MSI GX700 Review

MicroStar_NL 20 april 2008, laatste update op 20 april 2008, 5.705 views

MSI GX700

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit
  • Nette afwerking
  • Numpad
  • Prestaties
  • Accuduur
  • Warmteproductie

Minpunten

• Touchpadknoppen erg stug
  • Optische drive springt snel (weer) open
  • De pianolak (Vingerafdrukken en krasjes)
  • Warmteproductie onder stress (na bios-update)

Featureset
CPU: Intel Core2Duo T7500 2,2GHz
Geheugen: 2x 1024MB PC2-5300 667MHz
Harde schijf: Seagate, 120GB S-ATA 7200RPM
Videokaart: nVidia Geforce 8600M GT 512MB
Beeldscherm: 17 WSXGA+ (1680 x 1050)
Draadloos: Internal W-LAN 4965AGN 802.11a/g/n/ Bluetooth 2.0

- 1GB TurboMemory
- Internal 1.3M Webcam
- 8* DVD-SuperMulti Drive/
- 4-in-1 Card Reader (MMC/ SD/ MS/ MS Pro)
- HDMI-poort
- Volledig Numpad
- Li-Ion 9 cells: 7200mAh

Driver-CD/DVD

De drivers werkten meteen, geen problemen mee gehad. Zowel onder Vista, XP(turbo-module uitgeschakeld) en linux-Ubuntu. Echt veel meer dan drivers stond er ook niet op. Wel jammer dat toch wel belangrijke tools ontbreken, zoals bijv. een power-management en touchpad-instellingen.(bijv. synaptics driver). Misschien moeten MSI deze nog uitbrengen.

Prestaties
Ik vind de laptop erg lekker lopen, bestanden kopiren, zippen, uitpakken gaat snel. Windows Vista draait lekker vlot, opstarten/afsluiten gaat snel. De slaapstand werkt ook erg goed, binnen een korte tijd in slaap, en rond 5sec weer helemaal wakker. Het geluid klinkt stukke beter dan mijn vorige laptop (Toshiba A100) en het geluid kan ook goed hard. Onder het gamen (CoD4)kan je ook goed de geluidseffecten horen( surround-sound idee). Een echte bass krijg je niet uit de subwoofer, maar het klinkt goed. De webcam werkt ook wel aardig, vrij snel, en duidelijk beeld. De HDMI heb ik niet kunnen testen, omdat ik (nog) geen HDMI TV/TFT heb. De bluetooth en de WIFI werken zonder problemen. Ben erg tevreden met de laptop.

3Dmark06 = 3208 punten.
SMP2.0 = 1260
HDR/SM3.0 = 1163
CPU = 1934

HD-tune2.54 Transfer rate = gem. 46,2 MB/sec (min=29,9; max=60.1) toegangstijd =14.5ms.
1M superpi mod1.5XS =23.244sec.

Cinebench R10

(1024*768 maximum)
min: 16fps
Average: 25fps
Max: 32fps

Crysis (1024*768 Medium, No AA)
Gemiddeld zo’n 25 fps. Het is zo vrij speelbaar.

Vista prestatie index (4,6) (167.45 driver)
Processor = 5,2
Geheugen (RAM) = 4,8
Grafisch = 4,6
Grafische weergave voor spellen = 5,3
Primaire vaste schijf = 5,2

Beeldkwaliteit
Het scherm heeft een mooie grote horizontale kijkhoek, zo’n 160 a 170. De verticale kijkhoek is ook goed in orde, van 80 tot 150 als hij opengeklapt is. De kleuren zijn standaard naar mijn mening als goed ingesteld, mooie natuurlijke volle kleuren. Met een resolutie van 1680*1050 is het erg fijn werken met bijv. officeprogramma’s. Het scherm heeft een glanzende laag, dat maakt het wel gevoelig voor invallend licht, maar vindt het behoorlijk meevallen. De helderheid van het scherm is goed, al had het toch iets meer gemogen. Vergeleken met mn TFT-scherm is het wit wat geler.

