Gigabyte GA-P35-DS3R Review

Sp33dFr34k 1 december 2007, 5.452 views

Gigabyte GA-P35-DS3R

Pluspunten

• Passieve cooling, dus geen irritant herriecoolertje meer
  • Goede layout
  • Geen CMOS reset meer nodig(!)
  • Chipset wordt niet te warm
  • Goede featureset
  • Genoeg OC ruimte (>500mhz FSB!)
  • Niet te vergeten de goede prijs, vanaf §94 in PW atm

Minpunten

• Matige 3d Mark score
  • Maar 1 RJ-45 poort bij gebrek aan minpunten

Layout Score: 5
Allereerst wilde ik even zeggen dat ik het erg moeilijk vond een geschikt moederbord te vinden. Wilde eerst voor een X38 chipset gaan, maar de prijs was niet erg gunstig tegenover de voordelen, dus werd al snel duidelijk dat de P35 meer iets voor mij was. De nvidia chipset viel af omdat ik toch geen SLI gebruik en op de extra warmte zit ik ook niet te wachten. Heb toen nog getwijfeld tussen de MSI P35 Platinum en deze. Maar kwam een topic op Tweakers tegen waarin stond dat de 8800GTX daar niet op paste ivm de NB cooler (en ja, die kaart heb ik toevallig), dus kwam ik op de Gigabyte reeks uit. Ik wilde minimaal RAID hebben (firewire e.d. heb ik niet nodig) dus werd het de DS3R. De goede overclockbaarheid, goede prijs, laag stroomverbruik en daardoor minder warmte speelden natuurlijk ook wel een rol in mijn beslissing :)

Specs van het moederbord:
Gigabyte P35-DS3R

Algemene beoordeling
Het moederbord ziet er niet zo leuk uit tegenover de DS3P en de DS4 etc., maar vind het wel een hele vooruitgang, vooral tegenover die irritante NB-coolertjes die er voorheen opzaten. De handleiding is erg duidelijk en helder zoals ik ook gewend ben van Gigabyte. Driver-CD, Sata kabeltjes (2 stuks), IDE kabels (2 stuks) en zelfs een e-sata bracket met kabels zitten erbij, top dus. Zelf gebruik ik geen IDE, maar heb ik 2 satabranders en 2 sata HDD's in RAID dus de bijgeleverde kabels zijn helaas wel te weinig. Maarja, welke tweaker heeft nou geen sata kabeltjes thuis liggen. Welgeteld vond ik er 18 :o

Featureset
Ik heb speciaal voor deze versie gekozen, omdat ik de rest van de extra's toch nooit gebruik. Het gaat hier dus over SLI/CF en de FireWire features, als je die functies wil kun je beter voor de DS4 (voor CF) oid gaan. Verder vind de e-sata functie retehandig, er zitten zelfs kabels bij om 'm extern aan te sluiten! Ik tel 2 aansluitingen voor systeemfans (3-pins), maar die gebruik ik zelf ook niet ivm fancontroller en Antec TriCool fans. In totaal 8 sata aansluitingen, 4 interne en 4 externe USB-aansluitingen en een onboard soundchip, namelijk de Realtek ALC889A die HD-audio levert. Wel valt me op dat er maar 1 RJ-45 poort opzit, i.p.v. de normale 2.

Layout
De layout is bijzonder netjes. Heb er net even een OCZ Vindicator (Scythe Ninja replica) op gezet, en de 120mm fan hangt net 1 mm boven de heatsink onder de socket :) Ik heb hem dus aan de onderkant hangen waardoor de lucht naar boven wordt verplaatst en via de grote 200mm fan (Antec Ninehundred) de kast verlaat. Aan de rechterkant zou ook gaan, maar dan hangt het wel over je ddr slot(en) heen. Maar verder echt netjes, de IDE controller zit niet meer aan de rechter zijkant, maar beneden, veel beter vind ik persoonlijk. De sata connectors zijn ook makkelijk bereikbaar en de heatsinks zitten niet in de weg.

Prestaties
Heb nog geen benchmarks gedraaid op 3dmark 06 na. Deze presteert hetzelfde als een Asus P5n32e-sli met een 8800GT, in deze setup zit een 8800GTX. Ga dus zelf maar na hoe het zit… Dit met beide processoren op 2,67ghz.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Het moederbord is zeer stabiel, nog niet gecrashed oid.

