HTC One X 32GB Wit Review

Xelation 15 april 2012, laatste update op 15 april 2012, 758 views

HTC One X 32GB Wit

Pluspunten

• gewicht;
  • Haptic feedback, subtiel maar effectieve meerwaarde;
  • kraakhelder scherm met een 720p resolutie;
  • belkwaliteit;

Minpunten

• Luidspreker aan de achterkant;
  • ergonomie, voor mij persoonlijk lastig met één hand te bedienen;
  • Bugs in HTC Sense 4.0.

Wederom hoorde ook ik bij 1 van de 25 gelukkigen die op 2 april bij op tweakers.net hoofdkantoor de nieuwe HTC One X mocht komen uitproberen.

Mijn eerste smartphone was een HTC Diamond, die ik hals over kop in Hong Kong had gekocht omdat ik hem perse gelijk wilde hebben bij de release. Hij draaide op Windows Mobile 6.5 en dat was best een drama eigenlijk, hiermee doel ik nog het meest op het OS. Hier hoef ik verder niets over uit te leggen, want iedereen weet denk ik waar ik het over heb.

Hierna ben ik overgegaan op een Apple iPhone 2G en heb ik hierna elk jaar de opvolger ervan gekocht. Ik gebruik nu dan ook een Apple iPhone 4S. Voordat jullie me gaan veroordelen, ik ben alles behalve een fanboy. Hij is me gewoon prima bevallen en heb nooit de noodzaak gehad voor een andere merk/os te kiezen. Desalniettemin zal mijn review dan ook objectief zijn en in mijn geval ben ik de HTC One X gaan vergelijken met de Apple iPhone 4S

Specificaties HTC One X:
  • Besturingssysteem: Android 4.0 Ice Cream Sandwich, Sense UI 4.0
  • Scherm: Super LCD, 4.7 inch diagonaal (12 cm), 1280 x 720 pixels HD
  • Processor: NVidia Tegra 3, Quad Core (4+1) SoC, 1,5 GHz
  • Geheugen: 1 GB RAM, 32 GB interne opslagcapaciteit, 25 GB cloud opslag via DropBox
  • Camera: Achterkan - 8 megapixel, LED flitser, Autofocus, 1080p HD video opnemen, simultaan video opnemen en foto maken, Burst modus - 5 foto's per seconde, Voorkant - 1,3 megapixel
  • Verbindingen: Bluetooth 3.0, USB 2.0, WiFi, Wireless HDMI, DLNA
  • Afmetingen (lxbxh): 134x70x9,3 mm
  • Gewicht: 130 gram
  • Batterij: 1800 mAh
  • En verder... Beats Audio, Image Sense
Eerste indruk
De eerste indruk begon gek genoeg al bij de verpakking, naast dat het mooi verpakt was is het 100% recyclebaar en biologisch afbreekbaar. Is er milieuvriendelijke soja-inkt gebruikt en is het materiaal 99% herbruikbaar.

Eenmaal in de hand genomen, is de eerste conclusie de verbazing van het feit hoe licht hij is. Nu is hij volgens de specs 130 gram, maar mijn iPhone is maar 140 gram. Dat is maar 10 gram zwaarder, maar in realiteit lijkt de iPhone wel 2x zo zwaar.

Als je hem aanzet is het volgende wat je opvalt het scherm. Zoals HTC het zelf omschrijft een kraakhelder 4.7 inch Super LCD met een resolutie van 1280 x 720 pixels. Hoe sterk of beter gezegd oersterk het Gorilla Glass 2 is zal de tijd uitwijzen.

Tja en dan kom je ineens in Android 4.0 Ice Cream Sandwich met Sense 4.0, even onwennig voor mij omdat het de eerste keer met Android is. Maar alles went snel hehe >:)

Het toestel oogt niet te groot maar desondanks is het niet mijn formaat, misschien heb ik kleine handen maar wil ik hem met één hand bedienen dan wil niet alles lukken. Ik moet hem binnen mijn hand gaan schuiven wil ik met mijn duim helemaal boven of onder komen.

Wat me bij het eerste gebruik ook opviel was de Haptic Feedback, dit kende ik nog niet en voegt zeker wat toe aan je ervaring. Het is subtiel en niet een volle zware tril, erg leuk.

