Razer Barracuda HP-1 Gaming Headphones Review

Froos 26 maart 2008, 4.537 views

Razer Barracuda HP-1 Gaming Headphones

Pluspunten

• uitstekende geluidskwaliteit
  • leuk design
  • prettige zit

Minpunten

• afwerking mag definitief beter
  • veel te hoge prijs

Features Score: 4
Waarom nou een 7.1 headset
Toen ik nog zeer regelmatig First Person Shooters speelde, kwam het wel eens voor dat je in een online spel als Counter Strike cheaters tegenkwam. Naar mate het spel populairder werd, kwam er ook meer valsspelers. Als admin van een aantal CS-servers heb ik al vele bans uitgedeeld in mn online-game-leven. In het begin mogelijk wel eens onterecht maar als je langer speelt kun je beter inschatten of mensen wel of niet vals spelen. Bepaalde acties zijn gewoon onmogelijk maar soms heeft iemand eens geluk. Als het geluk echter contant bij die persoon blijft, is het waarschijnlijk dat ie vals speelt.

Ik kwam echter een keer iemand tegen die, behalve dat ie altijd wist waar ie moest schieten, verder geen tekenen van vals spelen vertoonde. Natuurlijk zijn er mensen die een spel als CS op een 5.1 of 7.1 set spelen, maar dat kan eigenlijk zelden dusdanig hard dat je er echt op af kunt gaan zonder dat ouders/buren/medebewoners komen klagen of je kunt stoppen met je derde wereldoorlog (voor de kenners, een closerange AWP shot met een goeie subwoofer kan dingen echt stuk laten trillen met de juiste set :) ) Hij wist mij te vertellen dat ie een 7.1 headset had. Nou kon ik me daar weinig bij voorstellen maar na wat research vond ik wel een aantal apparaten die eraan voldeden.

Ik was het voorval eigenlijk alweer vergeten tot ik bij de Mediamarkt dit ding in een uitverkooprek vond. Naja, uitverkoop, van 140E voor 99,95 is nog steeds geen koopje maar aangezien mijn eigen headset voor de zoveelste keer bezig was met sneuvelen, trok dit toch mijn aandacht. De beste headset die ik tot dan toe had gebruikt was een plantronics geweest waar ik met een snik afscheid van genomen had. De logitech gaming headset die ik op dat moment gebruikte is in mijn opinie kloten maar dit ding leek toch goed.

Het product
Over de prijsbarriere heen gestapt en met het ding naar de kassa. Thuis gekomen uitgepakt en eens lekker gaan zitten. Wat opvalt, de controller in het snoer is leuk, mooi gestyled maar brak. Hij kraakt en draait niet lekker en bij het instellen van het volume valt regelmatig 1 kant weg. Met een tik erop moet je em dan weer tot "stereo" overtuigen. Dit klinkt als een slechte pot-meter. Deze regelaar heeft een clip waarmee je em aan je broek/hemd/shirt kunt klemmen maar dat kan ik van harte afraden. Je vergeet em namelijk en als je opstaat rukt ie zichzelf los, dondert op de grond en je bent je stereo geluid weer kwijt. Ik heb em aan mn bureau geklemd en daarmee was dat probleem gepatcht.

Het geluid
Waar het echter om gaat: het geluid. Ik moest er even aan wennen, de diverse instellingsmogelijkheden moet je even uitproberen voordat je je eigen ideale setting gevonden hebt. Tijdens dat proces was ik dus meer dood dan levend in CS. Toen de juiste setting uiteindelijk gevonden was, ging het echter briljant. Directioneel geluid rondom, de kwaliteit van het geluid was vol en helder. Mensen die van achter aanslopen, geweervuur van links of rechts, van voor of van boven. Het is uitstekend te horen. De set doet wat hij belooft, hij geeft je 7.1 geluid op je oren zonder dat de buren moeten lijden onder zware vuurgevechten. Alleen of het de prijs waard is.. ik vind van niet.

update 17/3/2008
==============
Gisteravond na tijden weer een rondje Counterstrike gespeeld en tot de conclusie gekomen dat de micro defect is. Er komt geen kik meer uit. Helaas geen kassabon in de doos gedaan dus die is pleite.. vandaag een mailtje gestuurd naar Razer support. Hopelijk zijn zij bereid om de headset ter reparatie aan te nemen. Indien niet, dan was dit een hele dure headset met een erg korte levensduur.

update 26/3/2008
==============
Na een lange mailwisseling met Razer support tot de conclusie gekomen dat zij er geen uitweg in willen bieden. Men blijft erbij dat ondanks dat het serienummer nog geen jaar oud is, ze persee een aankoopbon willen zien, die ik dus niet meer kan vinden. Dat wil zeggen dat deze headset uit dienst en in de vuilnisbak gaat. Een dure les. Jammer maar helaas. Duur koop wil dus niet altijd goed koop betekenen. Een dikke min voor deze headset.

