Specificaties 256GB 2.5" (SATA-600) @ 520/400MB/s - Bekijk alle specificaties

Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 256GB Review

R-utger 18 april 2012, laatste update op 16 juli 2012, 3.247 views

Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 256GB

Pluspunten

• Snel
  • Solide
  • Verpakking
  • Software
  • Full Norton Ghost
  • Overige accessoire

Minpunten

• Klein puntje, dat is over de bracket die niet in 1x past met mijn Tool-less bracket
  • (Maar met de meegeleverde schroefjes is dit ook geen ramp)

Hallo allemaal, bij deze heb ik een review gemaakt over de Samsung 830 series 256Gb desktop kit.
Dit is mijn 2e review die ik maak en ik hoop dat jullie er wat aan hebben (doe mijn best ;) )
Ook zitten er veel foto's bij, omdat we dat allemaal leuk vinden :D
(Heb tevens ook dyslexie, dus taalfouten bij deze al sorry)

Ik was eigenlijk nog op zoek na een SSD in mijn systeem erbij, Ik heb momenteel een Corsair Force GT 60Gb als boot-drive en ik zocht er nog eentje bij voor spellen en andere progamma's.
Het moest uiteraard een uiterst betrouwbaar product zijn, omdat ik geen zin heb om al mijn data kwijt te raken en dan nog weer extra kosten maken voor een nieuwe SSD. Ook wou ik een SSD die kwa opslag rond de 240/256Gb zat.

Waarom de Samsung 830?

Ik heb voor de Samsung 830 series gekozen omdat ik andere reviews had gelezen dat die zeer goed presteerde en daarbij ook nog eens van zeer goede kwaliteit was.
Moet toegeven dat ik ook erg aan het twijfelen tussen de Samsung 830 en de Crucial M4, waar ook veel positiefs over te horen was.
Ook wordt de Samsung 830 toch wat completer geleverd dan de Crucial M4 (daar zo meer over)
Stiekem heb ook ook wel een zwak voor Samsung (--> TV,Home cinema set, Telefoon etc.)
Maar uiteindelijk kon ik de Samsung voor een heel mooi prijsje krijgen en daardoor ook maar meteen in huis gehaald.

De Verpakking

Was natuurlijk super blij toen ik hem binnen kreeg, en was ook al van plan om er een review over te maken, dus maar meteen wat foto's ervan gamaakt :)
Het doosje is gemaakt van hard karton wat zeer degelijk aanvoelt.

Overduidelijk de voorkant ;)

En dan de achterkant

Close-up met de specs van de SSD en wat er allemaal in zit

Wat zit er allemaal in?

Het belangrijkste :D
De bovenkant is van geborsted aluminium en de achter kant van plastic (Wel erg solide)

Alles naast elkaar

Isn't she a beauty?

Sata 3 6GB/s kabel

Molex na sata power kabeltje

De 10 mee geleverde schroefjes

Het 3'5 na 2'5 bracket
Klein min puntje, met mijn Coolermaster Tool-less bracket passen die staafjes niet, de schroef gaatjes zijn te klein

Norton Ghost, Magican software en een quick user manual (Alleen engels en koreans)

De installatie

De SSD in de bracket gemonteerd (had dus klein probleempje dat die staafjes niet pasten, kon wel bij mijn Corsair bracket)

Zag er dus zo uit, en ik was klaar om het in mijn computer te maken :)

Aansluiten is niks moeilijks aan, de 2 stekkers aansluiten en gaan met de banaan.
In eerste instantie kon die hem niet meteen vinden de schrijf, maar in de bios stond die wel.
Maar na 1 minuut googlen was ik er al achter, moest hem nog partitioneren 8)7
Dat gedaan en toen was die klaar voor gebruik.
De werkelijke te gebruiken schrijf groote is 238Gb.

Software

Ook maar meteen Magican software ge´nstalleerd, verliep probleemloos.
Het belangrijkst waarom ik de software ge´nstalleerd heb ik omdat je zo heel makkelijk de firmwire kan updaten. Dit gedaan en was ook zo klaar, je krijgt wel een waarschuwing dat je eerst een back-up moet/kan maken omdat als het mislukt je al je data kwijt kan zijn. Maar omdat die nog helemaal leeg was hoefde dit voor mij niet.

Benchmarks

Misschien voor sommige wel het belangrijkste van deze review :P
Voor de benchmarks heb ik 2 progamma's gebruikt:

- AS SSD Benchmark (v.1.6.4237.30508)
- CrystalDiskMark (v. 3.0.1 x64)

Ook heb ik mijn boot-drive ter compensatie gebruikt
Dus zo is het als volgt:

- Corsair Force GT 60Gb
- Samsung 830 Series 256Gb

Heb geen idee of het nog uit maakt voor de Corsair omdat daar nog het besturings systeem op staat.
Heb verschillende keren geprobeert en de beste resultaten staat hier onder.
Bij de Samsung had ik 1x voor en na de firmwire update een test gedaan, bij de keer na de update scoorde hij lichtjes beter.

Maar hier zijn de restultaten:

Corsair Force GT 60Gb

Samsung 830 Series 256Gb

Corsair Force GT 60Gb

Samsung 830 Series 256Gb

Het is dus overduidelijk dat de Samsung 830 Series 256Gb een stuk sneller is.
Dit had ik ook wel verwacht omdat de schrijf een stuk groter is en daardoor worden ze ook vaak sneller.

