HTC One X 32GB Wit Review

speedo11 16 april 2012, laatste update op 16 april 2012, 757 views

HTC One X 32GB Wit

Pluspunten

• Telefoon voelt aan als één geheel
  • Beeld kwaliteit is subliem
  • Telefoon is zeer snel
  • HTC Sense is goed geïntegreerd in Android
  • In idle zeer laag stroomverbuik
  • Standaard Polaris Office

Minpunten

• Camera steekt ietwat uit, gevoelig voor beschadigingen
  • Front-camera vangt veel stof
  • RAM geheugen had meer mogen zijn
  • Software matige 'menu' knop bij veel apps
  • Duurt lang voordat het scherm activeerd.

Ook ik was één van de gelukkigen die de HTC One X als één van de eerste mocht testen door mee te doen aan het testpanel. Deze review is de eerste die ik ooit heb geschreven dus zie het als een nieuwe uitdaging. Op 2 april werden wij uitgenodigd om naar Amsterdam te komen en daar mee te doen aan de HTC One X Experience, waar wij te horen kregen dat iedereen de HTC One X mocht houden op de voorwaarde dat er een review wordt geschreven. Na twee weken intensief testen op performance,
gebruiksvriendelijkheid maar ook gewoon dagelijks gebruik is dit het resultaat:

Inhoudsopgave

- Accuduur
- Software
- Conclusie

Uiterlijk en eerste indruk

De eerste indruk wanneer ik de telefoon uit het doosje haalde was wow! Het grote 4.7" inch beeldscherm is wat natuurlijk als eerste in het oog springt. De afgeronde randen aan weerskanten van het beeldscherm zijn prachtig verwerkt in de rondingen van het toestel, zodat er geen hoeken aan de zijkant van de telefoon zitten. Dit voel je ook direct wanneer je met je vinger in de breedte over het beeldscherm veegt. De witte rand om de telefoon is wel wat wennen, het is een mooie lijst om het beeldscherm heen, maar het wit springt toch wat teveel in het oog. De front-camera is verwerkt in de telefoon, deze ligt er dus ongeveer 1 mm in, dit mocht van mij iets meer naar het oppervlak gemogen. Niet persoonlijke, maar ik heb al ondervonden dat dit een prima plek voor stof is om zich te verzamelen. Naast de front-camera zit de een 'rooster' waar achter de speaker. Zoals bij veel telefoons van HTC zit hierin ook de LED voor meldingen verwerkt. Wat nog wel een verassing was toen de LED voor het eerst aanging voor een binnen gekomen bericht was dat hij zeer vel en helder is, het LED ‘je is écht helder groen en rood.
Een klein detail, maar geeft toch iets extra's.

De achterkant is mooi egaal met afrondingen naar het beeldscherm toe. Wat hier direct in het oog springt is de camera, daar waar HTC zo zijn best op heeft gedaan. Maar aan de 8 Megapixel camera is wel te zien dat er eigenlijk niet veel ruimte meer over was. Deze steekt dat ook aan de achterkant uit waardoor de telefoon beschermt moet worden wanneer deze wordt neer gelegd. De camera is dus niet zo mooi verwerkt als in de HTC Sensation waar deze werkelijk iets in de telefoon ligt, maar dit zou de lichtinval voor de camera belemmeren. Dit is dus naar mijn inzien een compromis geweest tussen performance en gebruiksvriendelijkheid. Verder zit er achter op de One X een dergelijk rooster als voorop, hierin zit
tevens een speaker in verwekt. Het oogt allemaal zeer strak en netjes.

Aan de bovenkant van de HTC One X zit de 3.5 mm stereo audio aansluiting welke eveneens afgerond is. Ook hier wordt dus het design niet onderbroken. Ook zit er het micro SIM slot deze had wat netter afgewerkt gemogen, de kieren tussen de slede en het dock waar deze in moet zijn niet mooi afgewerkt en oogt alsof deze in 10 minuten is ontworpen. Persoonlijk moet het slotje voor de micro SIM niet al teveel in het oog springen, ook omdat deze voor eenmalig gebruik is. Verder zit er aan de bovenkant de ON/OFF knop welke prima aanvoelt, solide en degelijk. Wat wel wennen was is dat de volume knoppen aan de rechter zijde zitten, dit is in het begin ietwat vreemd maar went gauw genoeg.

