Nokia Lumia 710 Zwart Review

cyboria 14 april 2012, laatste update op 14 april 2012, 2.240 views

Nokia Lumia 710 Zwart

Pluspunten

• eenvoudig, alles wijst zichzelf uit
  • prijs
  • Nokia apps

Minpunten

• Korte batterijduur
  • Slechte communicatie ivm microsim
  • Meeste goede apps zijn te betalen

Dit is mijn eerste review op Tweakers.net en hopelijk heeft iemand er wat aan.

Ik ben niet het type persoon dat altijd de beste en meest snelle gsm moet hebben. Ik heb bijna altijd een budgetphone gehad en de gsm's van meer dan ¤300 zijn dan ook te duur voor mij. Mijn vorige gsm was een HTC Wildfire en wegens een gebroken LCD vond ik het wel tijd voor een nieuwe gsm.

Ik sta bij alle aankopen open voor alternatieven al heb ik ook wel een uitgesproken voorkeur. De openheid en mogelijkheden van het Android OS ( die ik had op de Wildfire ) waren zeker interessant alsook het feit dat de apps in Java geschreven worden, vandaar dat ik ook van plan was om voor een nieuwe Android phone te gaan.
Na wat wikken en wegen vond ik niet echt DE nieuwe Android gsm die ik graag wou hebben. Mijn budget lag rond de ¤250 wat al meer is dan wat ik er normaal aan zou uitgeven. De Android phones met specificaties die aanleunen bij mijn verwachtingen begonnen rond de ¤350 en dit was dus teveel.
Een kennis van mij werkt bij Coolblue en sprak over de blauwe dagen waarop ik direct eens een kijkje ging nemen op deze websites.
De enige Android gsm die in afprijzing stond was de HTC ChaCha en das was nu toch niet echt het type gsm waarnaar ik opzoek was ( klein scherm, relatief trage processor, ... ) maar wat wel interessant was, waren de 2 Windows Phone toestellen aan een aantrekkelijke prijs. De HTC Radar en de Nokia Lumia 710. Waarom eens geen Windows Phone proberen dacht ik? Een kameraad heeft de Samsung Omnia 7 en was daar echt wel over te spreken.
Ik heb even wat research gedaan naar het toestel en kwam tot de conclusie dat het echt wel een degelijk toestel is waar zeker rond gedacht is.
2 dagen later ben ik overgegaan tot de aankoop van de Nokia Lumia 710 ( omdat de HTC Radar nog ¤40 duurder was, minder mooi design had en slechtere reviews ) en een dag later was het pakje al geleverd.

Bij het uitpakken van de gsm stuitte ik op een eerste probleem. De gsm werkt met een microSIM ipv een gewone SIM. Best wel lastig omdat ik hier helemaal niet op had gerekend ( in mijn research ben ik dit nergens tegengekomen en dit stond ook nergens vermeld ). Direct heb ik een mailtje gestuurd naar mijn gsmprovider om de nieuwe SIM aan te vragen. Maar oke, geen nood, ik kon de gsm ook al gebruiken zonder SIM. Het enige wat niet mogelijk was, was bellen en smsen.

Wat met opviel is dat de gsm zeer eenvoudig in te stellen was. Ik diende gewoon mijn accounts met bijhorende paswoorden in te vullen voor de verschillende mailservices zo kon ik dit ook doen voor mijn Facebook en Twitter en 5 minuten later waren al mijn accounts ingesteld en gesynchroniseerd. TOP!

Nokia geeft zelf ook enkele voorafgeïnstalleerde applicaties mee die echt noodzakelijk zijn op de gsm. Zo is er Nokia Maps, Nokia Drive en Nokia Music. Stuk voor stuk mooie applicaties die een meerwaarde geven aan de gsm.
Maar ook het installeren van andere applicaties is zeker mogelijk. Je surft even naar de marketplace, zoekt de applicatie op, indien deze bestaat kan je deze ( al dan niet gratis ) downloaden en installeren. De meest bekende sociale applicaties zijn aanwezig. Facebook, Twitter, Foursquare, ...
Er zijn ook vrij veel spelletjes aanwezig op de Marketplace en ook enkele interessante apps ontwikkeld door de community.
Stuk voor stuk eenvoudig te downloaden en te installeren op deze gsm. Geen problemen met de resolutie of enig ander zoals dit al wel eens het geval kon zijn op een Android gsm.
Het grote nadeel is dan wel weer dat er niet echt veel goede gratis apps zijn. De meeste kwalitatieve apps zijn betalend en dit is wel spijtig.

