Apple iPod Touch V4 32GB Zwart Review

electrom 18 mei 2012, laatste update op 21 mei 2012, 5.089 views

Apple iPod Touch V4 32GB Zwart

Pluspunten

• GPS
  • IOS 5.1
  • Design
  • Mooie doosje
  • HD video opname
  • App Store
  • MobileMe
  • Frontcamera

Minpunten

• Accu
  • Ik zou hem niet meer opnieuw aanschaffen
  • Camera aan de achterkant
  • Je kan geen foto's nemen tijdens filmen (bij vele toestellen)

Geluidskwaliteit Score: 3

http://i.imgur.com/lT3e0.jpg http://i.imgur.com/Rx02g.jpg

Met dank aan CLB voor lay-out en animated gif! :)
Ipod Touch V4 op de site van Apple

Design
Bereik
MobileMe
Itunes

Toen ik deze Ipod Touch aanschafte, zo'n paar maanden geleden, was ik me er nog niet van bewust dat je beter een goede smartphone koopt met goed geluid omdat deze tegenwoordig al evenveel intern geheugen hebben, en dus ook beter geluid. Hoe dan ook, ik wou graag een Ipod Touch omdat ik er graag wel eens een spelletje op zou willen spelen en door de toch grote featureset voor een Ipod. Het relatief grote scherm gaf de doorslag want dit is toch wel handig om op te werken. Toen moest ik enkel nog kiezen tussen de 8, 32 of 64GB versie. Ik heb gekozen voor 32GB omdat dit genoeg was voor hetgeen waar ik hem zou voor gebruiken (liedjes en games), 8 GB te klein was en 64GB te duur ;).
Ik hoop dat jullie geholpen zullen zijn met deze review!

Inhoud

Het eerste wat me opviel aan de doos was het gestroomlijnde design want in tegenstelling tot veel grotere dozen was het compact en doorschijnend.
In de doos vinden we:

De Ipod, waar eerst een papiertje opkleefde om het homescreen voor te stellen:http://i.imgur.com/i9LFl.jpg

De oplader en tevens USB-kabel:

De MP3-oortjes:

Er was ook nog een quick-start guide maar geen handleiding, die is online te vinden en in Itunes.

Software

Sinds kort draait ie op IOS 5.1. Ik heb het meer voor andere besturingssystemen waaronder vooral Android dus ik zou nooit een Iphone kopen maar voor een Ipod Touch vind ik dit wel goed. In IOS 5.1 zijn er wat leuke nieuwtjes te vinden zoals:
- Je kunt je lockscreen naarboven slepen voor snel te navigeren naar de camera.

- Eenmaal in de camera-app is het mogelijk je scherm met drie vingers naar rechts te slepen om je foto's al eens snel te bekijken. Niet alle mogelijkheden zijn dan mogelijk, daarvoor moet je op menu je foto's openen.

- Ingebouwde fotobewerking: rode ogen verwijderen, scherper maken en formaat wijzigen. Kortom, niet veel mogelijkheden maar toch iets en je moet er geen app voor openen gewoon in foto's.

- De voice-assistent spreekt nu ook Japans (niet echt belangrijk voor mij ;) ). Dit schakel je in door lang op de homeknop te drukken aan een stuk. Op de Ipod Touch dient VoiceOver wel alleen voor commandos i.v.m liedjes.

- Icloud om bestanden via wifi over te zetten naar een ander Apple-toestel. Zonder aansluitingen dus.

- Nu kan je ook berichten sturen met je Ipod Touch/Ipad! Als je wifi-verbinding hebt is het dus mogelijk om naar iemand die ook een Ipod Touch/Ipad heeft met IOS 5.0 of hoger een berichtje te sturen, op dezelfde manier als met de Iphone. Je kan bestanden zoals foto's en video's toevoegen.

