Specificaties 7" (1024x600), Android 3.2, WiFi+3G - Bekijk alle specificaties

HTC Flyer 32GB 3G Zilver Review

MoiZie 12 juli 2012, laatste update op 12 juli 2012, 5.482 views

HTC Flyer 32GB 3G Zilver

Pluspunten

• Featureset
  • Gewicht en grootte
  • Stylus is leuke gimmick
  • Bellen! (met custom rom)

Minpunten

• Schermresolutie
  • LCD scherm (geen amoled)
  • Af en toe de snelheid
  • Geen flitser bij de camera (geen led lamp)

Via de Hi actie uiteindelijk in de KPN winkel een HTC Flyer gekocht voor 199,99. Dit is de 32 GB, 3G en WiFi versie.

Allereerst; Ik heb de tablet vantevoren al bekeken in de winkel. Destijds vond ik de prijs veel te hoog in verhouding tot de andere tablets op de markt, maar met deze prijsdaling en de featureset kon ik hem niet laten liggen.

Eerste indruk:
De doos is een standaard HTC doos, zoals destijds ook bij mijn HTC Desire geleverd was, een kubus met alles op een degelijke manier ingepakt. De meegeleverde hoes (wit kunstleer) zit tegen het deksel aange 'plakt' (met een elastiek). Verder zit in de doos een micro usb kabel (maar dan met een soort HTC micro-usb uitgang (normale micro-usb kabels passen!), een witte headset met halverwege de kabel een 'next' ' play pause' 'previous' bediening met microfoon ingebouwd, zachte viltjes voor op die headset, een klemmetje voor de kabel van de headset (zodat hij aan je kleding vast kan), de stylus, inclusief batterij (AAAA batterij), natuurlijk de oplader (9 volt, 1,67 A uitgang) en natuurlijk het apparaat zelf.
Kortom, een prima inhoud, zoals ik gewend ben van HTC.
De Flyer zelf is bij mij Sim lock vrij.

Eerste installatie:
Op de originele Rom kreeg ik tijdens installatie mijn Exchange account niet direct toegevoegd, de rest van de installatie (inclusief opties om facebook, twitter, evernote en google mail zelf) was een eitje. Er staan nu 2 gmail accounts op, 1 facebook account, 1 exchange account en 1 twitter account. Gezien het een gezamenlijke tablet is, is het extreem handig dat je zomaar meerdere accounts op 1 toestel kan zetten, helaas kan dit alleen maar van gmail, andere mail en exchange. Niet van facebook of twitter.

Software:
Standaard stond honeycomb hierop geinstalleerd, waarmee de hardware buttons gedisabled zijn. De algemene Sense software op honeycomb werkt uitstekend en menig persoon kan hier prima mee uit de voeten. Ik ben een tweaker, dus wens ik bel-functionaliteit en het weer activeren van de hardware-buttons. Ik ga de Flyer dus ook rooten en er een custom rom op installeren.

Snelheid:
Het is duidelijk een tablet van de tegra 2 generatie (als ik dat zo mag noemen). Je zal natuurlijk bij een tablet als de Transformer Prime een veel grotere snelheid zien. Omdat de resolutie van het apparaat, in verhouding tot de beeldschermgrootte (~170ppi) lager is dan bijvoorbeeld die van de samsung galaxy tab 10.1, merk je het ontbreken van de 'dual' core niet. De gebruikte chipset zit in veel telefoons en is hier enorm overclocked (1,5 Ghz), waarbij de videochip tot nu toe alle spellen prima heeft kunnen spelen (oa GTA 3 en Angry Birds).

Scherm:
Mooi helder, in verhouding tot het Amoled scherm van mijn Desire een stuk minder kleurrijk, maar de zwartwaarden zijn tenminste echt zwart. Dankzij het IPS scherm ook uitstekende kijkhoeken (kleurtechnisch), waarbij de helderheid wel afneemt uiteraard.

Navigatie:
Een belangrijk onderdeel voor een kleine tablet als deze, is voor mij het feit dat ik hem kan inzetten als navigatieapparaat. Er zit GPS in, waarmee mijn Sygic installatie erg blij is. Ik heb nu een rit gemaakt met Sygic. Hierbij valt op dat Sygic af en toe niet mooi gerendert (?) wordt. Als ik het beeldscherm dan kantel (naar portrait) en weer terug kantel (naar landscape) blijft Sygic wel goed. Het geldt dus alleen bij opstarten. Qua gps-fix is hij sneller dan mijn HTC Desire, dus ik ben tevreden.