Bouwkwaliteit en robuustheid
De behuizing is gemaakt uit kunststof, met zwarte pianolak. Ik heb zo het idee dat deze lak/verf niet echt krasbestendig is, je krijgt er wel snel vingerafdrukken op. Maar je kunt de afdrukken wel makkelijk wegpoetsen met bijv. een brillendoekje.
De behuizing voelt stevig aan, bij het oppakken heb je niet het gevoel dat hij doorbuigt, of dat er iets afbreekt. Op sommige plekken veert het iets door als je er met kracht op drukt. De schanieren voelen goed en stevig aan, vrijwel geen speling. Het scherm gaat wel vrij zwaar open en dicht, als je bij het openen alleen de deksel vastpakt, komt de onderkant mee. De deksel is erg stevig, moeilijk in te drukken van de achterkant en geeft niet veel mee als je het heen en weer wiebelt. De deksel wordt met 2 (transport) haken dicht gehouden. Verder is de behuizing goed afgewerkt, overal mooi afgerond maar toch strak gehouden. De gleuf voor de card-reader is afgesloten met kleine borsteltjes, om vuil/stof tegen te houden. De adapter vind ik vrij compact voor een 90Watt voeding. De haakse stekker zit goed stevig in de laptop, en is grof(stevig) uitgevoerd. De lade van de optische drive had wel wat netter gekund, bij de hoekpunten zitten 2 kieren. De lade springt af en toe weer open als je hem met een vinger in het midden dicht drukt. Als je de lade met 2 vingers aan de uiteinden dicht drukt, sluit hij wel goed.

Ergonomie
De toetsen hebben een fijne aanslag, als is deze wel iets stug. De gevoeligheid van het touchpad is wel goed, een lichte aanraking is al voldoende. De 2-touchpad knoppen zijn behoorlijk stug/zwaar, wordt denk ik wel vervelend als je er veel mee moet werken. (Ik gebruik meestal een losse muis). Maar misschien wordt het na veel gebruik wat soepeler. Door de gladde pianolak voelen de polssteunen zacht aan, en glij je er makkelijk overheen. De pijltjes toetsen zijn wel klein, net als de . / : “ en de rechtershift, maar na enige oefening raak je er wel aan gewend. De laptop heeft 4 losse sneltoetsen; Internet, webcam, wifi/bluetooth aan/uit zetten, en nog een waarschijnlijk een programmeerbare. Alleen is me dat nog niet gelukt. Verder zijn er nog de fn+ toetsen. (tussen beeldschermen schakelen, touchpad aan/uit, helderheid hoger/lager, geluid harder/zachter/dempen en nog slaapstand. De laptop telt alleen 3 USB-poorten, deze zitten aan de zijkanten(2 links, 1 rechts). Ik had er liever 2 aan de achterkant gehad. Ik mis wel een draaiknop waarmee je het volume kan regelen.

Warmte- en geluidsproductie
Onder het gebruik van office wordt de laptop nauwelijks warm. De processor wordt dan ongeveer 45C (idle). (energiebesparing; idle 35C). Bij full-load loopt de temperatuur op tot zo’n 75C, en verder stijgt het ook niet. (Intel Thermal Analysis Tool). (Maximale temperatuur dat de processor zou mogen halen is 100C). Na een paar uur gegamed te hebben, blijft de laptop vrij koel. De linkerhelft van het toetsenbord wordt nauwelijks warmer. De rechterhelft en het numpad worden wel warmer, maar voelt niet erg warm aan.(hieronder zit dan wel de CPU en de grafische kaart). De koeling vind ik goed in orde. Als je wat meer vraagt, (gamen of een stresstest) dan wordt de fan merkbaar luider, maar deze neemt na een tijdje wel weer af(nadat je klaar bent). Idle is de fan nog wel hoorbaar. De optische schijf is onder het lezen vrij stil en geeft weinig trillingen.

Mobiliteit en accuduur
Al is het een 17” laptop, toch vind ik hem niet zo groot. Hij is een kleine 3cm breder, en 1cm dieper dan mijn vorige 15,4” laptop (Toshiba A100). Het gewicht is dacht zo'n 3,4Kg, maar met de bijgeleverde schoudertas is het goed te dragen. Met de accu (9cell 7200mAh)ben ik tevreden. Hij steekt wel 2cm uit aan de achterkant, maar ik heb er geen last van.

