HTC One X 32GB Wit Review

vis_net 13 april 2012, laatste update op 17 november 2015, 884 views

HTC One X 32GB Wit

Pluspunten

• Snel en compleet OS, mede dankzij Sense 4.0.
  • Verstaanbaarheid. Je kunt het ook echt als telefoon gebruiken.
  • Supersnelle camera.
  • Krasvaste behuizing en scherm.
  • Face unlock is een leuke gimmick.
  • Instelbare LED notificatielichtje voor o.a. bereik en inkomende berichten.

Minpunten

• Android 4.03 niet stabiel.
  • Toestel snel overhit.
  • Firmware niet volledig productiegereed.
  • Batterijduur goed t.o.v. Nexus S met Android 4.03, maar toch veel minder dan verwacht.
  • Actieve Bluetooth verbinding trekt batterij leeg.
  • Sense launcher niet stabiel.
  • Scherm te groot voor sommige handen.

Net als de andere 24 gelukkige deelnemers aan het HTC One X evenement bij tweakers.net kan ik de One X verdienen door deze te reviewen. Een grote verrassing, want uitgekozen te worden als reviewer voor het event op zich vond ik al geweldig. Ik was namelijk al een tijd behoorlijk benieuwd naar de prestaties van het nieuwe topmodel van HTC. Om die daadwerkelijk te mogen uitproberen is toch even wat anders dan een beetje in de MediaMarkt te staan klungelen zonder SIM-kaart en soms zelfs zonder WiFi.

Nadat ik het toestel ontdoen had van het verschrikkelijk ecologisch verantwoorde doosje en er een half uur mee gespeeld had, volgde de eerste force close. Dat baarde me gelijk zorgen, want het leek een déja-vu van wat ik op mijn Nexus S met Android 4.03 mee heb gemaakt. Om te ondervinden of mijn vrees terecht was, nam ik de One X mee in mijn dagelijkse bezigheden en aan de hand daarvan heb ik mijn gebruikerservaring beschreven.

Vormgeving
Het toestel is een groot kunststof geheel (unibody) met een groot glasvlak. De combinatie van Gorilla Glass en polycarbonaat behuizing klinkt veelbelovend om krassen tegen te gaan. Op YouTube is een filmpje waarbij een One X in een draaiende droogtrommelwordt getest. Desondanks heeft één van mijn kinderen mij gelijk uit de dromen geholpen; in zijn handen gaat het waarschijnlijk niet lang mooi blijven. De structuur in het kunststof zorgt voor voldoende grip, ondanks mijn droge handen. Echter, door de grootte van het toestel moet ik toch altijd alert zijn dat het niet uit mijn hand glijdt. Android 4 vereist geen hardware knoppen, maar HTC heeft er toch voor gekozen om drie hardware (touch sensitive) knoppen te blijven gebruiken. Zo blijven de knoppen tenminste snel beschikbaar als een applicatie fullscreen draait. Deze knoppen bestaan uit de functies: back, home en recent apps. Ik had liever gezien dat de knop voor de menu er ook tussen zat. De software oplossing van de menuknop op de One X varieert per implementatie; de ene keer bovenin het scherm, de andere keer onderin. Met mijn formaat handen moeten mijn vingers het toestel gaan overpakken om helemaal bovenin te komen en dat zorgt weleens ervoor dat het scherm op de verkeerde plek wordt aangeraakt. Aan de achterkant is ook een metalen uitstulping met daarin de lens van de camera. Die uitstulping valt wat uit de toon en zorgt er tevens voor dat het toestel niet stabiel ergens op kan liggen. Even gamen met het toestel op tafel is af te raden. Aan de rechterkant iets boven het midden van het toestel is de volume toets. Die is dun en lang en steekt maar net boven de behuizing uit. Dit zorgt er voor dat het op de tast af en toe gokken is of je de volumeknop vindt en of je de goede kant op drukt. Als laatste een opmerking over de powerknop bovenin het toestel. Als je op de powerknop drukt om het scherm uit te zetten, gaat het scherm soms ineens weer aan.