Conslusie

Ik ben zeer tevreden over mijn nieuwe aanwinst, het wordt compleet gelevert met alles wat je nodig hebt.
Ook voelt alles gewoon goed aan, van de SSD zelf tot aan de software en de verpakking.
En dan de preformance van die kleine ding, die zijn echt ongelovelijk goed.
Dus ik zou hem je echt kunnen aanraden, als je na zo'n catogorie SSD op zoek bent.
Momenteel is er veel concurentie op dit gebied in de markt en de technologie verbetert ook steeds, maar ik denk dat je met deze Samsung 830 Serie echt een top product in huis haalt :)

Edit:

Ben nu 3 maanden verder en wil zeggen dat het nog steeds een top product is.
Nog verder helemaal geen problemen mee gehad of andere rare dingen
Kan hem dus echt aanraden, zeker met de prijsdalingen van de laatste tijd ;)

Heb jij ook een Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 256GB?

Leuke review maar miss je foto's wat verkleinen?
Ja, mijn fout
Ben ik nu druk mee bezig
:P (als ik jou was zou ik het wel ff doen anders krijg je gewoon allemaal lage beoordelingen terwijl het een goede review is...)

Ik heb deze ook, echt super blij mee!
Leuke review zat zelf ook te denken om er een te kopen maar nu weet ik het zeker bedankt :)
Bedankt, ik ben blij dat ik je zo kon helpen.
Dat is waarvoor de review ook gemaakt is ;)
Nette review, leest goed weg, paar goede duidelijke foto's (veel meer valt er niet aan zo'n ding te zien)
Sommige reviews van HDD's zijn voor mijn doen te technisch, maar deze is goed toegankelijk en voor de gemiddelde gebruiker zonder dat er wat wordt overgeslagen. (al zullen de die-hard tweakers het hier niet mee eens zijn ;) )

edit: kleine taalcorrectie: je zegt een aantal keer me ipv mijn ("me best" bij de intro, "me bracket" 2x, nog een "me computer" en op het einde nog een "me nieuwe aanwinst"). Het zijn zeurpuntjes, maar sommige mensen kunnen zich er heel goed aan irriteren ;)

edit 2: Gepost om 13:37 8-)

[Reactie gewijzigd door CrackSlet op 19 april 2012 13:46]

Bedankt voor je reactie :)

Ook heb ik op je aanwijzingen dat gene even veranderd. Heb het nu al wel 10x nagelezen en ik denk dat er nu geen foutjes meer in staan. :P
Je plaatjes zijn wat te groot :)
Voor de rest is het een erg goede review.
Mooie review, duidelijk en to the point. Voor mij dit beter dan andere reviews, omdat ik na twee benchmarks het wel geloof en de andere vier niet meer hoef te zien. Prima dus.

Heb nog een kleine schrijffout gevonden:

" dat ik ook erg aan het twijvelen tussen de Samsung 830 en de Crucial M4"
Zou moeten zijn:
" dat ik ook erg aan het twijfelen tussen de Samsung 830 en de Crucial M4"

4 sterren van mij!
Mooie review! :)
De foto die de inhoud toont maakt het voor mij een 5-sterren review! :)
Bedankt voor deze review! Ik zit dus ook te twijfelen tussen een 830 en een M4.. ne ben er nog niet helemaal uit.. Vooral het feit dat de M4 al wat langer op de markt is en nog steeds geen problemen heeft, neig ik naar de M4..

Dan zal ik ook maar even taalnazi spelen:
- De bovenkant is van geborsteld
- Molex naar sata power kabeltje
- De 10 meegeleverde schroefjes
- Het 3'5 naar 2'5 bracket
- Bij de Samsung had ik 1x voor en na de firmware update...........
En er staan er nog wel wat..

Ondanks de taalfouten, een duidelijke review en daarom voor mij 4 sterren waard.. :)
Vandaag mijn Samsung SSD 830 256GB binnen... meteen geinstalleerd met een clean install van windows 7 ultimate 64bit er op.

Schijf op AHCI gezet en hangt aan mijn SATA3(6gb) poort.
Moederbord is een Gigabyte A58X-UDR3 die 2x SATA3 poorten heeft dankzij een marvell chip.

Maar wanneer ik AS-SSD benchmark draai perst de schijf er maar maximaal SEQ: 400mb/s Read en 250mb/s Write uit. Ook de overige scores zijn in verhouding zo veel minder.

Dat is zeker 100mb (write & read) minder dan jou score. Wat doe ik verkeerd?
Probeer het anders op een andere sata3 poort aan tesluiten.
Dus 1 met een onboard chip
Bij mij zat hier ook een behoorlijk verschil in ;)
Ik kom er net ook achter dat de 3.5" schroefgaatjes inderdaad niet de normale grootte zijn. Ik heb een Lian Li PC-9F kast en daarbij zitten speciale schroeven om een hardeschijf trillingsvrij in de behuizing te hangen.

Maar goed, het is aluminium. Die gaatjes worden krijg ik vast wel met wat kleine moeite op 'formaat'.