HTC One X 32GB Wit Review

TFDMartijn 15 april 2012, laatste update op 17 november 2015, 1.182 views

HTC One X 32GB Wit

Pluspunten

• Prachtig Scherm
  • Mooi design
  • Dun en licht
  • Supersnel
  • Sense 4.0

Minpunten

• Aantal kleine bugs
  • Geen cameraknop
  • Moeilijk met één hand te gebruiken

Ik was samen met 24 andere gelukkigen uitgenodigd op het hoofdkantoor van Tweakers de HTC One X Experience bij te wonen. We kregen een presentatie van de geschiedenis van HTC en aan het einde daarvan kregen we te horen dat iedereen zijn testmodel mocht houden! We hoefden alleen maar een review in te leveren.

De reviewer
Ik heb nu ruim twee jaar ervaring met smartphones en ook met HTC’s. Op het moment heb ik een HTC Titan, een Windows Phone Mango telefoon en daar zal ik de One X dan ook tegen meten.
Ik gebruik mijn telefoon voornamelijk voor:
- Bellen en sms’en
- Whatsappen
- Email en webbrowsing
- Nieuws
- Een spelletje
- Muziekspeler en radio
- Point en Shoot camera

Introductie
Met de Desire heeft HTC Android groot gemaakt en toentertijd ging alles voorspoedig. Recentelijk kwam HTC in de problemen, voornamelijk door Samsung en een verkeerde inschatting van de markt. Om het tij te keren heeft HTC de One serie bedacht, waarmee ze terug gaan naar hun roots. Hoge kwaliteit, de gebruiksvriendelijkheid van Sense en een prachtig design.
De One X is het nieuwe topmodel en met een Quadcore, HD scherm, Android 4.0 en een nieuwe versie van Sense lijkt HTC een winnaar te hebben. Ze zijn terug.

Design
HTC stond altijd bekend om de Premium Feel van hun toestellen en ik was bang dat die verloren zou zijn gegaan door het gebruik van polycarbonaat ipv metalen of softtouch. Dat is echter absoluut niet zo. De One X ziet er geweldig uit en voelt zeker ook als een Premium Device.

De voorkant wordt gedomineerd door het gigantische 4.7 inch S-LCD2 scherm. Daarnaast zijn er nog een speaker grill, een front-facing camera en drie softtouch knoppen voor terug, home en multitasking. HTC heeft niet voor de softwarematige knoppen van Android ICS gekozen en daar ben ik ze dankbaar voor. Door vaste knoppen te gebruiken kan een groter deel van het scherm gebruikt worden en daarnaast zitten de knoppen altijd waar je ze gelaten hebt, ze draaien of schuiven niet.

De achterkant is een unibody van polycarbonaat, wat erg lekker in de hand voelt, maar een beetje te weinig grip geeft. Achterop zijn de camera, docking connector en de speaker grill met Beats logo te vinden.

De body zelf is iets gebogen, maar het scherm is dat niet. Hierdoor steekt het scherm in het midden uit waardoor het scherm nog groter lijkt. Een ander voordeel van dit ontwerp is dat het scherm beschermd wordt als de telefoon op de tafel ligt.

De telefoon voelt al met al erg solide, er is nergens flex te vinden. Ik heb geen twijfels dat de One X lang mee zal gaan als je hem goed behandeld. De knoppen zijn ook lekker, met een redelijke klik als je ze indrukt, iets wat ik mis bij veel huidige telefoons. Het toestel wordt afgemaakt met een laagje Corning Gorilla Glass 2 over het beeldscherm. De bouwkwaliteit is dus net als bij eerdere HTC’s dik in orde.

Display
Het eerste wat je ziet als je de One X pakt is het gigantische beeldscherm, een 4.7 inch HD S-LCD2 scherm. Het is een verbluffend beeldscherm met prachtige kleuren en geweldige scherpte. HTC heeft er ook voor gezorgd dat het scherm nog dichter tegen het oppervlakte ligt. Dit zorgt voor grote kijkhoeken en mooie kleuren vanuit elke hoek. Het lijkt bijna niet meer op een scherm, maar op een plaatje achter een glasplaat.