- Je kan net zoals bij Android een bovenbalkje naar beneden slepen waar het weer staat, de notificaties en de aandelen. Het voordeel is dat je het ook in apps naar beneden kan slepen door dubbel te slepen, wat bij Android niet kan.

- Verbeterde kaarten, nu ook verkeer.

Interface en gebruik

Homescreen met hamster op achtergrond :*)

De interface van Apple is altijd al anders geweest. In tegenstelling tot Android is er geen homescreen met allerlei widgets e.d. Lockscreen unlocken en je komt meteen op je apps. Doordat er geen terug-knop is (alleen een home-knop) moet er dus in ieder app linksboven een 'terug' op je scherm verschijnen.Velen vinden dat de interface van de Iphone/Ipod touch er volwassener uitziet mede doordat er geen widgets zijn en het scherm niet te druk is nog voor je naar je menu gaat kijken. Persoonlijk vind ik de interface er ook wel goed uitzien. 16 apps per pagina en onderaan de pagina blijven telkens dezelfde 4 apps staan die je natuurlijk kan aanpassen. Lang drukken op een app en alle apps zijn verplaatsbaar, verwijderbaar en groepeerbaar in mappen waarvan je natuurlijk de naam kan aanpassen. Helemaal links is er ook een 'zoeken'. Daar typ je op een qwerty-toetsenbord zonder voice dictation.
Als er niets overeenkomt met je zoekopdracht van bestanden dan kan je meteen zoeken op safari. Met het multi-touch touchscreen en de eenzame home-knop onderaan is het dus handig om hem te gebruiken. Maar één fysieke knop is leuk en ook erg fijn voor mensen die graag alles op hun scherm zelf regelen. Als je dubbel op die knop drukt dan verschijnen je recent gebruikte apps en helemaal links staat hoe ver je liedje al zit, hoe luid het staat enz. Het retina-display is echt prachtig! Leuk dat Apple dit gebruikt heeft voor hun Ipod Touch! De accuduur is voor de zoveelste keer weer slecht. Bij intensief gebruik gaat de accu nog geen dag mee. Het intern geheugen is zeker meer dan genoeg om al je spelletjes en liedjes op achter te laten (32GB).

Internet en browsen

Persoonlijk ben ik een voorstander van de Safaribrowser (toch op de Iphone/Ipod Touch) omdat deze is aangepast aan de grootte van mijn scherm en dus niet omgekeerd en zeer gebruiksvriendelijk is. In samenwerking met de Apple A4 processor draait ie snel en goed, zeker voor een ipod! Er zijn onderaan een paar functies te vinden namelijk: de terug en vooruit-knopjes, de mogelijkheid om bladwijzer toe te voegen te Tweeten..., je bladwijzers te bekijken (waar al standaard de gebruikershandleiding instaat!) en om de pagina's te bekijken die openstaan. Dit is zoals je op je pc/laptop en site of programma 'beneden' zou zetten of nog beter; minimaliseren. Deze pagina's sluit je best eens allemaal regelmatig want als er te veel pagina's open staan gaat door het kleine RAM (256MB) je CPU trager werken.

Gaming

Door de relatief krachtige CPU loopt gamen heel vloeiend en door het mooie (960 x 640) grote (in vergelijking met smartphones eigenlijk kleine ;)) retina-display is de game experience heel leuk! Apps kan je downloaden in de 300.000 apps rijke App Store. Daar zijn verschillende categorieën zoals games, zakelijk, onderwijs... Het beste van de App Store blijft natuurlijk de Top 25! Er is een top betaald, een top gratis en een top opgebracht. Ook kijk ik af entoe eens bij uitgelicht. Daar vind je nieuw, what's hot en genius. Ik vermoed dat de eerste twee duidelijk zijn maar miss weten sommigen niet wat Genius is. Wel, het woord zegt het zelf. Het is een slimme manier van apps downloaden. Hij kijkt uit welke categorie voornamelijk je apps komen en welke soort van apps het zijn en zo geeft hij apps ''die bij u passen''. Wat wel jammer is wel dat bv. sommige apps zoals Zaklamp geoptimaliseerd zijn voor Iphone en je dus geen licht kan schijnen met de camera aan de achterzijde, alleen scherm geeft dan licht.

