Linksys WAP610N Review

WarMaster 13 april 2012, laatste update op 13 april 2012, 2.157 views

Linksys WAP610N

Pluspunten

• Degelijke behuizing, nette afwerking
  • Vertrouwde Linksys webinterface
  • Schakelaar op de voedingstekker

Minpunten

• Werkt NIET met smartphones
  • Setup software werkt niet

Beheerbaarheid Score: 4
Zoals zo veel consumenten ga je na verloop van tijd een bepaalde verwachting koppelen aan een merk of artikelnaam. Dit had ik ook met Linksys, het huis, tuin en keuken merk van Cisco.

Volledig blind ben ik af gegaan op een accesspoint en heb uitsluitend naar de "specs op de doos" gekeken in overweging welk type Linksys apparaat ik moest aanschaffen. Als ik op internet had gezocht naar reviews had ik me waarschijnlijk wel bedacht.

De aanschaf was voor ons kantoor op waarbij er grotendeels smartphones van allerlei variaties verbinding maken via een accesspoint. Onze oude 3COM accesspoint had wat kuren, dus tijd voor een nieuwe: de linksys WAP610N.

Het apparaatje ziet er zoals we gewend zijn van Linksys strak uit. Hij is wat klein en licht, maar alles is netjes afgewerkt en het ziet er absoluut niet goedkoop uit.

De installatie software liet bij mij wel wat te wensen over omdat deze op mijn (stabiele) laptop met windows 7 64bit consequent wist te crashen. Eenmaal handmatig ingelogd via de http interface wordt er wederom een vertrouwd Linksys beeld getoond. Als je gewend bent met Linksys is de setup zeer eenvoudig. Alle instellingen staan op de plaatsen waar je ze verwacht.

Na de installatie begon de ellende. De paar laptops die gebruik maken van de wireless verbinding leken snel verbinding te maken en dat werkte allemaal prima (voor de korte tijd dat ik de access point in gebruik heb gehouden). Onze smartphones waren echter een ander verhaal. Geen enkele smartphone wilde fatsoenlijk gebruik maken van deze wireless accesspoint. Samsung, HTC, Apple; het maakt niet uit, ze blijven allemaal hangen op het verkrijgen van een DHCP server. In een uitzonderlijke situatie hadden de HTC telefoons af en toe verbinding, maar Samsung en Apple nooit.

Na enig zoekwerk blijkt dat deze problemen al lang bekend zijn voor dit artikel en Linksys zit al 2 jaar achterover zonder het probleem aan te pakken. Dit is bijzonder frustrerend voor een apparaat waarbij het gebruik door smartphones een groter aandeel heeft gekregen dan het gebruik door laptops.

Mijn advies: Koop dit apparaat NIET!

Heb jij ook een Linksys WAP610N?

Sinds de laatste firmware update kan er wel verbinding gemaakt worden met mobiele telefoons: http://homedownloads.cisc...610N_FwReleaseNotes,0.txt
Klopt, echter is het voor veel mensen nog steeds kommer en kwel: http://homecommunity.cisc...-fix-in-sight/td-p/360289

Het topic is erg actief momenteel.