HTC One X 32GB Wit Review

bingneef 13 april 2012, laatste update op 17 november 2015, 1.300 views

HTC One X 32GB Wit

Pluspunten

• Scherm!
  • Design
  • Gewicht
  • Dropbox Integratie
  • Toetsenbord

Minpunten

• Paar bugs
  • Drie puntjes bij sommige Apps

Deze review is geschreven op firmware 1.26.401.2

De reviewer
Mijn eerste ervaring met het concept (touch) smartphones komt van de HTC Hero. De grootste indruk die Android toen op mij heeft achtergelaten is hoe gemakkelijk het allemaal naar je eigen smaak is om te zetten en om die reden heeft mijn Hero redelijk wat custom roms gezien. Na het overlijden door een stoeprand ben ik terecht gekomen bij de Wildfire S, die helaas net niet krachtig genoeg was om aan al me custimize wensen te voldoen. Na al een tijdje op zoek te zijn naar een nieuw speeltje, viel mijn oog ook op Windows Phone. Door het design, soepelheid en mijn ervaringen met Nokia begon ik te twijfelen of ik wel door met Android wou gaan. Recentelijk werd ik positief verrast door Tweakers om de nieuwe HTC One X te mogen uittesten en de vraag rijst of dit toestel mijn liefde voor Android terug heeft gewonnen.

Mijn gebruik van een smartphones is hoofdzakelijk:
-Bellen en SMS’en
-Whatsapp en Facebook
-(veel) Email en webbrowsing
- Nieuws en Sport
- Af en toe een spelletje
- En natuurlijk veel custimizen

Introductie
HTC heeft het de afgelopen maanden zwaar gehad, wat zeker het aandeel niet goed heeft gedaan. Naar eigen woorden brachten ze teveel telefoons uit (die mede daardoor teveel op elkaar leken) en waren de telefoons daarnaast ook niet van de kwaliteit die het bedrijf wil waarborgen. Om het tij te keren heeft HTC zich even ‘teruggetrokken’ om de strategie te herzien en terug te gaan naar waar ze goed in zijn: het bieden van kwalitatief goede telefoons, gebruikersvriendelijk en looks waar de concurrentie jaloers op is. Tevens is de One X het eerste toestel van HTC dat Ice Cream Sandwich en Sense 4.0 gebruikt

Display
Het scherm verdient een plaatsje bovenaan. Dit scherm is echt ongelofelijk mooi. Met een pixel resolutie van 720p, verdeelt over een scherm met diagonaal 4,7inch, komen we uit op een pixeldichtheid van boven de 300ppi. Buiten de scherpte valt vooral de echtheid van de kleuren op, hierdoor lijkt het alsof het er opgeplakt zit. Dit gevoel wordt alleen maar versterkt door het feit dat het scherm gevoelsmatig boven de behuizing valt (verder hierover meer). Het scherm is van het type SLCD-2 en hierdoor is het scherm in het zonlicht nog steeds duidelijk. Nadeel hiervan is natuurlijk dat zwart niet helemaal zwart is. Het scherm is daarentegen wel heel erg groot, maar na de telefoon intensief een anderhalve week te hebben gebruikt begin ik er steeds meer aan te wennen.

Design
HTC heeft de feel terug. De One X is verbluffend. Een voorkant met voor het overgrote gedeelte het prachtige scherm, een luidspreker grill bovenaan met front-facing camera voor videobellen en tot slot onderin de buttons voor terug, home en multitasken. HTC heeft ervoor gekozen niet de standaard softwarematige toetsen uit Ice Cream Sandwich te gebruiken om de reden dat de printplaat een klein beetje door moet lopen onder het scherm en dat anders de ruimte toch ongebruikt zou worden. Voordeel is dat het scherm meer effectieve pixels heeft om content op te laten zien.

De achterkant wordt gesierd met een groot HTC logo en de camera (die licht uitsteekt) met LED flitser. Verder zijn er vijf connector puntjes voor de toekomstige docking station. Onderin is nog een grill te vinden met het beatsaudio logo.

