HP Pavilion dm1-4000sd Review

mighty-drive 13 april 2012, laatste update op 16 mei 2012, 2.582 views

HP Pavilion dm1-4000sd

Pluspunten

• Prima dualcore processor voor meedere taken tegelijk
  • Toegankelijkheid "onder de motorkap"
  • Beeldkwaliteit

Minpunten

• Glimmend beeldscherm
  • Muisknoppen helemaal aan de voorkant

De vorige laptop (Acer Aspire 5050 uit 2007) was écht aan vervanging toe. We hebben een grote desktop PC voor het zware werk, maar zochten nog een laptop 'voor erbij'. Na flink wat reviews lezen (o.a. die van erwin.heukels, dank Erwin) besloten tot aanschaf van deze HP. Normaal niet een merk dat bovenaan mijn verlanglijstje staat wegens de bákken ongevraagde software die ze meeleveren. Toch de gok gewaagd en niet teleurgesteld! Dit is mijn eerste Tweakers-review, so have mercy on me _/-\o_

Samenvatting
Een mooie en handige netbook 'voor erbij'. Licht van gewicht, lekker compact en mooie prestaties! Ideaal voor thuis op de bank, als mediaspeler op bed of als mobiel werk- en presentatiemiddel. Groot genoeg om een tekstdocument of Powerpoint op te maken, maar met het formaat van een A4'tje blijft het een megacompact netbookje dat veel mensen zal bekoren ;)

Features
Een netbook met 1,65 Ghz dual core processor. Tja, dat spreekt eigenlijk voor zich. Niet de snelste die er te vinden is, maar ruim voldoende om meedere taken naast elkaar uit te voeren. De 4 GB RAM helpt natuurlijk ook mee. Tekstverwerken, internetten met meerdere tabs en een filmpje kijken; ik kan (en wil) het niet allemaal tegelijk, maar deze HP maakt het in ieder geval mogelijk :P

De 4000sd heeft geen DVD-speler, zoals de meeste netbooks. Daarentegen heeft 'ie wel 3 USB ingangen, en een SD-cardreader wat voor mij ruim voldoende is. Met bijv. Daemon-tools zijn natuurlijk de nodige virtuele schijven in de stellen.

Er is ook een HDMI uitgang wat natuurlijk om allerlei redenen O-) een prettige functie is.

Je komt gemakkelijk in de krochten van de HP, maar de uitbreidingsmogelijkheden zijn beperkt. De notebook is namelijk standaard uitgerust met 4GB RAM, volgende de specs op Redcoon is 6GB het maximum. EDIT: Zie comments hieronder; met 8 GB schijnt 'ie het ook te doen.

Prestaties
Ik kan er nog niet al teveel over zeggen, omdat ik 'm net 24 uur in bezit heb. Installatie van Microsoft Office ging lekker vlot, en ook het heen en weer schrijven van data via het WLAN-thuisnetwerk gaat soepel en snel.

De 4000sd speelt ook moeiteloos een 720p-film (.mkv) via WLAN af. Met haarscherpbeeld uiteraard. Met 1080p lijkt hij helaas wat moeite te hebben.

Beeldkwaliteit
HP heeft de notebook een 11,6 inch (1366x768) scherm meegegeven. Voor films is dat natuurlijk lekker, maar voor webpagina's is de hoogte van de resolutie (768) soms wat aan de kleine kant. Het scherm is erg helder en dat is wel nodig ook. Het is namelijk glimmend en wanneer je met je rug naar een lichtbron zit is wat helderheid wel lekker. In een donkere omgeving is de helderheid met de F-toetsen simpel bij te stellen.

Bouwkwaliteit
De HP is compact gebouwd, maar wel van plastic. Geen alluminiumbehuizing aan deze jongen. Alles zit overigens strak in elkaar. Dus niks om je écht zorgen over te maken. Gewoon een prima bouwkwaliteit.

