HTC One X 32GB Wit Review

busk 11 april 2012, laatste update op 11 april 2012, 2.094 views

HTC One X 32GB Wit

Pluspunten

• Prachtig scherm
  • Mooi en ergonomisch design
  • Goede en soepele interface
  • Mooie fotos en films, vooral bij weinig licht de beste mobiele camera nu op de markt
  • Monsterlijk snelle quadcore CPU.

Minpunten

• In sommige omstandigheden een “flikkerend” scherm met automatische helderheid aanpassing ingeschakeld
  • Gemis dedicated camera knop
  • Bij zware belasting trekt de Quadcore de accu erg snel leeg
  • Soms een gele waas over foto’s, alleen op de telefoon.

HTC ONE X - experience

*$&#@* http://s19.postimage.org/hh4uc1snj/HD2_tumb.jpg
Auw, daar ging mijn oude vertrouwde HD2 van 2 jaar oud.
Nog geen dag later, een mailtje van Tweakers.net, “Goed nieuws voor je! Jij bent als een van de gelukkigen uit de bus gekomen”.
Hoe mooi is dat, gezien het feit dat de One X toch al boven aan mijn lijst met potentiële vervangers voor de HD2 stond . Nu kan ik hem ook nog eens goed testen voordat ik besluit welke ik zal aanschaffen. Het is toch een flinke investering in mijn ogen, gezien de stevige prijs van z’n ¤550,- (Tweakers pricewatch).

Na een presentatie van HTC Benelux directeur Mark Moonsen en wat vragen van de 25 gelukkige Tweakers-users, werd ons verteld dat “iedereen” het toestel mocht houden na het schrijven van een review. Na wat geschokte reacties en luid applaus was het tijd voor het uitdelen van het gloednieuwe vlaggenschip van HTC, de One X.
Natuurlijk het moment waar we met z’n allen op hadden gewacht, hoe is het om hem in je handen te hebben en te gebruiken.
Daar zo meer over.

Specificaties

Een stukje wat niet kan ontbreken in een UserReview, maar ik denk dat de meeste die dit lezen ondertussen wel kunnen dromen, voor de volledigheid, hier de speerpunten;
- 1.5Ghz quadcore Nvidia Tegra3 chip
- 4,7” slcd2 “HD” scherm met een resolutie van 1280x720
- 8 Megapixel snapper met 1080p en slowmotion video functie
- Android 4.0 ICS met HTC Sense 4.0
- Beats Audio
- 32Gb buildin memmory

Design & Bediening

De behuizing is bijna volledig van polycarbonaat en het het scherm is overgoten door gorilla glas 2. Het geheel ziet er erg strak uit en ligt erg comfortabel in de hand. Het gewicht van 130gram is beduidend lager dan de meeste concurrenten, alleen de Samsung Galaxy S II is lichter met zijn 116gram. Met een dikte van 8mm is de One X een van de dunste, even dik als (wederom) de Samsung Galaxy S II. Door de licht gebogen behuizing lijkt het scherm er bijna uit te schieten, als je de telefoon vanaf de zijkant bekijkt lijkt het of er een recht scherm in een gebogen behuizing gepropt is. Naast dat het er erg leuk uit ziet werkt het ook erg fijn, bij het “vegen” over het scherm loopt je vinger van het scherm af, en kom je niet tegen een rand aan. Daardoor voelt het erg vloeiend.
De maat van het scherm zal echter wel een groot deel van de mensen belemmeren in het gebruik van deze telefoon met 1 hand. Nu zijn mijn handen niet klein, de bediening met 1 hand gaat zolang je moet typen en dus niet het bovenste gedeelte van het scherm aan moet raken goed. Toch moet je af en toe de telefoon overpakken om bijvoorbeeld de linker bovenkant te bereiken (voor de linkshandige onder ons, wordt dat natuurlijk rechts boven).

Sense 4.0 is een mooie toevoeging op Ice Cream Sandwich (android 4.0). De animaties zijn mooi en gaan vloeiend. (En) Alle extra functies, zoals Dropbox zijn goed verwerkt. Het werkt ook erg intuitief. Er zijn maar weinig functies waar je echt naar moet zoeken, alles zit ook op de plek waar je zou verwachten.

