HTC One X 32GB Wit Review

Lord Igor 15 april 2012, laatste update op 14 mei 2013, 2.436 views

HTC One X 32GB Wit

Pluspunten

• Formaat
  • Design
  • Snelheid
  • Sense en Android 4

Minpunten

• Hele kleine hard- en softwareprobleempjes
  • Groene waas camera

UPDATE 14-5-2013
Na dit toestel ruim een jaar te hebben gebruikt, mocht ik mijn abonnement verlengen en heb ik daarbij een ander toestel genomen. De onderstaande review heb ik bijgewerkt met een paar puntjes die een jaar gebruik aan het licht hebben gebracht.

Achtergrond
Op 2 april 2012 heb ik als deelnemer aan het HTC One X testpanel op het Tweakers.net hoofdkantoor een witte One X in mijn handjes gedrukt gekregen. De missie: schrijf binnen twee weken er een user review over.

De One X is mijn tweede Android smartphone en mijn zesde HTC op rij. Ik zal vooral een vergelijking maken met de HTC Sensation, een toestel dat ik zelf nu ongeveer 9 maanden heb gebruikt. De simpele vraag is of de One X beter is dan een voormalige HTC topper van minder dan een jaar oud.

De One X in het toch ietwat kleine doosje vlak na het openmaken op het Tweakers.net HQ:

Samenvatting
Omdat dit een hele lange review is geworden, vat ik hier alvast het een en ander samen. De One X is all-round een prima toestel. Het is absoluut beter dan mijn vorige toestel, de HTC Sensation. Zowel qua subjectieve ervaring als synthetische benchmarks is het een stuk sneller. De vormgeving en het formaat bevallen goed en de software is een stap vooruit ten opzichte van mijn eerdere HTC.

Inhoud
7. Geluid
8. Verbindingen en communicatie
9. Foto’s
10. Accu
11. Probleempjes (van zachte aard)
12. Probleempjes (van harde aard)
13. Conclusie

Specificaties
Over de specificaties van de One X is al veel gezegd. Details kunnen jullie vinden op http://tweakers.net/revie...dcore-in-je-broekzak.html. Een korte samenvatting luidt:
Besturingssysteem: Android 4.0.3 Ice Cream Sandwich
Gewicht: 130 gram
Batterij: 1800 mAh
Geluid: Beats Audio

Gebruik
Bij het schrijven van een user review is het natuurlijk belangrijk om te melden waarvoor je een toestel gebruikt. Om direct met het meest jammere te beginnen: ik maak zelden foto’s met mijn smartphone. De door HTC zo geprezen cameramodule heeft dan ook maar een paar foto’s mogen nemen. Wel maak ik veel gebruik van e-mail, social media apps en de agenda.

Daarnaast vul ik vaak een verloren kwartiertje met het lezen van comics, wat gaming en browsen. Zo af en toe wil ik nog wel eens internetbankieren of mijn belstatus controleren. De mogelijkheden voor satellietnavigatie of multimediaopties gebruik ik zelden. Beats audio gaat derhalve ook wat aan mij voorbij.

En bellen? Over de afgelopen 3 jaar verbruik ik gemiddeld 53 minuten en/of sms’jes per maand. Ik mail liever ;)

1-jaars update: Uiteindelijk heb ik de One X toch meer als muziekspeler gebruikt dan verwacht en dat beviel vrij aardig. Ook zijn er in het jaar 438 foto's mee gemaakt die de moeite van het bewaren waard waren, wat ook meer was dan ik van tevoren had ingeschat.

Vormgeving, bouwkwaliteit en formaat
De One X is een slag groter dan een Sensation met 4,7 tegen 4,3 inch. Toch valt het verschil mee, omdat de One X een stuk lichter van gewicht en veel dunner is. Het lagere gewicht komt vooral door het gebruik van plastic in plaats van aluminium, wat in eerste instantie goedkoop aanvoelt. Het wit is ook iets gevoelig voor vlekken (zoals balpeninkt, dat vereist goed poetsen). Ik moest er even aan wennen, want wit is toch net wat opvallender dan zwart of donkergrijs, maar uiteindelijk bevalt de kleur mij goed.

In de praktijk is het plastic van de One X zelfs steviger dan de aluminium body van de Sensation. Er kraakt niks, zit nergens speling en de kieren tussen body en scherm zijn ook weg. Dit komt ook door het feit dat de One X niet geopend kan worden. Voor de stevigheid een grote pre en ik heb bij de Sensation nooit de accu of sd-kaart gewisseld, dus een gemis lijkt het me niet.