Backstab:

Asphalt 6:

Camera

Door de HD-video opname (720p) is de Ipod Touch het best geschikt om te filmen. De foto's zijn echt niet goed. Over de foto's kan ik dus kort zijn, ze zijn goed voor een Ipod maar ze zijn binnen met veel licht gewoonweg korrelig en soms zelfs wazig. Met de front-camera kan je foto's trekken van VGA-kwaliteit en dus Facetimen. Dit is ook heel leuk omdat je de camera kan draaien naar de camera aan de achterzijde en dus even je huis kan tonen ;). Ook is er geen autofocus en geen flitser aanwezig. Dit wil dus zeggen dat je al je foto's in het licht moet nemen en telkens op de plek waar jij wilt op focussen moet tikken.

Wat foto's:

Binnen met goede belichting:

Buiten:

Frontcamera:

Deisgn

De Ipod Touch is net zoals de doos zeer gestroomlijnd en dun. Je voelt bijna niet dat je hem in je handen hebt. De achterkant voelt goed aan maar er komen zeer snel krassen op, daarom een soort van plastieken hoesje gekocht voor de achterkant en daar zat gelukkig ook een screenprotector bij voor het scherm.
Aan de linkerkant: De volume-knoppen http://i.imgur.com/bZjSi.jpg
Aan de rechterkant niets, aan de bovenkant echter: de aan- en uitknop http://i.imgur.com/21NfO.jpg
Op de foto zie je ook de camera met daarnaast de microfoon.
De onderkant heeft een 3.5 mm jack hoofdtelefoonaansluiting, de poort voor de oplader en de microfoon.

Bereik

wifi

Geen snelle instellingen dus je moet telkens naar menu, instellingen en dan wifi. Hij kan mijn modem tot niet zo ver vinden, daarop scoort m'n gsm beter.
Je kan het uitschakelen om naar verbinding te vragen wat wel handig is in een buurt waar er 10 modems beschikbaar zijn.

GPS

Ipod Touch heeft geen GPS maar er wordt gekeken naar de wifi-netwerken in de buurt.

Op de ingebouwde kaarten app loopt de GPS zeer snel en goed. Heel uitgebreid en veel mogelijkheden zoals routeberekening, de route aanpassen aan bus, voetganger of auto, een speld plaatsen om deze plaats te onthouden, het verkeer tonen, afdrukken en verschillende weergaven van de kaart zoals standaard, hybride, satelliet en lijst. De GPS fix is zo'n 3 sec. en de GPS is ook heel accuraat ondanks er wordt gekeken naar wifi-netwerken in de buurt. Maar persoonlijk vind ik het scherm te klein en te onhandig om als vervanging te dienen voor je TomTom. De TomTom app downloaden in de App Store maakt het wat handiger maar ik raad je aan om toch gewoon een TomTom-apparaat te kopen als je een heel goede GPS wilt.

MobileMe

Deze handige site geeft de mogelijkheid je Ipod Touch/Iphone/Ipad terug te vinden door je gewoonweg in te loggen met je Apple ID. Je kan deze app ook downloaden op je andere Apple apparaat. Dit geeft dus de mogelijkheid om je Ipod Touch op een kaartje te zien waar deze zich bevind, hem te vergrendelen, een bericht te sturen, of een geluidje laten afgaan. Sinds de komst van Icloud wordt je de eerste keer doorgestuurd naar die site en heeft de 'Zoek mijn Iphone' een vernieuwde interface.

Itunes

Ik bespreek Itunes nogal uitgebreid omdat dit essentieel is voor je Ipod.

