Archos 80 G9 Turbo 16GB 1,5GHz Zwart Review

larszzie 15 april 2012, laatste update op 15 april 2012, 8.263 views

Archos 80 G9 Turbo 16GB 1,5GHz Zwart

Pluspunten

• De prijs
  • Optionele 3G stick
  • Het pootje
  • Laatste versie van android
  • Snel

Minpunten

• Gewicht
  • Kwaliteit beeldscherm

Waarom deze tablet

Na een paar maanden twijfelen dan eindelijk besloten mijn eerste tablet te kopen. Een aantal tablets vielen voor mij al meteen af. Ik wilde geen tablet boven de 300, omdat ik vind dat de tablet meer een apparaat is om "erbij" te hebben en ik vind het dan zonde om meteen 500 voor een tablet neer te leggen. Ook was ik niet van plan een slechte start te maken met een tablet van 100 die nog niet eens een capacitief beeldscherm heeft. De eerdere generatie Archos G9 tablets hadden (maximaal) een 1.2Ghz processor en 512MB RAM. Ik vond het een mooie tablet voor deze prijs, maar ik was nog niet helemaal over. Toen Archos zijn nieuwe generatie uitbracht (Jan/Feb 2012) met een 1.5Ghz processor en 1GB RAM aan boord en tevens draaiend op Android 4.0 ICS was ik helemaal verkocht.

Wat zit er in de doos
"3G ready"

De doos van de tablet ziet er mooi en strak uit. Op de voorkant is een afbeelding van de 80 G9 te vinden en staan een aantal icoontjes. Zo is er op de doos te vinden dat de tablet upgradable is naar Android 4.0 en dat de tablet 3G ready is.
Als je de doos openmaakt, is daar te vinden:
  • De tablet
  • Een USB-kabel
  • 3 verloopstekkertjes voor de oplader
  • USB oplaad adapter
  • 3 boekjes: Handleiding, garantie en adapter handleiding

De buitenkant
"Waarschijnlijk heeft Archos goed naar deze minpunten geluisterd"

Voor mij was de eerste indruk van de tablet zeer goed. Natuurlijk had ik voordat de tablet binnenkwam al een aantal video's op Youtube bekeken over wat mensen van deze tablet vonden. Uit (veel van) deze filmpjes kwam duidelijk naar voren dat de tablet helemaal niet robuust zou aanvoelen. Er zouden kringen in het scherm komen als je op de achterkant van de tablet zou drukken en de behuizing zou niet goed op elkaar aansluiten. Waarschijnlijk heeft Archos goed naar deze minpunten geluisterd, want geen van deze punten kan ik terugvinden in deze nieuwe generatie van deze tablet. Als je tegen de achterkant van de tablet aandrukt, komen er geen kringen op het scherm en ik kan (bijna) geen ruimte in de behuizing vinden. Wat wel meteen opvalt is dat de tablet redelijk zwaar is (465g), maar dat is voor mij niet zo'n probleem.
Aan de linkerkant van de tablet zijn de volgende poorten te vinden (van boven naar beneden):
  • Een deel van de 3G dummie
  • Aan/uit knop
  • Micro USB-poort
  • Micro SD kaart poort
  • 3.5mm poort (oortjes)
  • mini HDMI poort
De boven en onderkant van de tablet zijn leeg en aan de rechter kant van de tablet zijn de volume toetsen te vinden.
Aan de achterzijde van de tablet is een grote speaker te vinden evenals het pootje, 3G (USB) stick en het logo van Archos.

Archos 80 G9 "van binnen"
"Geen eigen tintje"

Op deze Archos tablet is het nieuwe besturingssysteem van google's Android te vinden. Dit is Android 4.0 Ice Cream Sandwich. Een groot voordeel , volgens mij, is dat Archos ervoor heeft gekozen geen eigen tintje aan de tablet te geven. Hierdoor krijg je eigenlijk het gevoel alsof je met een soort "Nexus tablet" te maken hebt.
Archos staat eigenlijk bekend als hardware producent voor media apparatuur en heeft de kennis die ze in al de vorige jaren heeft opgedaan goed verwerkt in deze tablet. Zo is er van deze tablet ook een 250GB variant te krijgen en heeft Archos verschillende applicaties meegeleverd die de media op het apparaat flink verbetert.
Er staan dus wel een aantal eigen applicaties van Archos op, maar er is geen eigen tintje toegevoegd, wat bijvoorbeeld Samsung en HTC wel doen. Ook is de Google play store gewoon op het apparaat te vinden.