De One X laat niet altijd 100% accurate kleuren zien, bij sommige afbeeldingen worden de kleuren iets warmer weergegeven dan zou moeten, ik vind dit echter niet hinderlijk en het is maar in een klein aantal situaties merkbaar.

Het scherm is ook erg helder en buitengebruik is geen probleem. Het enige kleine punt is dat met automatische helderheid de overgangen erg merkbaar zijn, ik had ze liever iets subtieler gezien.

Ik kan niet genoeg benadrukken hoe mooi dit beeldscherm is. Na de One X is elke andere telefoon op de markt, zelfs de Galaxy SII of de iPhone 4s een teleurstelling qua beeldscherm.

Camera
Volgens HTC heeft de One X een geweldige camera. Naar mijn bevindingen is de camera ook erg goed, maar geweldig niet. De foto’s zijn over het algemeen mooi en zelfs met weinig licht produceert de One X bruikbare foto’s. De flits is ook erg goed. Daarnaast zijn er allerlei leuke effecten en zijn er opties al HDR en panorama beschikbaar.

De camera heeft wel wat moeite met kleur weergave af en toe(zie link). Meestal gaat het echter goed en anders is het in de telefoon, of later op de computer bij te werken. Wat ook apart is, is dat de maximale resolutie voor deze 8mp camera 3264x1840 is. Dit komt uit op 6mp. De Titan’s 8mp camera heeft daarentegen een resolutie van 3264x2448, wat wel 8mp is.

Als laatste is er het gebrek aan een hardwarematige cameraknop. Ik begrijp niet waarom ze die niet hebben ingebouwd op een telefoon die als slogan heeft: Super camera, Subliem geluid. Het is nu bijna onmogelijk om met één hand af te drukken en dus moet je altijd oppassen dat je vingers niet op de foto komen.

Camera vergelijking met de HTC Titan: http://s10.postimage.org/wly0f8m1x/Cameravergelijking.jpg

Geluid
Om de telefoon aantrekkelijk te maken als muziekspeler heeft HTC aan deze telefoon Beats toegevoegd. Nu kan echter elke koptelefoon er gebruik van maken, ook als ze niet van Beats zijn. Met Beats geactiveerd word het geluid voller en naar mijn mening ook een stuk mooier. Met in-ear oortjes kan Beats de bas echter wel eens te veel boosten, zodat je terug moet vallen naar een andere equalizer setting.

De geluidskwaliteit die de telefoon door de oortjes levert is gewoon erg goed. Het is en blijft een telefoon, maar toch levert de One X goede geluidskwaliteit over het gehele bereik. Met de meeste oortjes voegt Beats ook echt wat toe aan de ervaring.

De speaker is qua geluidskwaliteit een verbetering ten opzichte van mijn eerdere telefoons (Desire, Titan). Het klinkt redelijk zuiver en alle tonen zijn goed vertegenwoordigd. Het maximale volume is niet zo hoog, de One X gaat maar half zo hard als de Titan. Persoonlijk vind ik dit niet erg.

In de One X zit ook weer een FM-radio en dit is een van de beste die ik tot nu toe op een telefoon heb gezien. De ontvangst is erg sterk en het geluid is van erg goede kwaliteit.
De geluidskwaliteit in gesprekken is goed, niet geweldig. De noise cancelling op de microfoon is dat wel. Het is geen probleem om in rumoerige omgevingen te bellen.

Prestaties
De One X heeft als eerste een Quadcore Tegra 3 onder de motorkap. Met vier cores op 1.5Ghz en nog een vijfde “companion” core voor de achtergrondtaken is het een echt snelheidsmonster.
Alles voelt heerlijk snel aan, animaties, apps en ook spelletjes werken als een trein. Het enige moment dat er iets vertraagt, is wanneer je van homescreen wisselt met een live achtergrond. De telefoon wordt dan niet traag, maar de achtergrond stopt wel even met animeren, totdat je bij het volgende homescreen bent aangekomen.