Display

Een groot pluspunt van de HTC One X is natuurlijk het 720p 4.7" inch beeldscherm. Deze springt zoals eerder al gezegd direct in het oog. De kleuren spatten eraf maar het blijft LCD dus wordt zwart nooit helemaal 100% zwart. Het is dus wel een groot beeldscherm, maar niet té groot. De telefoon ligt goed in de hand en voelt licht aan. Zelfs in landscape kan je prima typen, ook al zal dit niet voor iedereen weg gelegd zijn. Als je de telefoon deblokkeert en dus het scherm activeert duurt het wel een luttele halve seconde voordat het beeldscherm activeert. Dit is wel vervelend omdat je de ON/OFF knop nog een keer indrukt omdat de kans er is dat er niet goed gedrukt is, waardoor het prachtige LCD scherm aan en weer uit springt. Dit vond ik persoonlijk zeer vervelend en had graag gezien dat het scherm eerder activeert.

Geluid

Het geluid van de HTC One X is prima, niet meer en niet minder. Je kunt er prima mee naar radio luisteren en/of ander achtergrond muziek, maar kwalitatief is het niet super. Wat ook niet kan omdat er geen ruimte is voor een klankkast om de geluidsgolven correct te versterken. Met oordopjes, Sennheiser CX300II, is het geluid echter subliem, helemaal wanneer Beats Audio is geactiveerd krijgt het geluid een extra dimensie. Dit is dan ook echt een toegevoegde waarde.

Camera

Dit is het gedeelde waarmee HTC in onder andere zijn reclame spotjes zo mee heeft lopen pronken: de Camera. Het is een 8 megapixel welke zeer snel geactiveerd wordt en het maken van een foto nog geen seconde kost. Ook is de nieuwe functie, die HTC heeft omgedoopt tot Burst, een mooie toevoeging aan de camera software. Er wordt een reeks foto's achter elkaar gemaakt met een maximum van 20 foto's, hierdoor wordt een reeks opnames gemaakt waarna je zelf de beste kan kiezen of ze natuurlijk allemaal bewaren. Het verwijderen van het switchen tussen de camera- en de opname functie is ook echt een toegevoegde waarde, je kunt zelf bepalen welke functie je kiest door één van de twee knoppen in te
drukken, dus geen switch meer nodig. Verder kan er onder het filmen een foto gemaakt worden, wat eigenlijk een screenshot is, er wordt een frame uit de film gehaald welke dan wordt opgeslagen als foto.

De foto's die de camera maakt zijn zeer scherp en helder. Ook in het donker kan er prima een foto gemaakt worden, mits deze in een niet al te grote ruimte genomen wordt. Hier heeft HTC ook merkbaar aan gewerkt te zien aan de functie om de helderheid van de LED flitser aan te passen waardoor foto's niet te flets en overbelicht worden. Het gemis van een tweede LED flitser, welke bij de laatste HTC telefoon normaal was, is dus ook niet groot omdat er deze kwantiteit is omgezet in kwaliteit.

Ik was ook zeer verast toen ik mijn eerste foto maakte en de resolutie bekeek op mijn desktop, dit is echt wel een camera die je gebruikt, niet alleen omdat het kan, maar ook omdat de kwaliteit gewoon erg hoog is. Je hoeft in ieder geval geen aparte camera meer mee te nemen om beelden, gebeurtenissen of acties vast te leggen, want deze telefoon kan het, en hoe!

