Bekijk alle uitvoeringen

HTC One X 32GB Wit Review

Erwin14 16 april 2012, laatste update op 16 april 2012, 447 views

HTC One X 32GB Wit

Pluspunten

• De telefoon bestaat uit een geheel waardoor hij stevig aanvoelt. je hebt dus geen last meer van bijoorbeeld een krakend beeldscherm wat bij de sensation nog wel eens het geval was.
  • Super snel.
  • Touchpad reageert lekker en het lijkt wel of dit scherm minder gauw vuil/vet wordt.
  • accuduur is in "idle" enorm verbeterd.

Minpunten

• Uitstekende camera wat dus krasgevoeliger is.
  • Hij had wel wat meer RAM-geheugen mogen hebben.
  • Voor de mensen met goede ogen, er kan zich wat stof ophopen in de naden van het scherm.

De reviewer
Eerst zal ik even beknopt vertellen wat ik in het dagelijkse leven met de telefoon doe.
Ik ben student en gebruik hem dus voor veel doeleinden. Zo check ik mijn mail, hou mijn agenda erop bij, open files vanuit dropbox, luister muziek, speel games en hou natuurlijk gedurende de hele dag mijn socialmedia op pijl. Dit zijn echt de hoofdtaken die de One x moet vervullen. Natuurlijk zijn er nog veel meer functies die ik gebruik maar deze zijn niet echt van belang in deze review.

Ik heb deze telefoon nu twee week in gebruik en heb nu een goed beeld van zijn kunnen en laten. Hoewel ik nog geen dingen ben tegengekomen die deze krachtpatser niet aan kan :P .

De eerste indruk
Wat opviel is dat het doosje waarin het apparaat zit enorm is veranderd. Zo luxe en solide het eerst was, zo simpel is hij nu. Dit is natuurlijk niet het belangrijkste want bij het openen lacht het mooie toestel je al toe.

de inhoud
- Telefoon,
- Lader,
- USB-kabel (naar mijn mening iets té kort),
- oordopjes (de standaard HTC "doppen") en
- het mooie simkaartstekertje.

Wat meteen opvalt is dat het een lekker ligt toestel is en dat het scherm er op een leuke speelse manier in is gelegd. Ook zie je meteen dat HTC van de aluminium behuizing is afgestapt en daarvoor in de plaats en hele mooie stevige kunststof variant heeft genomen. De knoppen (power, volume) voelen goed aan en er zitten alsnog 3 hardware knoppen onder aan het beeld, terwijl Android 4.0 dit niet nodig heeft. HTC heeft dit gedaan omdat er simpelweg toch ruimte over blijft langs de randen van het scherm, dit omdat je een printplaat niet onmiddellijk kan laten stoppen. Naar mijn mening is dat een pluspunt.
Wel heeft de volumeknop een ander plaats gekregen in de behuizing, deze zit nu aan de rechterzijde van het toetsel.
De hoofdcamera steekt bij dit toestel uit, wat hierdoor gevoeliger is voor krassen op de lens en andere beschadigingen. De reden hiervoor is dat de camera-unit groter is dan het toestel dik is. De frontcamera daarentegen hebben ze iets laten verzinken in de behuizing, wat resulteert in een opvangplaats voor stof en andere rotzooi.
Hoewel het een groot toestel is ligt het toch goed in de hand. Hij heeft een hele andere vorm als de Sensation en dat merk je. Ook was de Sensation beduidend zwaarder en lag hierdoor iets beter in de hand.

In gebruik nemen
wat mij onmiddellijk opviel tijdens het aanzetten van het toestel was het enorm mooie scherm. De One x bevat een 720P super IPS scherm waardoor de de kleuren veel mooier en beter worden weergegeven dan bij de Sensation. Ook de kijkhoek is enorm groot en blijft helder en duidelijk. Dit komt doordat HTC de afstand van het beeldscherm naar het glas heeft verkleind.
Hoewel ik mijn telefoons altijd in een hoesje bewaar is het voor het scherm geen vereiste. Ook op dit toestel is gorilla glas toegepast.

Natuurlijk doorloop je een heel instellingencircuits voordat je daadwerkelijk met je nieuwe toestel kan spelen.
Dit is echter zo gepiept en dan is het zover, je kan je telefoon naar je hand aanpassen.
Apps installeren super snel door het volle gebruik van de quadcore. Deze draaien dan op volle toeren en dat merk je in stroomverbruik. Zo lekker zuinig het toestel in idle door de 5de core is (500 mHz), zo bruut verorbert hij zijn stroomvoorraad van 1800 mAh bij vol gebruik. Gelukkig benut je niet continu de 4 processorkernen en kan hij ook op een relatief zuinige manier zijn diensten vervullen.