Scherm
Het scherm is geweldig. Het is enorm groot en toont tegelijkertijd veel detail. Over de kleuren ben ik ook tevreden. Voor mij is 720P voor een dergelijk formaat scherm meer dan voldoende. Daarnaast is de kijkhoek groter dan ik bij smartphones gewend ben. En natuurlijk de Gorilla Glass zou ik niet willen missen. Op de plastic display van mijn Nexus S had ik bij de eerste aanraking al een kras (door een nagel). De touchscreen werkt zeer goed en is zeer responsief, waardoor het onder andere mogelijk is om snel en correct te typen.

On-screen toetsenbord
Ik ben erg gecharmeerd van de cursortoetsen aan de onderkant van het toetsenbord. Ondanks de tekst selectie tool met vergrootglas, wat overigens vele malen beter werkt dan stock Android 4.0, is het soms net wat handiger om met de cursortoetsen aan de gang te gaan. Het neemt wel extra ruimte in beslag, maar door het grote scherm merk je daar niks van. Het woordenboek lijkt wat meer up-to-date dan op de Nexus S, wat ook bijdraagt aan foutloos typen.

Bellen
Tegenwoordig bel ik niet zo veel meer, maar die keren dat ik heb gebeld met de One X hadden ikzelf en de andere kant van de lijn geen klachten over de geluidskwaliteit. Het opnemen van inkomende oproepen door te sliden werkt in Sense net wat prettiger dan in stock Android.

Geluid
De pasvorm van de meegeleverde headset zijn niet geschikt voor mijn oren, dus deze headset heb ik niet uitgebreid beluisterd. Wat ik heb kunnen beluisteren, klonk het met en zonder Beats voldoende. Ik heb muziek beluisterd met de oordopjes van Sennheiser en de headset van Samsung. Doordat deze oordopjes door hun vormgeving al voldoende laagweergave geven, had ik de stand op normaal gezet. In combinatie met deze oordopjes geven de meeste instellingen van Beats te overdreven veel weergave van het laag. iBeats/urBeats vond ik nog net acceptabel. Over de Sennheiser is te horen dat door Beats ook de ruis van de meegeleverde mp3 In the Light - Soulstice extra versterkt wordt; dat lijkt me net niet de bedoeling. Er zit duidelijk verschil tussen de klanken van de verschillende Beats instellingen. Echter, Beats heeft in mijn ogen geen enkele toegevoegde waarde, aangezien bijvoorbeeld de Equalizer app vrijwel hetzelfde kan. OK, niet de 'unieke' Beats presets, maar door de instellingen voor ruimtelijk geluid en voor extra laag weergave is het goed vergelijkbaar. Als de tientallen miljoenen dollars investeringen in Beats Audio om de technologie zou zijn, is dat weggegooid geld. Zou het een onderdeel zijn van het marketing budget, dan kan ik het me nog enigszins voorstellen. Wat de geluidskwaliteit van de speaker betreft, is het voor een top notch toestel best bedroevend. Ik heb een redelijk slechte kwaliteit youtube filmpje van de Foo Fighters afgespeeld op de One X, een iPod Touch en de Nexus S. Het resultaat: de One X eindigt als laatste. De One X laat in bepaalde stukken de drums nog net niet als een koektrommel klinken. Bij andere muziekstukken kan het wel meevallen, maar voor een acceptabel geluid, zou je toch een app als Equalizer moeten installeren, want HTC en Beats geluidsverbetering werken niet voor de speaker.

Dataoverdracht
Afbeeldingen in mails worden snel binnen gehaald. Via WiFi tot nog toe binnen een seconde en via 3G 1 tot 3 seconden. Daarnaast heb ik twee app updates, waarvan een van 8 MB, via WiFi binnen gehaald en geïnstalleerd, wat in totaliteit minder dan een minuut duurde. Daarnaast heb ik met de app File Expert een Bluetooth kopieeractie gestart op de One X om 916 MB aan foto's, filmpjes en muziek vanaf de Nexus S over te halen. Meer omdat het kan, dan dat het nuttig was. Dit duurde meer dan 5 uur. Tijdens de kopieeractie m.b.v. Bluetooth was de telefoon al 9 uur aan. De verwachting was dat de batterij nog minimaal 6 uur standby zou zijn, aangezien na een aantal malen volledig herladen, de batterijduur steeds langer werd. Twee uur kopiëren zou mogelijk zijn. Helaas, na een klein uur kopiëren moest de telefoon toch aan de lader. Dezelfde kopieeractie over USB 2.0 duurde maar een fractie. Wat ik af en toe ergerlijk vind, is dat er af en toe timeouts optreden bij Play Store downloads, terwijl Gmail en Calendar ondertussen aan het synchroniseren zijn over WiFi.