Overklokbaarheid
Wel eerst even Ctrl+F1 drukken om de geavanceerde opties te unlocken in het oc menu. Maar hier komt het: bord is ook zeer stabiel qua overclocken. Ik draai zonder problemen een FSB van 500, daar kunnen sommige high-end bordjes nog een puntje aan zuigen! Dit is gebaseerd op een test van 6x500. Voltage op het geheugen is 2.2 en 1.3 voor de E6750. Jammer genoeg is de max van mijn E6750 @ 3,4 (8x425).

Ook mooi is trouwens dat je (na een mislukte OC) de CMOS niet hoeft de resetten dmv een jumper/knopje oid. Het systeem sluit zichzelf (na de wijzigingen te hebben opgeslagen) af, start zich na 3 seconden weer op en boot met de nieuwe settings. Mochten de settings niet lukken, sluit ie zich weer af, probeert ie nog een keer te booten en als het dan weer niet lukt start ie op met default settings. Dus niet meer kloten met cmos resetknopjes/jumpers/batterijtje, woehoe! (mooiste nieuwe feature die het heeft vind ik!).

Compatibiliteit
De eerste keer dat alles in een keer goed ging. Helemaal geen compatibiliteitsproblemen, had het misschien wel verwacht ivm het geheugen (Crucial Ballistix Tracer Led PC6400), omdat dit 2.2v vereist, maar hij bootte het ook gewoon op de standaard 1.8v. Wat trouwens wel een minpunt is; het geheugenvoltage is niet absoluut af te lezen. Er staat gewoon normal en je kunt + 0,1 + 0,2 doen etc. Dit laatste probleem is opgelost door een biosflash (F9) waardoor het absolute voltage wel af te lezen is onder health status (met dank aan Quakie).

Ondersteuning door fabrikant
Er worden regelmatig nieuwe bios upgrades gedaan (ik had standaard F4), dus dat zit wel goed denk ik. Zou ook niet weten wat er nog een issue moet zijn. Nog geen ervaring met een RMA gehad.

Ik heb bij Alternate §109 betaald voor dit bord, erg netjes voor een bordje van deze kwaliteit! Alle overbodige poespas zit er gelukkig niet op, daarom ook voor dit bordje gekozen, ben er echt gelukkig mee (nu nog een CPU die me meezit :)).

Heb jij ook een Gigabyte GA-P35-DS3R?

Mooi bord ja, maar ik kom nog steeds niet bij mijn memory timings in de BIOS. Misschien kun je iets specifieker zijn hoe je dit doet aub.???

edison46
Staat er ook in, druk in de bios (als je binnenkomt) op Crtl + F1 tegelijkertijd en dan staat het ertussen bij MB Intelligent Tweaker (MIT).
Is er voor de ds3R nog geen nieuwe bios waar dat al inzit? Ik bedoel, heb laatst nieuwe versie op mijn DS3 gegooid en toen stonden die memory timings standaard bij MIT, geen ctrl+f1 meer nodig... Handig update ;)
heb dit bord ook, met een E6850 en 8800gtx, en Crucial op 1066, geen problemen, niet duur, goede componenten naar het schijnt (mosfets etc), BIOS zou inderdaad duidelijker kunnen. PC loopt soms wel vast op COD2, had ik met vorige pc niet, geen idee waardoor. En bord mist enkele accessoires die je apart moet bijkopen naar het schijnt (usb-ding), bij MSI zit dat meestal bij het bord. 11500+ punten op 3D-Mark 2006, niet zo uitzonderlijk maar niet slecht. Ok geen firewire, maar heb dat nooit gebruikt. Nog wel parallelle en seriŽle poort (waarvoor ?). IDE slechts 1 connector (mja ...). En ok geen sli, maar zie me nog direct geen tweede 8800gtx kopen... FSB 1333 geschikt. DDR2 geheugen (ddr3 toch te duur en nog geen voordeel qua snelheid). Kwalitatief geluid (weinig ruis naar het schijnt). Goede prijs/kwaliteitsverhouding dus.
Dat waren ook mijn argumenten, vandaar dat ik op dit bordje kwam.

De 3d mark score valt mij idd ook erg tegen, geen idee waar dit door komt? Heb de nieuwste drivers e.d. al.