Nadat je de telefoon helemaal naar wens hebt ingesteld begint het genieten. Man man man, wat een heerlijk toestel om mee te werken. Het bellen gaat super en is beter verstaanbaar dan met de Sensation. Wachten op dingen als galerij openen is verleden tijd. Het touchpad is naar mijn mening enorm vooruitgegaan, deze werkt gewoon zoals het hoort. Wel duurt het even voordat het scherm oplicht na het intoetsen van de powerknop. Dit is dan ook het enige minimale minpuntje wat ik heb ontdekt tijdens de eerste uurtjes spelen. De geluidservaring (zonder oordopjes) is stukken beter dan voorheen. Met oordopjes en beats audio ingeschakeld is het ook heerlijk om naar te luisteren. Wel denk ik dat je hetzelfde effect met een equalizer ook kunt benaderen.
Na een poosje spelen en instellen is hij aardig op temperatuur maar niet zo heet als ik met de Sensation wel eens heb ondervonden. zelfs na een poosje GTA te hebben gespeeld viel het mij nog wel aardig mee met de temperatuur. Wel merk je dat hij vooral rondom de camera warm wordt.

Camera
Het nieuwe burstsysteem is ook een leuk nieuwtje. Zo kun je mooie actiefoto's maken en daaruit de mooiste kiezen. Je kan tot wel 20 foto's achter elkaar schieten en daaruit de mooiste halen. Ook het filmen gaat zoals het hoort. Wat ook zeer fijn is dat de camera erg vlot opstart zodat je maar weinig fotomomenten hoeft te missen. In de One X zit maar 1 flitsled, deze led is uitermate krachtig en nu zelfs instelbaar. De camera regelt dit overigens zelf zodat je altijd mooie foto's kan schieten. Hoewel de camera erg goed is begrijp ik nog niet echt waarom HTC de camera zo in de wolken prijst. Het is een goede camera maar zeker niet het beste onderdeel van deze telefoon.

Accuduur
Zoals al eerder gezegd zit er een 1800 mAh accu geďntrigeerd in het toestel. hoewel dit een leuke accu is had ik toch een iets wat zwaardere verwacht.
Maar toch kan ik bij normaal gebruik er gerust een dag op teren, hierbij speelt vooral de 5de core een grote rol. Deze core is echt een uitkomst bij zo'n energievreter als deze. Toch heb ik op drukke dagen altijd een lader bij de hand. Op een dag waarbij ik veel muziek luister, spelletjes speel, whatsapp en dergelijke is een keer bijladen toch een vereiste. Natuurlijk is het gebruik per dag verschillend en heb je niet altijd de mogelijkheid je toestel bij te laden. Maar mocht je echt een lange dag voor de boeg hebben is het zat uit te houden met deze accu, mits je een beetje rustig aan doet.

Prestaties
De prestaties zijn bij deze quadcore natuurlijk verbluffend. Niks is hem te zwaar en scoort natuurlijk hoog in de benchmarks.
Spelen als GTA draaien vlekkeloos en het opstarten van apps/widgets gaat behoorlijk vlot. zo het openen van een mail bij de Sensation nog wel eens voor wat haperingen zorgde, zo soepel opent de One x hem.

Het is gewoon een super vlot toestel die je niet laat wachten. Alles werkt gewoon lekker vlot en dat is ook wat je mag verwachten van deze Tegra3 quadcore.

Software
Natuurlijk draait het toestel op de nieuwe Android 4.0.3 met behulp van Sense 4.0.
In dit softwarepakket heeft Sense een iets minder grote rol gespeeld dan in eerder versies. Zo zie je meer "Android" en werken sommige dingen net even iets soepeler.

Wel zie ik nog een paar bugs in de widgets, zo werkt Friendstream zichzelf nog niet altijd bij. De Google agenda heeft hetzelfde probleem. Ook zie ik wel eens een op en neer springende balk onderaan het scherm.
Dit zijn vast nog de kinderziektes die in de software zitten en zal naderhand wel uit het systeem verwijderd zijn.

Wat ik ook heel prettig vind is dat je met Android 4.0 ook kan zien waar je data heen gaat en hoeveel. Dit is erg handig wanneer je wilt weten welke app het meeste data verorbert.

Na twee weken testen van dit prachtige toestel ben ik uitermate tevreden over het nieuwe paradepaardje van HTC. Het is een goed high-end toestel waarmee je zeker gezien mag worden. Ik ben vooral onder de indruk van het mooie scherm en de snelheid van het toestel. Hoewel ik de Sensation nog niet bijzonder lang in bezit heb is de vraag toch niet moeilijk, Ik kies voor de One X!
Ook de kostprijs van de One X is normaal te noemen. Het is een hoop geld maar niet duurder dan andere vergelijkbare toestellen.

Heb jij ook een HTC One X 32GB Wit?

Reviews door de redactie