Het meest opmerkelijke is dat de body licht gecurved is, terwijl het scherm wel recht is. Het gevolg is dat het scherm in het midden zeker een paar millimeter uitsteekt. Deze keuze is naar mijn idee zeer geslaagd, de kleuren lijken bijna te zweven. Tegelijk heeft de lichte curve het gevolg dat het toestel niet op het scherm ligt, maar net op de rand van het toestel. Hoewel het scherm van sterk Gorilla Glass is, helpt dit extra in het voorkomen van beschadigingen.

Prestaties
De One X is de eerste telefoon met de Quadcore Tegra 3 aan boord. De vier cores zijn op 1,5GHz geklokt en tevens is een zuinige vijfde core aanwezig die simpele achtergrond taken vervuld. De graphische rekenkracht komt van de ULP GeForce.

De One X voelt heel erg snel aan, zeker na de overschakeling van de Wildfire S. Apps worden in een ogenblik geinstalleerd, animaties werken vloeiend en browsing werkt heel vlot. Spelletjes als Angry Birds en Osmos HD lopen als een zonnetje. Een beperking is de RAM, welke 1gb bedraagt. Regelmatig komt de One X zonder geheugen te zitten en moet Sense opnieuw worden ingeladen. Dit gebeurt natuurlijk alleen als veel apps openstaan en je terugkeert van een zware app, maar alsnog is dit niet wenselijk en overkomt het regelmatig. Firmware updates zouden dit deels kunnen verhelpen door Sense een hogere prioriteit te geven, maar vooralsnog is dit nog niet gedaan in een officiele release.

Intern Geheugen & Dropbox
Om het design zo slank mogelijk te maken heeft de HTC ONE X geen uitbreidbaar geheugen buiten de 32gb die wordt meegeleverd (hiervan is ongeveer 25gb beschikbaar). In de praktijk wisselde ik nooit van sd-kaart en om die reden is het voor mij personlijk een goede keuze geweest van HTC. Hierbij komt dat het overzetten van bestanden heel erg vereenvoudigd is met de integratie van Dropbox. Op het moment dat je de ONE X voor het eerste gebruikt wordt gevraagd de koppeling met Dropbox te maken en hiermee krijg je voor 2jaar 25gb extra opslag! De foto’s die gemaakt worden met de camera kunnen ook automatisch naar Dropbox gezet en zijn dus hierna makkelijk via de computer te benaderen.

Camera/Video
Twee camera’s zijn er te vinden op de One X. De frontfacing camera voldoet prima voor video calling, maar de grootste vooruitgang is de te vinden in de 8 MegaPixel camera aan de achterkant van de camera met LED flitser. De foto’s zijn van redelijk goede kwaliteit, ook bij weinig licht. HTC heeft de software van de camera grondig aangepakt en biedt een groot arsenaal aan filters die kunnen worden gebruikt. Daarnaast kan er vanuit de camera app in hetzelfde scherm zowel foto’s als videos worden geschoten. Dit kan de ergernis nog wel is voorkomen dat er per ongeluk een foto wordt gemaakt terwijl een video is bedoeld.
De One X beschikt niet over een hardware toets voor het maken van foto’s en dit zorgt ervoor dat foto’s altijd met twee handen moeten worden genomen. De foto’s worden daarentegen wel (praktisch) zonder shutter lag geschoten, dus op het moment dat je een foto maakt wordt deze ook echt op dat moment gemaakt.

Sense 4.0 & Ice Cream Sandwich
De grootste troef van HTC op het Android platform is in mijn ogen altijd Sense geweest. Dit extra laagje over de basis software heeft altijd wat toegevoegd aan gebruiksgemak, integratie en looks. Helaas mocht het wel is blijken dat de software te zwaar was (heb hier zeker last mee gehad op me wildfire s). Voor Sense 4.0 op Ice Cream Sandwich heeft HTC de software veel dieper in Android gezet waardoor de software minder zwaar moet zijn. Op de One X werkt Sense hierdoor opmerkelijk vloeiend.