En ja, welk USB-ding bedoel je? :)
Dat probleem met CoD2 heb ik ook, maar dan met een E6750 :(
/quote
/quote

Met een nieuwere bios (>F4) zie je bij PC Status wel je huidige memory voltage staan.
Met oudere bios zag je dit niet, maar een mooie rode melding.
OK bedankt, dat stond niet in de changelog dus zag geen reden om te "upgraden".
Bedankt voor deze duidelijke review! Ben nog even aan het kijken voor wat ik zoek op mijn komende Q9450 op te zetten. En ik denk dat ik 'm hiermee gevonden heb, al neem ik dan wel de P35C! DDR3 voor in de toekomst, 45nm support, goede audio, geen SLI/Crossfire (gelukkig, want je moet er altijd extra voor betalen terwijl ik het niet gebruik). Verder zijn beide moederborden vrijwel hetzelfde, heb ik begrepen.

Goed uitgelegd wat er wel en niet in zit, features beschreven maar ook duidelijk wat dingen aangestreept. Goede review, heb er veel aan gehad!

Alleen nog wel even twee dingen:
- Zou een Scythe Infinity erop passen (kan het nergens vinden)?
- Wat wordt bedoeld met dat "USB-ding"?

[Reactie gewijzigd door Zinu op 1 december 2007 13:50]

Geen probleem :)

Beide moederborden zijn behalve wat je opnoemt vrijwel hetzelfde ja, de C is natuurlijk wel iets breder door de dimm slots.

Ik denk dat een Infinity er zeker op zal passen, ik heb zelf een OCZ Vindicator (zelfde als Scythe Ninja) en die is groter dus...
Ik heb zelf toevallig ook dit mobo aangeschaft in combinatie met de Q6600 en de Scythe Infinity en ik kan bevestigen dat die er "precies" op past.
Helaas moet je wel redelijk doorduwen voordat hij vastklikt, maar dat ligt meer aan het nieuwe systeem van Intel dan aan het mobo.

Helaas moet ik zeggen dat ik op het ogenblik nogal wat problemen heb met mijn mobo, omdat die nu al voor de tweede keer RMA zal moeten sturen met een DOA melding erbij. Maargoed, dat zal wel een pechgeval zijn :'( .
Leuke review Janno :) Ik zie dat mijn E6750 het goed doet op je bordje. Valt wellicht nog meer uit te halen. Trouwens niet zeuren hoor 3,4Ghz dat is echt wel een mooie overklok voor een E6750! Als je 3,5-3,6-3,7 zie je niet echt veel verschil meer hoor, en vaak moet je dan extra veel voltage geven om een beetje meer FSB te krijgen. Buiten dat stijgen ondertussen je temps wel extreem.

Laters ;)
Thanks Daan :)

Ben opzich best tevreden met 3,4ghz hoor, maar het kan altijd beter natuurlijk haha. Hij wordt max 59gr stressed met fans op low, dus er had nog wel iets ingezeten qua temps.
Bedankt voor jullie reacties mensen. Maar wat is dat "USB-ding"? Ik heb namelijk zo'n frontje bij mijn Coolermaster Centurion 5 kast, met USB, en dat wil ik wel graag houden. Ik hoop dat dat iets anders is.
Ik denk dat ik het weet, hij bedoelt denk ik zo'n bracket waar je nog extra USB aansluitingen aan de achterkant kan creeeren, MSI levert die inderdaad altijd standaard (heb ik namelijk ook al een aantal versleten). Maar daarvoor in de plaats krijg je wel mooi een e-sata bracket meegeleverd :) En ja Zinu, dat frontje is makkelijk aan te sluiten. Achter heb je 4 USB poorten dacht ik (of 6?) en je kunt er nog eens 4 extra aansluiten aan de voorkant oid.
de usb-bracket idd, kon niet meer op de naam komen, die zit er dus niet bij, ook geen spdif-kabeltje; achteraan heb je dus 4 usb-poorten en vooraan kun je er 2 of 4 bij aansluiten volgens je kast. Ik zal aan mijn zes usb-poorten wel genoeg hebben (overschot zelfs misschien), maar zoals ik al zei, msi levert zo'n bracket er gewoon bij.
Doet verder niks af aan kwaliteit van het bord natuurlijk.