Heb jij ook een Razer Barracuda HP-1 Gaming Headphones?

misschien een foto om te laten zien hoe het brakke clipje/volumeregeling is, en hoe de headset er uit ziet, verder duidelijke review!!
hoe zit het met aansluiten op een stereo geluidskaart die geen 5.1 of 7.1 ondersteund? faked hij dit dan of moet hij beslist op een dure 7.1 geluidskaart?
daarvoor zou ik em open moeten maken. Het is gewoon een slechte potmeter. Beetje jammer want dat is een onderdeel van een paar cent. Dat verwacht je niet in een headset van nominaal 140 euro.

Ik heb em wel eens op een stereo aangesloten en toen kreeg ik gewoon geen geluid. Ik heb het niet verder uitgezocht maar ik vermoed dat je em wel aan kunt sluiten als je alleen front speakers aansluit ofzo. Maar dan kun je net zo goed een stereo headset kopen die minder kost :)
Ja kan em toch aansluiten met die bijgeleverde converter? Voor als je niet de bijbehorende geluidskaart hebt van Razer (die met een HD-DAI aansluiting werkt). Maar ik kan em toch ook gewoon op stereo aansluiten, want dat doe ik dus op mn laptop zoals ik hieronder beschrijf en dat gaat zonder enige problemen. Wel moet je daarbij (voor extra stroom wat nodig is) een USB (zit aan de converter) extra aansluiten.

Voor wat plaatjes kun je ook mijn review bekijken Wiethoofd.
Mwa jij hebt er nog ''maar'' 100eu voor neer gelegd, ik geloof ik rond die 140eu. Maar ik ben er heel erg blij me en heb er bijna al mn 1000 uurtjes BF2 mee gespeeld :). Ben het eens dat de prijs dan nog wat te duur is, voor wat ie bied. Maar die problemen wat jij hebt met dat het geluid wegvalt (ook nog aan kanten?), dat heb ik nooit gehad? Ik gebruik die regelaar verder niet eens, alleen om aan en uit te doen, na em gewoon vol open te hebben gedraait op de verschillende wieltjes (die je kunt bijstellen). Gebruik jij 'm trouwens icm met de AH-1? (De bijbehorende geluidskaart, heb em zelf ook). Heb die headset ook vaker op mn laptop aangesloten en het geluid is daarop wederom fantastisch. Een ander punt was dat ik grote oorkappen wilde, zacht en die niet na 2 uurtjes al pijn gaan doen. Dit is de oplossing...

Maar even wat anders, was die 100eu omdat er wat 'mis' was met die headset of was hij gewoon nog geseald? Ik zou het trouwens niet opgeven, het heeft mij ook wel een weekje of 2 geduurd voordat ik de juiste instellingen had enzo. Trouwens een tip, als je meer bass wilt (en dan gaan die oorkapppen dus echt trillen als een malle :P) dan moet je in WMP (11 heb ik) bij SRS sound die truebass eens aanzetten, whaaa.... Want ik vind alleen dat ie standaard wel wat meer bass had mogen hebben.

Btw als je wat hulp wilt of vragen hebt kun je me gewoon mailen oid, adres staat op mn gallery page.

Veel plezier ermee alvast :D
Ik heb het allemaal voor elkaar gekregen hoor, maar bedankt voor het aanbod :)

Hij was gewoon nieuw in de doos etcetera, ik denk dat ze bij de Mediamarkt gewoon geen klandizie voor een koptelefoon van 140 ballen.

Ik gebruik em met een Creative soundcard. Op zich werkt dat ook prima hoor. Het geluid is ook fenomenaal.
Als je een laptop hebt of andere pc, probeer het daar eens op... Anders zou ik ermee terug gaan of kan dat niet vanwege die afprijzing (ben bang van wel)? Lijkt wel op een los contactje oid... Aan de kabels kan het niet liggen die zijn stevig beschermd, dik en extra comfort bij de aansluitpunten (op die volumeregelaar).

Misschien ligt het aan de combi met de creative kaart?

Geef het niet op er is veel meer uit te halen ;)!
ik heb een speedlink medusa (5.1) gekocht en heb hier een review voor geschreven
als ik jou was zou ik deze ergens proberen.

[Reactie gewijzigd door master6464 op 26 november 2007 17:26]

Helaas staat speedlink bekend om zeer slechte bouwkwaliteit... de Medusa 5.1 (USB dan wel, helaas extra slecht dus) die ik had was binnen no-time kapot en had ook nog eens vrij slechte geluidweergave. In ieder geval totaal geen match voor deze Razer Barracuda.
ik heb zelf gewoon 4 stereo jacks en een usb stekker voor de versterker en heb er verder geen problemen mee. Ik moet toegeven dat de controller van sweex kwaliteit is maar de headset zelf is zeer degelijk de microfoon bijv. bestaat bijna volledig uit metaal.

[Reactie gewijzigd door henkspenk op 18 maart 2008 15:48]

8)7 ging iets mis heb mijn reactie 2x geplaatst, kan een modje dit bericht weghalen aub? Sorry!

