HTC One X 32GB Wit Review

RA7 14 april 2012, laatste update op 14 april 2012, 1.000 views

HTC One X 32GB Wit

Pluspunten

• design en ontwerp
  • geluid en beeld
  • gebruiksvriendelijk

Minpunten

• USB aansluiting aan de zijkant
  • geen SD kaart mogelijkheden

Mazzelaar, geluksvogel, ik win nooit wat....dit waren de reacties van mijn vrienden toen ik zei dat ik een HTC One X had “gewonnen”. Nou ja gewonnen, wel verplicht een review schrijven.
Maar dat is een zeer goede deal, al zeg ik hetzelf.

Voor de HTC One X heb ik alleen HD2 van HTC gehad. En die liep de laatste tijd op zijn laatste benen... Toentertijd een topmodel van HTC. Na 1 jaar had ik genoeg van Windows 6.5 en ben toen overgegaan op Cyanogenmod. Dit was mijn eerste ervaring met het besturingssysteem Android.
Maar goed ik was een van de 25 gelukkigen om naar Tweakers zelf te komen en een HTC One X te mogen testen, en achteraf te mogen houden.

Daar gekomen kregen we het toestel uitgereikt in een mooi witte verpakking, met daarin de telefoon, USB kabel, oplader en oordopjes. Na wat geknutsel met een schaar om de SIM kaart passend te krijgen kon ik aan de gang met dit apparaat.

Het eerste wat opvalt is de grootte, ik dacht dat ik al een bakbeest had met mijn HD2 maar de One X is nog een slag groter met z'n 4,7 “ scherm in tegenstelling tot de 4,3”van de HD2. Maar het is niet alleen de grootte die telt, zeggen ze wel eens. Wat een mooi scherm heeft de One X, het heeft een scherpe beeld en geeft de kleuren goed weer.
De weergave van film en games is subliem. Ik ben al een tijd mijn iPad2 gewend om films op te kijken in de trein naar mijn werk, maar ik wou dat het scherm daarvan net zo goed is als dat van de One X.
Al met al een sprankelend beeldscherm. Ook als touchscreen werkt het perfect, geen rare vertragingen bij het aanraken. Het voelt alsof je met je vingers over satijn gaat.

Het toestel voelt heel licht aan; “Wat goedkoop!”, was mijn eerste reactie.
Maar na 2 weken concludeer ik, dat zeer licht niet hetzelfde is als zeer goedkoop.
De One X kan wat hebben met zijn polycarbonaat behuizing. De randen zijn mooi rond en glad afgewerkt, vooral bij de randen van het scherm. En het toestel is licht gebogen en voelt qua gewichtsverdeling goed in evenwicht. Het voordeel van dit lichte toestel is dat er geen last van hebt als je het bij je draagt.

De interface van Google Android 4.0 intu´tief. Alles is vrij makkelijk en logisch te vinden. Veel is in te stellen voor je eigen smaak. Het enige wat ik miste was een mogelijkheid om te browsen door je mappen. Maar na het installeren van de gratis app, Astro File manager, was dit euvel ook verholpen.
Het was niet zo'n grote overstap van android 2.3.7. van de CM7ite_HD2_v2.0_Dark_Edition MOD die ik gebruikte op mijn HD2.
Daarnaast bevat de One X, naast de aan / uit/ stand-by knop en de volume knop, ook nog 3 fysieke buttons: terug, home en tab. Deze zijn genoeg om te kunnen werken met Andoid 4.0.
Alleen het links en rechts kunnen scrollen door je apps i.p.v. van boven naar beneden was even wennen. Op de startpagina van je scherm kun je genoeg meegeleverde widgets kwijt.
Evenals schortcuts naar je apps. Alhoewel ik deze niet gebruik, een klik en je bent in je app menu.
In de afgelopen twee weken ben ik geen rare bugs tegengekomen, evenmin vastlopers.
De 5 cores, jawel 5 cores, 4 voor het zware werk, en 1 voor de achtergrondtaken, doen hun werk zeer goed. Zware apps (games e.d.) draaien als een zonnetje. Waar ik bij mijn HD2 nog wel eens de batterij eruit moest halen om te resetten, is dit bij de One X niet eens mogelijk.
Om dit toestel vast te laten lopen moet je van goede huize komen.
Hieronder een filmpje wat ik tegenkwam op YouTube over iemand die dat probeert.

Om terug te komen op de accu, de accuduur is voor de One X acceptabel.
Na 1 uur gamen en filmpjes kijken was ik 25% kwijt. Dus ik reken dat als je 3 a 4 uur intensief bezig bent met het apparaat deze wel leeg is, waarschijnlijk eerder. In de stand-by modus was er slechts 3% af na 8 uur. Tijdens het schrijven van de review las ik op tweakers.net dat het ontwikkellaarsforum XDA Developers door het verplaatsen van een systeembestand de accuduur van de HTC One X hebben weten te verbeteren. Ik heb deze tweak nog niet geprobeerd, ik wacht eerst de reacties af..

De X One is uitgerust met een 8 megapixel camera. Deze geeft zeer fraaie beelden voor een telefoon camera. Goed genoeg om de foto op internet te publiceren of af te drukken op A4.
De witbalans is redelijk te noemen, maar voldoet. De video-opnames deden mij meer verbazen.
1080p bij 30fps opnamen maken gaat zeer makkelijk en het resultaat mag er zijn. Een haarscherp beeld en geen schokken in de opname. Ook de autofocus tijdens het filmen werkt als een zonnetje.

Van beeld over naar geluid. Het geluid tijdens het telefoneren zelf is prima, kraakhelder.
Voor muziekliefhebbers hebben ze de One X uitgerust met Beats Audio. Dit zorgt ervoor dat de muziek nog beter klinkt., ook met mijn E 10 Sony oordopjes. Het klinkt voller en vetter.
Zodoende staat deze feature nu standaard aan.

De ontvangst op het apparaat is prima, zowel 2G /3G evenals Wifi en Bluetooth.
Het toestel is voor de rest uitgevoerd met 32 GB opslaggeheugen. En niet uit te breiden met een SD kaart, dit is toch wel een minpuntje van HTC. Het werkgeheugen is 1 GB wat tegenwoordig wel normaal is. De USB aansluiting zit rechts aan de zijkant, wat ikzelf wel jammer vind aangezien ik een boven of het liefst onderkant aansluiting prefereer.

Al met al is de HTC One X een brute alleskunner. Zeer snel in opstarten van apps, camera e.d.
De weergave van het scherm is het beste tot nu toe. Het design is smaakvol en elegant. Het toestel is zeer gebruiksvriendelijk en ligt prettig in de hand. De audio is om van te smullen en het maken van foto's en filmpjes is een eitje. Voor mij heeft HTC een toptoestel afgeleverd. En ik ben ze zeer dankbaar dat ik deze praktisch gratis heb verkregen. Zo zie je maar....ik win ook nooit eens wat :-)

Heb jij ook een HTC One X 32GB Wit?

Reviews door de redactie

wel apart dat je steeds X One en HTC X One zegt, terwijl het de HTC One X is ;) Verder nette review ;)
beetje dyslectisch ikke ;-)
kzal ut ff aanpassen
Als je je video in je review wilt dan gewoon de url tussen [video] en [/video] plaatsen.
aha ok zal ik doen