De behuizing heeft een lichte buiging. In eerste instantie valt dat amper op, maar waar het scherm in de Sensation verzonken ligt, steekt het bij de One X vooral in het midden juist uit. Dit ziet er leuk uit en bij veegbewegingen (niet bepaald zeldzaam in Android) tik je nergens meer tegen aan. Voor de krasbestendigheid is het misschien minder, maar daar heb ik gelukkig nog geen ervaringen mee.
Mits je geen al te kleine handen hebt, is het grotere formaat praktischer in het gebruik. Vooral in landscape houdt het toestel goed vast en is er gewoon meer ruimte voor gestures. De volumeknop zit aan de andere zijde ten opzichte van de Sensation, wat nogal eens leidt tot ombedoelde volumeaanpassingen. Kwestie van wennen, maar ik werd er in de eerste week redelijk tureluurs van.

Onder het scherm zitten drie knoppen. Google schrijft met Android Ice Cream Sandwich eigenlijk voor dat er geen knoppen meer horen te zitten, maar dat er een software menubalk getoond moet worden. HTC plaatst gewoon weer knoppen, waardoor er doorgaans meer schermruimte beschikbaar blijft voor praktischere toepassing.

1-jaars update: Zowel de behuizing als het scherm vertonen, ondanks het ontbreken van een hoesje en screenprotector, geen krassen, deuken of butsen. Ik heb het toestel niet laten stuiteren, maar de bouwkwaliteit en stevigheid houden het dus goed uit. De witte kleur bleek ook een blijvertje; de Galaxy S4 die ik nu heb is ook van die toonaard. De plaatsing van de volumeknoppen bleek inderdaad gewoon wennen. Bij de Galaxy S4 zitten deze nu links in plaats van rechts en gaat het weer regelmatig mis met vastpakken van het toestel. Ligt aan mij ;)

Scherm
Het scherm is naast groot, ook van een hoge resolutie. 1280 bij 720 pixels is niet gering en levert een haarscherp beeld op; ik koos juist de Sensation boven de Galaxy SII wegens de ‘hoge’ resolutie en het scherpere beeld. De One X past prima in die lijn. De kleuren van het scherm zijn ook ‘voller’ dan op de Sensation en de pixels liggen waarneembaar dichter onder de glasplaat, wat vooral onder een lichte hoek opvalt. Deze hoge resolutie is fijn bij veel tekst op het scherm. Het leest gewoon prettiger. In sommige apps valt het vaak minder op, omdat ik het idee heb dat deze vanaf een lagere resolutie het beeld omhoog schalen. Dit levert juist weer een wazig beeld op.

1-jaars update: Het scherm is en blijft erg goed. De huidige lichting smartphones heeft welliswaar een full-hd scherm, maar dat gaat echt richting overkill.

Software
Na het aanzetten en herinstalleren van al mijn apps, bleek dat de One X geen moeite had met wat ik al op de Sensation had staan. Alles werkte direct. Er zijn behoorlijke verschillen in de werking van Android en HTC Sense op de One X ten opzichte van de Sensation (die ik alleen op Android 2.3 heb gebruikt). Het is voor mij echter erg lastig om te zien waar Android ophoudt en HTC Sense begint. Ik heb nooit een niet-HTC Android smartphone gehad.

De mailclient is vlotter en conversaties worden beter gegroepeerd. Zoomen en scrollen door digitale comics werkt beter en ondanks de hogere resolutie lopen een aantal games, zoals GTA III, stukken sneller. De nieuwe leesmodus in de browser is handig voor sites met veel grafische ballast. En druk op de knop en alles wat grafisch is, is weg. Friendstream, de social media widget, is genezen van zijn meest irritante bug; het is niet meer nodig herhaaldelijk items te openen omdat de inhoud maar niet wil refreshen.

Nieuw is een taaklijst app. Deze miste ik erg op de Sensation, maar wordt nu standaard meegeleverd en kan prima overweg met Exchange items en Google taken. De notitie widget is ook erg welkom.

1-jaars update: De mailclient is toch iets minder okee dan in eerste instantie gedacht. Hij heeft de hinderlijke neiging om niet altijd het juiste mailtje te openen als je een notificatie selecteert. Ook springt de mailclient vaak niet terug naar de gecombineerde weergave, maar alleen naar de weergave van het specifieke account waarmee je het laatst bezig was. Friendstream ben ik minder gaan gebruiken, omdat de apps en widgets van de social media providers zelf steeds meer handige features krijgen en steeds moeilijker doen over het toelaten van third-party apps.