Het SLCD2 scherm is echt schitterend. De kleurweergave is erg goed, ook al is de zwart weergave niet zo diep zwart als een amoled scherm, de kleurdiepte en helderheid maken dat kleine minpuntje meer dan goed.
Het is ook een van de dingen die meteen in het oog springt, iedereen die het ziet staat er van te kijken, en er is elke keer één woord wat er uit komt: WOW.
Wel merk ik dat het scherm af en toe kan “flikkeren” vooral in een donkere omgeving waar de helderheid automatisch naar beneden gezet wordt. Het valt niet heel erg op, maar het kan knap irritant zijn. Als de automatische helderheid uitgeschakeld word is het ook meteen verdwenen.

Prestaties

Van een Quadcore telefoon verwacht je natuurlijk top prestaties, en die krijg je ook. Ik ga geen benchmark resultaten posten, mede omdat deze al in andere reviews te zien zijn, en uitgebreidere benchmarks dan de review door Tweakers http://tweakers.net/revie...et-overal-de-snelste.html vind ik niet nodig.

Het is wel duidelijk dat de quadcore van Nvidia de huidige concurrentie verpulverd en dat is in het gebruik van de telefoon ook goed te merken. Het installeren van Apps gaat razendsnel. Ik heb nog geen game kunnen vinden die laggy aanvoelt tijdens het spelen, en het laden van apps is gaat ook met de snelheid van het licht.
Ook in apps als google maps is het goed te zien, het in- en uitzoomen gaat erg vlot, ook het “vliegen” naar je huidige locatie gaat erg snel.

Wel lijkt Sense af en toe nog wat kleine bugs te bevatten, af en toe crashed deze nog, en wordt Sense automatisch herstart. Ik ga er vanuit dat deze bugs snel verholpen zullen worden in volgende updates.

De Wifi chip is redelijk sterk. Waar ik met andere telefoons soms nét aan bereik heb binnen ons huis heb ik met de One X nooit een slechte Wifi verbinding.Ook de download snelheid die je kan halen valt lang niet tegen, bij de speedtest bleek ik toch zo’n 30Mbps te kunnen halen.

Foto en Video

HTC zet hoog in met zijn camera, als we ze moeten geloven is het de beste.
Als ik de foto’s vergelijk met de foto’s gemaakt met de Sony Xperia S van mijn collega, dan vallen de foto’s onder “normale” omstandigheden (lees overdag) toch iets tegen. Ze zijn zeker niet slecht. In de foto mis je toch een beetje kleurdiepte, dit wordt door de Sony toch beter gedaan. Gezien hun claim “super camera” had ik het toch iets beter verwacht.
http://s19.postimage.org/k3je2p9hr/Buiten_auto.jpg http://s19.postimage.org/decumoo5r/Buiten_auto_Experia_S.jpg
*Foto 1 is gemaakt met de HTC One X, foto 2 komt van de Sony Experia S

Het valt ook op dat je bij het maken van foto’s en het terugkijken op de telefoon soms een gele waas over de witte delen van de foto ziet. Als je de foto echter op de PC bekijkt is hier niks van terug te zien. Hopenlijk wordt dit door HTC met een volgende update verholpen.

Daarentegen, in lastige omstandigheden, dus weinig licht en met flits komen de foto’s er echt mooi uit. Natuurlijk is dit mede dankzij de variabele flitssterkte. Dit is echt een goede feature, een flitser die feller of minder fel wordt op basis van afstand tot wat je wil fotograferen en de hoeveelheid omgevingslicht.
http://s19.postimage.org/47ujzeixb/Donkere_ruimte_alleen_flitser.jpg http://s19.postimage.org/60xgnq43z/donkere_ruimte_flits_met_minimaal_omgevings_lic.jpg http://s19.postimage.org/3jm7nddn3/TL_Verlichting.jpg

Ook tijdens concerten, wat over het algemeen een slechte foto oplevert, presteert de camera boven verwachting goed.
http://s19.postimage.org/m5jvgy7gv/Concert_01.jpg http://s19.postimage.org/izz9qqoun/Concert_02.jpg

Wat ik wel een gemis vind is een dedicated camera knop. Waarom zit deze er niet op? Als je in je topmodel zo de focus op de camera zet dan kan deze bijna niet ontbreken.
Nu komt daar nog eens bij dat de video en foto knop boven elkaar staan, in het begin merk je dat je onbedoeld de video knop indrukt i.p.v. de foto knop. Dit went wel snel, en daarbij is het ook handig, je hoeft namelijk niet meer tussen de functies te switchen.