Itunes is een programma van Apple waarmee alle media- en audiomateriaal mee afgespeeld kan worden.

De installatie van de Ipod Touch verliep snel en vlot (zo'n 4 sec.) maar zonder Itunes ben je hier natuurlijk nog niet veel mee daarom dat ik het hier vermeld

Even een kleine evolutie van het downloaden en installeren van Itunes:

Eerst downloaden natuurlijk:

Vervolgens vond de installatie plaatsmet een klein stukje motivatie over Itunes zodat je niet op 'Annuleren' zou klikken ;):

Ten slotte kreeg ik nog een welverdiende felicitatie :):

Nu over Itunes zelf.

Op de 2de afbeelding zie je de verschillende onderdelen van Itunes. Het belangrijkste is de bibliotheek waar je je muziek, films, radio en tv-programma's kan bekijken. Dan is er de Store. Over de Itunes Store zijn er verdeelde meningen, sommigen vinden het waar voor je geld en anderen vinden het te duur. Persoonlijk vind ik de apps niet echt duur maar dat is dan ook het enige. Je betaalt al snel 1.29 euro voor een nieuw liedje (wat daarna afzakt naar 0.79 euro) wat ik toch wel wat te veel vind als je bedenkt dat het mogelijk is om deze gratis van Youtube te downloaden. Dit doe ik dan ook met dit programma, je kan ook de youtube to mp3 converter enkel downloaden. Een album kopen is wel voordeliger want dit kost meestal 9.99 euro voor ongeveer 14 liedjes. Er zijn ook nog andere onderdelen van de Itunes Store namelijk:

Verder is er nog thuisdeling om bestanden met andere thuis-pc's te delen, Genius wat ik al heb uitgelegd en afspeellijsten wat wel duidelijk is denk ik ;).

Het synchroniseren van je Ipod gebeurt ook via Itunes. Het jammere hieraan is is dat je alleen alles uit je eigen bibliotheek kan overzetten naar je Ipod, en niet omgekeerd. Er bestaan hier veel programma's voor zoals PodWorks (alleen voor Mac) maar aangezien ze bij mij ook in m'n documenten staan bij muziek zet ik ze zo gewoon over naar m'n laptop en kopieer ze dan naar Itunes.

Opnieuw kopen zou ik niet meer doen maar spijt heb ik er ook niet van. Een leuk apparaat met een mooie interface en vele leuke specs die vele andere MP3-spelers of ipods niet hebben. Je krijgt waar voor je geld maar ik wil je aanraden om een goede smartphone met goed geluid en veel interne opslag te kopen uit het grote aanbod. Maar ik mag en zal niet klagen met zo'n leuk apparaatje!

Hier nog een leuk accessoire voor je Ipod Touch, een adapter om toch te kunnen opladen in het stopcontact ;).

EDIT: foto's toegevoegd en tekst aangepast
EDIT: kader en kleur+jumps en anchors

Heb jij ook een Apple iPod Touch V4 32GB Zwart?

Er zit volgens mij helemaal geen GPS in de iPod touch. Als ik me niet vergis wordt er juist gekeken naar de Wi-Fi netwerken in de buurt en op basis daarvan je plaats bepaalt (tegenwoordig staan heel veel Wi-Fi netwerken gewoon in de databases van grote bedrijven zoals Google en Apple).

Verder een prima review. :)

[Reactie gewijzigd door Uniciteit op 21 april 2012 17:53]

Je kan wel eens gelijk hebben. Ik heb het er voorlopig in kleine lettertjes er bij gezet maar in het GPS-stukje heb ik wel gewoon overal het woord GPS laten staan. Bedankt!
Goede, uitgebreide review. Heel duidelijk en bontig samengevat.

