LG 47LK950 Review

Tielenaar 11 april 2012, 1.412 views

LG 47LK950

Pluspunten

• Speelt vrijwel alle mogelijke bestandsformaten en codecs vanaf USB (behalve AAC audio).
  • 3D voor een lage prijs.
  • True motion werkt goed, 100hz is voldoende voor een mooi vloeiend beeld.

Minpunten

• Beeldkwaliteit (kleur/contrast)
  • 720p en 1080p bestanden lopen soms een beetje uit sync.
  • CCFL backlight en geen LED.
  • Split screen 3D video files vanaf HDMI input zijn niet om te zetten naar 3D beeld.
  • Audio uit de ingebouwde speakers is waardeloos.
  • HDMI input lag.

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Ik ben positief verrast door de mogelijkheden van deze TV. Hij is ook vrij goedkoop vergeleken met andere 46-47" 3d TV's.
Ik had vooral niet verwacht dat de TV alle mogelijke bestandsformaten vlekkeloos zou afspelen vanaf USB. x264, xvid, wmv9, allemaal geen probleem. Alleen AAC audio lijkt het niet te doen en daar is ook (nog) geen firmware update voor beschikbaar.
Je kan door mapjes en daarin videofiles bladeren en op 2 formaten thumbnails bekijken. Deze worden niet in de cache bewaard, elke keer als je heen en terug bladert worden de thumbs opnieuw gemaakt.
Met 720p en 1080p decoding vanaf USB heeft de TV sporadisch merkbaar moeite en loopt het beeld tot een kwart seconde uit sync met de audio. Dit treedt al op met een niet al te hoge bitrate, dus het lijkt niet aan de doorvoersnelheid te liggen, maar eerder aan de processor die het proces niet kan bijbenen. Ik heb dit alleen bij x264 gemerkt, maar dit komt wellicht bij andere codecs ook voor.

Het grootste nadeel van de TV is wel dat de kwaliteit van het beeld en vooral het geluid een stuk beter kan, maar ik had voor deze prijs absoluut niet verwacht dat het beter zou zijn. Het beeld is een klein beetje flets, maar kan prima meekomen met de concurrentie als je niet te veel eisen hebt aan een TV. De kijkhoek is uitstekend en de scherpte is ook prima.
Er zit een TruMotion (of zoiets) techniek op die het beeld vloeiender maakt en de 100hz die het heeft hierbij goed inzet. Ik kan al geen schokkerig beeld meer waarnemen als dit op de laagste stand staat, wel als het uit staat.
Audio is belabberd. Het kan heel hard, maar het klinkt houterig en goedkoop. Een paar extra speakers is zelfs voor de non-audiofiel bijna een must.

Voor de echte filmkijker kan ik deze TV niet aanraden. Voor de casual kijker die er niet "uitgebreid voor gaat zitten en genieten" is de prijs wellicht het belangrijkst om naar te kijken, en die is gunstig.

De 3D is acceptabel te noemen. Er zitten 5 kleurrijke passieve brilletjes bij en er is genoeg in te stellen, zoals diepte en op wat voor manier de 3d input voorgeschoteld wordt (bijv. split screen horizontaal/verticaal, links-rechts of andersom). En er is zelfs een 2d to 3d functie die automatisch 2d beeld omtovert tot een soms verrassend goed werkende 3d variant.

HDMI input vanaf m'n laptop heeft een merkbare vertraging van ongeveer een kwart seconde, maar ik weet niet zeker of dit aan de TV ligt of aan de laptop. Dit is voor video geen probleem, voor gamen en actief computergebruik wel.

De TV kan een foto slideshow vanaf USB spelen en daar ook tegelijk vanaf USB een audiotrack onder afspelen. Overgangseffecten zijn er niet, en tijdens het afspelen van audio is er naast de foto slideshow geen enkele optie voor virtualisatie effecten. Dit zou best een leuke toevoeging kunnen zijn.

De TV doet verder alles wat hij zou moeten doen, alles is in te stellen wat je nodig zou kunnen hebben en voor iemand zonder hoge audio/video kwaliteitseisen een aanrader. Er was op het moment van aanschaffen (februari) geen goedkopere Full-HD 3D LCD TV op de markt voor deze prijs. Ik ben er blij mee, ondanks de gebreken.

O ja, hij is ook best aangenaam om naar te kijken, ziet er absoluut niet goedkoop uit en glimt lekker.

Heb jij ook een LG 47LK950?

Je kan de de hdmi input op PC mode zetten, dan zou hij volgens een review 30ms moeten hebben
Dank je, ik ben deze optie niet tegen gekomen maar zal er eens naar zoeken. Met 30ms is wel te leven!
Ik heb zelf ook dit toestel, en bij het afspelen van side-by-side 3D bestanden via HDMI heb ik prima 3D beeld. In eerste instantie deed ik dit vanaf mijn laptop, maar sinds deze week heb ik een WD TV Live mediaspeler aan de televisie hangen. Met beiden geeft de LG een prima 3D beeld.

Verder speelt de LG via USB geen films met DTS audio af. En bij een belangrijk deel van mijn video bestanden geeft de LG juist weer geen beeld. Voor mij een reden om de ingebouwde speler maar helemaal links te laten liggen.
De 3D button op de afstandsbediening deed vrij weinig bij HDMI input vanaf mijn laptop. Ik zou niet weten hoe het anders moet.
Zal het nog eens proberen wat andere settings veranderen, misschien dat het helpt.
Ach ja, 3D content is nog vrij schaars, dus ik vind het allemaal niet zo'n ramp!