Specificaties Tower, 14 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Cosmos II Review

Dr.Q 17 april 2012, laatste update op 17 april 2012, 2.057 views

Cooler Master Cosmos II

Pluspunten

• Alle ruimte die je kan wensen
  • Standaard meegeleverde fans voldoen prima kwa prestaties
  • Cable management opties

Minpunten

• 'Zagende' PWM puls met de ingebouwde fancontroller
  • Voeding installatie bleek onhandig
  • Kabels meegeleverde fans te kort om direct naar het mainboard te leiden

Zeer fijne behuizing als grootte geen issue is, deze kast is werkelijk enorm. Afwerking is non plus ultra, ook wat koeling betreft. Uitstekend voorbereid op een zware H2O setup.

Ik zou zeggen lees de talloze reviews op het net voor een duidelijk beeld. Hieronder een paar puntjes waar ik tegen aan liep.

- De kabels van de standaard meegeleverde fans zijn te kort om naar het moederbord te leiden, mocht je de ingebouwde 3-traps fancontroller niet willen gebruiken. Verlengen met de meegeleverde kabels is een optie, echter verlies je dan de RPM uitlezing (2 draads verlengkabels)

-De ingebouwde fancontroller is kortgezegd slecht. Ik had last van een zeer storende PWM puls op lage toeren op al mijn fans. Mijn systeem is absoluut fluisterstil en de 'zagende' PWM puls begon op den duur echt op mn zenuwen te werken, zeker als de omgeving ook stil is. Opgelost door alle fans via mijn Asus moederbord aan te sturen over de FanXpert+ controller, wel stilte, geen zagende PWM meer.

-Bij het monteren van mijn voeding (Seasonic X660) bleek dat de fan van de voeding deels geblokkeerd raakt door het chassis, een centimeter of 2-3. Dit komt door de 'uitbouw-slede' waardoor de voeding minder diep in de behuizing geraakt. Ik heb dit opgelost door de voeding ondersteboven te monteren. Prima idee om de voeding van onderen aan te laten zuigen en direct de kast weer uit, maar in dit geval geen succes.

Tot slot:

Deze behuizing is zijn geld waard, het is de eerste behuizing waar ik zonder mods of tweaks van kan genieten, nu op lucht en later (weer) naar water is geen probleem. De zaag en dremel mogen in het vet blijven liggen :z

• Seasonic X660
  • Asus P9X79 Pro

Heb jij ook een Cooler Master Cosmos II?

Ik zit ook te overwegen deze kast te kopen dit maand, ik vind mijn nzxt phantom 410 nog iets te krap.