Sense
De One voert als eerste HTC’s nieuwe skin Sense 4. Het doel bij het maken van Sense 4 was het versimpelen van de ervaring. Naar mijn mening is dat zeker gelukt, nog steeds vind ik Sense de meest intuïtieve en soepele gebruikerservaring op een mobiel apparaat. Ik vind het er ook prachtig uit zien, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Sense heeft nu ook een uitgebreide contacten applicatie, die qua functie redelijk vergelijkbaar zou moeten zijn aan die van Windows Phone Mango. Al hoewel de contacten in Sense goed geregeld zijn, kan het niet tippen aan WPM. Die is nog simpeler, laat nog meer zien en is overzichtelijker. Wat ik ook vervelend vind is dat in Sense de foto van een contactpersoon op een lage resolutie wordt ingeladen en dat ook niet kan gekozen worden welk deel van een foto als thumbnail gebruikt word.

Nog iets kleins is dat er in de stock emailapplicatie van Sense geen manier is om naar de volgende of vorige mail te gaan zonder de lijst te gebruiken. Ook heeft de applicatie de neiging om alleen de inbox te openen waarin de nieuwe mail staat, i.p.v. de gecombineerde inbox van alle accounts. Als je dus mailtjes binnen krijgt van meerdere accounts, moet je die per account afhandelen, of handmatig de optie “alle accounts” weer selecteren.

Ondanks deze kleine bezwaren is Sense 4 naar mijn mening de beste skin op de markt een zeker één van de belangrijkste verkooppunten van de One serie.

Warmte en Ergonomie
De One X kan redelijk warm worden, vooral vlak onder de camera. Hij wordt gelukkig niet zo warm dat het oncomfortabel wordt om vast te houden. Ik moet hierbij wel zeggen dat ik de warmteproductie niet heb getest tijdens benchmarks, alleen tijdens een aantal games en bijv. HD flash playback.

Omdat het een erg grote telefoon is, is de One X moeilijk met één hand te bedienen. Als je grote handen hebt is het wel mogelijk, maar de achterzijde is zodanig glad dat je het toestel niet lopend met een hand kan bedienen, zonder het af en toe te laten vallen.
Verder is de One X comfortabel om vast te houden. Het touchscreen is mede door de afbuigende randen en het gebogen glas, heerlijk om te bedienen. Door de gebogen voor van de achterzijde is het ook het bellen erg comfortabel.

Mobiliteit
Voordat ik mijn Titan kocht was ik bang dat 4.7 inch te groot zou zijn voor je broekzak. Voor de meeste mensen is dat echter niet zo, het past net en mede dankzij de dunnere body is de One X geen probleem. Omdat hij ook zo licht is voel je hem nauwelijks zitten. Het is dus een heel erg comfortabele telefoon om te dragen.

Ik was ook bezorgd over de batterijduur, met een gigantisch scherm en een quadcore kan het erg snel gaan. Gelukkig is het geen probleem om de dag door te komen bij gemiddeld gebruik. De One X heeft op dit gebied een beetje een gespleten persoonlijkheid. Met het scherm aan vreet hij stroom, in ongeveer 3 tot 5 uur is de accu leeg (afhankelijk van de helderheid). Als je het scherm echter uit hebt staan schakelt de companion core in. Hierdoor gebruikt de telefoon maar ongeveer 1-2% per uur, in de batterijgebruik-grafiek is er vaak een horizontale lijn te zien.

Bugs
Er zitten nog wel een aantal kleine bugs in de One x. Als je bijv. de notificatiebalk naar beneden sleept, vervolgens weer naar boven en je vinger daar dan stil houd of horizontaal beweegt, begint de balk raar te doen, dit effect draagt over naar het lockscreen als je je beeld uit zet terwijl het gebeurd. Ook zijn er vervolgens allerlei artifacts te zien in de camera app. Om er vanaf te komen hoef je het beeldscherm alleen maar aan en uit te zetten.
Sofwareversie: 1.26.401.2

Al met al is de One X een geweldige telefoon, met een onovertroffen scherm, een razendsnelle quadcore, goed geluid en een goede camera. Hoewel HTC de One X market met het geluid en de camera, zijn het scherm en Sense de grootste verkooppunten voor mij. Verder is het design prachtig en valt er ook over de batterij niets te zeuren.

HTC is teruggegaan naar hun roots, en dat is zeker een geslaagde actie. De One X is een super gebruiksvriendelijk, premium device met een geweldige uitstraling.

Naar mijn mening is er op het moment geen alternatief voor deze telefoon en ik denk dat de One X pas competitie gaat krijgen zodra Samsung de SIII uitbrengt. Tot die tijd is dit toestel de Koning van Android.

