Die kan je waarschijnlijk allemaal vinden in de People Hub, onder Recent.
Heb em zelf ook sinds een paar dagen.

Ik heb alleen nog niet gevonden hoe je kan zien hoeveel data je verbruikt (hebt).
Is daar een app voor, of is het niet mogelijk om te zien(heb er niets over gevonden na wat googlen)?
Graag ff reactie van iemand, anders maak ik er binnekort een topic over?

Zou erg handig zijn om te weten vind ik!

Verder goeie review, ik heb tot nog toe dezelfde kritiek puntjes.
De marketplace alleen vind ik wel chill, zo weet je zeker dat je niet apps download die je performance van je telefoon enorm be´nvloeden!
Voor zover ik weet heeft Nokia het verbruik van de telefoon aan data niet opgesteld aan 3d party ontwikkelaars.

Maaaarrrr er komt een app van Nokia zelf aan: http://wmpoweruser.com/ne...liminate-overage-charges/
Ah thanks! das erg handig, ff wachten op deze app dan maar :)

En nog iets, het viel me op dat je die Lumia niet gewoon als "USB" aan je pc kan hangen, en er dan ff documentjes op kan pompen.

Via Zune kan je alleen Pictures, Music en Video's overzetten.
Ligt dat aan WP7, of is Zune gewoon een """ programma en is het wel mogelijk om de Lumia deels als USB te gebruiken?
Leuk review!
Ik vraag me af hoe het data-verbruik gemeten kan worden met windows mobile 7.5.. Mijn schoonvader zou dit graag willen inzien op zijn Lumia 800. Weet je dat?
Haha, vet toevallig! Het is ook echt een gemis. Zeker als je in het buitenland werkt ;) Dan heb je bundels van 100MB. Elke mb extra kost je een paar flesjes bier..

Bedankt voor je reactie !

[Reactie gewijzigd door guidonno op 24 april 2012 22:03]

Mooie review.

Persoonlijke ervaring: In de T-mobile shop pakte ik hem vast en blijkbaar zit de simkaart dus bovenin, met mijn duim tijdens het vastpakken schoof ik hem open en schoot bijna in mijn oog. 8-)