Adata HD710 750GB Geel Review

TERW_DAN 6 januari 2013, 2.236 views

Adata HD710 750GB Geel

Pluspunten

• prestaties
  • shock en waterproof
  • USB3.0

Minpunten

• Rubberen hoesje zit wat los

Mobiliteit Score: 4
De ADATA DashDrive Durable is een externe harde schijf, die te krijgen is als 500GB, 750GB en 1TB variant. De schijf die ik heb is 750GB groot en in het blauw uitgevoerd.

Inhoud

Afmetingen132 x 99 x 21.5mm
Gewicht220 gram
Garantie3 jaar

Intern heeft de schijf een Toshiba-mq01abd075 aan boord, die draait op 5400rpm
De specs via Crystal Disk Info.

De DashDrive Durable HD710 is voorzien van een rubberen hoes die ervoor moet zorgen dat het ding tegen een stootje kan. De behuizing heeft rondom een inkeping waar de meegeleverde USB3.0 kabel ingeklikt kan worden om deze mee te nemen. De kabel zit niet aan de drive zelf vast, waarmee je tijdens het vervoer niet de kans hebt dat er iets afbreekt, iets dat me wel eens gebeurd is met sommige dunne kabels.
De rubberen hoes zit alleen op de punten vast, dat had misschien iets steviger gekund. Het blijft redelijk zitten, maar zeker als er met de schijf wat lomper omgesprongen wordt (en dat is juist iets wat zou moeten kunnen), dan zit het rubberen hoesje niet vast genoeg en ik denk dat het na verloop van tijd ook wel los gaat raken.

De behuizing is van plastic met een printje erop waardoor het op carbon of iets dergelijks moet lijken. Onder het ADATA logo zit een blauw ledje verstopt, dat door de behuizing heen schijnt als de disk aanstaat, zodat de schijfactiviteit zichtbaar is. Geluid maakt de disk nauwelijks, je hoort het ding zoemen als je hem tegen je oor aanhoudt, maar verder is hij lekker stil. Ook wordt de behuizing amper warm.

De voeding verloopt volledig via de meegeleverde USBkabel, zowel via USB2.0 als USB3.0 krijgt de schijf hier voldoende voeding uit. Een groot voordeel want op deze manier hoeft er maar 1 connector afgedicht te worden om het ding waterdicht te krijgen.

Volgens de specificaties op de website is de schijf waterproof, waarbij de schijf een half uur in een meter diep water kan liggen en daarna nog zou moeten werken, zoals gespecificeerd in de IEC529 IPX7 test.
Daarnaast is de schijf ook shockproof, volgens de Military MIL-STD-810G 516.5 droptest. Nu klinkt dit laatste heel spannend, maar als je even verder kijkt naar wat de standaard inhoudt, kom je al snel op deze wikipagina uit: http://en.wikipedia.org/wiki/MIL-STD-810
En hieruit blijkt dat er geen vaste test is voor deze standaard. De omschrijving bij de 516.5 test is 'Shock (either Shock Response Spectrums, or triangle / sine / square wave shocks) — also transport shock'.
Dit heb ik uiteraard getest om te zien of de schijf hier inderdaad tegenkon.

ADATA heeft deze schijf gemaakt voor de groep mensen die ze als 'outdoor users' omschrijven. De schijf is dus niet bedoeld om altijd op een bureau te liggen (hoewel dat natuurlijk kan), maar kan echt gebruikt worden als draagbaar apparaat. Hoewel er een 2.5” disk inzit, is het geheel bijna net zo groot als een standaard 3.5” schijf, omdat de rubberen hoes ook nog redelijk dik is. Dit benadeelt het draaggemak echter niet vind ik, de drive is nog steeds klein en licht genoeg om draagbaar te zijn.

Duurzaamheid testen
Ik heb altijd al graag eens een apparaat willen testen op duurzaamheid zoals deze. Ik ga dus sowieso eens kijken hoe goed dit apparaat tegen water kan en of het een flinke shock kan verdragen.

Waterproof
De reviewguide van ADATA zegt het volgende over de waterproof
To test the waterproof function of the HD710 that meets the IPX7 Standard, the product is put to the test against water penetration with the USB port sealed by the silicone cover. The HD710 passed the stringent IEC 529 IPX7 test, in which the device proved water-tight after being submerged in meter-deep water for up to 30 minutes. After which, the HD710 functions normally without suffering any mechanical failure when connected back to the computer.

Omdat het van de week mooi hagelde heb ik de schijf gedurende een uurtje buiten neer gelegd en daarna gekeken of deze nog werkte.
De schijf in de hagel >:)

De schijf nadat de hagelbui was afgelopen.

Na het aansluiten van de schijf wordt deze netjes herkend, alsof er niets aan de hand is terwijl de schijf toch wel goed nat was.

Omdat een beetje regen natuurlijk niet alles is, heb ik de schijf ook een tijdlang onder water gelegd. Hiervoor heb ik een mooie grote vaas gepakt, zodat ik ongeveer aan de meter diepte kwam en deze helemaal gevuld met water met de HDD erin .