Snelheid en benchmarks
De One X is snel, zonder twijfel. Ik bespeur zelden een hapering in een animatie en geen enkele app die ik gebruik is langzaam te noemen. Helemaal zonder haperingen gaat het niet; vooral als je door lijsten aan het scrollen bent terwijl deze bijgewerkt worden, of als je van panels wisselt vlak na het scrollen, hapert het soms even. De Sensation had hier echter beduidend meer moeite mee en GTA III liep niet altijd goed, dus het is vooruitgang.

Om mijn gevoel van vooruitgang wat kracht bij te zetten, heb ik wat benchmarks gedraaid. Hierbij heb ik de upgrade naar Ice Cream Sandwich voor de Sensation nog mee kunnen nemen; deze kwam in het weekend voor 2 april beschikbaar. Ik heb derhalve getest:
1. Sensation met Android 2.3.4, Sense 3.0 en software version 1.50.401.1
2. Sensation met Android 4.0.3, Sense 3.6 en software version 3.32.401.5
3. One X met Android 4.0.3, Sense 4.0 en software version 1.26.401.2

Met de volgende benchmarks:
1. Caffienemark
2. AnTuTu (zonder SD card read/write)
3. GLBenchmark (Egypt standard en Pro high)

Dus, de One X is sneller op een enkel punt na. De GLBenchmark Pro (high) test riep ‘FSAA not supported’. Tja, onverwacht, maar dat zal dan wel. Ik heb geen idee of dit een software- of hardwarelimitatie is. Je kunt je afvragen of FSAA op een scherm met een dergelijk hoge pixeldichtheid wel nodig is. De winst die de Sensation met Android 4 boekt ten opzichte van versie 2.3 is ook vrij imposant. Jammer dat ik de Sensation eigenlijk niet meer gebruik sinds ik de One X heb.

1-jaars update: Snel blijft snel. De One X voldoet nog heel goed aan al mijn eisen. Een nieuw toestel was daarvoor niet nodig geweest. De GLBenchmark Pro (high) test heb ik geprobeerd opnieuw uit te voeren, maar dat lukte niet wegens een bokkig app die claimde niet van de laatste versie te zijn (maar dat wel was). Typisch geval van 'Too much effort, didn't do'.

Geluid
De ingebouwde speaker kan een stuk harder dan die van de Sensation is mij (en mijn omgeving) opgevallen. Door gebrek aan audiofieldiploma kan ik niet direct zeggen of de geluidskwaliteit beter is op de One X, maar ook de oordoppen kunnen harder, vooral qua bas. Ik heb niet met Beats Audio gespeeld, maar zonder iets te aan te passen is het geluid goed.

1-jaars update: Het geluid dat via de oordoppen wordt doorgegeven is toch best goed. 'Spelen met Beats Audio' beperkt zich vooral tot het aan of uit zetten ervan. Met Beats aan is de bas oververtegenwoordigd, dat wel, maar het poetst mp3 bestanden verder nog wat op voordat ze de lijn op gaan. Blikkerige mp3's, die in mij auto bijvoorbeeld amper uit de verf komen, worden met Beats een stuk luisterbaarder. Alleen jammer van het teveel aan bas.

Verbindingen en communicatie
De Sensation had last van een beperkte ‘Wifi death grip’. Hield je het toestel bovenin, aan weerszijden van de speaker, vast, viel de ontvangst direct terug. De One X heeft dat niet, wat door de plastic behuizing zal komen. De One X scoort voor mij ruim voldoende en scoort qua weergegeven streepjes ontvangst ongeveer gelijk aan een goed vastgehouden Sensation of Asus X5QSF laptop.

De One X biedt NFC. Dit heb ik slechts kort geprobeerd op de testpanel bijeenkomst met een andere Tweaker, maar door lege batterijen zonder al teveel succes. Ik heb tot dusver nog geen praktische toepassingen gevonden voor NFC.

De belkwaliteit is goed; ik heb geen klachten over hoe ik de andere spreker hoor. De One X heeft noise cancellation en dat werkt; je kunt vrij goed bellen terwijl je de wind je om de oren raast. Hierin is de One X echt beter dan de Sensation. Bluetooth gaf mij geen problemen. Zowel de carkit als mijn Asus X5QSF konden overweg met de One X, net als met de Sensation.

1-jaars update: 'NFC, wat kan je ermee?' blijft toch de grote vraag. Ik heb er geen enkel nut voor gevonden.

