HTC One X 32GB Wit Review

jorah75 12 april 2012, laatste update op 13 april 2012, 1.590 views

HTC One X 32GB Wit

Pluspunten

• Gewicht
  • Scherm
  • Snelheid
  • Dropbox
  • Auto App

Minpunten

• Batterij duur
  • Batterij constructie

Ook ik mocht 2 april op kantoor komen bij Tweakers.net. Als een van de 25 mocht ik de product presentatie bijwonen van de nieuwe HTC One X, het vlaggenschip van HTC voor 2012. Waar we voor aanvang nog dachten het toestel een tijdje te mogen testen bleek al snel dat we het toestel mochten houden mits we op Tweakers.net een review zouden schrijven.

Ik was al een tijdje opzoek naar een vervanger voor mij HTC Desire HD. Je kunt rustig zeggen dat ik al fan ben van HTC sinds de Hero uitkwam. Toen vond ik echter het concept beter dan de werking in de praktijk. De beperkte processor snelheid in de Hero maakt voor mij dat ik het toestel na een week alweer verkocht. De HTC Desire HD echter was voor mij een toestel waarmee ik in de dagelijkse praktijk goed mee uit de voeten kan. Het was een toestel waar ik al snel niet meer zonder kon.

De HTC One X vind ik een evolutie van de vorige generatie HTC's. Op veel onderdelen wordt doorgewerkt met bestaande concepten. De nieuwe HTC Sense interface ziet er op veel punten hetzelfde uit en heeft veel dezelfde functionaliteiten. Ik vind dat prettig, je kan zo intu´tief vinden wat je zoekt zonder weer een hele nieuwe menu structuur te moeten leren. Ik ben erg onder de indruk van de HTC One X. Middels deze review wil ik bespreken hoe het toestel voor mij in de dagelijkse praktijk werkt. Het technische aspect vind ik wel interessant maar ik denk dat er in de andere reviews al genoeg over is gesproken.

Gewicht
Het eerste wat opvalt aan de HTC One X is het gewicht. Het toestel is erg licht en dat voelt als een verrassing voor zo'n groot toestel. 130 gram(133 op mijn keuken weegschaal) zorgt er voor dat hij prettig in de hand ligt en dat je er goed mee kunt bellen. In vergelijk hiermee is de HTC Desire HD gewoonweg zwaar!

Scherm
Zodra je het toestel aanzet kom je de tweede showstopper tegen: het beeldscherm. Het beeldscherm springt zeer in het oog. Zodra je een website of een foto opent lijkt het wel alsof de afbeelding op het scherm is geplakt. Net zo als wanneer je een dummy telefoon in de winkel ziet waarop een foto is geplakt. Zeer indrukwekkend. Het LCD zit ook zeer dicht onder het beschermende gorilla glas wat je het idee geeft dat je het LCD aanraakt in plaats van de laag er boven. Daarnaast voelt het scherm wat ruw aan wat mij het gevoel geeft meer controle te hebben over wat ik touch.

Snelheid
Je kunt duidelijk merken dat je te maken hebt met een snelle processor in de HTC One X. Het instaleren van apps gaat als een trein en je merkt eigenlijk nooit dat het toestel te veel te doen heeft. Ook het bedienen van de menu's en de animaties verlopen vloeiend, snel en probleemloos. Ik vraag me wel af wat of er al apps zijn die de vier cores van de processor volledige kunnen benutten. Heb je zoveel power nodig? Voor mij moet de telefoon gewoon prettig en snel werken en dat doet hij.

Camera
De hoofdcamera maakt foto's met een 8 megapixel sensor die ook overweg kan met minder licht ten opzichten van zijn voorgangers. De foto's zijn van mooie kwaliteit en goed genoeg voor de dagelijkse snapshots. Waar mijn HTC Desire HD maar 1 camera had ben ik ook blij met de tweede camera op het toestel. Voor video skype is het handig dat ik nu kan zien met wie ik bel! 8)7

HTC Sense 4.0
De vernieuwd interface van HTC Sense is zoals eerder gezegd een evolutie van de vorige generatie. Het navigeren in de menu's is prettig en snel, het werkt intu´tief en voelt bekend aan. Ik hou niet van al te radicale veranderingen in een interface en HTC heeft me niet teleurgesteld.

Wat ik een goede nieuwe feauture vind is de toevoeging van een gratis Dropbox account bij de telefoon. Je krijgt 25 GB bij de telefoon en die wordt eventueel toegevoegd aan je al bestaande GB's in Dropbox. Zo beschik ik nu over 37,2 GB aan onlineopslag in the Cloud. De toevoeging van Dropbox is het gevolg van de wens van HTC om geen MicroSD card slot in de HTC One X te willen hebben.
Zodra je een foto maakt staan wordt hij automatisch geŘpload naar een Dropbox folder. Superhandig want ik heb de gemaakte foto's nu direct beschikbaar op mij computers. Deze functie kan je uitschakelen als je wilt.
Naast de 25 GB Dropbox biedt de HTC One X 25,24GB aan interne opslagruimte. Erg veel opslagruimte en bij mijn gebruik van de telefoon zal ik deze ruimte nooit volledig benutten.