Processor
De eerste telefoon met een Tegra 3 soc Nvidia quad-core processor en companion core. De 5e core, de companion core, heeft een lager stroomverbruik dan de andere 4 en wordt gebruikt voor de minder veeleisende processen. Het toestel voelt dan ook snel aan en schakelt probleemloos tussen apps. Dit merk je ook bij de installatie en het opstarten van apps. Wat wel een beperking is, is het intern geheugen van 1GB of anders gezegd hoe het wordt gebruikt. Sense moet opnieuw worden ingeladen omdat het geheugen vol is. Maar dit kan je deels verhelpen als je niet gebruikte apps afsluit i.p.v. alles op de achtergrond aan te laten staan.

Accu & SD kaart
Als iPhone gebruiker weet ik niet beter, maar veel mensen zagen het wel als een minpunt. Het verschilt natuurlijk heel erg per gebruiker en wat je me je telefoon doet. Ik ken weinig mensen die met 2 accu's rondlopen en mocht hij stuk gaan dan kan je het verhalen op de garantie. Anders is er altijd wel een manier om hem te vervangen.

Ook het gebrek aan een SD kaart zal deze dagen wel meevallen met alles in de cloud en/of het streamen van data. Tevens is het SD-slot niet aanwezig om meer plaats te maken voor de accu en dat is het zeker waard. Want tot mijn verbazing red ik het tot 1,5 dag met de accu met normaal gebruik zoals e-mailen, whatsapp, beetje surfen en facebooken.

Camera
HTC noemt het een Super camera, ik noem het een gemiddelde camera. Wat ik ze wel moet nageven is dat hij erg snel opstart en foto's maakt. Jammer is weer wel dat er geen cameraknop op het toestel zit. Hij zou beter moeten presteren in donkere situaties met minder ruis. Hierin presteert hij slechter dan foto's genomen met een iPhone 4S, ook verscheen er soms een groene of blauwe waas in het beeld. Zelf in daglicht was het resultaat niet altijd even goed.

HTC voorbeeld 1

iPhone voorbeeld 1

HTC voorbeeld 2

iPhone voorbeeld 2

Bereik & Bellen
Het bereik kan ik volgens mij niet beoordelen en ligt denk ik aan T-mobile. Op alle verschillende situaties waar ik het bereik heb gestest met beide toestellen, was het weer iedere keer anders. Maar ik kan wel zeggen dat bellen erg helder is. Meer helder dan met een iPhone i.i.g..

Geluid
De externe speaker is geplaatst aan de achterzijde, niet handig. Bij het kijken van een trailer of tijdens een spelletje is het slecht te horen omdat mijn vingers er overheen zitten. Ik draai het toestel altijd tegen de klok in als ik in landscape iets wil bekijken en wederom zitten mijn vingers daar. Ook als je hem op tafel zou neerzetten hoor je alles nog steeds niet optimaal, simpelweg niet handig.

Beats Audio zou grote geluidsverbetering moeten geven, maar als je zelf de equalizer instelt is het verschil minimaal. Daarnaast moet ik zeggen dat ik wel helemaal klaar ben met die overprized hipster bassblasters. Vraag me altijd af waar de jeugd het geld vandaan haalt, want we hebben het over ¤200-¤300 8)7. Zelf gebruik ik URBANEARS Plattan Rood, wederom met Beats Audio en eigen equalizer weinig verschil. Misschien zelf te veel bass met Beats Audio aan.

Toch mooier dan Beats en maar ¤60,-

Sense
Helaas heb ik geen ervaring met de vorige versies, dus hiermee kan ik geen vergelijking maken. Bij het kiezen van een Live wallpaper ervaarde ik een kleine bug. Als je swiped naar een andere pagina dan blijft de wallpaper hangen, maar dit ligt aan Sense en niet aan de Tegra chip. Tevens duurt het instellen van een live wallpaper wel een minimaal een minuut. Ook liep de agenda soms vast en liep hij niet door naar de volgende dag.

Voorlopige conclusie
De afgelopen 2 weken zijn erg druk voor mij geweest, maar zelfs 2 weken is vrij kort om een telefoon goed te beoordelen.

Het toestel is absoluut snel en oogt mooi, jammer van de ergonomie, camera en de plaatsing van de speakers. Desondanks heeft het toestel me niet weten te overtuigen over te stappen op Android of zelfs de HTC One X.

Ik hoop over 2 weken mijn review aan te vullen na wat intensiever gebruik.

Heb jij ook een HTC One X 32GB Wit?

Reviews door de redactie