HTC One X 32GB Wit Review

dizzytal 15 april 2012, laatste update op 15 april 2012, 1.324 views

HTC One X 32GB Wit

Pluspunten

• Geweldig mooi en groot scherm en beeldkwaliteit
  • Gebruik/standby tijd
  • Bruikbare foto's en video's (bij daglicht)
  • Design; dun en licht

Minpunten

• (te) Groot voor mensen met kleine handen
  • Sense (widgets) bevatten nog wat bugs
  • Gespreksvolume soms wat aan de zachte kant

Ook ik was (alsnog) een van de gelukkige genodigden voor het HTC One X Experience op het Tweakers.net hoofdkantoor.

Tot het event gebruikte ik een ZTE Blade met Swedish Spring 5 ROM (Android 2.2). Een 3.5” budget smartphone, over laten komen uit de UK. Deze heeft een resolutie van 480x800 (~267ppi), een ARM6 600MHz CPU en een Adreno 200 GPU.

Wat doe ik dan ik zoal met mijn telefoon; zoals tegenwoordig de meeste gebruikers van een smartphone relatief weinig bellen, voornamelijk het lezen en beantwoorden van e-mail, bijhouden van het laatste nieuws, smssen, spelen van een spelletje en internetten.

HTC One X Experience

Na even gezocht te hebben naar het goede pand (wie zet er dan ook Hollandse Eenheids Maatschappij Amsterdam) op de zijkant :-( ) uiteindelijk toch de bordjes met HTC One X: parkeren gezien en dus maar gevolgd. Parkeren was mogelijk voor het pand, op een parkeerplaats met slagbomen, ideaal. Binnen gekomen me netjes gemeld bij de man aan de balie waar allemaal HTC One X badges stonden, veel duidelijker kan het niet.

Langzamerhand druppelden de gelukkige testers en, na later bleek, ook modjes binnen. De pizza’s arriveerde, die arme bezorger moest zeker twee keer rijden om alle dozen te brengen (en nee.. niet met zijn scootertje). Gezamenlijk werden we door Anne Willemijn naar boven gebracht, op naar de kantine/lunchroom/presentatieruimte pizza! Wilbert stond iedereen op te wachten om netjes een hand te geven en wellicht om direct even te kijken wie nu achter die nickname zit. De pizzapunten gingen er in als... warme pizzapunten en aan frisdrank zeker geen gebrek.

Nadat iedereen zijn of haar buik had vol gegeten werd iedereen vriendelijk verzocht om plaatst te nemen op de reeds klaar staande stoelen voor een groot projectiescherm. Wilbert nam als eerste het woord om ons nogmaals welkom te heten en een kort filmpje te laten zien over wat Tweakers.net nu was en deed. (Als of we dat niet weten, maar toch leuk om te zien). Na deze introductie werd de microfoon aan Mark Moons (directeur HTX BeNeLux) gegeven, die het een en ander vertelde over HTC in het algemeen, de geschiedenis van het bedrijf. Vervolgens werd het woord gegeven aan de Channel Manager van HTC die het een en ander van de One X liet zien. Nadat hij klaar was met zijn presentatie de grote verrassing; iedereen die een userreview plaatst op T.net mag zijn One X houden. Applaus van alle genodigden... Een van de aanwezige tweakers was waarschijnlijk met z’n even gedachten ergens anders, of had het niet goed gehoord, want deze vroeg nog even een bevestiging, Mark herhaalde nogmaals dat iedere tweaker zijn toestel mocht houden als er een userreview geschreven zou worden. Wederom applaus. Grote bruine dozen kwamen te voorschijn met daar een heel stel kleine compacte doosjes met als opschrift: HTC One X.

Het testen kon beginnen, maar niet voordat Wilbert zijn 3l3t3 simkaartknipskills had laten zien (iets met kapotte en vergeten simkaartknippers)

Eerste (en tweede) indruk.

Mijn eerste indruk na het openen van het doosje: “wat is ‘ie groot!” Aangezien het niet mogelijk is om de accu te vervangen, tenminste niet voor de eindgebruiker, is kon de One X direct aangezet worden. De tweede indruk nadat het toestel volledig was opgestart: “wat een geweldig scherm en wat is ‘ie snel!”

Het doosje... en wat er in zit.