Bouwkwaliteit:
Prima, het plastic van de bovenkant, die je eraf haalt zodat je bij de SIM kaart en micro SD kaart kan komen, heeft een marginale speling als je druk zet. Maar wie zet er in godsnaam druk op de rand van een tablet in normaal gebruik. :+ De rest van het apparaat oogt degelijk, mooi geborsteld grijs aluminium. Ik bewaar hem in de meegeleverde hoes, die sluit met een magneetplaatje.

Batterij:
Een zeer mooie melding; 'het apparaat verbruikt meer stroom dan geleverd wordt door de aansluiting op de pc, sluit de lader aan, of sluit programma's.'.
Wat een batterijmonster! Ik heb hem gisteren vanaf 1600 tot 2330 volcontinu gebruikt (bellen, skype videobellen, browsen, alle apps installeren en instellen, MSN, continu WiFi aan gehad, even GPS aan gehad (half uurtje), met bluetooth bezig geweest. Vervolgens heeft hij vannacht met het scherm uit gestaan. Op dit moment is de batterij nog steeds op 44%! Mijn Desire had al 2x opgeladen moeten worden. Ik kan niet meer dan hier tevreden over zijn.

Na een paar maanden gebruik haal ik nu tot minimaal 7 dagen standby tijd; vliegtuigmodus aan; wifi uit bij scherm uit en geen synchronisatie op de achtergrond. Ideaal!

Conclusie tot nu toe:
Met 7 inch is dit apparaat, inclusief zijn enorme featureset, voor de prijs waarop deze nu te koop is (199,99 euro) een no-brainer. Prima kwaliteit, stevig apparaat, grote featureset (had ik al gezegd dat de featureset echt enorm is?) en qua snelheid dankzij zijn relatief 'lagere' resolutie ook geen opmerkingen.

De rest van de review wordt aangevuld zodra ik ervaring heb met het betreffende onderdeel.

Update 12-7-2012
Na een tijdje gewerkt te hebben met Ice Cream Sandwich (zonder Sense) op de Flyer, kan ik maar 1 ding zeggen; de batterijtijd is sterk verbeterd, het apparaat voelt sneller aan en eigenlijk snap ik niet waarom HTC zijn Flyers niet voorziet van ICS (zoals de developer upgrade naar 2.3 voor de HTC Desire). Aanrader!

Rooten en custom rom:
Benodigdheden onder linux:
  • android-linux-tools.zip
  • Een RUU met gingerbread (windows nodig gehad)
  • revolutionary
  • hc-3g-light.zip (renamen naar PG41IMG.zip)
  • custom ROM naar keuze.
Allereerst heb ik android-linux-tools.zip gedownload (adb en fastboot zitten hierin). Door middel van een reboot naar de bootloader, dan dmv fastboot erachter komen wat de CID is. (onder linux; sudo fastboot getvar cid) (In mijn geval HTC__E11)
adhv de cid kies ik de RUU die ik nodig heb (http://forum.xda-develope...hp?p=18508220&postcount=2 gekozen voor RUU_Flyer_HTC_WWE_2.00.405.3_R_Radio_20.3501.30.089BU_3809.05.04.10_M_release_194964_signed.exe)
vervolgens; download ik de ruu (gevonden op hotfile).

Dan deze procedure volgen om de downgrade via deze RUU mogelijk te maken;
Dan de RUU dus draaien in fastboot mode!

Hierna had ik Gingerbread op mijn Flyer met Hboot 1.10

Vervolgens revolutionary gedraaid (revolutionairy.io) en ik had S-OFF en een custom recovery (CWM recovery 4)

Op de SD kaart had ik intussen hc-3g-light.zip (gerenamed naar PG41IMG.zip) gezet, waardoor de radio werd geupdate in bootloader modus. Dit moest ik 2x doen (in beide gevallen zag ik het nummer achter radio veranderen, maar omdat ik het ook een 3e keer geprobeerd heb en het nummer toen niet veranderde, blijkt dus dat je dit echt 2x moet doen.)

Vervolgens heb ik de ROM geflasht in de recovery, waarna ik ging booten. Ik had nog een klein probleem met continu rebooten op het moment dat er een sim-kaart in zat, maar dit bleek te berusten op het feit dat er een pincode op de simkaart aanwezig was. In een ander toestel heb ik deze verwijderd, waarna de Flyer helemaal gereed was.

ROM die ik gebruik: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1406851

Heb jij ook een HTC Flyer 32GB 3G Zilver?

Heb zelf sinds september 2011 de 16GB versie en het bevalt me prima!

