Specificaties 7" (1024x600), Android 3.2, WiFi+3G - Bekijk alle specificaties

HTC Flyer 32GB 3G Zilver Review

Rene 16 april 2012, 2.264 views

HTC Flyer 32GB 3G Zilver

Pluspunten

• Featureset
  • Schermkwaliteit
  • Bouwkwaliteit
  • Slimme Stylus
  • Snelheid van het OS en toepassingen
  • HTC Sense goed doordacht en snel

Minpunten

• Oudere SOC
  • geen belfunctie
  • Waarschijnlijk geen ICS update

Afgelopen vrijdag een HTC Flyer 32GB + 3G bij de Hi besteld. Het gaat hier om een actiemodel (pre-pay, wel simlockvrij) voor de prijs van 199 euro. Deze review zal tzt naar behoefte uitgebreid worden. Ik zal alle beoordeelde punten hieronder toelichten zodat eventuele kopers hier informatie kunnen vinden.

Featureset (zeer goed)
De featureset van een tablet welke 199 euro heeft gekost noem ik zonder meer zeer goed. Alles wat de moderne tabletgebruiker verlangt is aanwezig. Een greep uit de featureset: 32GB, 3G, MicroSD, HDMI (via adapter), GPS, BT 3.0, Wifi B/G/N, gyroscoop, 5MP camera, front camera etc. Ik zal hier verder geen opsomming meer van maken, dit is prima via de speclijst te vinden. Voor mijn doeleinden is echter alles aanwezig.

Prestaties (goed)
Prestaties van deze HTC geef ik een goed. Deze conclusie trek ik na het afwegen van de wat oudere android versie (HC 3.2.1), trage processor en GPU. Het is duidelijk dat deze Tablet niet meer meekomt met bijvoorbeeld een Tegra3 SOC, echter heb ik in de praktijk amper haperingen ontdekt. Blijkbaar kan de Single Core 1,5 Ghz Snapdragon met adreno 205 alles vloeiend af. Spelletjes als Angry Birds draaien vloeiend, alsmede een 720P MKV van 2,5 Gb. Full HD is niet getest omdat ik dit niet zal gebruiken. Heel soms is er een hapering in de user interface (HTC sense) waardoor ik gedwongen ben er 1 ster af te halen.

Beeldkwaliteit (goed)
De beeldkwaliteit is perfect, met 170 PPI gaat hij de iPad2 bijvoorbeeld probleemloos voorbij. Het scherm heeft geen oplichtende vlekken en omdat het een IPS paneel is zijn de kijkhoeken uitstekend. Waarom dan een ster minder? Dit omdat de max resolutie 1024x600 is terwijl een Galaxy Note al over de 1200 pixels in de breedte zit. In de praktijk kan je echter in landscape prima surfen zonder te scalen. In Portrait is het kantje boord leesbaar, maar scaling is hier vaak nodig.

Bouwkwaliteit en robuustheid (goed)
Een aluminium unibody en krasvast IPS scherm zorgen voor een premium gevoel bij het vasthouden. Wel wat fragiel is het witte klepje waaronder de SIM en MicroSD geplaatst kunnen worden. Aan de onderzijde is nog zo een plastic randje wat wel goed sluit en niet verwijderbaar is. Ik vermoed dat hieronder de diverse antennes zitten.

Ergonomie (goed)
tablet ligt prima in de hand. Hij is met zijn 13mm wellicht wat dik maar het voelt robuust aan. Door zijn 7 inch scherm is hij perfect geschikt om er met de duimen mee te tikken. Een review als deze zou ik er niet graag mee schrijven, maar E-mails, berichten en forumposts kan je er prima mee tikken. Met een gewicht van 420 gram is hij aanzienlijk lichter dan zijn 10 inch soortgenoten, wat betekent dat je er comfortabel een E-book mee kan lezen of een film kan kijken.

Warmte en geluidsproductie (zeer goed)

Ik heb geen zware games gedurende lange tijd gespeeld, maar de tablet blijft bij mij lekker cool. Door de aluminium achterkant zelfs koud als je hem een tijd niet gebruikt.

Mobiliteit en accuduur (geen mening)
Hierover kan ik na een paar dagen nog geen mening geven. De tablet is na een dag intensief gebruiken nog steeds bij de les. Iets wat engadget ook als als groot pluspunt had opgemerkt. Ik zal tzt de scores met videoplayback etc. toevoegen.

