Specificaties 2.1-set met een totaal vermogen van 120 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Philips amBX Premium Kit Review

Stuff 29 februari 2008, 4.344 views

Philips amBX Premium Kit

Pluspunten

• Stevige kwaliteit (plastic)
  • Leuk design (smaak is persoonlijk)
  • Alle aansluitpunten zijn duidelijk gelabelt, installeren is makkelijk

Minpunten

• Werkt niet op windows XP x64
  • Veel kabels, lastig om ordelijk te verbergen
  • Prijs ligt aan de hoge kant
  • Weinig software ondersteuning
  • Zeer slechte support bij problemen
  • Performance hit bij games

Mid- en hoogweergave Score: 3
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 3
Muziekweergave Score: 2
De amBX set van philips is een compleet setje met speakers, bass, ambilight, trilbar en fans. Het is de bedoeling om een betere beleving te geven bij het spelen van een spel, het kijken van een film of het afspelen van muziek. Voor meer informatie: http://www.ambx.com

Het setje word geleverd in een grote doos en goed ingepakt. Er zitten 2 speakers in (links & rechts), 1 bass unit, een tril unit (polsteun), twee fans (links en rechts), een regel unit (ook met ambilight) en allen benodigde kabels en adapters om het geheel aan te sluiten.
De verbinding met de computer word gemaakt via een USB kabel, deze gaat naar de control unit. Het geluid gaat van de PC naar de bass unit en van de bass unit weer naar de controll unit (hier zitten de speakers weer op aangesloten).

Hoewel het aansluiten relatief simpel is, en er een duidelijke (maar summier) handleiding bijzit is het mij niet gelukt om het amBX setje daadwerkelijk aan de praat te krijgen. Het lukte me maar niet om de drivers te installeren, ook de allerlaatste drivers werkte niet en zelfs beta drivers werden niet geinstalleerd.
Na contact te hebben gehad met Philips kwam de oorzaak boven water: amBX ondersteund geen 64-bits besturings systemen. Geen Windows XP x64 en ook geen Vista x64.
Aangezien ik Windows XP x64 gebruik, betekend dit dat ik geen gebruik kan maken van het amBX setje. De Philips medewerker adviseerde mij om Windows XP 32-bits te gaan gebruiken, dan werkt amBX namelijk wel. ><

Uiteindelijk is het wel de bedoeling dat er 64 bits drivers komen, voor Windows XP en voor Vista, maar wanneer deze uitgebracht worden was niet duidelijk. Dit kon nog wel enige tijd duren. Inmiddels zijn er x64 vista drivers, zij het beta drivers. Windows XP x64 zal niet worden ondersteund.

Een ander nadeel is de performance hit. Het gebruik van een AMBX geeft een performance hit van ongeveer 30% op een systeem met één videokaart en een performance hit van ongeveer 50% op een systeem met een SLI/CF opstelling. Het probleem is bekend bij het ambx team en ze zijn er mee bezig.

Ook de kabel lengte is ietswat problematisch. De kabels om de fans, lampen en wristbar aan te sluiten zijn iets aan de korte kant. Voor de fans en de lampen is dat meestal niet zo'n heel groot probleem, omdat deze vlakbij de control unit staan, maar de wrist bar heeft hier meer last van. Zo kan ik de wristbar helaas niet gebruiken omdat de kabel niet lang genoeg is. De control unit staat achter mijn monitor en de afstand van achter mijn monitor, tot voor mijn keyboard is te lang om te overbruggen. Verleng kabels zijn helaas niet beschikbaar.

De spel ervaring is leuk, met name in een wat donkere kamer geeft ambx een leuke extra en diepere "immersion". Door het nieuwere FXGen+ programma (beta) worden spellen die niet ondersteund worden beter aangestuurd. Het is wel degelijk een leuk concept en een leuke extra, maar de performance hit is een groot nadeel. Met name bij spellen die veel van je systeem vragen (eg: Crysis) moet je kiezen tussen ambx of mooiere graphics.

Het enige spel dat ik spel en ambx 100% ondersteund is Project Torque. Eerlijk is eerlijk, ambx geeft een hele goede experience bij dit spel. PT is niet bijzonder demanding en ik kan ambx dan ook aanzetten zonder dat ik last heb van lage frame rates. De lampen geven de juiste kleuren weer, wat een leuk effect geeft. De fans werken als je hoge snelheden bereikt en de wristrest (rumbler) doet het ook als je over oneven terein heen gaat.
Persoonlijk vind ik de fans niet helemaal lekker werken. IMHO zijn de fans te klein en geven ze een te klein effect. Je moet de fans echt goed neerzetten zodat de luchstroom de goede kant op gaat, als je tijdens het gamen een beetje van plaats wisselt dan staan de fans niet meer goed gemikt en daardoor neemt het effect af.

Oftwel, ALS een spel 100% ondersteuning heeft dan is ambx zeker weten een toegevoegde waarde op het spel. Het nadeel is echter wel dat er niet bijzonder veel spellen zijn die ook echt ondersteund worden. Alhoewel dit waarschijnlijk meer een kwestie van tijd is.

Overigens is het wel noodzakelijk dat het enigzins donker is als je ambx wilt gebruiken. De lampen maken gebruik van leds en bij een volledig verlichte kamer (daglicht) is het effect zeer slecht waarneembaar. Dit is uiteraard niet te verhelpen door philips, en een beamer (als voorbeeld) heeft hetzelfde "probleem". Maar toch is dit wel iets om rekening mee te houden.
Als een spel niet gebruik maakt van AMBX zal de software toch proberen om AMBX te laten werken. De fans en rumbler werken in dit geval niet, maar de lampen zullen het wel doen. (mits de ambx software in staat is om het spel te herkennen)

Heb jij ook een Philips amBX Premium Kit?

Ik vind je algemene beoordeling wel wat laag.
Het lijkt nu alsof het echt bagger is.
Kan je wat meer vertellen over de spel ervaring die het gaf?
Daar ben ik namelijk wel echt benieuwd naar.
Review is aangepast. Hopelijk is het nu wat duidelijker.
ik vind het niet echt duidelijk.

Waarom zo laag. het spul werkt zoals het werkt en doet dat ook nog eens goed.

Alleen is het je niet opgevalen dat heel veel dingen op 64Bits niet werken ?

dat had je zelf ook eerst even kunnen uitzoeken. je zegt dat het een goed product is alleen waarom schoord hij dan bij alles zo laag
Philips vertelde mij eerst dat het product gewoon zou werken, later zijn ze hier op teruggekomen en vertelde ze me dat ambx alleen op vista 64 zou werken.
Na het installeren van vista 64 kwamen ze daar weer op terug door te zeggen dat dit in de toekomst ondersteund zou gaan worden.

Inmiddels werkt ambx op vista 64 met beta drivers.
Net ff op internet gechecked. Lijkt mij wel leuk zo'n ding. Wel een beetje duur alleen :(
Ik kan dit helaas niet echt een review noemen. Je beschrijft eigenlijk alleen het driver probleem dat je ondervond en wat er in de doos zat, maar niet wat het setje allemaal kan en vooral hoe goed (of slecht...) het dat kan. Ik ben inmiddels wel heel nieuwsgierig geworden naar deze set, ik hoop dat je toch nog een uitgebreid verslag van het gebruik van deze set kunt doen, ook al is het dan icm je laptop ;)
Review is aangepast. Hopelijk is het nu wat duidelijker.
Er is een 64-bit driver beschikbaar.