AOpen GeForce 6200 TC 64MB DDR (PCI-e, DVI-I/TV, LP) Aeolus PCX6200TC-DV64LP Review

lockwood 17 december 2007, 3.883 views

AOpen GeForce 6200 TC 64MB DDR (PCI-e, DVI-I/TV, LP) Aeolus PCX6200TC-DV64LP

Pluspunten

• overclockbaarheid
  • Beeldkwaliteit
  • Prestaties in oudere games
  • prijs!!!
  • modbaarheid
  • Ubuntu driver ondersteuning
  • Laag stroomverbruik

Minpunten

• Weinig onboard geheugen
  • Maar 8/20 fps in crysis (*low,800x600)

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Aopen Aeolus 6200TC Review

Algemeen:
Ik zag deze kaart in de folder van de hardwareoutlet.nl staan voor 19 euro. Ik vond het wel leuk om te kijken hoe hoog deze kon klokken. En het resultaat van 2 dagen overklokken en benchen hebben mij verrast.

Featureset:
Het heeft een DVI,VGA en TV-out. De VGA aansluiting is met een kabel verbonden naar de pcb en deze zorgt voor slechte beeldkwaliteit. De DVI geeft echter mooi beeld. Hij ondersteund resoluties tot 2048x1536. Er is nog 64mb ddr geheugen op de kaart aanwezig en de TurboCache zorgt voor nog eens 256mb. Er zit een NV44 chip in waardoor ik geen Pipelines kan unlocken.

Prestaties & Overklokbaarheid:
Out of the box is dit geen gamekaart voor in je über-pc. De source engine loopt niet lekker op deze kaart op de standaard frequentie. Ik kom onder de 30 fps te zitten met standaard frequentie.

En nu het overclocken:
Ik koel de kaart met een 80x80mm fan met een toerental van ca. 2000rpm

Stock: GPU:300|MEM:166
OC:GPU:459|MEM:250

Deze kaart wil wel en behaalt een gpu overklok van maar liefst 53% en een mem overklok van 51%. Halflife 2 draait nu lekker soepel (ca. 30fps >) en de prestatiewinst valt duidelijk op.

GPU-Z validatie: http://www.techpowerup.com/gpuz/f2628/

Stock: GPU:300|MEM:166|716 punten
OC:GPU:459|MEM:250|986 punten|38% winst :(

3D Mark 05 tweede ronde:
Stock: GPU:300|MEM:166|716 punten
OC:GPU:462|MEM:265|1024 punten (1k barriere verbroken :P)
Winst:
43% t.o.v. default score
3% t.o.v. de eerste ronde

Modbaarheid:
Ik heb een stuk van het koelblok afgezaagd zodat het geheugen er onder bloot zou komen liggen. Ik heb nu aan beide kanten van de kaart zalman geheugenblokjes op het geheugen geplakt. Het is DDR-1 geheugen, dus moest ik 2 blokjes per geheugen plakken :P.

Ik ga binnenkort een 40x40mm fan kopen zodat ik hem overgeklokt kan houden bij een temperatuur van 38 graden. Verder zoek ik nog naar een voltmod en een geheugenmod (of dat wel zin heeft?).

Driver ondersteuning:

De laatste nvidia drivers werken top. Ik ga binnenkort een 2e HDD in de pc zetten om er dan fedora core 8 of OpenSuse 10.3 op te installeren. Ik zag op de wiki van OpenSuse 10.3 staan dat de nvidia 6200 out of the box werkt, dan maar hopen dan :P .

Update:
Ubuntu herkent de kaart vrijwel meteen met de juiste resolutie als je hem start van de liveCD of als je hem installeert. Ik raad alleen wel aan om de drivers te updaten na de installatie.

Warmte- & Geluidsproductie:
Wordt passief gekoeld. Idle 60C en load…ik ga het niet proberen. Ik zet mijn 80mm fan er op.

Prijs:
Voor 19 euro goedkoop en lekker te overclocken.

Foto’s volgen…

Heb jij ook een AOpen GeForce 6200 TC 64MB DDR (PCI-e, DVI-I/TV, LP) Aeolus PCX6200TC-DV64LP?

wie gaat nou met een kaart van 19 euro crysis spelen ? :D . mooie review , maar op welke res speelde je half life?
HalfLife2 op 1024x768. Crysis met alles op low en 800x600 vind ik wel een mooie prestatie voor een 19 euro kaart ;)
Negatief, die frames in Crysis? Ik vind het nog netjes voor een 19 euro kaartje :9

Je oc resultaten zijn wel geweldig, ik ga het zelf ook eens proberen in een oud systeempje.. heb hem zelf nog liggen die kaart;)
Altijd leuk!
Ik vind dit nou een geweldige review... zo zie je maar weer dat je zelfs met een simpel kaartje al leuke resultaten kan krijgen. En mocht ie toch kapot gaan, kost het je maar 19 euro... dus dat is niks!

Keep up the good work! _/-\o_
Tof man! Echt een goeie!
Crysis met een 64mb 6200 kaartje _/-\o_ :P
Denk als hij iets meer mb's had het al wat beter erop deed, 64 is gewoon ECHT te weinig, los van de lage clocks weinig pipes en shaders. 64 is zo 2001 haha. Maargoed verder toppie :)
wow 8-20 fps,ik haal met mijn 7100GS OC met 128mb maar 5-16 fps
welke resolutie heb je em dan staan, waarschijnlijk als je em ook op 800*600 met low zet dat dan je fps omhoog schiet, ik heb m'n 7600GS overclocked en met 1024*768 alles op low speelt hij soepel, met een 7100 zal je iets minder hebben ,maar met 800*600 moet hij meer dan 8-20 fps geven!!!
Mijn 7600 GT XXX haait alles medium soepel, waarom die van jou niet? (Op 1024*768)
Ik heb nu onderhand de maximum overklok gehaald en heb nu een score van 1024 punten in 3D mark 05. Halflife 2 speelt nu met 40> fps op 1024x768 :9.

Kan je een 7100GS unlocken?
unlocken doe je met rivatuner,
Zie hieronder voor een link en vanaf afbeelding 6 staat hoe je je kaart volledig kan unlocken

Ik heb het geprobeerd met m'n 7600GS, kon wel aanvinken om te unlocken, maar via GPU-Z kwam ik er achter dat m'n pixelshaders niet unlockt konden worden helaas, toch wel m'n overklok van 54% gehaald: www.gioli.nl/Grafischekaart_overclock.jpg

mocht je vragen hebben, mailadres staat in m'n profiel
Je kan een GeForce 7-serie helemaal niet unlocken, vertexshaders en pipelines zijn gelasercut.

Volgende keer beter je huiswerk doen Wiethoofd :+
is inderdaad wel handig, heb nooit geweten dat het niet kon :P
nu eindelijk m'n huiswerk gemaakt ;) maar m'n overclock stable is wel netjes vind ik
Ow maar bij de 8 serie ineens weer wel want ken genoeg 8400 die naar een 8500GT oid werden geunlocked met rivatuner? dus?
Heeft iemand enig idee hoe je mijn kaart kan vmodden?