Extra: Stylus
Iets wat ik even apart onder de aandacht wil brengen is de stylus die HTC meelevert. Dit is een slimme stylus van aluminium met batterij welke door de gehele interface gebruikt kan worden. HTC heeft dit zeer goed aangepakt en de stylus voegt echt wat toe. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om in documenten te tekenen, alsmede te markeren en er notities bij te plaatsen. Tevens kan je geluidsopnamen maken tijdens en notitie en zo later naar dat stuk terugkeren. Dit kan ik zowel alle documenten, zo kan je bijvoorbeeld een contract in PDF vorm tekenen en vervolgens de handtekening in het contract samenvoegen. Al met al een leuke gadget en nuttige toevoeging.

Prijs (zeer goed)

Waar de meeste bij de Flyer hier een negatieve score geven wil ik hem een zeer goed geven. Voor de prijs van 199,99 met de Hi aanbieding is dit echt een topper. Deze prijs is inclusief het pennetje en een wit lederen opbergmap. Kort maar krachtig een superdeal!

Conclusie:
Voor de 199,99 echt een aanrader. Voor 550 euro is de tablet even duur als een Ipad en wellicht geen optie meer. Ik zal deze tablet gaan gebruiken om in het vliegtuig films te kijken, af en toe thuis te surfen en mee op vakantie. De tablet is hier vanwege zijn featureset meer dan geschikt voor. Voor mijn doeleinden voldoet android HC meer dan prima, en ook de hardware is snel genoeg. Zijn 7 inch is bovendien lekker compact en mobiel.

Heb jij ook een HTC Flyer 32GB 3G Zilver?

Mooi begin van een review, let wel; al j negatieve punten zijn op t lossen met e custom rom
Ik weet niet of de review inmiddels is aangepast, maar de oudere SOC kun je toch niet met een custom rom aanpassen? Sneller zallie wel worden natuurlijk.

En de belfunctie, kan die worden toegevoegd met een custom rom? Dat zou wel cool zijn :)
Dank,

Het is nu meer een hands-on maar door de tijd zal ik hem wat uitbreiden. Ik weet dat het met een custom rom op te lossen is, echter blijf ik waarschijnlijk gewoon bij stock. De minpunten storen mij namelijk totaal niet ;)
Nette review :)

Ik heb nog een vraagje. Je hebt het over het afspelen van 720p films (.mkv). Is het ook mogelijk om andere bestanden, zoals .avi, af te spelen en er dan alsnog apart ondertiteling bij te gooien of moet die dan echt ingebakken zijn in de film?
Dit kan met MX Video Player!
Zoals hieronder aangegeven gebruik ik ook de mx videoplayer.

Hiermee kan je gewoon een ondertitelspoor laden zonder problemen.
je kan er trouwens wel mee bellen :)
switch idd van rom. zie ook http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1406851
Ik denk dat ik hem ook ga bestellen. Hopelijk krijg ik hem nog geleverd voor dat geld.

Even een vraagje: is hij niet te zwaar? En blijft hij na updaten naar honeycomb gewoon fijn werken?

offtopic: ik heb het gevoel dat je gebruikersnaam niet helemaal matched met je avatar :P

[Reactie gewijzigd door JBee op 18 april 2012 17:12]

Hij was bij mij out of the box al honeycomb ;) en ik vind het perfect werken.

Wat betreft het gewicht, ik vind het prima in de hand liggen. Hij is voor een 7 inch wat zwaar, maar absoluut niet te vergelijken met een 10 inch. Zo is de nieuwe iPad even 250 gram zwaarder, dit ga je zeker voelen als je hem even vast hebt.

Offtopic: soms verwacht je niet zo lang lid te blijven van een bepaalde club :P
Krijg je het pennetje erbij bij de Hi actie of heb je die apart aangeschaft, of beoordeelt op functies?
Pennetje zat erbij. Ik vind het super werken, ik maak tegenwoordig al mijn notities op de flyer en synchroniseer deze. Heb geen papier meer bij mee :)

Enige nadeel is dat je eerst even moet gummen op het scherm, en dan pas kan schrijven. Als je dit niet doet en je hand raakt het scherm als eerste dan komt gelijk het toetsenbord tevoren.
Ah mooi, dat is prettig :)
Dankje!