Specificaties 2,44" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

BlackBerry Bold 9780 Zwart Review

ro-bbo 11 april 2012, laatste update op 11 april 2012, 889 views

BlackBerry Bold 9780 Zwart

Pluspunten

• Batterij gaat lang mee
  • QWERTY toetsenbord
  • Geluid
  • Bereik
  • resolutie scherm
  • close up foto's
  • Snelle reparatie service

Minpunten

• Video kwaliteit
  • Scherm kijkhoeken
  • App store

Ik heb nu ongeveer een half jaar mijn Blackberry 9780 in gebuik, tijd voor een review!

Inhoud:

- Geluid
- Reparatie
- Conclusie

1. Inleiding.

Voor mijn Blackberry 9780 had ik een LG Optimus 3D. Opzich was dat best een goed toestel, alleen jammer dat de batterij zo kort meeging. Ook gebruikte ik de "3D functies" bijna niet, en speelde bijna geen games.

Na een tijdje had ik hem verkocht, en ben ik voor een Blackberry 9780 gegaan. Niet nieuw maar 2e hands. (150 euro)
Eigenlijk klinkt dit best raar, ik had een Android toestel met Dual Core, 3D functies HDMI etc. En toch ben ik overgestapt naar een Blackbery en ik heb geen spijt!

2. Uiterlijk

Ik vind zelf dat de Blackberry er mooi uitziet, niet te groot maar ook niet te klein. Het eerste wat je opvalt is natuurlijk het QWERTY toetsenbord en het 2.4 inch scherm.

Bovenop zitten 2 knoppen namelijk de "Mute" knop en de "Unlock" knop. Op de linker zijkant zit een langwerpig knopje die je naar keuze kunt instellen wat het moet doen. bijvoorbeeld start Spotify.

Aan de rechterkant zit een cameraknop (Pluspunt), en 2 volumeknoppen.
Verder zit er een micro USB op, een camera en led flits.

3. Beeldscherm

Er zit een 2.44" (Om precies te zijn) scherm op met een resolutie van 480 x 360. Door de hoge resolutie op dit kleine scherm is hij heel erg mooi scherp. Ook is dit scherm erg helder en heb je niet veel last van de zon die erop schijnt.

Een minpunt is wel de kijkhoeken, als je vanaf onder en de zijkanten het toestel draait is er niks aan de hand, maar als je van boven kijkt kan je de tekst bijna al niet meer lezen omdat het wazig wordt. Ook komen er snel krassen op het scherm, dus een screenprotector is aangeraden.

Boven het scherm zit ook nog een status Led, deze is heel erg vel, en soms kan ik hem zelfs met wit licht als zaklampje in het donker gebruiken, zonder dat ik de camera led hier voor hoef te gebruiken.
(Die witte kleur kan je instellen via een Led control applicatie)

4. Bereik.

Het bereik is echt super! Ik heb (bijna) overal 3G ontvangst en nooit last van gedropte gesprekken of geen bereik.

Ik reis 1 x per maand met de trein naar Berlijn, en met mijn LG Optimus 3D had ik in Oost-Duitsland vaak geen tot weinig bereik, dus mijn gesprekken werden vaak zomaar afgekapt. Nu met mijn Blackberry heb ik daar gewoon nog 4 streepjes GPRS verbinding!

5. Camera

Ik kan hier kort over zijn, mobieltjes zijn niet gemaakt om super foto's te maken. (Natuurlijk heb je uitzonderingen). Mijn Blackberry heeft een 5 megapixel camera met autofocus en led flits. De Blackberry filmt met de resolutie van 640 x 480.

Foto's:

De kwaiteit is gewoon standaart, de foto's zien er gewoon goed uit maar zodra je in gaat zoomen dan worden ze zo onduidelijk. Wel een pluspunt is de autofocus, de camera kan van dichtbij erg scherpe foto's maken!

Video:

Als je de video's maakt, dan zien ze er mooi uit als je aan het opnemen bent, maar zodra je ze wilt afspelen dan is de kwaliteit toch een stuk slechter dan dat je denkt. Je ziet zelfs soms van die blokjes. Een minpunt dus.

6. Prestaties.

De Blackberry 9780 heeft een 624 Mhz processor en 512 mb ram. Weet niet of er een apparte GPU inzit.

Als je door de menu's heen bladert dan gaat dat (meestal) soepel, maar als je bijvoorbeeld een spelletje
pauzeert en dan door de menu's heen gaat, dan merk je soms wat lagg.

Als je alle Applicaties altijd netjes afsluit na gebruik, dan blijft de Blackberry altijd snel. Mail, whatsapp, Ping en Spotify staan bij mij altijd aan, zonder dat de Blackberry vertraagt.

Een minpunt is de App Store, is is werkelijk zo ontzettend traag, hij doet er 10 seconden over om 0.2 mb te downloaden via wifi? en dan loopt hij 20 seconden vast. Na de laaste update is dit wel beter geworden, nu duurt het een minut ongeveer om een 2 mb applicatie te downloaden en te installeren.

En nee, het licht niet aan mijn internet want mijn LG had binnen 5 sec een applicatie van 2 mb geinstalleerd.

7. Batterij

Dit is echt een pluspunt, Mailen, pingen en whatsappen kost bijna geen stroom!

Ik kan makkelijk 2 dagen met mijn Blackberry en ik gebruik hem dan heel veel. vooral ping en whatsapp. (Minimaal 200 berichten per dag?) Daarnaast internet ik ook wel 2 uren per dag via wifi en 3G.

Dit is dus gewoon 10 x beter als op de LG, als ik daar een half uurtje muziek luisterde, dan was er alweer 5 - 10% van de batterij af. Op de Blackberry kost dit een procent ongeveer gok ik.

8. Geluid.

In 1 woord, super! Uit de speeker komt zo mooi helder en basvol geluid uit. Dit is ongeveer te vergelijken met de Nokia N95, daar komt ook super geluid uit.

Wel vind ik dat het gespreks volume wel wat hoger kan. Vooral als je in een drukke omgevind bent. (Je verstaat elkaar wel, maar het kon gewoon wel wat meer)

9. Reparatie

Toen ik op de fiets muziek aan het luisteren was, kwamen er allemaal strepen op het beeldscherm. Ik dacht dat dit aan Spotify lag, dus batterij eruit en opnieuw opstarten. toen begon de ellende, ik had een wit scherm en verder deed hij niks meer!

Ik gelijk de volgende dag naar de T-mobile shop, die hebben hem opgestuurd. binnen 2 weken hadden ze hem gerepareerd. Het beeldschem was deffect, en het viel onder garantie. De reparatie ging dus best snel!

Ik vind dit toestel een verbetering tegenover de LG, ookal had die Dual core, 3D HDMI ik deed er niks mee en hij ging niet lang mee. Wel mis ik sommige applicaties, dus daarom heb ik een Android Tablet aangeschaft namelijk de Acer Iconia A100. (binnenkort een review).

Heb jij ook een BlackBerry Bold 9780 Zwart?