Het nieuwe Sense 4.0 bevat de nieuwe app "Auto". Een app die speciaal ontworpen is voor gebruik in de auto in combinatie met een dock. Zodra je de app opent krijg je een wide screen beeld met daarop en aantal functies. Grote iconen geven je snel toegang tot: telefoon, HTC locations, muziek en internet radio. Deze zijn om een klok gecentreerd waar ook het weer en de locatie wordt weergegeven. Deze app is echt top en makkelijk te bedienen door de grote iconen. Door het grote scherm van de HTC One X kun je de navigatie feature goed gebruiken. HTC Locations biedt 1 maand gratis premium navigatie vanaf moment van registratie. Je kunt echter ook instellen dat je Google Maps navigatie wilt gebruiken wat gratis is maar waar je wel altijd internet verbinding voor moet hebben.

Als laatste wil ik noemen de functie die het lezen van webpagina's wat makkelijker maakt. Wanneer je een website opent kun je linksboven naast de URL balk op "lezen" drukken. Gevolg hiervan is dat je alleen de tekst kan lezen die op de bewuste pagina staat. De letters worden door deze feature vergroot weer gegeven en gepresenteerd op een witte achtergrond. Makkelijker lezen dus! Je keert terug naar de gewone pagina door weer linksboven te klikken op "volledig". Handig feature, al zal ik nooit een heel uitgebreid artikel gaan lezen op mijn telefoon, maar korte berichten lezen erg prettig.

Het zal jullie niet verbazen dat ik erg positief ben over de HTC One X ben. Op dit moment voor mij de topper onder de smartphones. Als ik iets moet noemen wat beter kan aan de HTC One X dan is dat de batterij duur. Ik had nu wel zo langzamerhand verwacht dat er een smartphone zou zijn die twee dagen mee kan op een batterij lading. Nu gaat de HTC One X een dag mee bij normaal gebruik. Begrijpelijk is het wel, het is natuurlijk bij het ontwerp van zo'n toestel keuzes maken en dan moet je soms wat opofferen. Het beeldscherm heeft veel stroom nodig en das natuurlijk wel de key feature van een smatphone in mijn beleving. De batterij is trouwens niet zelf vervangbaar, daar moet je helaas voor naar HTC zelf.

Ik zal later nog wat foto's toevoegen.

Heb jij ook een HTC One X 32GB Wit?

Reviews door de redactie

"showstopper" bedoel je nu shows-topper of Show-stopper? Nogal een verschil! Verder leuke review.
shows-topper is een term die men bij mijn weten niet gebruikt, en uit de context af te leiden is dat show-stopper juist het tegenovergestelde is van wat de reviewer bedoeld.

Verder kan je het uiteraard nog uitgebreider hebben over accuduur. Zoals je ongetwijfeld weet heeft de tegra3 hier een fancy systeempje voor met dynamisch cores inschakelen, misschien kan je wat verschillende testen doen. En benchmark grafiekjes van je cpu en gpu zijn nog wel komisch.

[Reactie gewijzigd door afraca op 12 april 2012 11:12]

Hallo Johan,

Dank je wel voor deze duidelijke uiteenzetting!
Ook ik heb sinds afgelopen zaterdag het toestel in mijn bezit.
HTC One x white.Mooi ding en zoals je al omschreef zeer handig in gebruik.
Toch een paar kinderziektes die ik hier wil plaatsen want ik ben benieuwd of
dit bij meerdere mensen het geval is..
1: Als je Gmail gebruikt en je wil een bestand bijvoegen kun je alleen een foto toevoegen.
Dus geen document! Bij je andere mail app lukt dat wel!
2: De agenda widget 4x4 loopt vast als ik dat op een scherm plaats.
Bij gebruik in de agenda zelf heb ik daar geen last van.
3: Soms zie ik dat mijn batterij icoontje aangeeft dat de telefoon oplaad terwijl
Ik geen oplader heb aangesloten.

Dat was alles tot dusver..ben benieuwd of meerdere mensen dit hebben.
Ga ervan uit dat het in een volgende firmupdate gefixt word.

Peter Nieuwenweg
Lijken mij gewoon kleine bugs die opgelost gaan worden met software updates?
@Peter, als je een bestand wilt toevoegen in de Gmail applicatie anders dan een afbeelding moet je eerst een applicatie instaleren waarmee je door het bestandssysteem kan bladeren. Je kan bijvoorbeeld ES File Explorer gebruiken.