Zalman Reserator 1 v2 Passive Liquid Cooling System Review

empy 25 april 2008, 8.927 views

Zalman Reserator 1 v2 Passive Liquid Cooling System

Pluspunten

• Stil
  • Zeer weinig onderhoud aan.
  • Nagenoeg stofvrij.
  • Ander type slangen.

Minpunten

• koelblok niet altijd compatibel.
  • Geen pompschakeling voor automagisch aan-uit.

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 4
Algemene Beoordeling
Na een tijdje mijn MCE-pc met een reserator gekoeld te hebben, vond ik het ook maar eens tijd worden om mijn game-pc een stuk stiller te laten worden.
Via de V&A een reserator op de kop getikt en mee naar huis gezeuld. Deze antraciet gekleurde gigant vind ik zelf nog net wat mooier dan de vorige reserator (1 plus). Ook hier worden weer genoeg goodies bij geleverd, waaronder ook de ZM-GWB3, ZM-WB4 Gold en een flowmeter. Ook de vernieuwde slangen maken het apparaat weer net wat mooier, in plaats van het saaie blauw nu mooie doorzichtige slangen (zie je ook gelijk makkelijk de luchtbellen door je systeem gaan)!

Installatiegemak en compatibiliteit
Het installeren van de reserator zelf vergt een kwartiertje tot max. een half uurtje werk. Het koelblok zelf (de ZM-WB4 Gold) was helaas niet compatible met mijn socket (AM2) Hoewel zalman op zijn website anders beweert, dit is waarschijnlijk te wijten aan een andere revisie van het koelblok met andere klemmen. Derhalve op zoek gegaan naar een alternatief koelblok en deze ingebouwd, hiervoor moest wel het hele moederbord er uit, maar een beetje tweaker draait zijn hand hier niet voor om.

Geluidsproductie en koelvermogen
Uiteraard is de reserator fluisterstil. Het enige wat je kan horen is als het doodstil is de pomp, die hoor je dan lichtjes zoemen. Voor de rest is het apparaat superstil (nogal logisch als er geen fans meer aan te pas komen).
Het koelvermogen is ook in orde, de reserator houd mijn processor idle op de 31-32 graden celcius en stressed rond de 40-44 graden. Voor een passieve toren vind ik dit toch een behoorlijke prestatie!

Het apparaat is zeker waar voor zijn geld, je koopt een hele hoop stilte in en het is ook zeker voor de dubbellinkshandige tweaker makkelijk aan te sluiten. Het enige wat ik eigelijk mis is een schakeling die er voor zorgt dat het apparaat gelijk met de pc aangaat, dit is uiteraar wel zelf te fabrieken, maar ik zou het toch graag zien dat zoiets automatisch gaat.

Nabeschouwing
Ik heb nu het apparaat al een tijd in gebruik, en nog steeds bevalt deze mij goed. Ik heb recentelijk ook een tijdelijke hardwareverandering gehad vanwege een lanparty, en ook hier hield deze het goed uit. Ik had namelijk een Phenom X49500 in de waterloop zitten en ook nog 1 8600GTS. Deze allebei zorgden er voor dat de reserator wel een stuk warmer werden dan normaal, hij werd denk ik een graad of 45 a 50, in een kleine warme ruimte, wat ik zelf een uitstekende prestatie vond. Zeker nadat ik ruim 5 uur non-stop crysis had gespeeld en de computer nog steeds zonder problemen draaide.

Heb jij ook een Zalman Reserator 1 v2 Passive Liquid Cooling System?

Heeft iemand enig idee hoe de koelprestaties zijn als je ook een heftige videokaart met dit setje erbij koelt?
Ik heb zelf de High-end gamecomputer uit de Best Buy Guide van Maart gebouwd (Dus met een 3870x2 videokaart) volledig gekoeld met Reserator 1's - zelfs de voeding is watergekoeld. Dit werkt prima!.