Accuduur: (gemeten met Battery Eater Pro v2.70)
full-load (max. prestaties) = 125minuten (2 uur)
idle (max. energie besparing) = 245minuten (4 uur) (updated)

-Update-
Na bios update (1719_119)

Het geluidsniveau is behoorlijk afgenomen, vooral in idle (energiebesparing), fluisterstil, het geluid van de HDD komt boven de fan uit. De Accu lijkt ook een stuk langer mee te gaan, 4uur+, (ongv. 245 min) in maximale energiebesparing. Ik weet niet of dit komt door de bios, of door een verse vista SP1 - vLite installatie ;) .

Maar deze stilte komt wel tegen een prijs, de warmteproductie (vooral de afvoer van warmte)

De idle temps. zijn gemiddeld 5 a 10C toegenomen.
Onder volle CPU belasting stijgt de temperatuur soms wel boven de 90C+, dat was eerst max 75C (De fan dan draait natuurlijk wel sneller dan idle). Ik zag dat de cpu (bij 90C+) van 2200MHz teruggeschakeld werd naar 800MHz. Lijkt me dat het dan niet helemaal goed zit, dit heb ik nog nooit eerder meegemaakt.

2 cores langere tijd voor 100% belasten doe je eigelijk maar zelden, (misschien video (de)coderen e.d.), maar toch.... 't zou toch moeten kunnen.

Hierdoor komt de warmteproductie, zowel als min en plus punt te staan.

Misschien was het toch niet zo'n goed idee, om deze bios te gebruiken. Elk voordeel hep z'n nadeel ;)

Heb jij ook een MSI GX700?

Nette review!
Het klopt dat de Mobile T7*** reeks van Intel een grens heeft van 100C, word de temperatuur hoger dan zal de notebook zichzelf uitschakelen om schade te voorkomen, Echter.. Komt de Temperatuur boven de 90C gaat de CPU ter bescherming zichzelf throttelen; wat jij dus al beschreef: dat de CPU zichzelf downclocked en dus minder voltages nodig heeft, zodat de temperatuur daalt.

Ik had dit probleem met een Turion x2 TL-60 ijn mijn Compaq V6109, Deze throttled al bij 75+. Nadat mijn garantie was afgelopen heb ik deze opengeschroefd en de CPU+GPU voorzien van artic silver 5 en na enigzins "inlopen" van de CPU daalde de temps aanzienlijk met 5-10C. Wat je kan proberen, maar wat ik niet kan garanderen (vooral met Notebooks) is met Speedfan(http://www.almico.com/sfdownload.php )manueel de fansettings aan te passen.

[Reactie gewijzigd door Sqorpius op 21 april 2008 15:39]

Niks aan toe te voegen, de minpuntjes die je noemt ben ik het helemaal mee eens.
Vingerafdrukken, kleine shift, optische drive en stugge touchpadknoppen.

Maar over het algemeen genomen een mooi apparaat.
specs van mijn GX700 zijn bijna gelijk, op een 160gb Hitachi 7200rpm HD na.

Gisteravond toevallig de achterkant eens opgemaakt en ook daar ziet het er allemaal netjes uit. Bij mij zit er kingston geheugen in ;)

HDMI heb ik wel even getest en dat werkte vrij makkelijk.

[Reactie gewijzigd door hjs op 28 november 2007 11:26]

Ik twijfelde ook, maar ben voor de Toshiba X200-191 gegaan (net gekocht), zal later review schrijven :D
Tis trouwens een barebone en geen MSI GX700 ;)
Inderdaad mooie notebooks, ik werk zelf bij MSI op de repair afdeling.
Waarom staat er een foto van een BTO laptop op?
Zoals lejohn zal zei; Het is eigelijk een barebone, niet een "echte" MSI GX700.

Ik kon hem zelf samenstellen bij laptops4u.nl. Het zit in een GX700 verpakking, met een BTO logo dr op ipv eentje van MSI ;)
Heb zelf dit notebook ook, maar dan als Gnote. Erg fijn om mee te werken. Zeker met 4gb en Vista64. Vind wel dat soms de laptop te veel blijft coolen.