HTC One X 32GB Wit Review

corneej 17 april 2012, laatste update op 19 april 2012, 1.687 views

HTC One X 32GB Wit

Pluspunten

• Dun, minder dan 9.5mm;
  • Zeer groot scherm (4,70 inch);
  • Hoge pixeldichtheid scherm, van 312 ppi;
  • Hoog resolutie scherm (720 x 1280 pixels);
  • Tegra 3 processor;
  • Snelle camera < 1 seconden;

Minpunten

• Geen microSD-slot voor geheugenuitbreiding;

De review moet nog met mijn overige offline gedeelte worden uitgebreid. Alleen is dit nog niet helemaal voltooid!

Dit wordt voor 15-4-2012 aangevuld.

Inleiding:
Als een van de 25 gelukkige winnaars heb ik de mogelijkheid gekregen van HTC en Tweakers.net om dit toestel in zijn volle glorie 2 weken te mogen testen. Op maandag 2 April 2012 waren de gelukkige welkom op het tweakers.net HQ kantoor in Amsterdam.

De avond begon met een hapje en drankje waarna er een voorwoord volgde van tweakers.net hoofdredacteur Wilbert de Vries en aansluitend een presentatie van de HTC One X door Mark Moons, directeur HTC Benelux en Thomas Rodrigues, project manager.

Op deze avond hebben wij als een van de eerste in Nederland kennis mogen maken met dit toestel.
Na deze avond ben ik begonnen aan mijn test periode en de bevindingen hiervan wil ik hieronder graag met jullie delen.

De review is gebaseerd op softwareversie 1.26.401.2

Inhoudsopgaven:1. Wat zit er in de doos:
Als eerste wat je opvalt aan de doos is dat deze prachtig is vormgegeven.
Deze doos is gemaakt uit natuurlijk afbreekbaar materiaal wat goed is voor het milieu.

Wanneer je de doos opent, viel bij mij letterlijk mijn mond even open.
Wat een schitterend toestel ligt daar in dat mooi vormgegeven doorsje mij toe te lachen.

Wat bevindt zich nou in de doos:
• HTC One X
• Oplader
• Quick-start guide
• Oordopjes (Geen beats audio inears!)
• Pinnetje om de microsim houder open te maken

2: Het toestel:
De HTC One X is vrij grote smartphone met zijn bijna 13,5 cm lengte en bijna 7 cm breedte kun je er niet omheen. Wat vrijwel direct opvalt wanneer je het toestel vastpakt is het gewicht.

Het toestel is niet zwaar met zijn 130 gram en dit komt de smartphone ten goede.
Voor de mensen die het toestel nog niet vast hebben gehouden: tervergelijk de Iphone 4S weegt 137 gram.

HTC heeft voor de One X gebruik gemaakt van polycarbonaat. Dit is een soort plastic wat vrij hard en volgens sommige gebruikers beter bestemd zou zijn tegen krassen.
Ik persoonlijk vind de telefoon mooi afgewerkt met gebruik van deze polycarbonaat, hoewel sommige mensen in mijn omgeving liever de metalen body van de One S hadden willen zien.

Met de introductie van Android 4.0 werden de hardware toetsen overbodig. Toch heeft HTC er voorgekozen om deze hardware toetsen niet te laten vallen. Tijdens de presentaties van HTC mocht
er ook niet worden uitgegaan van hardware toetsen, het waren zogenaamde touchtoetsen.

Deze touchtoetsen worden beinvloed door de lichtomstandigheden welke ervoor zorgen ofdat de toetsen al dan niet verlicht moeten zijn of uitgeschakeld.

Boven op het toestel vinden we de aan/uit schakelaar, het schuifje voor de micro-som en de aanslutiing voor de hoofdtelefoon (3.5 mm audio jack). Aan de rechterzeide vinden we de volumetoetsen, en aan de linkerzeide bevindt zich de micro-USB aansluiting.

De onderkant van het toestel is alleen nog een gaatje voor de microfoon zichtbaar.
Aan de achterzeide heeft htc er voor gekozen om de camera iets te laten uitsteken, dit vind ik enige aftrek doen aan het super strak vormgegeven uiterlijk van de HTC One X.
Verder zijn er aan de achterzeide 5 koppere connector pinnetjes te vinden welke volgens Mark Moons zullen worden gebruikt voor bijv. een carkit.

Verder is het niet meer mogelijk om de batterij bij dit toestel te vervangen en ook het plaatsen van een Micro SD kaart is onmogelijk geworden omdat de achterkant niet verwijderbaar is van het toestel.