[Reactie gewijzigd door peakaboo op 26 november 2007 15:16]

Ik vond de HP1 echt helemaal ruk. Heb er toen een review over geschreven en een korte follow up.
Ik ga dat niet helemaal zelf lezen, je had hier ook al kort een argumentatie kunnen geven van waarom je dat dan vindt ;)

Anyways ik las over iets van de mic dat die bagger is, ik heb er in het begin ook even mee moeten worstelen maar ik heb er echt geen problemen mee en mensen op TS oid zeggen dat ik helder te verstaan ben? Buiten dat kun je em zo in en uit klikken wat ik supercomfortabel vind als je het ding niet gebruikt. Misschien wat meer proberen nog?

Om daaraan toe te voegen, ik kan niet zien hoe je settings staan in de barracuda config, maar ik heb bij mij de sliders wat hoger gezet zodat ik meer bass krijg. Het is mij nog niet gelukt om ECHT zware bass te krijgen in games, als ik muziek luister is het gewoon ff de SRS aanzetten in WMP en bass genoeg! Wat ik ook doe als trucje is de volumeknop op de volumeregelaar bijna of helemaal opendraaien, en je geluid in windows (of dmv je toetsenbord) lager zetten, dan krijg je meer bass is bij mij gebleken...

[Reactie gewijzigd door peakaboo op 26 november 2007 15:54]

Korte samenvatting:

-Microfoon is ruk, deze pikt namelijk het geluid uit de koptelefoon zelf weer op, en zorgt zo voor echo.
-Geluid is ruk. Dof, detailloos, veel te veel hoog. Alle bas moet komen uit de 'subwoofer'. Dit betekent dat de koptelefoon niet geschikt is voor het luisteren naar een stereo-signaal, omdat dan de subwoofer niet aangestuurd wordt. Met tweaks in de driver kun je dit nog enigszins regelen. De koptelefoon is dus niet om aan te horen buiten de PC. Sterker nog, zonder de USB-power ingeplugt werkt de koptelefoon niet.
-De clip-on volume control kraakt en zorgt ervoor dat een kanaal van de koptelefoon uitvalt.
-Bouwkwaliteit is zeer mager voor deze prijsklasse.
lol volgens mij heb jij een ander model gekocht ofzo, ik heb nergens problemen mee hier en na enkele sliders in de config te hebben verschoven klinkt het geluid KRISTALHELDER en de bass is voldoende. Mic werkt perfect, geen echo en ook geen slechte verstaanbaarheid. Clip-on volume bij jou is misschien kapot gegaan door slordigheid oid, vallen enz... Ik kom er niet vaak aan, want regel alles in de OS, maar als ik er aankom krijg ik echt geen storingen ofzo hoor? Bouwkwaliteit is goed, gewoon stevig en hij zit comfortabel.
Heb de koptelefoon nog voor RMA laten gaan omdat ik zo teleurgesteld was. Maar het exemplaar dat ik ter vervanging aangeboden kreeg had exact dezelfde kwalen.

Kortom een dramatisch slecht product met een prijs waarvoor je een echte HiFi koptelefoon kunt kopen. Dus dat heb ik dan ook gedaan ;)
Heb elders ook gelezen dat vooral de microfoon, volumeregelaar en het frame van de headset zelf erg brak zijn.

Ook zou je de geluidskaart van razer "erbij" moeten aanschaffen om hem goed te laten werken.
@ je update. Duidelijk gewoon pech gehad. Ik denk dat ik hem nog 5x intensiever heb gebruikt dan jij en hij is al meerdere malen gevallen of een tik gekregen. Alles werkt nog perfect.

Ben het met je eens dat de lak er een beetje af gaat.

Bovendien, je kunt toch je bankrekening afschrift uitprinten en aantonen? Zo heb ik dat ook gedaan bij de mediamarkt met de geluidskaart die bij deze headset hoort. Was allemaal geen probleem maar je moet er wel persoonlijk ff heen gaan.
Zo ver gaan mn online rekeningafschriften niet terug. Maximaal 6 maanden. En op mijn persoonlijk bezoek bij de MM zeiden ze, ja jammer, maar zonder bon kunnen we weinig voor U doen. Op zich ook niet verwonderlijk. Na een jaar terugkomen met een of ander product zonder bon.. het kan overal vandaan komen.

Ik had van Razer Support meer verwacht. Zij kunnen gewoon zien dat ie net geen jaar oud was maar lieten me er ook gewoon mee zitten. Heel flauw, vond ik zelf. Zo laat zo'n firma zich wel kennen.

Ik heb alle mij bekende wegen geprobeerd en overal nul op het rekest gekregen. Dus ik hou het voor gezien met deze headset. . Zoals ik al zei, een dure les.
Jammer van je headset. Als je nog een goede 5.1 (die eigenlijk een 6.2 headset is) zoekt, lees dan even mijn review door over de Turtle Beach Ear Force HPA2, hier ben ik zeer tevreden over, zoals je ook in de review kan lezen.