Het doosje waar de One X in komt is netjes verzorgd; iets groter dan het toestel zelf, mooi wit met afgeronde hoeken. Ik zou mijn keuze voor een smartphone hier niet op baseren, maar het geeft wel aan dat er over de verpakking na gedacht is en er niet is besloten om de eerste de beste rechthoekige doos van de plank te pakken. Wellicht is dit iets wat standaard bij HTC is, maar al mijn vorige toestellen zaten in generieke rechthoekige doosjes met een (veelal) full-color opdruk.

Als je het deksel van het doosje open doet is het eerste wat je ziet je nieuwe toestel. Onder de telefoon zitten de mee geleverde accessoires verstop; een stapel boekjes met garantie en instructies voor eerste gebruik, een wit micro-usbkabeltje, een witte 220V adapter, witte oordopjes (geen Beats) en een microsim-achtig dingetje met een puntje. Dit laatste blijkt een tooltje te zijn om de microsimhouder uit het toestel te peuteren.

Boven dit stukje staat nog als kopje: Eerste (en tweede) indruk, eigenlijk is de verpakking al de eerste indruk die je van een product krijgt. Het geeft aan of er over het totaal plaatje nagedacht is, in het geval van de One X is dat het geval: netjes verzorgt.

Voor wie het interessant vindt; volgens het opschrift is de verpakking voor 99% recyclebaar.

Design en bouwkwaliteit

Over het design zullen de meningen verdeeld zijn, de een vindt het mooi de ander niet, ik vind het mooi. De combinatie van het grote zwarte gorillaglass 2 contrasteert mooi met de licht gebogen gepolijste witte rand. De achterkant is mat wit met heel geprononceerd de uitstekende cameralens in een zilveren rand, het merk HTC in zilveren letters en het beats audio logo in rood en grijs. De aan/uit knop is aan de rechterboven kant geplaatst iets wat ik bij mijn oude telefoon niet gewend was en wat wel even wennen is. De rest van de connectoren en aansluiting bevinden zich waar ik ze verwacht. Aan de rechterkant boven het midden de volumetoets en aan de linkerkant de USB-aansluiting.

Omdat beelden zeggen meer dan duizend woorden: oordeel zelf, over smaak/design valt uiteindelijk niet te twisten.

Op de bouwkwaliteit valt niets af te dingen; ik heb na ruim een week nog geen kraakjes of andere tekenen van een minder bouwkwaliteit of afwerking kunnen ontdekken.

De grootte is natuurlijk een ander ding; met een 3,5” scherm, afmetingen van 116 x 56,5 x 11,8 mm en een gewicht van 110 gram is de Blade die ik had een lekker compact toestel, wat je zonder problemen in je broekzak laat glijden. Ik was hierover eerst nogal sceptisch bij de One X; 4,7” dat is toch te groot om makkelijk, zonder te merken dat je iets in je broekzak hebt, mee te nemen? Maar dat valt reuze mee; het toestel is wel groot, maar ook erg plat (8,9mm en daarmee een van de dunste toestellen in de markt) en licht (130gram). Wat mij betreft wordt de ‘broekzaktest’ makkelijk doorstaan ondanks de forse afmetingen. Ik heb geen grote handen en kan het toestel net met een hand bedienen, maar wat dat betreft zou iets kleiner beter in mijn hand passen. Qua ergonomie niet ideaal voor mensen met kleine(re) handen.

Gebruik en prestaties

Met de gevoeligheid van het touchscreen zit het wel goed, het toestel reageert snel en accuraat op bewegingen, een lichte aanraking is al voldoende. Er zijn nog steeds een drietal "fysieke" touchkeys aanwezig; back, home en sneltoets voor de taskmanger. De toetsen reageren, netzo snel als het scherm, alleen de taskmanager heeft iets tijd nodig om te laden, back en home werken zo goed als direct. Deze toetsen kun je voorzien van een lichte feedback zodat ze een lichte trilling geven bij aanraken.

Standaard is Android 4.0 ICS met de eigen HTC Sense 4.0 als skin/launcher ge´nstalleerd op het toestel. Ik heb geen ervaring met de vorige Sense skins, dus kan weinig vertellen over de voor- en nadelen van deze versie ten opzichte van andere versies. Op mijn Blade maakte ik gebruik van GoLauncher om het toestel naar eigen inzicht te customizen. Met Sense zijn er mogelijkheden om een stel standaard (HTC) widgets toe te voegen, een aantal hiervan zijn nog een beetje buggy, bijvoorbeeld een HTC agenda widget deze blijft staan op een bepaalde datum en loopt bij mij niet door naar de volgende dag. Wellicht dat dit in een update opgelost wordt, maar voor nu heb ik hiervoor een widget gedownload uit de Play Store.