Daarnaast is de software op heel veel punten verbeterd ten opzichte van de oudere versies die voornamelijk kleine dingetjes verbeteren waar je altijd een beetje ergernis in hebt gehad. Een goed voorbeeld hiervan is in bijvoorbeeld de browser als twee knoppen dicht bij elkaar liggen en je net ertussen indrukt zal de One X een popupje laten zien waarin je de goede keuze kan selecteren. De synchronisatie is ook sterk verbeterd met vooral de toevoeging van Dropbox die het delen van bestanden makkelijk over verschillende devices. Deze kleine dingetjes maakt de One X zeer vriendelijk in het gebruik.

Het toetsenbord is ook aangepakt door HTC. Door het grote scherm is er meer ruimte voor de toetsen waardoor er heel makkelijk kan worden getypt. Daarnaast heeft de One X een swipe variant, die zeer soepel werkt en standaard mijn keuze van tekst invoer is. Tot slot heeft de onderkant van het toetsenbord een vier toesten voor links, recht, boven en onder. Hiermee kan de cursor makkelijk naar dat goede punt worden gezet.
Verder ziet Sense er piekfijn uit. Het scherm wordt te volle gebruikt om de pracht van Sense te laten zien. Het enige wat mij nog niet is gelukt om de contact personen van echte hi-res foto’s te voorzien via Facebook, wat toch jammer is op het moment dat je gebeld wordt en je een (zeer) korrelige foto ziet. Klein nadeel van ICS is wel dat de apps die daar nog niet voor zijn aangepast onderin drie puntjes tonen voor instellingen indien er niet voor de software matige toetsen is gekozen.

Tot slot biedt de One X voldoende optie te het precies naar je smaak aanpassen van de homescreens. Deze homescreen kunnen daarnaast ook nog is verwijderd en toegevoegd worden dat je precies alles hebt wat je nodig hebt. HTC heeft in Sense 4.0 een hoop widgets meegeleverd van de bekende klok tot rekenmachines tot een nieuwe foto widget.

Beats Audio
Intensieve samenwerken tussen HTC en Beats Audio zou de One X beter moeten maken als muziekspeler. Nieuw is dat de Beats Audio techniek ook zou werken op headphones die niet van dat merk zijn. Het geluid is wel degelijk voller en mooier indien de Beats Audio setting wordt gekozen, maar hiernaast zijn ook de ‘standaard’ equalizer instelling te kiezen. Het is absoluut een goede toevoeging maar ik heb nooit mijn telefoon als primaire muziekspeler gebruikt en dit is voor mij nog steeds niet het geval.

Batterij
De accuduur van een smartphone blijft lastig te reviewen. Natuurlijk willen we het liefst een batterij die een week meegaat, maar in hoeverre is dat mogelijk in een smartphone met vier(+1) cores en een 720p 4,7inch scherm? HTC heeft ervoor gekozen uit design opzicht om de batterij niet vervangbaar te maken, hierdoor hebben ze meer capaciteit in de batterij kunnen stoppen om de accuduur in ieder geval een volle dag te houden. In de praktijk is dit mogelijk, zolang er geen spelletjes worden gespeeld en de telefoon te vaak met scherm aan staat. De vijfde core zorgt ervoor dat voor simpele achtergrond taken de telefoon amper geheugen gebruikt en dit verlengt de duur opmerkelijk. Het opladen gaat redelijk snel, waardoor de One X in een goede twee uur volledig is opgeladen. Samenvattend, de batterij is voor een smartphone voldoende, maar als je meerdere dagen geen toegang tot een stopcontact hebt is een externe lader geen overbodige luxe.