Wat ik persoonlijk handig vind is dat het scherm bijna helemaal horizontaal kan. Ik gebruik 't netbookje achter een bureau, maar ook half hangend op de bank of liggend in bed. Een ruime "draaihoek" van het scherm is dan wel fijn.

Ergonomie
Persoonlijk vind ik het toetsenbord héérlijk. Prettige toetsindruk met een beetje weerstand, zodat een eventuele scheef neergezette vinger niet noodzakelijkerwijs meteen leidt tot een tikfout. Natuurlijk is ´t toetsenbord wat aan de smalle kant, maar dat weet je als je een 11,6" netbook koopt. Toch heeft HP het voor elkaar gekregen om de toetsen een stukje uit elkaar te plaatsen. Met mijn vrij brede handen zou ik hier zonder problemen prima een dag op kunnen thuiswerken.

Het touchpad heeft een soort prettige geribbelde structuur, zodat je goed voelt waar de touchpad begint en eindigt. Touchpad reageert goed en heeft ook multi-touchfuncties (in- en uitzoomen, scrollen, etc).
De muisknoppen zitten helemaal aan de voorkant van de laptop. De één vindt dit prettig, de ander wat minder. Ik hoor bij die laatste groep. Het risico bestaat nu op willekeurige muisklikken van mijn riemgesp of buikvet :Y) Kwestie van voorkeur, maar voor mij niet extreem hinderlijk.

In het oriëntatieproces merkte ik dat ik nergens beeldmateriaal kon vinden met hoe groot de HP nu eigenlijk was. Bij dezen; ik heb effe een foto geschoten met een DVD op het toetsenbord. En wat ik later zag: de netbook heeft eigenlijk exact het formaat van een A4'tje. 8)7

Handig kleinigheidje: HP heeft de F-toetsen omgedraaid, zodat je standaard de functie (bijv. helderheid of geluid) pakt en voor F1, F2, enz. de functietoets moet gebruiken. Gelukkig is F5 functieloos gebleven, dus online kan je moeiteloos blijven 'refreshen'.

Warmte- en geluidsproductie
Wederom; geen klagen op dit gebied. De netbook een avond al ladend op schoot gehad en - natuurlijk - wordt 'ie warm. Maar niet zo warm dat het hinderlijk / heet is. Ook de geluidsproductie valt me alles mee. De fan suist zo zacht dat het mij nauwelijks opvalt.

Mobiliteit en accuduur
Na een nacht volledig opladen geeft de accumeter aan dat hij nog zo´n 6 uur met z'n peut kan doen. Na een dag gemiddeld werk lijkt dat inderdaad te kloppen. Ik vind een prima uithoudingsvermogen. Ruim voldoende om bijvoorbeeld een vergadering of film mee te doen. Per slot van rekening zijn films met een lengte als die van Ben Hur zo'n beetje verleden tijd :+

Als ik al het bovenstaande naast elkaar leg, en dan een vraagprijs van 350 euro zie, twijfel ik niet lang meer. Wat mij betreft is de 4000sd op dit moment de beste in zijn klasse. Vergelijkbare netbooks hebben of minder opslag of bijv. maar 2 USB ingangen. Ik ben dik tevreden!

Heb jij ook een HP Pavilion dm1-4000sd?

Je zegt dat 4GB de max is voor geheugen, maar de mijne heeft er toch echt 8 ;)
Is dat zo? Ik zag ergens staan dat er maximaal 4GB in kon. Jij hebt gewoon twee keer 4 erin gegoten, en dat werkt? Want dan wijzig ik de review nog even.

EDIT: En bij Redcoon zeggen ze maximaal 6 GB :?

