Specificaties 6" E-Paper touchscreen met 2GB opslag - Bekijk alle specificaties

Sony Reader PRS-T1 Zwart Review

hobbix 4 augustus 2012, 1.962 views

Sony Reader PRS-T1 Zwart

Pluspunten

• scherm, formaat, gewicht, bladersnelheid

Minpunten

• glimmende rand, ergonomie (blader)knoppen, onhebbelijkheden rond het laden.

Veelzijdigheid Score: 3
Op zich was dit de reader waar ik op heb gewacht. Niet speciaal het merk maar een combinatie van mogelijkheden, grootte, soort scherm en dergelijke. Ik heb er de afgelopen jaren in boekwinkels diverse geprobeerd maar daar waren steeds dingen die me in de winkel al niet aan stonden.

Als reader valt dit product absoluut niet tegen. Maar er zijn wel enkele dingen die (mij) erg storen.

Van kleine ergernis naar grote irritatie:

Het glimmende kader rond het scherm. Hebben ze het apparaat niet even geprobeerd??? Ik zou zeggen: schuurpapiertje bijleveren. (UPDATE 1: geen schuurpapier maar staalwol 00000. Dat geeft een mooi resultaat, niet hard drukken maar voorzichtig schuren tot verlijkbare spiegeling als het scherm. NB: Andere vlakken even afplakken.)

Ten tweede is dat de manier waarop je pagina's omslaat. Dat kan met knopjes of door over het scherm te vegen. Jammer dat niet is uitgegaan van een relaxte leeshouding en duim midden-onder op de plaats waar nu het logo zit. Daar had de (één!) knop moeten zitten waarmee voor- en achteruit is te bladeren. Dat had dan met zowel linker- als rechterhand eenvoudig en logisch gekunt. Schuifknop of kantelknop, iets dergelijks, wel één knop. Reader in één hand en lezen. Nu moet je een speciale manier van vasthouden ontwikkelen om over het scherm te vegen of het apparaat net iets minder makkelijk in de hand houden om de knoppen te bedienen. Dat laatste gaat met de rechterhand net iets makkelijker dan met links.

Het derde, m.i. een erg grote tekortkoming, is: het laden. Dat kan via usb. Inderdaad, maar alleen als de computer aan staat. Sony zegt zelf dat dit ook anders kan maar dat werkt bij mij niet (ik heb een aantal pc's geprobeerd). Al mijn andere usb-spullen laden wel gewoon op. Ook de losse usb-voedingen die ik heb, krijgen het niet voor elkaar om de reader te laden. Sterker nog: andere usb kabeltjes werken niet eens(sony heeft gekozen voor een Micro USB type B aansluiting, waarom niet voor de veel universelere mini?) en dat vind ik toch wel erg irritant. Dus gewoon op vakantie de reader mee is niet voldoende. Er moet ook een computer mee, en hét kabeltje ook niet vergeten. Dit gaat erg ten kostte van de gebruiksvrijheid en het gebruiksgemak. Helaas! Hierdoor krijgt een bijna perfect apparaat toch ineens een soort pestduiveltje in zich waardoor het plezier in het ding een stuk minder is geworden.

Reactie van sony was: "netadapters zijn verkrijgbaar op onze website".

Waarom kiezen dergelijke fabrikanten er altijd voor om op zielige wijze hun omzet te vergroten door je op te willen zadelen met extra spul dat eigenlijk niet nodig is?

UPDATE 2: Zoekmogelijkheden in grotere "bibliotheek" is niet consequent. Toevoegen van boeken aan selecties is daardoor lastiger dan nodig is.

UPTDATE 3: Goedkoop chinees stekkertje gevonden (DX;-) waardoor ik nu dus voor twee euro een "volwaardige" 230V lader heb voor mijn e-reader. (BTW de blackberry lader die ik heb geprobeerd doet het ook.) BTW de ergernis blijft, dit hoort er gewoon bij te zitten, anders kun je die twee gig er ook wel uit halen, je zit na een boek of 10 toch weer bij de PC.!

Heb jij ook een Sony Reader PRS-T1 Zwart?

Ik zie dat echter wel als een negatief iets. Deze aansluiting is gemaakt om via pc of zo informatie uit te wisselen. Daar zijn bepaalde zaken gebruikelijk. Sluit daar bij aan om het makkelijk te houden, wijk daar van af om (met bepaalde redenen) de dingen moeilijker te maken.

Van sommige dingen verwacht ik dat ze out of the box gewoon werken. Naief? Wellicht.

De tips worden zeker gewaardeerd maar daar wordt mijn mening over het product zelf niet anders van. Want het is en blijft in mijn ogen een work-around en dus ook een gemiste kans om het wel goed te doen.
Wat een gezeur om dat laden.

MicroUSB is DE standaard (waar iedereen (behalve Apple) zich aan houdt) voor het laden van mobiele devices:
As of 30 January 2009 Micro-USB has been accepted and is being used by almost all cell phone manufacturers as the standard charging port (including Hewlett-Packard, HTC, LG, Motorola, Nokia, Research In Motion, Samsung, Sony Ericsson) in most of the world.

On 29 June 2009, following a request from the European Commission and in close co-operation with the Commission services, major producers of mobile phones have agreed in a Memorandum of Understanding ("MoU") to harmonise chargers for data-enabled mobile phones sold in the European Union. Industry commits to provide charger compatibility on the basis of the Micro-USB connector. Consumers will be able to purchase mobile phones without a charger, thus logically reducing their cost.[34] Following a mandate from the European Commission, the European Standardisation Bodies CEN-CENELEC and ETSI have now made available the harmonised standards needed for the manufacture of data-enabled mobile phones compatible with the new common External Power Supply (EPS) based on micro-USB.[35]

In addition, on 22 October 2009 the International Telecommunication Union (ITU) has also announced that it had embraced micro-USB as the Universal Charger Solution its "energy-efficient one-charger-fits-all new mobile phone solution", and added: "Based on the Micro-USB interface, UCS chargers will also include a 4-star or higher efficiency rating—up to three times more energy-efficient than an unrated charger".[36]
Er zijn wel laders die het op de meeste apparaten doen die een "speciale" lader vereisen. Zo heb ik goede ervaringen met een model van Belkin (F8M126). Deze weet zowel mijn Creative mp3-speler als mijn Amazon Kindle op te laden. En beide apparaten willen ook niet opladen aan een "gewone" universele lader of aan de PC als hij uitstaat.
Ik heb zelf ook deze reader en ik gebruik gewoon mijn telefoonlader om te laden. Vrijwel elke telefoon heeft tegenwoordig gewoon micro-usb waarmee die gewoon te laden is. Ik zie dat dan ook niet echt als een negatief iets.