Sinds kort is ook Instagram for Android uit, erg leuk natuurlijk. En dan denk je, hebben we weer wat nieuws om mee te spelen, krijg je dit;
Toch jammer, maar de filters die in de standaard app van HTC zitten verwerkt zijn eigenlijk net zo goed.
http://s19.postimage.org/cigve57wv/Screenshot_Camera_Opties_01.jpg http://s19.postimage.org/a2f20apu7/Screenshot_Camera_Opties_02.jpg http://s19.postimage.org/7z4msmq1b/Screenshot_Camera_Opties_03.jpg
Het is alleen jammer dat je een deel van de effecten alleen maar vooraf kan instellen, dan een foto maken, en dan weer een andere set aan effecten heb die je kan gebruiken.

Ook zit er naast de bekende “portret” mode of “low light” mode ook een “HDR” mode op de camera, deze geeft eigenlijk niet echt het resultaat wat je verwacht. Dit komt misschien ook omdat je geen verdere instellingen hiervoor heb.
http://s19.postimage.org/k3je2p9hr/Buiten_auto.jpg http://s19.postimage.org/63huhh173/Buiten_HDR.jpg

De video’s die op 1080p geschoten worden zien er erg goed uit. Een mooie en goed werkende functie is ook de beeldstabilisatie. Een hoop van kleine trillingen worden er goed uit gefilterd.
Ook in lastige omstandigheden presteert de camera goed, o.a. tijdens een concert, ziet het geschoten materiaal er uitzonderlijk goed uit.

*Let op, de muziek die in dit filmpje te horen is is niet geschikt voor alle kijkers.

Ondanks misschien wat kleine kritiekpuntjes, is het een goede camera voor dagelijks gebruik. Je maakt er mooie fotos en filmpjes mee. Het is alleen nog nèt niet een vervanger voor een compact camera, laat staan het serieuzere werk.

Audio

De Beats audio logo’s zijn weer overal zichtbaar.
Dit keer is het hele concept eigenlijk wel goed verwerkt, dit was een punt waar het bij de Sensation XE en XL aan schortte. Op het moment dat je muziek afspeelt kan je beats audio aan- of uitzetten. Dit kan dus zowel met de audiospeler die HTC meeleverd, als met Youtube, Spotify en alle andere muziek/film diensten.
Wat bij HTC wel een zwak punt was. was de speaker, hij klonk in oudere modellen vaak blikkerig en vervormde snel.
De speaker in de One X is echt een vooruitgang, hij heeft een relatief goed frequentie bereik, dus je nummer klink best goed en stemmen tijdens een telefoongesprek op speaker zijn kraakhelder.

Accu prestaties

De 1800mAh accu is sterk, dat moet hij ook zijn, want z’n gigantisch scherm en een quadcore processor zuipen energie. Toch hou je het een dag vol, meer mag je tegenwoordig niet verwachten van dit kaliber smartphones. En ja, ook bij intensief gebruik hou je het (net) een dag vol.
Wat vooral opvalt is dat de telefoon in stand by modus erg weinig verbruikt: je kan hem gerust een halve dag in je zak doen. Als je hem eruit haalt is er maar weinig energie verbruikt met het standby staan. Dit komt ongetwijfeld door de 5x extra zuinige core in de Tegra3 chip, die de achtergrondprocessen voor zijn rekening neemt.

Keuzes

Sommige keuzes van HTC lijken op het eerste ook misschien raar, zoals een niet verwisselbare accu, en geen micro SD slot meer. Nu is het mooie van zo’n experience avond dat je het aan de topman van HTC Benelux kan vragen. Het antwoord komt er op neer dat elke millimeter die beschikbaar is in de behuizing gebruikt is om een stukje accu omheen te vouwen. Daarom moest onder andere het micro SD slot dus verwijderd worden, dat is toch weer 150 kubieke mm die gebruikt kan worden voor een stukje accu.
Zo ook de keuze om niet meer Beats Audio headsets bij te leveren. Zoals we weten wil HTC zich meer richten op de Beats Audio enhanced audio chip voor hun producten. Maar het zou de telefoon nog eens ¤50 duurder maken om de (zoals bij de SensationXL/XE meegeleverde) headset mee te leveren. En daarmee zou HTC zijn nieuwe vlaggenschip misschien wel de markt uitprijzen.
Eigenlijk zijn deze punten niet storend, sterker nog, doordat de accu goed verdeeld wordt door de behuizing heen is de gewichtsverdeling van het toestel erg goed.