Heb jij ook een HTC One X 32GB Wit?

Reviews door de redactie

Prachtige telefoon, wel vreemde bugs, is dat bij meerdere gevallen van de one X het geval?
ik heb een HTC One X en deze genoemde bugs kan ik bevestigen. Ook ik draai dezelfde firmware versie (1.26, wachtende op de OTA) en schrok de eerste keer toen het optrad.

ik hoop dat het snel gefixt wordt want ik vind het wel een beetje slordig. (ik weet dat niet alles gefixt de eerste keer goed kan zijn maar de notificatie had bij het testen wel gevonden kunnen worden)
Ik vind het een redelijk complete review! goede informatie!

Al had had je misschien nog meer vergelijkingen kunnen maken zoals de Sense 4.0 (tegenover 3.6 o.i.d.) software of benchmarks?? Aangezien je veel 'vorige toestellen van HTC' aanhaalt, vandaar ;).

verder (Y) :)
Ik heb alleen maar ervaring met sense op de desire. Ik heb dus geen ervaring met 3.6. Maar ik zal wat gaan zoeken en dat stukje updaten.
Benchmarks heb ik er niet ingezet omdat ze voor dagelijks gebruik niets uitmaken en degene die dat interesseert kijken waarschijnlijk op een grote review site. Daar staat de review eerder online en hebben ze een uitgebreide testsuite.
Bedankt voor de feedback!
Ik denk dat die voorbeeld met die htc desire op de foto andersom moet zijn ;) Het lijkt op de foto namelijk dat de linker veel scherper is t.o.v. de rechter
Nee, zoals ik zei in de review, heeft de One X soms moeite met scherpstellen, maar het punt van die vergelijking is dat de resolutie geen 8mp is en de kleuren niet altijd helemaal goed worden weergegeven. Ik moet nog wat betere vergelijkingsfoto's maken en die komen later nog in de review
Beste Martijn

Ik heb zelf ook een HTC Titan en de intergratie met Facebook twitter Linkedin in WP 7.5 is gewoon super. Zoals alle foto van personen haalt hij binnen van facebook en verwerkt dit bij je contacten.

De personenhub vind ik wel iets heel sterk!!!!

Hoe is dit geregeld bij Sense 4.0 (android)

Blijf je je titan nog gebruiken of is dat door deze android verleden tijd en waarom?

[Reactie gewijzigd door zedzed1 op 15 april 2012 18:42]

In principe werken de personenhub en de contactenapp van sense bijna hetzelfde. In vergelijking ziet de Sense-variant er echter veel rommeliger uit, er staat veel meer tekst veel dichter op elkaar. Ook zitten er allemaal opties die je normaal bij bewerken verwacht op de pagina van de contact persoon zelf.

Ze hebben verder beide 4 tabbladen: Details(Profiel), Berichtreeks(Geschiedenis), Updates(Nieuw) en Galerij(Foto's). Naast het feit dat de namen van WP logischer zijn, vind ik het swipen een stuk lekkerder dan onderin op het tabblad drukken.

Conclusie is dus dat ze hetzelfde doen, maar dat de WP 7.5 ervaring veel gestroomlijnder en intuïtiever is. Naar mijn mening is die ook mooier.

Ik weet verder niet hoe de stock-android contactenapp in elkaar zit, maar ik denk dat die niet veel van de sense variant zal verschillen.

De keuze tussen deze twee telefoons is heel lastig. Ik houd echt van WP 7.5, het is heerlijk simpel en ziet er ook super strak uit. Daarnaast is het ook super betrouwbaar.
De One X daarentegen heeft een mooier scherm en veel meer mogelijkheden. Het is dus eigenlijk: Simpel en Clean vs. Uitgebreid en opties.

De Titan is zeker geen verleden tijd, ik zou zeggen dat ze even goed zijn in het gebruik. Afhankelijk van je voorkeuren is de een iets beter dan de ander, maar niet veel.

Ik ben nu in de positie dat ik over twee weken twee simkaarten op één nummer heb, dus ik ga experimenteren met ze door elkaar heen te gebruiken. Echt kiezen zonder spijt gaat namelijk niet lukken.