Meegeleverd
Buiten de telefoon (waar heel toepasselijk de sticker: ‘The One You’ve Been Waiting For’ op staat) is er ook een oplader, USB kabel, muziek oortjes en de gebruikelijke boekjes (snelstart en garantie) aanwezig. De oortjes zijn van redelijke kwaliteit, maar voor de echte muziek ervaring is het verstandig je eigen (goede) oortjes/headphones te gebruiken.

Bouwkwaliteit
Het toestel is zeer solide. De behuizing is gemaakt van een geavanceerd polycarbonaat en mede hierdoor is het toestel met een 129gram zeer licht. Dit polycarbonaat is tevens door en door geverfd en hierdoor zullen krassen minder zichtbaar moeten zijn. Het scherm ‘voelt’ heel lekker smooth en dit komt ten goede van de feel van het toestel. De camera steekt licht uit aan de achterkant, dit heeft als gevolg dat het toestel licht kan wiebelen als deze op tafel ligt. Ik leg vrijwel altijd mijn toestel op mijn Pouch, waardoor dit effect verwaarloosbaar is.

De HTC One X heeft mij positief verrast. Het scherm is van te smullen en het is niet ongebruikelijk dat ik het scherm aanzet puur om weer verbaasd te zijn over de scherpte en kleurechtheid. De looks zijn ook dik in orde en het voelt, voornamelijk door het gewicht, het lekker in de hand. Het toestel voelt zeer snel aan en doet zijn werk uitstekend bij de activiteiten waar ik hem het meeste voor gebruikt. De batterij is voldoende voor een dag goed gebruik. Een paar schoonheidfoutjes zijn er ook in de vorm van wat bugjes in de Sense software en sommige apps zijn nog niet geoptimaliseerd van ICS. Maar deze wegen in geen enkele manier op aan de charme die dit toestel met zich meebrengt en mijn liefde is zeker weer opgewakkerd.

Heb jij ook een HTC One X 32GB Wit?

Reviews door de redactie

Mooie duidelijke en overzichtelijke review!

Ik ben ook van plan deze telefoon aan te schaffen. Hoe bevalt de grootte van het toestel, is dat ook storend of wen je daar ook gemakkelijk aan. Ik zit nu nog met een iPhone 3gs en dat is naast de One X net een postzegel. Maar de 3gs vind ik te klein en ik ben geen apple fanboy :P dus sta ik open voor nieuwe mogelijkheden ;)

[Reactie gewijzigd door K!wi op 13 april 2012 13:27]

De grootte is even wennen, maar hij past makkelijk in je broekzak en ik voel hem eerlijk gezegd nooit zitten (vooral omdat hij zo licht en dun is). Ikzelf zou misschien een iets kleiner scherm willen, maar ik moet het dan ook maar doen met kleine handjes.. (a) Maar hij is zeker aan te raden, maar dan eigenlijk alleen al om het scherm! :)
Een mooi review! Bedankt voor alle info :)

Kan jij niets vertellen over de GPS? Heeft de telefoon snel verbinding?

[Reactie gewijzigd door guidonno op 13 april 2012 15:42]

Ik gebruik de gps amper, maar heb het net even gecheckt. Aangezien hij ook telefoon netwerken gebruikt voor locatie bepaling is dit praktisch direct! :)
Mooie review! Wat ik ook leuk vind is dat je een apart stukje Intern Geheugen & Dropbox gemaakt hebt.
Dank je wel voor je feedback! De Dropbox integratie is in mijn ogen ook een killer-feature! :)
Drie puntjes bij sommige Apps
Dat is toch niet echt negatief want als er geen vervanging zou zijn voor de menuknop waren er heel wat functies niet mogelijk…
Graag gedaan! Mooi gedaan die drie screenshots naast elkaar!

[Reactie gewijzigd door electrom op 29 april 2012 11:20]

Dat is waar, maar bij sommige apps staat deze klein rechtsboven waardoor er niets van het scherm verloren gaat! Dus het is wachten tot alle appmakers hun apps zo configureren!