Beeldscherm
Je ziet overduidelijk ruitjes op het beeldscherm staan

Vrijwel het enigste punt wat ik nog zou aangeven als verbeterpunt is het beeldscherm. Het touchscreen werkt zeer goed, maar als de tablet uit is, of een deel van het beeldscherm is zwart, zie je overduidelijk ruitjes op/in het beeldscherm staan. Dit is iets wat is zeker niet mooi vind en iets waar ik me dan nog wel aan stoor.
De helderheid van de tablet is voldoende. Veel andere tablets/smartphones doen het beter, maar ik vind dat je voor deze prijs zeker niet mag klagen.
Ook een minpunt vind ik dat de helderheid niet automatisch kan worden ingesteld. Dit betekend dat als het donker is, de helderheid zelf lager moet zetten en als het lichter wordt, de helderheid weer moet aanpassen. Dit komt omdat Archos geen lichtsensor in de tablet heeft geplaatst. Dit is jammer, maar dit is natuurlijk om de kosten te drukken en aangezien het niet noodzakelijk is, hebben ze deze waarschijnlijk weggelaten.

Snelheid

Als je aan budget-tablet denkt, is "snelheid" zeker niet het eerste wat in je opkomt. Al zou dat bij deze tablet wel moeten. Deze tablet van Archos is enorm snel. HD video's worden zonder enige moeite afgespeeld en ook het browsen werkt ongelooflijk snel. Het kost haast geen tijd om de pagina's te renderen. Ook is tijdens het bladeren door de homescreens geen enkele hapering te zien. Het eerste wat je denkt als je deze tablet hebt gezien is "Woow... Wat een snelheid". Tot nu toe heb ik zelf nog geen snelheid tests met de Archos tablet gedaan, maar de tablet voelt duidelijk snel aan.

Camera

Voor de camera hoef je deze tablet zeker niet te kopen. Eigenlijk heeft dit apparaat ook helemaal geen camera. Aan de voorzijde is een webcam te vinden, die in 720p video's kan schieten. De video's zijn zeker niet van superieure kwaliteit, maar dit is voor de meeste mensen toch ook niet nodig. Er is met deze webcam prima een Skype gesprek te voeren. Dit is dan ook waar deze voor bedoeld is. Het is wel mogelijk om foto's te maken, maar deze worden dan genomen in 1.3 Megapixel.
Het leuke van deze Camera is wel dat je door ICS leuke effecten kan toevoegen aan de personen in je filmpje. Zo kan je de gefilmde persoon bijvoorbeeld on-the-go een grote neus of een kleine mond geven.

GPS

In de Tablet is een GPS-ontvanger aanwezig. Van deze ontvanger had ik niet veel verwacht, aangezien ik de GPS in mijn Samsung galaxy S ook al vond tegenvallen en dat toch niet echt een budget apparaat te noemen is.
Tijdens de eerste keer dat ik Google Maps had aangezet, had ik vrijwel meteen een fix en was de accuratie n meter, wat ik nog nooit had gezien in google maps op mijn Galaxy S. (Hier moet ik dan wel bij zeggen dat ik verbonden was met een wifi-netwerk, wat de locatie bepaling ten goede komt).

Batterij

Wat een punt is om (tegenwoordig) goed op te letten, is de batterij. Jammer genoeg zijn onze professortjes nog niet zo ver om een techniek te ontwikkelen dat de batterij standaard 3 dagen of n week meegaat. Meestal is de batterij dan ook in veel budget-tablet's niet iets om trots op te zijn. Bij deze Archos tablet vind ik dit allemaal erg meevallen. De batterij gaat lang mee en het is zeker niet zo dat deze leeg is nadat je een filmpje hebt gekeken van 2 uur.

