Specificaties 2.0-set met een totaal vermogen van 28 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Creative Gigaworks T20 Series II Review

TheNephilim 12 april 2012, laatste update op 12 april 2012, 2.948 views

Creative Gigaworks T20 Series II

Pluspunten

• Mooi om te zien
  • Zit stevig in elkaar
  • Prima geluidskwaliteit

Minpunten

• Gevoelig voor vette vingers
  • Luchtgaten aan de bovenkant van de boxen

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4
Zojuist mijn pakketje ontvangen en de speakers uitgepakt en aangesloten, foto's gemaakt, muziek geluisterd en nu een review schrijven. De foto's zijn gemaakt met een Samsung Galaxy Nexus, niet de beste foto's dus, maar goed genoeg om een idee te krijgen.

Uitpakken

Verpakking

De verpakking is prima in orde, een strakke verpakking. In de doos vinden we de 2 boxen, netjes verpakt in 'bubbeltjes plastic' en een kartonnen doosje met daarin de rest van de onderdelen. De achterkant (vreemd genoeg) is verpakt met plastic, tegen vette vingers zo zou je zeggen.

Naast de 2 boxen zit er een adapter in met stekker, een male-male 3.5mm jack en een verloop stukje van rood/wit naar male 3.5mm jack. Deze laatste vind ik toch erg netjes. Deze set zal vaak gebruikt worden in combinatie met een PC/laptop waardoor het verloopstukje meestal niet nodig is.

Hardware

Uiterlijk

De set is bijzonder mooi om te zien. Vooral de gele middentoner maakt het natuurlijk erg fancy en het deed me denken aan de B&W 803 serie. Standaard zitten daar kapjes overheen, maar je kunt de kapjes er simpel afhalen en weer opzetten.
De glade elementen maken het wel weer gevoelig voor vette vingers, niet alleen de voorkant maar ook de knoppen.

Bouwkwaliteit

De knoppen zijn stevig en draaien vrij stroef rond. Bij het draaien aan de treble en bass knoppen viel het me op dat er een 'tikje' in zit zodat je de knoppen precies in het midden kunt zetten. Dat is natuurlijk heel makkelijk, anders moet je er aan gaan draaien en dan kijken of hij wel of niet recht zit, nu kun je het voelen. De set voelt stevig aan en de afneembare kappen zien er ook goed uit. Herhaaldelijk eraf halen/erop doen zal geen probleem zijn.

Wat me opviel aan de set is dat de luchtgaten aan de bovenkant zitten. Heel handig is dat niet, want er zal toch een boel stof in dwarrelen na verloop van tijd. Liever had ik gezien dat ze aan de onderkant zaten of eventueel aan de achterkant.

Groot

Wat me bij het uitpakken meteen opviel, is dat de boxen erg diep zijn. Ook zijn ze wat hoger dan in eerste instantie verwacht had. Helaas had ik geen liniaal bij de hand, maar wel een A4'tje om jullie een idee te geven.

Aansluitingen

Aan de voorkant vinden we een aansluiting voor koptelefoon en een AUX IN. De boxen muten als er een koptelefoon aangesloten wordt en het signaal dat doorgegeven word is af te stellen met de knoppen op de boxen zelf! Dus dat betekend dat je bass, treble en volume kan instellen voor het aangesloten apparaat. In mijn geval is het een Sennheiser PC 350.

De achterkant is voorzien van een AUDIO INPUT, een aansluiting voor LEFT SPEAKER en een DC IN van 27v. Allemaal netjes en stevig.

Geluidskwaliteit

Het klinkt iedereen anders in de oren en daarom is het moeilijk om een oordeel te vellen over hoe het wel of niet moet klinken. Hieronder mijn persoonlijke mening al zal die niet zo uitgebreid zijn dat een audiofiel er wat mee kan. Ik ben naast dit setje ook in het bezit van een Logitech Z-5500 Digital aangesloten op een Auzentech X-FI Prelude 7.1. Deze heeft erg goede weergave in games en films. Voor muziek kan de sub wat te veel zijn en met alleen een middentoner is dat niet super strak.