Echter ben ik het niet eens met o.a. als je zegt dat je voor betere geluidskwaliteit bij htc moet zijn. Beats audio is maar een eq en hetzelfde effect kun je bereiken dmv het handmatig instellen van de eq preset. Ook zijn naar mijn mening de beats koptelefoons bagger voor heg geld, maar dat komt misschien omdat ik het gewend ben te luisteren naar merken als Ultimate Ears, Sennheisser, AKG, Audio Technica enz...

Maar bon, ik kan je een aantal alternatieven aanraden voor de volgende keer of voor medeweakers die aan het twijfellen zijn.

Als je gewoonweg echt goede geluidskwaliteit wil, en geen stomme, overhyped eq instelling voor meer bass, dan ben je beter af met een Sony Walkman uit de A serie. Let oo, dit is een heel simpel toestel met een heel erg goede battery en zonder toeters en bellen zoals apps e.d.

Wil je echter een vergelijkbaar toestel waar je ook eens op kan gamen of wat apps draaien en surfen, dan raad ik de Samsung Galaxy mp4 spelers aan. Je hebt bij dezen keuze uit verschillende schermgroten en de battery gaat meer dan 50 uur mee.

En.. Mooie auto heb je. Is het een z3 of z6 ?:p
Tevens moet je ook erg goede oordoppen hebben, en absoluut GEEN Sennheiser, Bose, AKG, Beats en B&O etc...

Kijk anders even in deze link!

Een echt audiofiel die hele mooie reviews geschreven heeft over oordoppen en ware geluid. Het lijkt wel een levenswerk :)

Echte aanraders voor de mensen die niet 3 dagen lang non stop willen lezen:
- Audio Technica
- VSonic (GR06 en GR01) <--- definitie van bang for bucks
- HiFiMan
- Westone
- Sony MDR EX600/1000 (Dynamic speakers series)
- Etymotic Research
Wow!! Die review is idd abnormaal goed! En tnx voor de besten er uit te halen want ik denk dat het langer dan drie dagen zal duren om heel de review te lezen ;).
Dat weet ik. Etymotic Researxh en Westone zijn mijn favo.merken maar ik vind Ultimate Ears echt prima. Het is gemakkelijk verkrijgbaar en kan zich meten metvde top voor een goed prijsje.

Ps: de hippo oortjes zijn ook echt bang for the buck...
Jammer dat ik die review nu pas lees nadat ik de denon c360 gekocht heb. Ik heb Sony dopjes van een tientje gehad die beter klonken..

Maar in ieder geval handig voor een volgende keer.
Mooie uitgebreide review!!

Alleen " was ik me er nog niet van bewust dat je beter een goede smartphone koopt met goed geluid omdat deze tegenwoordig al evenveel intern geheugen hebben, en dus ook beter geluid." suggereert dat meer intern geheugen een beter geluid zou geven, wat niet klopt. Meer geheugen bepaalt alleen maar de hoeveelheid muziek. Ik denk dat je bedoelt dat smartphones tegenwoordig ook een goed geluid geven en genoeg geheugen hebben.

Kijk anders even in deze link!

Wat audiofielen betreft: lees dit eens.

Audio reviews zijn hoe dan ook altijd subjectief, tenzij het testen dubbel blind en met een referentiemodel uitgevoerd worden. Dan kan er t.o.v. het referentiemodel iets zinnigs gezegd worden.

Wat de een bagger vindt, kan de ander fantastisch vinden en vice versa. Geluidsbeleving is immers als smaak, voor de een is zo natuurgetrouwe weergave van stemmen en/of instrumenten belangrijk, voor de ander is de beat weer belangrijk. Het muziekgenre is ook voor een deel bepalend in de keuze; dubstep, metal, jazz, opera vragen toch een iets andere kleuring. Sommige muzieksoorten klinken echt niet op alle 'beste' koptelefoons. Dat is echt afhankelijk van hoe het in de studio gemixt/masterd is.

Hetzelfde geldt voor de keuze van speakers, waarbij de akoestiek van de ruimte ook nog eens mee speelt.