De beruchte 3G dongle
Ook voor de laptop te gebruiken

Iets wat een zeer groot plus-punt van deze tablet is, dat je deze standaard zonder 3G koopt. Dit scheelt tijdens de aanschaf veel euro's. Mocht je de tablet wel willen voorzien van 3G, dan kan je er een dongle bijkopen voor 50,-. Deze is dan in de tablet te plaatsen, waardoor er dus niets uitsteekt aan de tablet, wat bij de laptop natuurlijk wel het geval is. De 3G dongle moet je aansluiten via de USB-poort die achter het klepje aan de achterkant te vinden is. Doordat Archos gebruik maakt van USB voor deze dongle, is deze ook gewoon voor je laptop te gebruiken.
Mocht je geen 3G-dongle willen gebruiken op de tablet, dan heb je dus een vrij USB poort op de tablet. Deze USB-poort is voor van alles te gebruiken. Zo kan je een toetsenbord, muis of externe HDD aansluiten op de tablet.

Het pootje

Nog een punt waar Archos zijn tablet speciaal mee maakt, is het pootje dat aan de achterzijde van het apparaat te vinden is. De eerste paar keer komt het pootje wat stroef uit de tablet, maar dit gaat soepeler als deze vaker gebuikt wordt. Het pootje is zeer handig als je bijvoorbeeld een filmpje wilt kijken en de tablet neer wil zetten. Bij andere tablet moet je een dock kopen of zelf maar een creatieve oplossing bedanken, zodat de tablet blijft staan, maar daar hebben ze bij Archos dus wat moois voor bedacht. Het pootje is eigenlijk niet bedoeld om te gebruiken als je het touchscreen bediend, omdat het pootje aan een kant zit, waardoor de tablet instabiel wordt als je het scherm aanraakt. Mijn ervaring is dat je het pootje wel kunt gebruiken, maar dat je wel voorzichtig moet zijn, omdat ook dit pootje niet van super kwaliteit is.

Samenvatting

Als ik iemand een tablet moet aanbevelen voor weinig geld, is het zeker deze. De tablet heeft een mooi prijskaartje en behoord volgens mij tot een van de beste tablets die er tot nu toe op de markt is. De tablet is zeer snel en draait op de nieuwe versie van Android. Ook heeft Archos goed geluisterd naar het commentaar wat ze heeft gekregen op de vorige versie van de tablet. Het apparaat is nu stevig en er is haast geen ruimte te vinden tussen de behuizing. Het beeldscherm van de tablet had iets beter gekund, maar voor deze prijs zou je niet mogen klagen.

Commentaar, op en/of aanwerkingen over de review zijn meer dan welkom!

Heb jij ook een Archos 80 G9 Turbo 16GB 1,5GHz Zwart?

Na het lezen van je review heb ik ook deze tablet aangeschaft, ik vind het echt een geweldig mooi ding!

Zelf is het mij niet gelukt om een custom rom + root op dit apparaat te zetten van XDA-developers, staan genoeg handleidingen voor, maar lukt mij niet. Krijg boot loops en moest hierdoor het apparaat resetten. Heb veel ervaring met deze handelingen op telefoons maar bij de tablet lukt mij dit nog niet. Onder andere deze guide geprobeerd: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1456875

Pluspunten:
-Snel, nooit haperingen, maakt niet uit hoeveel apps je open hebt staan.
-Kan MKV'tjes afspelen in 720p+ zonder problemen inclusief subtitels zonder te converteren.
-Mooi scherm met duidelijke kleuren.
-Heel makkelijk op te typen met behulp van het toetsenbord SwiftKeyX tablet versie.
-'Perfecte grote', zit tussen de te kleine 7" en de grotere 10" in
-Full-size USB poort, waar o.a. toetsenbord/muis of een hub aangesloten kan worden.
-Goede accuduur, getest met ongeveer 7 uur (720p)video playback.
- Heeft een standaard om de tablet neer te zetten.

