Sitecom WL-341 Wireless Router 300N X2 Review

Wokkel_NL 17 april 2012, laatste update op 17 april 2012, 3.374 views

Sitecom WL-341 Wireless Router 300N X2

Pluspunten

• Bekabeld betrouwbaar
  • Klein formaat
  • Draadloos bereik

Minpunten

• Draadloos zeer instabiel
  • Simpele interface
  • Firmware extensie (geen .iso)

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 4
Sitecom 300N X2 WL-341 V2 003

Nu de Router sinds een paar weken in huid te hebben valt deze mij zeer tegen.
Bedraad wil alles prima lukken en is de router best te vertrouwen en ook best stabiel.
Het echte probleem zit m voor mij in het stukje draadloos. Dan heb ik het niet zozeer over het bereik, dit vind ik overigens een vooruitgang in vergelijking met mijn vorige router (Linksys WRT-54G), maar meer de betrouwbaarheid.

Het moment dat er een wat grotere datastream overheen moet, al is het maar 1 computer/laptop (draadloos) dan houdt de chip er mee op. Die moet dan een soft reset hebben (router herstarten) wil die weer werken. Met een grotere datastream heb ik het over downloaden (torrent/nieuwsgroepen) Data overzetten naar mijn mediaplayer (die bedraad is) en video streamen (publieke omroep) vanaf de computer/laptop.

Als ik dit van tevoren had geweten had ik deze router NOOIT aangeschaft.

Als laatste wil ik nog even de GUI aanhalen, ik vind deze erg simpel en erg beperkt. Al ben ik dan DD-WRT gewend op mijn WRT54G. (Schijnt overigens wel mogelijk te zijn om de router te flashen echter moet je hier heel veel moeite voor doen omdat de WL-341 alleen firmware bestanden accepteert van het formaat .dlf en niet .iso waarin DD-WRT komt.

Heb jij ook een Sitecom WL-341 Wireless Router 300N X2?

Ik zou bijna zeggen alle waar naar zijn geld. Je geeft voor de prijs drie sterren, maar dat is m.i. niet terecht. Het is gewoon een goedkope router.

Heb je al contact opgenomen met Sitecom. Ik heb goede ervaring met de helpdesk. Zeer behulpzaam, sturen direct toegezgde zaken op en zijn ook niet vies van hun garantie die ze geven. Het zou natuurlijk exemplarisch kunnen zijn. Maar het is en blijft natuurlijk een budget router die toch best wel eens slechter zou kunnen presteren dan een Netgear die 3 tot 4 keer zo duur is.

De GUI is navenant natuurlijk, hoewel ik die absoluut niet slecht vond bij mijn oude Sitecom Router, zelfs prettiger dan van mijn huidige Netgear.....
Heb je voor je wifi wel eens een ander kanaal geprobeerd? En wanneer je torrents download, als je de max connecties omlaag schroeft naar een paar honderd zou dit geen probleem moeten opleveren.
Ja, ander kanaal geprobeerd.
Ik heb echter vrij onwetendende buren die op kanalen anders dan 1, 6 of 11 zitten.
Gelukkig zitten die allemaal boven de -80 db dus is is het te verwaarlozen, de buren die ik wel redelijk ontvang zitten op 1 en 11 waardoor ik mooi op 6 kan.

Het aantal connecties terschroeven is onzin. Omdat ik mij dan moet gaan aanpassen aan de router en dat vertik ik. Latentie of een bottleneck vindt ik nog minder erg dan dat mijn verbinding er uit knalt.

Bedankt voor de tip voor de helpdesk, ga ik proberen.
Kleine typo: in huid ipv in huis.
Ipads willen niet altijd meewerken.
Mail is inmiddels de deur uit naar Sitecom, wacht uit.