Seagate Momentus XT ST750LX003, 750GB Review

PhilipsFan 15 april 2012, laatste update op 15 april 2012, 2.031 views

Seagate Momentus XT ST750LX003, 750GB

Pluspunten

• Snel!

Minpunten

• Wat duur in vergelijking met gewone laptop harddisks.

Gebruikt in een Dell Latitude E6510 met een i5-560M en 8GB RAM.

Hiervoor had ik een Samsung M7 640GB 5400rpm in deze laptop. Dat werkte prima, maar ik had te weinig schijfruimte en wilde wel eens kijken of het systeem hier echt veel sneller door wordt.

Dat is inderdaad het geval. Na enkele weken gebruik kan ik niet anders dan concluderen dat deze laptop veel lekkerder aanvoelt. Opstarten en inloggen gaat veel sneller (heb niet exact gemeten omdat die tijden toch steeds verschillen) en het opstarten van programma's zoals Excel etc gaat nagenoeg instantaan. Andere programma's die van zichzelf traag opstarten zoals Firefox of Adobe Reader zijn niet instantaan, maar wel veel sneller.

De geluidsproductie is laag, vergelijkbaar met de Samsung. Deze schijf geeft wel iets meer trillingen, maar het is dan ook een 7200rpm schijf. Ook de warmteproductie is iets hoger. Beide zijn echter niet zodanig dat ik mij eraan erger. De verbeterde performance maakt dit meer dan goed! Betrouwbaarheid kan ik nog niets over zeggen na een paar weken. Ondersteuning door de fabrikant heb ik ook geen ervaring mee, heb alleen Seatools gedownload om de schijf te testen en dat ging prima.

Al met al ben ik totnutoe zeer tevreden over deze schijf.

• Dell Latitude E6510
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Seagate Momentus XT ST750LX003, 750GB?