Specificaties Draadloos Qwerty - Bekijk alle specificaties

Logitech Cordless Desktop Wave Review

The 7th Guest 1 december 2007, laatste update op 1 december 2007, 2.176 views

Logitech Cordless Desktop Wave

Pluspunten

• goede bouwkwaliteit
  • ergonomisch (is persoonlijk)
  • muis ook voor linkshandigen geschikt
  • goede ondersteuning

Minpunten

• voelt goedkoop aan
  • niet ergonomisch (is persoonlijk)
  • kleine muis
  • prijs ietwat aan de hoge kant voor het gebodene

Laat ik allereerst stellen dat ik de Wave na 1 dag al heb geRMA'd, maar er toch een review aan wil wijden, omdat die er op Tweakers.net nog niet is.

Algemene indruk
De Logitech Cordless Desktop Wave is draadloze desktopset die, door het speciale, gebogen toetsenbord, natuurlijk en ergonomisch werken mogelijk moet maken. O-) Daarover straks meer.
Zoals gewoonlijk bij Logitech is de set fraai verpakt en voor de verandering is de doos - met een zeer fraai klapdeksel - eenvoudig te openen aan de zijkant. :)

Ergonomie en functionaliteit
Dit is volgens Logitech hét sterke punt van de set. Op de site wordt hoog opgegeven over de speciale welving en de zachte handsteun, en er is zelfs een hele film te zien onder de indrukwekkende titel 'Making of Wave'.
Op zich past de set goed bij de vorm van de handen. Toch vraagt typen met minder dan tien vingers enige gewenning: de middelste toetsen liggen wat hoger. Maar al met al is het goed te doen en na enige tijd zal het vast wel prettig werken. De zachte aanklik is prettig voor het geluid, maar voelt een beetje plastic en goedkoop aan. De set bezit wel weer voldoende knoppen voor speciale functies, dus dat zit wel goed,
De zachte polssteun is inderdaad zacht, maar de vergelijking met de lederen Chesterfieldbank op de site gaat niet op: het materiaal voelt wat goedkoop en niet echt lekker aan.
De muis is een heel ander verhaal: klein, geschikt voor links- en rechtshandigen (dit kan dus een voordeel zijn) en zeer accuraat. Toch werkt het kleine en lichte muisje niet fijn, ik kreeg al snel pijn. Er ziitten wat extra knoppen op, maar die gebruik ik nooit. Ze zullen vast handig zijn. Al met al is de muis zeker geen aanrader.
Omdat de set alleen via USB kan worden aangesloten, kun je pc niet met de muis of het toetsenbord aan laten gaan. Afhankelijk van de plek waar je pc staat kan dat onhandig zijn. Er zit wel een slaapknop op het toetsenbord, maar ik zet mijn pc altijd gewoon uit als ik hem langere tijd niet gebruik (energiekosten, global warming etc.)

Vormgeving en bouwkwaliteit
Ik heb de griijs/blauwe serie van Logitech altijd spuuglelijk gevonden (mijn MX3000 oogt met zijn zwart/zillvergrijs een stuk beter) maar ben wel altijd enthousiast gebruiker geweest. De Wave is helemaal in het zwart, maar oogt desondanks als een OEM-toetsenbord met een 'productiefout', ik kan er niks anders van maken. Het muisje is minder dan ik van Logitech gewend ben. In feite de eerste toetsenbord-muiscombinatie van hen waar ik niet tevreden over ben.
De bouwkwaliteit lijkt me wel in orde, volgens mij kan de set wel een stootje hebben. Maar dat heb ik maar niet geprobeerd.

Drivers en ondersteuning
Logitech levert SetPoint 4.0a :? mee; hoewel er veel over geklaagd wordt, werkt SetPoint bij mij prima. Op de set zit verder vijf jaar garantie, dus de bekende Logitech-kwaliteit is gewaarborgd.

Het bord kost een kleine ¤ 70. De vraag is of het dat waard is. Je betaalt voor de welving. De hele set voelt een beetje plastic en goedkoop aan. Als je daarentegen weg bent van het toetsenbord en je de muis wel fijn vindt, of op zoek bent naar een vervanging voor je afgeragde combo, heb je een goede deal. Heb je nu een set waar je tevreden mee bent, dan zou ik de set links laten leggen. De ergonomie kwam op mij niet over.

EDIT: review om 14.13 op verschillende punten aangepast en uitgebreid.

Heb jij ook een Logitech Cordless Desktop Wave?

Mijn toetsenbord (MS Natural Multimedia Keyboard) is behoorlijk smerig aan het worden na 3 jaar en zoek een vervanger. Wil zeker weten een ergonomische want dat werkt gewoon beter voor mij.

Zat te twijfelen tussen de Microsoft Natural Ergo Keyboard 4000 (USB) en de Logitech Wave, maar neig na jouw review toch meer naar de 4000.

edit: Bovendien wil ik geen logitech muis dus als ik de Wave zou kopen zou ik alleen het toetsenbord ervan gebruiken (de non-draadloze toetsenbord-only versie is in NL niet te koop). En dan betaal ik dus 70 euro voor een toetsenbord wat toch een flink bedrag is.

[Reactie gewijzigd door BasNation op 1 december 2007 13:00]

Ik vind het helemaal niet goedkoop aanvoelen. Tov de G15 zijn de toetsenaanslagen veel zachter, maken minder herrie en voelen solider aan. Verder is de zachte kussen waar je je polsen op laat rusten erg comfortabel. De muis is idd wat klein, voor mij dan iig omdat ik altijd een grote muis wil (heb een Habu nu). Dit set je is voor de laptop, icm een notebookstandaard is dit echt de ideale ergonomische setup voor thuis te werken.

Ben het niet helemaal eens met je review.
Dat kan heel goed. Het is natuurlijk zeer persoonlijk, maar heb geprobeerd mijn persoonlijke mening te combineren met de feiten. Dat is zeker niet geheel objectief, daarom zijn meerdere meningen over een review alleen maar goed. Het blijft een kwestie van uitproberen in een winkel, wellicht zijn er mensen die de (mijn) MX3000 er goedkoop uit vinden zien of niet lekker vinden werken.
Ik ben blij dat jij er tevreden mee bent.