Verder werk ICS met Sense soepel en kan ik hier niet direct op- of aanmerkingen over gegeven. Applicaties laden snel, soepel en ook wanneer er meerdere apps tegelijk open staan heeft dit weinig merkbare invloed op de werking. Dat snel is natuurlijk niet helemaal objectief, aangezien mijn vergelijk een 600MHz toestel betreft, maar het verschil in bijvoorbeeld het scrollen, openen van de appdrawer of een app is aanzienlijk. Van wat ik eerst wel redelijk vloeiend vond werken is nu tergend langzaam. Binnen vijf seconden is AirAttack HD Part 1 opgestart tot in het hoofdscherm, de NU.nl app staat binnen no-time op het scherm (WiFi).

Positief verrast was ik door het feit dat het mogelijk is om met de One X HD video materiaal te bekijken. Het SLCD2 display heeft een resolutie van 1280x720 pixels en het toestel speelt i.c.m. BSplayer Lite zonder problemen 720p materiaal via WiFi vanaf mijn Synology NAS. Het scherm is hier echt een pluspunt, de beeldkwaliteit is vanuit de alle kijkhoeken zeer goed te noemen, de kleuren zijn levendig en het beeld is helder.

De al gehele gebruikservaring is wat mij betreft dus zeer positief, maar nogmaals op sommige punten, met name de snelheid, niet helemaal objectief, gezien mijn vergelijk materiaal. De audiokwaliteit van de speaker bij het afspelen van muziek of het spelen van een spelletje is goed, de meegeleverde oordopjes geven een wat mij betreft ruim voldoende geluid.

Tweakers willen natuurlijk ook cijfertjes en grafiekjes zien, dus heb ik een stel benchmarks op het toestel los gelaten. Daarnaast heb ik een tweetal collega’s/tweakers bereid gevonden om deze benchmarks met de smartphones die zij gebruiken uit te voeren (waarvoor dank: Axewi en slotjejunior). Het gaat hierbij om de Samsung Galaxy S en de SII beide met ICS ge´nstalleerd.

Quadrant benchmark

Wat op valt aan de Quadrant scores is dat de SGS2 op gebied van memory en I/O bewerkingen een stukje sneller is dan de HOX, als het op de CPU aankomt is de One X heer en meester.

RL Bechmark, die de SQLite Performance test, geeft een zelfde beeld;
de SGS komt op 51,962 seconden,
de SGS2 komt op 25,21 seconden,
de One X komt uit op 38,507.
De SGS2 is hier dus de overduidelijke winnaar.

AnTuTu benchmark

AnTuTu 2.7.3 geeft een iets anders beeld, de One zet op elk getest vlak, met uitzondering van 3D weergave, de beste scores neer.

Alle benchmarks zijn achter elkaar afgewerkt, steeds na even rebooten van het toetsel, tijdens dit toch wel intensief gebruik voel je dat het toestel warm wordt. Niet zo warm dat je het niet meer in de hand kunt houden, maar eerder "aangenaam warm op een koude winterdag". Bij het normale dagelijks gebruik wordt de One X niet merkbaar warmer dan mijn Blade.

Batterij

Heikelpunt bij de meeste zo niet alle smartphones is de gebruiksduur op de batterij. De One heeft een (1800mAh) batterij die niet te verwijderen is. Volgens Mark Moons omdat de deze door/over de hele printplaat van de telefoon loopt, soms zelfs tussen componenten door. Bij mijn standaard gebruik (wat smssen, mailen, internetten, maken van wat foto's en video) is het me de afgelopen dagen gelukt om tussen de 1 en 2 dagen te doen met de accu. Een dag is uiteindelijk goed haalbaar met uitschieters tot twee dagen, als de screenon time wat lager ligt, zoals de afgelopen dagen gebleken is.

Foto/Video

De One X heeft een 8Mpixel camera, nu zeggen het aantal megapixels natuurlijk niet(s)over de daadwerkelijke fotokwaliteit van het toestel. Groot nadeel van mijn oude Blade vond ik de camera, ik kwam van de SE C905, een toestel met een geweldige camera. Met dit toestel zijn gelukkig weer redelijk tot goede foto’s te maken. Wel is een vaker voorkomend probleem aanwezig; kleurzweem over foto’s genomen met flits. Weinig aan te doen en ik zal de camera toch voornamelijk gebruiken in situaties met voldoende daglicht. Ook is het aan te raden om auto iso uit te zetten en dit zelf te regelen, anders wordt al snel overgeschakeld naar een ISO 800, waarbij er toch duidelijk ruis te zien is bij de opnames.