Ook draagcomfort is subjectief, wat de een comfortabel vindt, ervaart de ander als een hel. De een geeft de voorkeur aan in ear, de ander aan een open en weer een ander aan een gesloten koptelefoon.

De uitspraak om absoluut geen merk x te nemen is dan ook onzin.

EDIT: In de review staat gelukkig ook te lezen: "The numbers are meaningless unless you know the reasoning behind them. I am sure most other reviewers will agree - no matter how high of a rating, in sound or value, we give to a particular product, always place your own personal preferences first. I cannot stress this enough - sound is a subjective thing and we all have our preferences. I try to be as objective as possible, but complete objectivity is completely impossible, so take the numbers with a grain of salt and read the text!"
/EDIT

Één ding is wel zeker, je bent vrijwel altijd beter af dan de bijgeleverde meuk.
Ik heb nog ergens een Sansa Clip mp3 speler, kostte iets van vier tientjes, en met een goede koptelefoon klinkt deze fantastisch, ruimtelijk, helder, krachtig en gedefinieerd. Je merkt vaak niet dat hij te hard staat. De bijgeleverde oordopjes heb ik in de wecycle-bak gegooid.

[Reactie gewijzigd door slb op 22 november 2012 09:59]

Toen ik deze Ipod Touch aanschafte, zo'n paar maanden geleden, was ik me er nog niet van bewust dat je beter een goede smartphone koopt met Beats Audio of geluid van een ander bedrijf omdat deze tegenwoordig al evenveel intern geheugen hebben, en dus ook beter geluid.
  • Je kan beter iets anders dan Beats kopen. Beats is juist overpriced prul. Verder ligt de geluidskwaliteit van je MP3-speler/smartphone aan je DAC.
  • Wat heeft veel intern geheugen met beter geluid te maken?
Sorry maar na deze grote brainfart ben ik gestopt met lezen.

[Reactie gewijzigd door MacBreQ op 23 april 2012 21:16]

Hij (of zei of het) bedoelt natuurlijk opslagruimte. :)
Ik vind het een nette review met mooie plaatjes, maar beats audio/willekeurig ander audio merk op telefoons (en laptops, maar dat terzijde) is meer marketing dan dat ze per definitie beter klinken (zie ook review van de htc sensation xe op tweakers). Maar met de standaard oordoppen is het geluid inderdaad niet optimaal, met andere oordoppen kan je veel winnen qua geluid (en draagcomfort).

Blijft toch jammer dat er geen Apple telefoon voor de prijs van een iPod touch te koop is..
Dat is waar, maar het zal in ieder geval beter klinken als het geluid op m'n Ipod Touch denk ik... ;)

Het is inderdaad jammer maar kopen zou ik 'm toch niet doen want Apple kennende zal deze niet veel features hebben. :)
Je zegt dat je het scherm relatief groot vind. Dit vind ik echter wel meevallen tegenwoordig, bij een beetje mobiel is het scherm nu minimaal 4 inch waar het scherm van de iPod 3.5 inch is.

Verder een goede en nette review.

[Reactie gewijzigd door stardusk op 21 april 2012 21:12]

Ja het valt zeker mee maar ik bedoelde maar dat vele schermen toch wat groter zijn tegenwoordig wat natuurlijk het scherm van de Ipod niet klein maakt maar wel kleiner in vergelijking met de anderen en voor een Ipod heeft het inderdaad een heel groot scherm!

Bedankt!
Hoezo is de camera aan de achterkant een slechte eigenschap????
Als je de review had gelezen had je gezien dat de reviewer vond dat het een erg slechte camera was :Y)
sorry, ik had het verkeerd begrepen
Compleet off-topic, maar ik moest toch even kwijt dat ik verrast was om een foto genomen in Adelboden te zien (dat gebergte herken ik meteen) ;)
btw

De onderkant is een speakertje en bovenin bij de camera het piepkleine gaatje aan de voorkant is de mic.