D-Link DIR-615 Review

ChloroNewbie 17 april 2012, laatste update op 18 april 2012, 1.089 views

D-Link DIR-615

Pluspunten

• Goedkoop!
  • Redelijk goed wireless bereik
  • Prima doorvoersnelheden

Minpunten

• DNS-cache van de router raakt vol en hierdoor:
  • Instabiliteit van de internet verbinding

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 3
Ik schrijf deze review als tegengeluid van de 6 andere reviews die de D-Link allemaal briljant lijken te vinden. Hierdoor is de review enigszins in een zwart/wit perspectief geschreven. De ratings die andere reviewers geven zijn in mijn ogen veel te hoog.

Na het aanschaffen van de modem, ging ik er meteen mee aan de slag om het draadloos bij ons thuis op te zetten. Ik had wel een wireless modem van UPC gekregen, maar deze had geen goede wireless prestaties. In eerste instantie had ik de modem van UPC op "bridge" modus gezet en de D-Link had ik gebruikt als hoofdrouter.
Helaas bleek dit niet mogelijk te zijn, de DNS-cache (oftewel het geheugen waarin de vertalingen van www.tweakers.net naar een ip-adres worden opgeslagen) wordt of door de firmware niet goed opgeschoond of is simpelweg te klein met als gevolg dat er in ons hele huis geen internetpagina meer te bezoeken was totdat de modem gereset werd. Vervolgens werkte de modem weer 30 min. waarna het geheugen weer vol zat. Enz. enz.

Oplossing 1: Handmatig op elke pc/mac dns servers instellen
Oplossing 2: De d-link als access point instellen en een andere router de DHCP/DNS uitvoeren. Hierbij is het dus van belang dat de "DNS-relay" op de D-Link wordt uitgezet!!!

Ik raad deze modem dan ook echt niet aan voor onervaren gebruikers. Ik ben er zelf een en ben meer dan 2 dagen bezig geweest om alles aan de praat te krijgen!

• Cisco EPC3925

Heb jij ook een D-Link DIR-615?

Ik ken het model verder niet gebruik zelf een DIR-655. Die foutloos werkt. Heb je de router voorzien van de laatste firmware?
Ja, de laatste firmware stond er al op bij het afleveren van het product. Ik had ergens anders nog gelezen (internet = onbetrouwbaar) dat het verschilt per type DIR 615. Dus misschien dat de vorige reviewers een net iets anders model hadden.

Hardware Version: Hx
Firmware Version: 8.02