De test specificeert een half uur onder water, hier is dat ietsje langer geworden. Ik heb de schijf ruim anderhalf uur in een meter water laten liggen en er vervolgens uitgehaald en aangesloten op m'n PC. En de schijf draait nog steeds vrolijk door zonder dat er iets aan de hand is. Het enige dat merkbaar is is dat de lijmrand waarmee de rubberen hoes is vastgezet een klein beetje is losgeraakt. Ik denk dat als je de schijf vaker in bad doet het dan op den duur helemaal los zou kunnen raken, maar op zich zit het nog vast.

Shockproof
De reviewguide van ADATA zegt het volgende over de shockproof

To test the shockproof performance of the HD710 against the military MIL-STD-810G 516.5 standard, the product undergoes a total of 26 drops on 8 corners, 12 edges, and 6 surfaces individually from a height of 122cm above the ground. After which, the HD710 functions normally without suffering any mechanical failure when connected back to PC.

Deze test lijkt me duidelijk genoeg om zelf na te maken, gewoon de drive een paar keer van tafel af laten donderden en kijken of deze dan nog werkt zoals hij behoort te werken. De test is gedaan met vallen op iedere mogelijke hoek. Ik heb de schijf niet precies op iedere hoek laten vallen, maar gewoon een aantal keren uit m'n handen laten vallen, 'per ongeluk' van de tafel afgestoten en naar de kat gegooid als die irritant was. De schijf werkt nog steeds naar behoren, hij geeft geen bad sectors, titk niet en de transferspeeds zijn nog steeds hetzelfde.

Al met al is het dus een best stevig schijfje. Of dit ook goed was gegaan met een normale schijf vraag ik me af. Ik heb in 't verleden wel eens een schijfje laten stuiteren die het daarna niet meer deed. Met deze maak ik me daar toch ietsje minder zorgen over.

Benchmarks
Om de drive te testen heb ik deze op zowel USB2.0 als USB3.0 aangesloten. USB2.0 zal waarschijnlijk traag zijn en niet boven de ~30MB/s uitkomen door de limitatie van de bus, maar voor de volledigheid test ik het wel gewoon.

specificaties testsysteem

HDtach

Crystal Diskmark

HDTune

USB3.0

De grafiekjes spreken redelijk voor zich denk ik. De schijf zit rond de 100MB/s als je gebruik maakt van USB3.0, wat voor een 5400RPM extern diskje lang niet slecht is.
Wat me ook opvalt is dat de USB2.0 prestaties ook lang niet slecht zijn, en zelfs nog een paar MB hoger liggen als waar ik in eerste instantie van uit was gegaan. De controller die hierin zit is dus lang niet slecht, en hoewel ik geen fan ben van storage op USB2.0, als het moet is het hiermee nog best

De schijf heeft een apart uiterlijk, daar moet je van houden, maar ik vind het er wel aardig uitzien. De prestaties zijn voor een 2.5” schijfje best prima, zeker als je deze op USB3.0 aansluit. Op USB2.0 werkt het ding ook prima, met transferspeeds die daadwerkelijk de 35MB/s weten te halen in benchmarks, iets dat ik niet veel externe disks heb zien doen. Prijzen zijn op dit moment nog niet bekend, dus hoe het zit met de prijs/kwaliteit verhouding kan ik zo niet zeggen. Maar als het aankomt op kwaliteit vind ik 't prima schijfje, alleen had de afwerking van de rubberen hoes wat beter mogen zijn.

-update 16/4

Toen ik vandaag de schijf uit m'n tas haalde raakte een van de hoekjes waar de rubberen hoes gelijmd zat los

Hoewel het hoesje nu los zit blijft die alsnog goed op z'n plek zitten door de vorm, dus het kan niet veel kwaad, maar het is een beetje jammer dat het niet een beetje steviger is.
Handiger was misschien geweest als ze voor deze schijf een hoes hadden gemaakt zoals de oude Seagate U5 desktopdrives hadden waarbij de hoes helemaal om de schijf geschoven werd, waardoor lijmen niet nodig was.
Omdat het de performance en functionaliteit van de disk niet be´nvloedt blijft de score staan zoals hij is, maar 't leek me wel interessant dit te delen.

Heb jij ook een Adata HD710 750GB Geel?

Knap dat je dit durft te doen.
Dat rubber hoesje wat los laat, is dit ook nodig voor de waterdichtheid? Zo ja, dan zou dit toch niet mogen.
Knap dat je dit durft te doen.
Het moet er tegenkunnen :P, dan moet je dat toch testen of niet ;)
Nee, dat is voornamelijk voor de stootvastheid. De behuizing zelf is waterdicht, als je zorgt dat de USB3.0 connector is afgedicht.
Mooi review weer :)

Ben wel benieuwd hoe de afsluiting van behuizing met connector eruit ziet.
Er staat bij de specs van je review een andere schijf van Toshiba ipv Adata
Ja, dat klopt ook. Dat is immers de schijf die hierin zit.