HTC heeft met de One X een echte topper. Hij is een mooi design, het oog wil immers ook wat. Daarbij is de hardware uitstekend, en verslaat het de huidige concurrentie met gemak.
Ik zou daarom deze telefoon (ook) zeker aanraden aan iedereen die op zoek is naar een nieuwe high end smartphone, zelf ben ik er in ieder geval zeer over te spreken.
De enige die nog roet in het eten kan gooien voor HTC is Samsung, als zij met hun opvolger op de Galaxy S II komen.

Heb jij ook een HTC One X 32GB Wit?

Reviews door de redactie

Zoals wel vaker vermeld waarschijnlijk is er een 1.27 en her en der zelfs een 1.28 update van HTC. Deze zou de accu-tijd van het toestel filnk uitbreiden.

De 1.27 OTA update wordt wereldwijd uitgerold as we speak en Nederland zou ook ieder moment aan de beurt kunnen zijn. De 1.28 OTA is nog niet in WWE (World Wide English) beschikbaar maar alleen in het Chinees (?).

1.27.401.7 & 1.28.401.2: XDA

Dit als aanvulling op je review. Verder herken ik me zeker in wat je schrijft. Camera en scherm springen er echt uit. De quadcore doet zijn werk ook prima en ICS + Sense 4.0 werken erg fijn. Ga zo door met reviewen, van mij krijg je 5 sterren.
Ik had het ook al gelezen, ik draai echter nog op 1.26..
Ik ben inderdaad wel benieuwd hoeveel het gaat verbeteren, ik zal dat dan ook zoizo in de review update.
De enige die nog roet in het eten kan gooien voor HTC is Samsung.
Daar ben ik het niet mee eens: Huawei Ascend D Quad (XL)
Daar kan je inderdaad wel eens gelijk in gaan krijgen.
Onder de voorwaarde dat hij echt heel goed presteert, en echt een heel stuk goedkoper wordt. Anders denk ik dat de meesten toch voor een HTC of Samsung gaan.

Ik persoonlijk heb daar echter wel mijn twijfels over, maar we gaan het zien!
Kan je wat meer zeggen over audio? In de Sensation weet ik van verscheidene andere geluidsopties waaronder SRS enhancement voor virtueel surround sound. Welke geluidsinstellingen zijn er allemaal te vinden in Sense 4.0, naast Beats Audio?
Ik weet niet op welke Sensation je pricies doelt, maar SRS enhancement wordt niet ondersteund.

Je heb een aantal "Sound enhancer" profielen waar je uit kan kiezen allemaal met hun eigen karakter. ook zit er de optie in om jou specifieke beats audio headset te selecteren, waardoor die verschillende profielen nog beter afgesteld wordt op jou headset.
Screenshot

[Reactie gewijzigd door busk op 12 april 2012 15:42]

Excus, in mijn review geef in aan dat instagram niet werkt.
ik heb zojuist een update gekregen van de app waarmee de camera op de One X wel ondersteund word.

[Reactie gewijzigd door busk op 11 april 2012 13:02]

Top review! Alleen snap ik die kritiek op de prijs niet zo. 550 euro voor een smartphone met deze specs (4,7 inch HD scherm en quad core) is gewoon een heel nette prijs.
Thanx,
Ik ben het met je een dat de prijs van ¤550 euro voor een smartphone met deze specs niet gek is. Toch blijft het een stevige prijs voor een snartphone.
Gellukkig is er in nederland zoiets als koppelverkoop, dus betalen de meesten niet het volle pond voor de telefoon.
Mooie review, ik ben benieuwd of er weer touchscreen / deathgrip problemen komen zoals vorig jaar met de sensation of dat deze een echt waardig vlaggenschip gaat worden. Maar de tijd zal dit wel leren.
Ik hoop het niet, je merkt ook wel dat deze nieuwe modellen van HTC echt beter doordacht zijn.
Laten we eerlijk zijn, vorig jaar was een ronduit slecht jaar voor HTC.
Nu trad dit probleem in sommige sensation modellen al na ongeveer een week op. aangezien ik nu z'n 10 dagen vol op aan het "spelen" ben met deze telefoon, hoop ik dat dit echt een probleem uit het verleden is.

[Reactie gewijzigd door busk op 11 april 2012 13:30]