- Batterij gaat erg lang mee

- Compact
Kan gemakkelijk in mijn winterjas zak of mijn vriendin' tas

Draai nog steeds GB aangezien HC de hardware buttons deactiveren!
Je kan hem heel eenvoudig rooten e.d. (zie boven) en custom HC installeren, waardoor je kan bellen en hardware buttons hebt!
Tip: zet de datum bij je update. Leest fijner ivm geschiedenis.
Navigatie:
Dit heb ik bij mijn toestel ook gemerkt, kantelen is inderdaad de oplossing. Helaas krijg ik 'm op stock YB (zoals ie geleverd is) niet genoeg stroom binnen via de autolader als m'n scherm op 50% of helderer staat, gelukkig loopt ie niet al te snel leeg en het scherm is inderdaad heerlijk groot.
Goede tip, meteen gedaan.

Gelukkig is het scherm bij 50% helderheid al enorm helder! Overigens zet ik hem meestal hoger en laadt hij alsnog op.
Ik vind de minpunten die je noemt nou niet echt een negatieve eigenschap.
Het LCD scherm is hier juist mooi helder met een goede kijkhoek (IPS?) daarnaast is de resolutie meer dan afdoende, films zien er gelikt uit zo ook foto's.
Snelheid is kwestie van af en toe apps op de achtergrond sluiten, voordat je het weet draaien er 5 tegelijk, en ja, dan wil deze tablet af en toe wel is langzaam worden met zijn singlecore.
Ik weet al waarom het zo is; hij is nu bezig met mijn gehele app collectie downloaden en installeren, dit zal dus over gaan denk ik.

Edit: Hm, misschien lag het ook aan de standaard rom. Ik heb het idee dat de tablet enorm veel sneller is geworden sinds Leedroid erop draait.

Het LCD scherm staat onder de minpunten, omdat een amoled scherm in mijn ogen mooier is. Maar dat is dus persoonlijk. Qua kwaliteit van het LCD scherm (inderdaad IPS) heb ik geen slecht woord te zeggen.

[Reactie gewijzigd door MoiZie op 19 april 2012 10:30]

ok super amoled is mogelijk mooier, maar het scherm van de flyer is zo scherp en helder dat het zelfs in dw felle zon goed te lezen is. Dit itt mijn sgs2
Hee MoiZie,

Mijn moeder wil graag een tablet, maar is bang dat de 1 Gb erg snel vol loopt met apps... is het mogelijk om apps in het interne geheugen te plaatsen?

Groeten Johan
Dan heb je het verkeerd begrepen, de 1Gb is het Ram. Opslag is bij deze 32Gb.
Nee hoor, je hebt na installatie ongeveer 7,3 GB ruimte als interne opslag voor Applicaties (dit is gemount onder /data). De resterende ruimte is als 'externe' opslag beschikbaar onder /sdcard en dit is ongeveer 18,62 GB. Als je dan een extra micro SD plaatst wordt deze ook extern gemount, onder /sdcard2 (sd-ext)
kun je ook een update geven of aan de praat kan krijgen om hiermee te bellen en gebeld te worden en smsen? want dat mis ik heel erg op dit apparaat
Bellen kan. Gebeld worden ook.
jeps

smsen kan iig bij de 32gb versie als je er een simkaart inhebt.

Bellen is mogelijk door de build.prop aan te passen. zie hiervoor xda :)
is het ook mogelijk om 'gewoon' te bellen met de tablet ipv alleen via blue tooth?
Ja, ik heb met mijn custom rom (leedroid) gewoon de mogelijkheid om via de ingebouwde speaker en microfoon te bellen. Via de koptelefoon of bluetooth is dit ook mogelijk.
Een tip voor degene die leedroid erop zetten.
mocht je last hebben van een batterij die snel leeg gaat, probeer dan 4.1.0 van hem.
Verschil is vrijwel nihil, maar kon wel een dag langer met de batterij
Bedankt voor de toevoeging hoe je een custom ROM erop gezet hebt. Spaart mij de tijd om dit zelf uit te zoeken aangezien ik dezelfde Hi versie gekocht heb. Hoe is je ervaring met LeeDroid qua accu duur en snelheid?
Tja, zoals ik beschrijf onder het kopje accu; hij gaat bij intensief gebruik echt lang mee. Tevens; de snelheid is een stuk hoger dan stock, maar dat kan ook inbeelding zijn. Ik zal eens wat benchmarks plaatsen.
@securitymayo: is 4.1.0 beter qua accuduur dan 4.3.0 (laatste versie)?
@sneezz, ja dat kan ik beamen. scheeld een volledige dag bij mij.