Alleen is het niet helemaal vergelijkbaar - en dus geen echt antwoord op je vraag: Omdat ik mij ook zorgen maakte om het koelvermogen heb ik een tweede (2e hands) Reserator 1 bijgekocht, ik gebruik deze 2 nu in serie geschakeld in mijn fanloze computer.
dat hangt er een beetje vanaf welke kaart je bedoelt, ik heb zelf een 8600GTS er nog bij hangen, die wil ik uiteindelijk ook in de loop hebben, maar ik ben bang dat ik dan wel de optionele fan moet gaan halen, of een actieve radiator er tussen moet gaan hangen nog.
Ik gebruik de Reserator om mijn AMD 6400+(overclocked op 3.6GHz), XFX 8800 Ultra XXX(overclocked op 710MHz), 4GB OCZ Flex-9200(Overclocked op 1268MHz), Northbridge/Southbridge(590SLI-chipset)(overclocked maar weet niet precies op hoeveel), en 2 HDD's te koelen. Helaas stroomt de koelvloeistof daardoor dan erg traag, het systeem draaide wel stabiel overgens maar was erg warm! Dus ik heb in de kast zelf nog een pomp van 500L/u erbij geplaatst. Alles bleef nu wat koeler maar nog steeds té warm in mijn ogen, dit vooral omdat de vloeistof vanaf de Reserator nog steeds warm was! Dus ik heb er nu een losse radiator tussen gehangen van 3x 12cm met fans en nu draaid alles zeer koel! Dus als je een zwaar systeem maakt met alles liquid cooled kan je beter voor een andere oplossing kiezen.
De Reserator is gebouwd voor stilte, vandaar dat ie passief gekoelt is. Niet zo gek dat ie zo gloeiend warm wordt. :P
nou gloeiend warm dat is wel wat overdreven hoor
ik heb er alleen een x2 90nm op 2600 mhz op hangen
maar voordat die het water een beetje opgewarmd heeft ben ik vaak al klaar met computeren
denk dat er een midrange videokaart makkelijk bij kan
top product zou niet meer zonder willen gewoon onhoorbaar
haha dan kom je er achter wat die harde schijven voor geluid maken

[Reactie gewijzigd door wippo76 op 28 november 2007 20:15]

Hoeveel aansluitingen zitten er op de Reserator? Lijkt me handig om te weten als je ook VGA e.d wil koelen.
2, eentje die het water in laat, en eentje die het water weer rondstuurt ;)
Beste tweakers,

na het bouwen van een nieuw systeem ben ik op zoek naar een fanloze en vooral stille oplossing om mijn pc te koelen. Daarom mijn stap om waterkoeling in mijn pc te bouwen. Ik heb verschillende systemen bekeken maar vraag mij af welk systeem voldoende is om mijn:

- CPU (Intel Q9450)
- Northbridge
- en 2 8800 GTs in SLI

mee te koelen. Als mn pc dan nog lawaai maakt wil ik wellicht nog een stapje verder. Ik heb in mn PC wel nog een aantal silent fans hangen. Is een reservator 1 v2 krachtig genoeg om dit op een goede temperatuur te houden? Overclocking is nog niet direct van toepassing. Eerst wil ik mn systeem stabiel en stil krijgen met watercooling en hopelijk ook wat cooler. Indien ik dit beter ergens anders kan vragen hoor ik dat graag.

Bedankt alvast,
Melvin
Ik denk als je er een flinke verwarmingsradiator op aansluit ipv de reservator het prima zou gaan. Verwarmt gelijk je kamer in de winter tijdens het gamen! :) Echter is ie dan lastig mee te nemen op een lanparty :P
@empy

Kan je het CPU-waterkoelblok niet verticaal plaatsen met de out aan de boven kant? Vanwege lucht enzo, hoef je je kast niet te kantelen. :P
Heh, nee helaas, dat is dus niet mogelijk, het is ook echt een onwijs k*twerkje om te ontluchten met dat blok, want dan moet ik dus inderdaad die Vento op zijn kant houden en kijken of de luchtbellen er uit komen... met die WB-4 was dat volgens mij makkelijker gegaan... Mja, het is behelpen hè? :+
Via de Zalman website vind je de links naar de nederlandse distribiteurs van Zalman.
Deze sturen, na het aanvragen van een RMA op de zalman site, kostenloos een am2 clip op.
weet iemand hoeveel liter erbij geleverd word? En nog een vraag hoeveel er aanbevolen wordt om erin te doen?

Alvast bedankt!
Is het ook mogelijk om de slangen aan te sluiten op een full cover plate voor de HD 6970 ipv de CPU cooler? Of zelfs een splitter om zowel de GPU als de CPU aan te sluiten?
Aangezien ik van plan was om een andere koeler aan te schaffen omdat de stock fan van de 6970 nogal wat geluid produceert, en water koeling leek me een zeer goede koeler.