Gigabyte GA-G33M-S2H Review

TERW_DAN 5 mei 2008, 2.472 views

Gigabyte GA-G33M-S2H

Pluspunten

• featureset
  • snelheid/stabiliteit/betrouwbaarheid
  • compactheid

Minpunten

• OCbaarheid bij gebruik van de onboard graphics

Layout Score: 5
In mijn zoektocht naar de ideale HTPC plank op µATX formaat kwam ik op de Gigabyte GA-G33M-S2H uit. Ik had een core2duo over, samen met 2 GB ram dus zocht ik een nieuw plankje, bij voorkeur met onboard video.
De G33M-S2H op basis van de Intel G33 chipset voldeed hieraan, en heeft ook HD acceleratie, nu nog niet interessant voor mij, maar in de toekomst wordt dat alleen maar leuker.

featureset
De G33M-S2H beschikt over een leuke featureset als het aankomt op een HTPC.
De onboard video heeft een Dsub, DVI en HDMI aansluiting, dus zo'n beetje iedere monitor kun je erop aansluiten.
Het geluid kan over de 6 kanaals audioconnector, een optische aansluiting, een optionele spdif connector of uiteraard over de HDMI connector waar ook het beeld door gestuurd wordt.
Verder beschikt het bordje over de standaard connectoren, 2 PS/2, 12 USB2.0 (waarvan 8 via headers), onboard lan (1Gb realtek) en firewire.
De hardeschijven worden aangesloten via de 3 S-ATA connectoren op de ICH9, die overigens ook nog 1 eS-ATA heeft op de backplate. Dit laatste is erg handig, omdat je op deze manier makkelijk een externe disk kunt aansluiten. In mijn geval zal ik er een S-ATA optical drive aanhangen voor de installatie. Veel van de media pluk ik namelijk van de server af, of gooi ik op de 400GB hdd die erin komt te zitten en een DVDspeler is voor mij minder makkelijk in te bouwen (dit ivm een leuke casemod). Een eS-ATA connector maakt dat dan weer erg makkelijk. Iets dat dus best handig is in dit geval.

Kwa uitbreidingssloten hebben we een PCIe x8 slot (in x16 vorm) en een PCIe x1 slot. Daarnaast 2 standaard 32b PCI sloten. De interne sloten ga ik niet gebruiken, omdat alles wat je nodig hebt al onboard zit.

stabiliteit
Zoals we mogen verwachten van Gigabyte is dit weer een retestabiel bordje. In het kader van hun ultradurable-producten beschikt dit bordje over solid caps voor de VRM. Helaas niet voor alle condensatoren op het bordje (wat wel het geval is op mijn andere planken) maar doorgaans krijgt de VRM het toch het zwaarst te verduren, dus zeker een leuk pluspunht.

De chipset wordt zoals alle intelchipsets van tegenwoordig wel vrij warm, desalniettemin is het ding gewoon passief gekoeld. Een beeetje airflow in de kast is al voldoende om de warmte weg te krijgen, maar ook zonder airflow blijft het ding stabiel lopen.

overclockbaarheid
Het enige punt dat minder is aan dit bordje is de overclockbaarheid. Door de onboard video his er een vrij hoge memorymultiplier op het bordje. Wil je dus je cpu flink OCen zul je ook vrij snel geheugen erin moeten zetten. Het is geen OCwondertje, maar dat is ook niet echt wat mijn plannen waren met dit bordje.

update: Na getest te hebben met een losse videokaart blijkt de memorymultiplier wel gewoon naar 2.00 te kunnen. Hierdoor is het ding vrij goed te OCen, zonder flink sneller geheugen erin te moeten stoppen. Mijn E4300 die ik hierop had heb ik naar de 2.4GHz getilt zonder ook maar enig probleem. Het moet nog veel verder kunnen, maar dat heb ik simpelweg niet geprobeerd.

De prijs van het bordje is misschien wat aan de hoge kant (ding was 100 euro toen ik hem kocht), maar is het ook wel waard als je ziet wat je er voor terugkrijgt aan features en kwaliteit.

Al met al vind ik dit zeker een aanrader als je een leuk HTPCtje wil bouwen met alles onboard.