Mindere punten:
-Het zwart is soms net iets te donker en niet al te mooi.
-De inkijhoek is niet al te groot bij bijvoorbeeld het kijken van films. Tip: Draai het scherm om (zodat de onderkant boven zit) hierdoor is de inkijkhoek van ''onder'' beter als normaal.
-Relatief zwaar, kan een nadeel zijn voor bepaalde personen. (voor mij niet storend)
-Niet alle apps staan in de Play Store, zoals bepaalde games.
-Zoals je al aangaf zijn er wel 'vakjes' te zien op het scherm (pixels). Maar dit is niet storend, dit merk ik alleen als ik mij er op focus.
-Er vormen zich snel vingerafdrukken op het scherm, dit stoort mij wel erg bij deze tablet. Het is alleen te zien wanneer het scherm uit staat en kan zo schoon geveegt worden.
- De tablet kan warm worden aan de linker onderhoek (hier zit de processor), dit gebeurt alleen wanneer ik de wat zwaardere spelletjes speel voor ongeveer een half uurtje.

Al met al is deze tablet het zeker waard voor het geld! De minpunten zijn nihil vergeleken met de pluspunten van de tablet. Ben zeer blij met de aankoop.

EDIT:
@ hieronder
Ik ben het met je eens, het ligt echt aan het omgevingslicht hoe mooi het zwart is op het scherm. In een weinig/niet verlichte kamer is het zwart volgens mij bijvoorbeeld niet zo mooi. Maar juist wanneer de tablet in het licht (bijv. buiten) gebruikt word is het wel beter.

De kijkhoek heeft denk ik last van hetzelfde probleem als hierboven beschreven wordt.

Edit2:
Positieve- en negatieve punten wat aangepast/bijgevoegd.

[Reactie gewijzigd door Salmon op 23 april 2012 11:01]

Hallo Salmon,
Leuk om te horen dat je de tablet ook hebt aangeschaft na mijn review! Met een aantal van jou punten ben ik het zeker niet eens, maar dat zal wel per persoon verschillen. Het zwart zoals je die in je reactie beschrijft vind ik juist niet t zwart, maar gewoon heel goed, terwijl ik wel vind dat de vakjes in het scherm storend zijn, al is hier wel aan te wennen. Ook over je kijkhoek ben ik het niet eens. Het maakt wel uit onder welke omstandigheden je de tablet gebruikt, maar ik vind de kijkhoek zeer goed te noemen.
Maar in ieder geval bedankt voor jou mening over deze tablet!
Heb zelf even twee benchmarks gedraaid op de tablet met alles op default:

AnTuTu: 7284 score
Quadrant: 2753 score

[Reactie gewijzigd door Salmon op 26 april 2012 11:18]

oke ik ben een beetje een noob als het over benchmarks gaat.
maar in de review over de Smartphone-shootout: twee tegen vier cores staat sgs2 met 5811 punten.
kan ik dan van uitgaan dat deze tablet dan beter is in de antutu test?
Ja dit klopt, na een andere test (caffeinemark) heeft de tab ook 12k punten tegenover de 9500 van de sgs2.
Mooie review!

Heb je ook nog geprobeerd om deze tablet te rooten en zijn hier eigenlijk Custom ROMS voor?
Er zijn wel Custom ROM's voor, maar deze zijn niet zo spectaculair (het zijn er ook niet zo veel). Archos houdt het updaten ook goed bij, dus daarvoor hoef je het niet te doen. Rooten ben ik wel van plan, maar heb ik tot nu toe nog niet geprobeerd en dus ook nog geen ervaringen mee.
Mooie review, dat als eerste.

Kun je iets meer vertellen over de accuduur?
Ik zoek namelijk een tablet die ook op lange vliegreizen (6+ uur) ook nog te gebruiken is.
Zoals ik al kort besproken had, is deze accu naar mijns inziens zeer goed te noemen. Archos geeft zelf op de website aan dat de tablet ongeveer 7uur video moet kunnen afspelen op een accu en dit haalt hij ook. Voor Browsen staat overigens 10uur en ik denk dat hij daar inderdaad flink bij in de buurt komt. Ik zit nu iets meer dan een half uur te Internetten en er is nu 5% van de accu gebruikt. Exacte cijfers heb ik (nog) niet, maar die zullen zeker in de loop van de tijd online komen.
Nog 1 vraagje: Hoe zit het met de warmte productie?