De gsm reageert goed op alle acties die ik doe, toetsaanslagen worden mooi geregistreerd. Smsen gaat vlot al duw ik hier en daar wel eens op de verkeerde toets ( was bij mijn vorige smartphone ook wel zo ).
Een minpuntje is toch wel de batterijduur ( zoals bij zoveel smartphones ). Ik moet de gsm bij intensief gebruik toch al na 12 a 14 uur opladen en soms zelfs iets sneller. Intensief gebruik staat voor mij gelijk aan:
- Regelmatig push mails binnenkrijgen en lezen
- Inchecken op Foursquare
- Af en toe eens 5 a 10 mins een spel opzetten
- Nieuws lezen op de trein/bus
- Smsen

Hier ging mijn vorige gsm toch gemakkelijk dubbel zo lang mee. Het kan voor sommige mensen als hinderlijk ervaren worden. Bij mij valt dit nog wel mee omdat de Lumia kan worden opgeladen met behulp van een microUSB adapter, een standaard voor bijna alle smartphones. Mijn vriendin heeft er dus ook zo eentje bij haar thuis liggen zodat een lege batterij toch vermeden kan worden. Nokia heeft beloofd te werken aan de problemen met de accuduur maar wanneer deze opgelost gaan gerakenen dit is ook nog niet gecommuniceerd.

Een laatste puntje dat ik nog wil bespreken, zijn de mogelijkheden. Dit zijn vrij beperkt als je het WP7.5 vergelijkt met Android. Applicaties installeren op de gsm ( zonder gebruik te maken van Zune ) door deze aan je computer te hangen is niet mogelijk. Dit kan alleen als je een studenten ( tot 3 apps installeren ) of developpers account ( tot 10 apps installeren ) hebt.
Als je zelf apps wilt ontwikkelen stoot je ook op beperkingen. Je maakt gebruik van de Windows API maar deze geeft bijvoorbeeld geen toegang om berichten van mensen te lezen. Stel dat je dan bijvoorbeeld een app wilt maken om smsen te versturen via je computer is dit dus niet mogelijk. Het kan natuurlijk ook voordelen met zich meebrengen en de veiligheidheid van de gsm verhogen ( zoals geen Facebook die in je berichten zit te neuzen of hackers die zich toegang tot je gsm verwerven via text-messages ). Maar over het algemeen vind ik de beperkingen af en toe toch wel hinderlijk.

Conclusie:
Een zeer degelijke gsm die zeker waard is voor zijn geld. Het OS heeft zijn beperkingen maar is heel intuïtief in gebruik.
Als je iemand bent die veel gebruik maakt van zijn gsm om mails, statusupdates van mensen op Facebook/Twitter, het laatste nieuws, ... te lezen dan is dit zeker een geschikte gsm voor u.
Indien je toch de openheid ( met daarbijhorende risico's ) van het Android OS prefereert dan ga je hier toch wel op een paar problemen stoten.

Heb jij ook een Nokia Lumia 710 Zwart?

"MicroSIM adapter" zou ik even omzetten naar MicroUSB adapter
daarnaast MicroSIM (dus echt SIM) als negatief zien is een beetje vreemd. Het is een nieuwe standaard welke door meerdere telefoonmakers wordt gebruikt waaronder Apple.

[Reactie gewijzigd door LessRam op 14 april 2012 17:55]

Bedankt voor u reactie.

MicroSIM moest idd MicroUSB zijn. Dit heb ik aangepast.

Bij microsim als negatief bedoelde ik vooral de slechte communicatie over het feit dat deze gsm een microsim gebruik ipv de gewone sim. Heb dit ook even aangepast.