Hier heb ik de T20 aangesloten op een simpele analoge output van een moederbord, 3.5mm jack. De boxen staan ongeveer 90cm uit elkaar op m'n bureau, links en rechts van de monitor.

Muziek

Mijn muziekstijl gaat in de richting van Rock -> Metal -> Melodic Death/Doom en daar lenen deze boxen zich prima voor. Muziek met een beat klinkt toch een stuk minder goed omdat je de beat gaat 'horen' in plaats van 'voelen'. Als je veel muziek luistert met flinke dreunen zou ik een 2.1 setje halen en geen 2.0.

De muziek klinkt vol en erg rijk. Vergeleken met m'n headset zit er nog wel wat verschil in, maar dat kan ook niet anders. De headset klinkt natuurlijk en de T20 set dan weer een tikje blikkerig, maar desondanks erg goed. Een beetje een rare vergelijking misschien zelfs.

Een erg mooie set die niet misstaat op een bureau. Praktisch in gebruik en geen poespas. Al met al ben ik zeer tevreden over de set die dan wel een beetje gevoelig is voor vette vingers. De geluidskwaliteit is prima en voor muziek zeker een aanrader. De mogelijkheid om een headset een een input device (mp3 speler) aan te sluiten aan de voorkant is makkelijk. De luchtgaten aan de bovenkant zijn dan weer minder praktisch, hier zal een boel stof in terecht komen.

Heb jij ook een Creative Gigaworks T20 Series II?

Makkelijk te lezen en duidelijke review, foto's zijn ook altijd prettig daarbij :)

Wel even twee kleine opmerkingen/vragen;
De verpakking is prima in orde, een strakke verpakking waar duidelijk op staat dat het om versie 2.0 gaat.
Staat die grote 2.0 op de verpakking niet om aan te geven dat het een 2.0 geluidsset is? Het is inderdaad de tweede 'versie' van de T20, maar dat wordt volgens mij niet aangegeven met 2.0 maar met die romeinse cijfers bij de modelnaam :)
De headset klinkt natuurlijk en de T20 set dan weer een tikje blikkerig
Ik weet niet hoelang je de set gebruikt hebt voordat je deze review schreef. Maar aangezien je bovenaan noemt dat je het pakketje zojuist hebt ontvangen, denk ik vandaag.
Speakers moeten volgens mij nog wat 'inspelen' als ze nieuw zijn, het geluid kan dus nog wel wat veranderen komende tijd. Waarschijnlijk verdwijnt dat blikkerige nog wel.

Ik zou aanraden om je review na twee - drie maanden gebruik te updaten met je ervaring tot dan toe :)
Heb je gelijk in, 2.0 zal inderdaad voor de stereo weergave staan.

Ze zullen inderdaad nog wat 'soepler' worden, dus mocht het nog verbeteren zal ik dat later aanpassen :D
Hmmmf, ik had netjes h1, h2 en h3 gebruikt, maar die doen het niet. Dus nu maar b en u gebruikt om een beetje structuur in de review aan te brengen.
Heb zelf de T40's , en inderdaad , het zijn hele fijne speakers. gaan flink hard en de bass is heerlijk laag en strak (ondanks het feit dat er geen sub bij zit , is de bass echt meer dan genoeg en lekker strak te noemen). ook omdat er een aparte tweeter in zit klinkt zelfs muziek heel prima. ben er ook erg tevreden over.
Moeten natuurlijk ook nog inspelen. Geluid zal wel wat beter worden na verloop van tijd. En zet ze op spikes of kegels. Dan krijg je een strakkere bas. En heb je ook minder resonantie. Geldt overigens ook voor de speakers van je stereo ;)

O en bijdeweg mooie review 8)
Heb de speakers na het lezen van deze review besteld. Helaas heeft de auto-aanvul-functie van chrome mijn postcode verkeerd verbeterd dus ik zal nog even geduld moeten hebben.

Ik ben zeer benieuwd =D