Foto’s
Veel foto’s heb ik niet genomen met de One X, maar wel een paar om de camera te testen. Daarbij viel me eigenlijk op dat de foto’s met flitser erg groen uitvallen en wat tegenvallen. Zonder flitser zijn ze meer dan goed genoeg, ook bij minder licht. De snelheid waarmee foto’s genomen kunnen worden is erg hoog. De flitser remt dit aardig af als deze gebruikt wordt, maar zonder flitser kun je aardig wat foto’s per seconde schieten.

Onderstaand wat foto's met slecht licht genomen. Van boven naar beneden One X met flitser, zonder flitser, Sensation met flitser en zonder flitser (klik voor groot):

1-jaars update: 438 genomen foto's in het afgelopen jaar. Dit zijn allemaal foto's die goed zijn bevonden. Ik heb best een aantal onscherpe exemplaren weggegooid. De overgebleven foto's zijn, in mijn optiek, dus echt goed (en nee, ik ga geen vakantiefoto's posten op Tweakers :p). Opvallend blijft dat deze foto's vaak bij veel natuurlijk licht zijn genomen. TL of LED verlichting is moord voor de autofocus. De One X heeft de neiging tot overbelichten bij gebruik van de flitser. Het probleem dat bij flitsen de foto's groen uitvallen is nooit helemaal opgelost, maar wel verminderd in de loop van de software updates.

Accu
Ik heb het toestel nu in 13 dagen in totaal 8 keer opgeladen; dat is bijna 38 uur per lading. In grote lijnen hield mijn Sensation het ook ongeveer zo lang vol per lading. Dit is geen slechte score voor iets met vier (of vijf) cores en een groot scherm. Vandaag, 14-4-2012, las ik het bericht http://tweakers.net/nieuw...ne-x-betere-accuduur.html dat er wellicht iets mis is met een systeembestand en dat de accuduur 10% tot 20% beter zou kunnen zijn. Als dat waar is, is de accuduur erg goed voor een high-end smartphone.

1-jaars update: De accuduur is er niet minder op geworden. Kennelijk was er inderdaad iets mis met de power saving software, of de 'slim synchroniseren' features werken erg goed. De One X houdt het zo'n drie dagen uit in mijn handen. Echter, als je alle cameraopnamen en wat andere bestanden via Dropbox over gaat hevelen naar een nieuw toestel, slaat dat een aardig gat in de batterijduur. Dan vreet Dropbox rustig 25% van de accu op (en Wifi ook een stuk meer) en gaat alles opeens krap 2 dagen mee.

Probleempjes (van zachte aard)
Niet alles is natuurlijk goed aan de One X. Er zijn wat problemen, die gelukkig niet al te groot zijn. Op het vlak van software kan het wel eens voorkomen dat Sense crasht. Dit is drie keer gebeurd, maar Sense herstart gewoon en je kan weer verder. Wisselen tussen openstaande apps geeft ook wel eens problemen, waardoor de notification bar verdwijnt, om even later terug te keren zonder dat de telefoon verder vastloopt. De exacte bron van dit probleem heb ik niet kunnen achterhalen.

Bij een lage accuspanning is het mogelijk dat er achter sommige elementen van de interface opeens paarse en groene balken (‘ruis’) getoond worden. Dit is vooral in de camera app en zou een Sense probleem kunnen zijn.

HTC levert 25gb aan ruimte via Dropbox als goedmakertje voor het gebrek aan vervangbare sd-kaart. Dit is inderdaad waar, maar er is niet direct duidelijk hoe je dat moet doen. Je moet eerst een 5-tal van 7 stappen voltooien om die ruimte te krijgen, maar Dropbox claimt telkens dat het 250mb is. Achteraf blijkt het 25gb + 250mb te zijn.

Ondanks de knoppen onder het scherm, komt er bij veel apps nog steeds de standaard Ice Cream Sandwich menubalk in beeld. De One X heeft namelijk geen menu/opties knop. Deze wordt dan in zijn eentje op een vrij grote balk op het scherm getoond, wat nodeloos veel ruimte kost.

1-jaars update: HTC Sense is sinds de eerste drie crashes volgens mij maar n keer extra onderuit gegaan. De beschreven paarse en groene ruis in de interface heb ik nooit meer terug gezien. Ook de steeds in beeld komende menubalk is aangepakt: de task-switch knop kan ook als menuknop ingezet worden na een software update.