Performance

De HTC One X is de eerste telefoon met een quadcore processor, een Tegra 3 geklokt op 1.5 GHz. Wanneer je het toestel gebruikt merk je direct dat er genoeg rekenvermogen is, alles gaat echt super snel! De ondersteuning voor quadcore processors in een mobiel is nog niet in een heel ver stadium maar wat niet is kan nog komen. Ik ben opzoek geweest naar zware apps en games om alles uit de Tegra 3 te halen, maar niks is de One X teveel. Wel viel op de het stroomverbruik drastisch omhoog ging
wanneer er veel van de telefoon gevraagd werd, alleen viel op dat deze grens vrij laag lag, bij het afspelen van video's op youtube werden al de 4 processors ingeschakeld, misschien niet op vol vermogen maar wél ingeschakeld. Bij echte zware taken dus 3D games en dergelijke was het zelfs zo dat de telefoon meer stroom verbruikte dan dat er geleverd werd uit de lader.

De processor is dus de beperking niet van de HTC One X, het RAM geheugen echter wel. 1024 Mb aan werkgeheugen lijkt veel maar wanneer er ook maar 5 minuten gebrowset wordt is het RAM geheugen al volgelopen. Wanneer je dan terug naar het home screen gaat moet Sense weer opnieuw opstarten en dit duurt toch 5 á 6 seconden. Maar tussen lichte apps zoals whatsapp, mail, agenda is het prima multitasken.

Accuduur

Zoals bij elke smartphone laatste tijd is de accuduur van zeer groot belang. Processors worden steeds krachtiger, beeldschermen steeds groter en feller, maar een mobiel moet nog steeds zoals het woord al zegt 'mobiel' blijven. De HTC One X slaagt hier volledig in, de 1800 mAh accu die de One X van stroom voorziet is krachtig genoeg om een anderhalve tot twee dagen vol te houden. Wanner de telefoon niet al teveel wordt ingeschakeld, dus wanneer er alleen wordt gekeken wanneer er bijvoorbeeld een melding is kan de HTC One X zeer lang mee. Dit komt door de 5de idle processor die de licht taken doet wanneer het scherm uit is. Hierdoor kan de telefoon, met 3 mail accounts op push gesynchroniseerd, maar met 3% dalen per 2 uur.

Software

Softwarematig is HTC ook echt vooruit gegaan, en dan bedoel ik natuurlijk hun trots: HTC Sense. Ik ben zelf nooit fan geweest van HTC Sense, het is altijd grafisch te zwaar geweest, het lag meer bovenop het
OS dan dat het geïntegreerd was. Maar deze keer is het HTC gelukt om Sense goed te integreren in Android, alles sluit mooi op elkaar aan. Bijvoorbeeld: HTC heeft zelfs de originele Android ICS 4.0 widgets
behouden in plaats van hun eigen daarmee te vervangen, hierdoor heb je keus. Het scrollen tussen verschillende tabbladen kan door met je vinger over de tabbladen heen te schuiven. Vroeg had Sense al die ander tabs al geladen, of je ze nou ging gebruiken of niet, deze keer heeft Sense dat anders aangepakt, en dat is duidelijk merkbaar. Tabs worden pas geladen wanneer je er werkelijk naar toe gaat en dat is ook wel zo logisch, je wilt geen RAM gebruiken voor dingen die je niet gaat gebruiken.

Ook heeft One X standaard Polaris Office erop staan wat een groot pluspunt is. Je hoeft hierdoor niet meer 25 Mb aan ruimte vrij te houden voor een dergelijk office programma.

Mijn conclusie is dat het echt een super toestel is. Ik was eerst bang dat de krachtige processor veel van de accuduur zou opnemen, maar dit bleek in de praktijk heel erg mee te vallen. Een mobiel zit toch
voornamelijk de meeste tijd in je broekzak en dan wil je niet dat een krachtige processor zoals de Tegra 3 al je accuvermogen opneemt, de 5de idle core is dan ook een zeer goede feature aan de One X. Ook HTC Sense is geen minpunt meer, maar is echt een toegevoegde waarde aan de telefoon zowel grafisch als persoonlijk. Deze telefoon is echt een aanrader, het is echt een high-end maar waar natuurlijk wel een prijskaartje aan hangt. Naar mijn inzien is dit een telefoon waarbij je heel veel waar voor je geld krijgt!

Mijn keus: de HTC One X

Heb jij ook een HTC One X 32GB Wit?

Reviews door de redactie