De videokwaliteit is goed en zeker bruikbaar voor de snelle casualfilmpjes. Natuurlijk heb je wat sneller last van overbelichting en wit uitgebeten delen, maar ik verwacht in een smartphone geen kwaliteit vergelijkbaar met bijvoorbeeld opnames van mijn 60D.

Wel wil ik de opmerking plaatsen dat ik benieuwd ben naar de kras bestendigheid van de glas van het lensje, dit steekt wat uit en is dus potentieel extra vatbaar voor beschadigingen.

Gesprekskwaliteit en bereik.

Ik heb nog steeds een telefoon om, al word het inderdaad steeds minder, mee te telefoneren. Een goed bereik is dan natuurlijk een voorwaarde, natuurlijk is dit niet alleen afhankelijk van je toestel, maar het is wel een factor. (Ik zou ook voor de verandering eens kort kunnen zijn en zeggen: bereik goed, gesprekskwaliteit: redelijk/goed, de ingebouwde speaker is wat aan de zachte kant)

Vooraf was in sceptisch, de HTC One X leek mij te groot, niet makkelijk mee te nemen en wat moet je eigenlijk met een Quadcore smartphone? Na bijna twee weken het toestel dagelijks gebruikt te hebben heeft mij overtuigd; de grootte hoeft geen obstakel te zijn. Het scherm en beeldkwaliteit zijn ge-wel-dig, eenmaal gewend wil je niets anders meer. De snelheid is zeer goed, alleen bij het laden van de gallery en het switchen in de gallery tussen foto en video merk je wat van een vertraging, verder werkt alles lekker snel en soepel.

Positief verrast ben ik door de standby/gebruikstijd van de accu, bij redelijk intensief gebruik van het toestel en WiFi houd houdt het toestel het een volle dag uit. Bij mijn normale gebruik haal ik twee dagen op een accu lading, netjes. Ook wat betreft de video mogelijkheden (zowel streamen/afspelen als opnemen) en in mindere mate de fotokwaliteit scoort het toestel extra punten.

Als algemene beoordelig van de HTC One X vul ik na deze bijna twee weken testen geen vier, maar toch vijf sterren in. Met name de accu en video mogelijkheden hebben de afgelopen dagen voor het extra sterretje gezorgd. Qua features zijn er weinig andere modellen die op dit moment aan de One X kunnen tippen: HD-kwaliteit (opnemen en afspelen), NFC mogelijkheden, 23GB dropboxspace (ja is "maar" voor twee jaar)...

De huidige straatprijs ligt zo rond de 540 euro, veel geld voor een smartphone, maar wat mij betreft moet ieder die opzoek is naar een highend smartphone de HTC One X overwegen.

• Ford Focus sept '08 bluetooth carkit (in-car)

Heb jij ook een HTC One X 32GB Wit?

Reviews door de redactie

Maar geen mogelijkheid tot voor het plaatsen van een (micro)sd?
Nee, een microSD kaart plaatsen is niet mogelijk. De argumentatie die Mark Moons gaf was niet zo zeer vanuit kosten oogpunt, maar meer vanuit 'ruimte'. Er is extra ruimte nodig voor het slot zelf, de componenten print e.d.

De telefoon heeft 25GB vrije ingebouwde opslag ruimte en je krijgt wel, zoals bij meerdere HTC telefoons, 23 GB Dropbox ruimte. Die ruimte is al goed geintegreerd met in de software, bijv. foto's worden standaard in je dropbox gezet (dit is uit te zetten) Ook Polaris Office kan direct bestanden openen en opslaan in Dropbox. Ik kan me voorstellen dat wanneer je veel muziek afspeeld je een apart microSDkaart slot wilt, maar voor mijn gebruik is dit niet problematisch (in tegendeel zou ik haast zeggen)

[Reactie gewijzigd door dizzytal op 15 april 2012 23:14]

Maar hiervoor heb je dus altijd een dataverbinding nodig die open staat. Dit zorgt dan weer voor lekkere abonnementskosten.. Dat vind ik dan weer een minder puntje van deze telefoon..

Verder een duidelijke en goeie review!
Mijn vorige reactie even aangepast, je hebt natuurlijk ook nog de ingebouwde opslag ruimte. Maar inderdaad voor synchronisatie met dropbox wel, maar dit is in te stellen.
Mooie en duidelijke review.