Heb jij ook een Gigabyte GA-G33M-S2H?

Naar jaren lang dit ding als "tijdelijk vervangende" moederbord te hebben gebruikt, moet ik zeggen dat dit een van de beste moederborden is geweest waar ik heb mee mogen werken.
Rete stabiel, en flinke OC mogelijkheden voor een mATX board.

Ooit aangeschaft als vervanger voor een kapotte p5e Asus board.
Maar door zijn uitzonderlijke prestatie heb ik nooit de behoefde gehad om hem nog te vervangen.

FSB kon makkelijk geclocked worden naar 1600 mhz zonder enige problemen.
Alhoewel het stock een 1333 FSB bordje is.
Mooie review, en bedankt voor de foto van het I/o panel...veel mensen vergeten dat...
Juist dat I/O panel is bij dit bordje belangrijk vind ik, vanwege de connectoren die achterop zitten.
Hm? Zo speciaal is het toch niet?
Niet? Hoeveel anders boardjes voor de C2D met HDMI, Toslink s/pdif en Firewire zijn er te vinden naast deze... 0.

Dit (HDMI, Toslink s/pdif en Firewire) was precies de combinatie die ik zocht om mijn scherm, receiver en FloppyDTV op aan te sluiten. Alleen erg jammer idd dat de geheugen multiplier svast zijn, althans je kan wel kiezen maar allebei zorgt voor een te hoge geheugen klok bij gebruik van 800FSB C2D's. Ik ben uiteindelijk gegaan voor de Abit Fatal1ty F-I90HD met een los Firewire pci kaartje, en werkt echt perfect.

[Reactie gewijzigd door Chilly_Willy op 3 december 2007 08:12]

Ik heb drie van deze plankjes gekocht voor kantoor gebruik. Specs:

Kast: LIAN LI PC-C35B ATX - Bedoeld als Mediacenter, maar staat leuk op de bureaus
Mobo: GiBy G33M-S2H G33 F GVSM - hier hebben we het over natuurlijk!
CPU: Intel® Pentium® Dual-Core E2160 - Deze heb ik aangeschaft omdat dit processortje zo verdomd goed te clocken is!
DVD Brander: NEC AD-7173A - deze heeft een SATA aansluiting
HD: Seagate Barracuda 7200.10 160GB, RUIM voldoende voor ons kantoorgebruik
Memory: Kingston ValueRAM 1 GB DDR2-800 2x 512MB
OS: het oude vertrouwde XP Pro, weet ik ten minste zeker dat m'n werkstations op m'n server is aan te sluiten.

totaalprijs: 442,- eurie inclusief BTW.
Het moederbord heeft standaard drie instellingen ( Standard t/m Extreme) om te clocken, voor mensen die dit wel willen maar niet echt snappen. Alle drie de werkstations zijn in de stand Extreme overclocked, alleen de processor is actief gekoeld. Voor kantoortoepassing heeft de CPU de temperatuur van 27 graden nog niet overschreden, maar wij voeren ook grafisch weinig uit.

OK, mijn review haalt het niet bij die van Terw_Dan, maar wilde toch even mijn ervaring delen.
Danny, heb je een energiemeter waarmee je kunt kijken wat deze combo (indien je er een discrete videokaart in hebt zitten: zonder videokaart) zuipt?

En aan wat voor voeding heb je hem hangen?
Ik wil nog wel wat energiemetingen gaan doen op dit bordje. Heb er nu een 250W voeding aanhangen, wat zelfs met een 8500GT nog meeeeeeeeeeer dan zat is :)
Slim, de memory multiplier omhoog halen bij gebruik van onboard video. De overtollige geheugenbandbreedte kan dan mooi naar de IGP zonder dat de systeemprestaties er veel last van hebben. Doen meer bordjes dit of is dit een gigabyte dingetje?
Ik weet niet of het Gigabyt eigen is, al kan ik me het voorstellen dat het door de chipset komt, die op deze manier bandbreedte reserveert voor de onboard graphics. Ik moet alleen eerlijk zeggen dat dit de enige G33 plank is waar ik tot nu toe mee heb gewerkt.