De 8gb 10.1 is op vooraad nu, dus ik wil hem gaan bestellen denk ik!
Dit licht natuurlijk helemaal aan de taken die je uitvoert. ECHT warm word de tablet niet. Je kunt soms inderdaad wel voelen dat de temperatuur wat hoog licht, maar ik heb nog nooit het gevoel gehad dat de temperatuur TE hoog licht.
zelf zoek ik ook naar een goed minimum spec tablet.
en dat deze tablet een 1.5Ghz processor en 1GB RAM heeft vind ik vooral ideaal.
en de huidige prijs 230 euro is het wel een koopje vind ik!

edit: het zou wel leuk zijn als je een paar Benchmarks neer zet, want ik wil die vergelijken met de Yarvik TAB465

[Reactie gewijzigd door raro007 op 25 april 2012 20:28]

Ik vraag met af waarom het gewicht er is niet echt een lichtere tablet met deze grote scherm toch ? Ok natuurlijk kan het dan nog wel een streven zijn, maar ik vraag me dit gewoon af. Ben namelijk op zoek naar een tablet waarop je goed kan lezen (boeken), maar ook gewoon sites op kan bezoeken en eventueel ook nog wat teksten verwerken, met een zo licht mogelijk gewicht. Is dit scherm erg storend om teksten te lezen in de zon? Er is toch geen tablet met een beter gewicht/beeldgrootte verhouding of klopt het gewicht niet wat bij informatie staat? Iemand misschien andere suggestie?

[Reactie gewijzigd door Emiellio op 1 juli 2012 23:25]

Als ik jou was, zou ik dan niet voor deze tablet gaan. In de zon is het scherm echt minder te lezen.
Als je je G9 ook krijgt met Android 3.2 er nog op, schrik dan niet als je even controleert of alles werkt.
Ik keek bij running Apps en zag tot m'n verbazing dat ik maar 300MB RAM over had !! Terwijl er net 200 in gebruik was ... dacht even dat een 500MB model had.
Maar na upgrade naar 4.0.3 was er keurig (bijna) 1GB RAM aanwezig.
Is dat een eigenaardigheidje van oude Android versies ??
Je was net de enige, Ik had precies het zelfde. Dacht ook dat ik was bekocht, maar na de update netjes 1 gig ram. Echt een heerlijke tablet. Als er iets aan de tablet verbeterd zou kunnen worden is het inderdaad het scherm en het gewicht. De kleuren sprankelen niet en kijkhoek is beperkt, gewicht van de tablet is aan de zware kant.
Perfecte review!!

Sinds zaterdag ben ik ook in bezit van dit type tablet
Ben tot nu toe in het algemeen tevreden

Ik probeer een standaard usb connector in de vrije 3G USB poort te steken.
Maar dit lukt niet (te weinig ruimte)
Zijn hiervoor speciale connectors?

Over de accuduur ben ik tevreden (zondag de bijna de hele dag met de tablet geklooid, zonder op te laden)
Ik kan het nog wel een keer exact bijhouden hoe lang de accu meegaat
Bedankt voor je positieve reactie!
Het is inderdaad waar dat je een beetje weinig ruimte hebt via die usbpoort aan de achterkant. Als je de filmpjes op youtube mag geloven, zijn er genoeg apparaten die er wel inpassen. Sommige mensen sluiten een USBhub aan op de achterkant, zodat ze een USB muis, toetsenbord en HDD kunnen aansluiten. Dit schijnt gewoon te werken.
Bedankt voor deze review!
O.a. door deze review, vorige week deze tablet aangeschaft.

Zeer tevreden, op 1 ding na, ik heb last van een slecht functionerende wifi module.
Nou vraag ik me af, of het een hardware- of softwarematig probleem is.
In ieder geval, ontvangt de tablet select de wifi signalen. Tenzij je hem naast de router legt.
Terwijl andere apparaten (oud en nieuw) daar totaal geen last van hebben.

Iemand ook last van dit probleem?
Ik snap wat je bedoeld, maar heb er zelf niet tot nouwelijks last van. mijn router staat op de eerste verdieping en mijn wifi signaal is prima te ontvangen op de beganegrond 1e en 2e verdieping. Wel heb ik inderdaad wel eens dat de verbinding wegvalt, maar niet zo vaak. Volgens mij heeft het er gewoon mee te maken dat Archos ergens op heeft moeten besparen en dat is in dit model dus op de wifimodule geweest. Bij mij is het in ieder geval niet storend en het gignaal hervat zich weer snel