[Reactie gewijzigd door mighty-drive op 13 april 2012 22:59]

Ook kan je de functie/f toets omdraaien in het BIOS.. Ziet er verder uit als een erg leuke casual laptop voor een goede prijs.
Ik vind het juist erg handig dat ze die F-toetsen hebben omgedraaid. Heb F3 bijvoorbeeld zelf nooit nodig, maar helderheid instellen wel :) Maar thanks voor de BIOS-verwijzing, daar moet ik inderdaad nog even induiken.
"De 4000sd speelt ook moeiteloos een HD-film (.mkv) via WLAN af. Met haarscherpbeeld uiteraard. Daarover hieronder meer."

Heb je het hier over 720 of 1080p? Ik heb hem namelijk nu ook precies 24-uur, maar de prestaties m.b.t. het afspelen van 1080p videomateriaal vallen mij behoorlijk tegen. Zowel Youtube filmpjes, als een gedownloade .mkv stotteren behoorlijk. Ik heb deze proberen af te spelen met VLC en Windows Media Player (i.c.m. codec pack).

Overigens ben ik wel van plan hem opnieuw te installeren met een 64-bit Windows versie. Vraag mij af waarom dit niet standaard is. Iemand bekend of dit verder nog enige prestatie winst moet geven?
ps. Overigens heb ik de dm1-4020sd, het enige verschil zou moeten zijn dat deze 2 jaar garantie heeft.
Codec packs..

Gebruik gewoon windows media player home cinema classic. Speelt alles af, en dat zonder het gezeik met codecs.
Ik heb het over 720. Onder de review van erwin.heukels (zie link in artikel hierboven) is een conversatie geweest over het goed streamen van HD (1080?) beeldmateriaal. Ik weet ook niet waarom niet standaard de 64 bit bersie van Windhoos is geinstalleerd. Zit ook te overwegen om aan het eind van de maand nog een her-install te doen met 64 bit en Ubuntu 12.04.
Tip om de hoogte wat te compenseren is de taakbalk links of rechts neer te zetten. Werkt mijn inziens prettig na even wennen.
Dank, ga dat even proberen. Net zo gemakkelijk weer teruggezet als het niet bevalt!
Mooie review ! Fijn dat ie zo makkelijk open gaat aan de onderkant :-)

Wel een vraag :-) Hoe is het geluid uit de speakers ? :-)

En zijn de scharnieren nu na ongeveer een maand nog steeds helemaal in tact ? :-)

[Reactie gewijzigd door Frant!c op 15 mei 2012 10:39]

Geluid uit de speakers valt mij alles mee. In ieder geval luid genoeg. Ik heb in ieder geval nooit het geluid helemaal voluit staan; da's niet nodig.

Over de kwaliteit; tja, het blijven laptopspeakers. Prima wat mij betreft, vooral ook omdat het volume zo goed is. Maar verwacht geen bulderende bas die je middenrif kapot scheurt ;)

De scharnieren zijn zeker nog in tact. In de review van erwin.heukels staat dat hij z'n laptop terug heeft moeten sturen in verband hiermee. Dat is bij mij zeker niet het geval. Persoonlijk ben ik zuinig op het beestje, dus dat scheelt wellicht. Als je 'm met beleid opent en sluit is er niets aan de hand.
Ik merk wel - hoe zal ik het zeggen - dat de scharnieren een zwak(ker) punt van de laptop zijn. Ze zijn minder stijf dan bij bijvoorbeeld een Macbook Air. Wie de klep regelmatig ruig opent zal op termijn denk ik inderdaad op zoek moeten naar nieuwe scharnieren.

[Reactie gewijzigd door mighty-drive op 16 mei 2012 13:22]

Bij installatie van W7 drivers van Shark0007 of het gebruik van XBMC (met hardware versnelling) zal je zien dat dit bakje ook moeiteloos 1080p afspeelt. Je moet alleen wel de instellingen zo neerzetten dat hij maximaal gebruik maakt van de aanwezige GPU.
Dank, goeie tip! Ik was helaas te laat om je reactie te modereren, maar anders had je een +3 gekregen ;)
Dank :)

Hoop dat e.e.a. vloeiend loopt nu. Ben er zelf in ieder geval erg tevreden mee.