Probleempjes (van harde aard)
Hoewel de bouwkwaliteit van de One X erg dik in orde is, zijn er aan het fysieke apparaat een paar onhandigheden om te merken. Zo is er een beetje backlight bleeding langs de onderrand van het scherm, gelukkig alleen zichtbaar onder vrij zeldzame omstandigheden en daarom onopvallend. Ook heeft de backlight wel eens de neiging om te gaan knipperen. Vermoedelijk kan de lichtsensor dan niet kiezen hoe fel het scherm moet staan en wisselt de One X dan veel te snel tussen twee standen.

De positie van de camera is niet heel handig. Deze steekt iets uit aan de achterkant, wat vaker voorkomt bij HTC toestellen. Dit vind ik niet echt mooi, maar het toestel ligt ook nooit vlak op tafel bijvoorbeeld. Aan de positie van de volumeknop kan ik ook niet erg wennen, omdat deze bij de HTC Touch, Touch Pro en Sensation aan de andere kant zat (link ipv rechts). Sommige mensen merken het gebrek aan een hardware ontspanner op, maar dat stoort mij niet.

1-jaars update: De knipperende backlight treedt vooral op bij TL licht. Kennelijk wordt de One X daar wat misselijk van. De positie van de camera blijft irritant, maar aan de positie van de volumeknop valt te wennen.

Is de One X beter dan de Sensation? Ja. Dit is’ie. Ik vind hem mooier, prettiger vasthouden en net wat sneller in het gebruik. Wel moet ik opmerken dat de Sensation niet bepaald traag is en dat het praktisch verschil in snelheid bij dagelijks gebruik niet erg groot is. Het scherm is erg mooi; groot van formaat, groot van resolutie en met een goede kleurweergave. Qua software is de One X ook beter dan de Sensation; het kan gewoon net meer of werkt iets beter.

Als je het mij vraagt is de HTC One X voorlopig de top in Android smartphoneland.

1-jaars update: Ik kan stellen dat ik de HTC One X nog steeds een erg goed toestel vind. In mijn optiek is deze minimaal gelijkwaardig aan andere Android toppers van vorig jaar (zoals de Galaxy S III) en nu nog steeds zeer de moeite waard. Op het moment van schrijven staat de teller op 390 tot 430 euro voor de One X en dat is, gezien wat er verder in dat bereik te krijgen is, een prima prijs. Betere toestellen zijn pas te vinden in de batch met nieuwe vlaggenschepen van HTC, Samsung of Sony (en dus vanaf minimaal 150 euro meer).

Heb jij ook een HTC One X 32GB Wit?

Reviews door de redactie

Dat knipperen schijnen meerdere mensen last van te hebben. Ik heb het knipperen heel erg, het meeste valt die op als je in dit scherm zit en dan in de grijze vlakken kijkt. Mijne gaat ter reparatie naar HTC.

Afbeelding

[Reactie gewijzigd door lexi1986 op 16 april 2012 16:08]

Ik heb het eigenlijk maar zelden, maar vooral op de panels van het homescreen. Bij het scherm dat hier in de screenshot staat heb ik niks kunnen vinden. Ik denk dat het een combinatie is van weinig omgevingslicht en wellicht een lage accuspanning. Nu heb ik veel licht en een volle accu, dus ik kijk later nog wel eens.

[Edit:] Ik heb nu dat scherm expliciet bekeken onder verschillende lichtomstandigheden en met bijna lege en volle accu, maar het beschreven probleem treedt bij mij niet op. Als ik al last heb van knipperen, gaat dat met het hele scherm tegelijkertijd en houdt het nu enige seconden ook weer op. Volgens mij weet de software achter de lichtsensor dan gewoon even niet meer hoe of wat.

[Reactie gewijzigd door Lord Igor op 17 april 2012 11:12]

Ik heb het gewoon altijd, tijdens opladen en op de accu. Lijkt op een TL-Balk die kapot is en knippert. Volgens mij is het echt een hardware fout. Hij gaat zo ter reparatie naar Service Center van HTC dus ben benieuwd. Thnx voor het nakijken :)
Mooie review, nu nog je htc sensation met Sense 4.0 vergelijken met je One X en je hebt een top review! ( Sense 4.0 de One S versie kan erop via xda )

[Reactie gewijzigd door X-LimiTed op 16 april 2012 00:19]

Ik vrees dat ik niet heel snel de Sensation zal voorzien van Sense 4.0. Dat vereist inderdaad custom roms en mijn vrouw gaat de Sensation gebruiken als vervanging voor haar Sony Ericsson Xperia Ray. Vrees dat ik die niet meer terug krijg voor custom roms en tests ;)