Batterijduur
Het batterijprobleem schijnt onderdeel te zijn van een reeks issues gerelateerd aan firmware versie 1.26. Daar had ik in eerste instantie niet veel van gemerkt. De eerste batterijlading was 16 uur, waarbij regelmatig apps en internet werd gebruikt. Dit is meer dan de 12 uur van de Nexus met Android 4.03, dus daardoor was ik gauw tevreden. Je mag immers verwachten dat de batterijduur na een aantal malen herladen steeds beter wordt. Tweemaal viel het sterk terug naar 10 uur, wat veroorzaakt werd door omstandigheden zoals het langdurig spelen met Bluetooth. In ieder geval is de batterijduur nu bij normaal gebruik tussen 18 en 20 uur. Uiteraard zijn die nog steeds ondermaatse waarden. Nu is het afwachten wat de 1.27 update gaat brengen.

Batterijduur na een rustige werkdag:

Games
Ik heb kort gespeeld met Angry Birds Space, Sentinel3, Fruit Ninja en Heavy Gunner. De games starten vlot op en geen moment ondervond ik lag. Wel lijkt het erop dat bij snelle multitouch acties hij de kluts kwijt is en een aantal aanrakingen niet registreert. Tijdens het spelen wordt de telefoon wel iets warm.

Video
De standaard videospeler is erg basic en doet wat lokale videobestanden betreft wat die moet doen. Met behulp van een dlna browser .mkv's (bijvoorbeeld Casino Royale, 9.1 GB, resolutie 1280x532 en Beyoncé concert op1080P) opgezocht op mijn NAS en die afgespeeld. De standaard videospeler geeft op die files helaas geen geluid, maar speelt de video wel vlekkeloos af. Met de app MX Video Player kreeg ik wel geluid, maar dan schokte het regelmatig door te weinig buffer. In die app kan je ook een maximum zetten op het aantal cores die de app zou moeten gebruiken voor audio, maar dat bood geen oplossing. De One X overtuigt niet qua kwaliteit voor het afspelen van streaming video.

Camera
Het aantal gemaakte foto's en video's is beperkt gebleven. Vergrotingen van de gemaakte foto's laten allemaal een korrelig beeld zien. In reclame-uitingen wordt de camera als verkoopargument gebruikt, maar dat valt in firmware 1.26 helaas tegen.

GUI
Ik ben blij dat ik weer Sense op een toestel heb. Sense maakt je toestel completer door de diverse extra handige apps en instellingen die in stock Android standaard had moeten zijn. Het heeft echt een meerwaarde. Gelukkig is het interne flashgeheugen 2 GB groot, waardoor de aanwezigheid van bloatware pijnloos is. Overigens is vanaf Android 4.0 het uit kunnen schakelen van bepaalde apps een standaard functionaliteit. Jammer genoeg zijn er regelmatig force closes van Android apps, maar ook de Sense launcher wil nogal eens herstarten. Dit geeft een smet op de beleving.

Bugs/Issues
Op een forum van XDA werd door een forumlid gemeld dat de reviewtoestellen van de pers voorzien waren van versie 1.27. Tevens is er een topic dat issues van de HTC One X bijhoudt. De versie van mijn toestel is 1.26 en dit is de versie waar schijnbaar veel bugs op voorkomt. In het eerste uur dat ik het toestel in handen had, was ik al een aantal zaken tegen gekomen, wat dit beeld bevestigt. Hieronder volgt een opsomming van constateringen.

Bugs:
  • Wanneer een download of installatie vanuit Play Store bezig is en de notificatiebalk wordt deels naar beneden geschoven, dan is de tekst in de notificatiebalk garbled.
  • De tekst in de menubar bovenin de YouTube app is garbled wanneer je in de notifciatiebalk een binnengekomen mail selecteert.
  • De Play Store is niet stabiel, gedurende de eerste dagen regelmatig onverwachte force closes. Wat vreemd is, want 20 apps achter elkaar installeren verliep probleemloos.
  • Nadat 36 apps vlak na elkaar via de Play Store zijn geïnstalleerd, wordt er een zwart scherm getoond in plaats van de Play Store.
  • Nadat op de powerknop is gedrukt om het scherm op standby te zetten, wordt het scherm soms direct weer aangezet. Tot nog toe niet kunnen achterhalen of het een hardware issue is.
  • Onder een lekkere lentezon en de One X in de broekzak werd de telefoon steeds warmer en crashte de telefoon uiteindelijk. Na een reboot kon er een crash report weggestuurd worden naar HTC.
Tekst garbled:

Instabiele Play Store:

One X crashed:

Issue:
  • Een aantal applicaties zijn gestart op de achtergrond, waaronder Wordfeud. Zo ver door geklikt in Play Store (telkens een nieuwe pagina van een andere app openen door te selecteren van een app binnen 'Gebruikers installeerden ook' of 'Gebruikers bekeken ook') dat op gegeven moment de loginscherm van Wordfeud ervoor zorgt dat de Play Store een timeout krijgt. Na verwijderen van Wordfeud uit 'Recente apps' ging Play Store weer soepel. Waarschijnlijk is het een geheugenprobleem veroorzaakt door een app.
  • In de applicatie Good Enterprise is het niet mogelijk om voor het laatste karakter van de PIN-code m.b.v. lang indrukken een alternatief karakter daadwerkelijk in het invoerveld te krijgen. Het alternatieve karakter werd wel getoond en was selecteerbaar. Hoogstwaarschijnlijk een bug in de Good app.
  • De Bluetooth registratie met het FIAT Blue&Me handsfree systeem verliep niet geheel vlekkeloos. Na 5 pogingen was het me gelukt, terwijl met de Nexus S en de BlackBerry ik dit niet eerder heb meegemaakt. Het overkopiëren van contacten verliep wel veel sneller nadat de connectie uiteindelijk gelukt was.
Toen ik de Nexus S voorzien had van OTA 4.03 was ik zeer teleurgesteld door de vele bugs die ik ondervond. Die zie ik ook terug op de One X, dus eigenlijk is er niets nieuws onder zon. Het merendeel van de bugs lijkt een Android probleem en niet die van HTC. Ondanks enkele force closes en de enkele reboot die ik had ondervonden, herstelde het toestel door zijn krachtige processor zichzelf zo snel, waardoor ik het een veel minder groot issue vind dan bij de Nexus S. Bovendien ben ik ervan op de hoogte dat er een update zit aan te komen, waardoor mijn verwachtingen wat lager zijn. Dus was ik daarover in eerste instantie niet ontevreden. Echter, naarmate ik het toestel langer gebruik, merk ik toch dat die bij vlagen trager gaat worden. Een toptoestel als de One X zou dergelijke flaws niet mogen tonen, ook niet bij introductie. HTC, maar vooral Google zou er goed aan doen om nog meer effort te steken echt iets goeds uit te leveren. Firmware 1.26 had in mijn ogen nooit gereleased mogen worden.

Afgezien van de bugs is de One X een geweldig apparaat. Snel en met een mooie interface. Het strakke beeld is echt een genot om naar te kijken. Jammer dat het eigenlijk net iets te groot voor mij is, waardoor de bediening kan tegenvallen. HTC had ervoor moeten kiezen om een essentiële button als de menubutton binnen handbereik te plaatsen. Is dit dan een afrader? Nee, die keuze zou iedereen voor zichzelf moeten maken. Op zich wegen de voordelen zwaarder dan de nadelen, maar hoop ik wel dat de 1.27 update snel komt. Een advies aan HTC zou zijn om de 1.27 versie zo snel mogelijk standaard mee te leveren, voordat Samsung de Galaxy SIII lanceert.

Heb jij ook een HTC One X 32GB Wit?

Reviews door de redactie

Mooie en heel erg uitgebreid! Ben het alleen niet eens over het krasvaste scherm, want dat is het enige minpunt van het toestel..

ik doe er niks geks mee en hij zit al onder de krassen !
Ik heb gelukkig nog geen krassen ontdekt. Helaas heb ik wel een WiFi issue, hier een link naar XDA: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1688538