3. Specificaties:

• 3,5 mm stereo audioaansluiting;
• NFC3;
• Bluetooth met aptX® ingeschakeld (Bluetooth® 4.0);
• Wi-Fi®: IEEE 802.11 a/b/g/n;
• DLNA® voor het draadloos streamen van media van je telefoon naar je tv of computer;
• micro-USB 2.0-poort (5 pennen) met mobiele high-definition videolink (MHL) voor een USB- of HDMI-verbinding (speciale kabel vereist voor HDMI-verbinding).;

Camera met ImageSense™:
• 8 megapixel camera met autofocus, slimme led-flitser en BSI-sensor (voor betere resultaten bij weinig licht);
• F2.0 lensopening en 28 mm lens;
• 1080p HD video-opnamen;
• 1,3 megapixel camera voorkant (720p voor videochat);
• Speciale beeldchip;
• Maak een foto terwijl er een HD video wordt opgenomen;
• De continue opnamemodus maakt doorlopend foto’s;
• Automatische flitser op basis van de afstand tot het onderwerp;
• De videostabilisatie verwijdert vervelende, schokkende bewegingen;
• Hoge kwaliteit slow motion opnemen en afspelen;

Sound-verbeterfunctie:
• Beats Audio™

4. HTC Sense 4.0
Ik kende HTC Sense al een tijdje. Eerst van mijn Touch Diamond, later van mijn HTC Desire.
Persoonlijk denk ik dat de skin die HTC maakt en voor al hun toestellen gebruikt één van de betere is.

Voorafgaande aan de lancering van HTC Sense 4.0 werd al duidelijk gemaakt dat HTC de Sense skin een beetje rommelig vond en ze wouden beter gebruik gaan maken van hun skin op bepaalde elementen. HTC Sense moest en zou dus veranderd moeten worden.

Dit is vooralsnog goed uitgepakt! HTC Sense lijkt niet meer zo zwaar als dat de vorige versies deden vermoeden. Alsnog maakt de skin veel gebruik van het interne geheugen maar het lijkt hier beter mee overweg te kunnen dan de vorige versies.

Met HTC sense heb je al gebruiker in totaal de beschikking over 7 naar eigen wens in te delen schermen. De widgets die HTC heeft gemaakt voor zijn skin zijn naar mijn mening een van de mooiste widgets die er verkrijgbaar zijn.

Zo heeft HTC eigen widgets voor Muziek, Weer, Klok, Aandelen, Agenda, Berichten, Contacten, Bladwijzers, FM-radio, Fotolijst, Friendstream, HTC Hub, Notities, Rekenmachine, Taken, Watch en Toggles.

Dat HTC Sense meer is dan alleen een homescreen is de meeste mensen misschien wel duidelijk maar voor degene die dat nog niet weten: HTC probeert met hun Sense skin de standaard ellementen van Android naar hun inzien te verbeteren. Dit doen zij bijv. door het instellingen menu net iets aan te passen en door bijv. gebruik te maken van gelikte overgangsanimaties, een aangepast lockscreen.

Ik ervaar telkens weer bij een nieuwere versie van Sense dat de gebruikvriendelijkheid steeds hoger komt te liggen.

5. Camera
De camera van de HTC One X aan de achterzijde heeft een 8 MP camera met autofocus en een smart led flitser. De camera aan de voorzijde 1.3 MP.

Voor mijn gebruik voldoet de camera prima. Ik gebruik de camera namelijk alleen maar voor de "zomaar" foto's. Als ik echt het idee heb om goede foto's te gaan schieten dan neem ik daarvoor wel een losse camera voor mee.

De camera software die HTC heeft ontwikkeld is wel een ontzettende plus op de standaard van ICS. De mogelijkheid om tijdens het filmen een foto te nemen is natuurlijk briljant!

Wat betreft de snelheid van het maken van de foto's is deze uitstekend. Het duurt net iets meer dan één seconden.

Wat ik persoonlijk nog een leuke optie vind is de mogelijkheid tot het maken van panorama foto's.
Afgelopen weekend naar de efteling geweest en daar 2 panorama foto's geschoten van de show "Ravelijn". Deze zijn aardig gelukt met 2 of enkele schoonheidsfoutjes daargelaten.

Heb jij ook een HTC One X 32GB Wit?

Reviews door de redactie

De linkse foto is een HTC one S niet een grijze HTC one X

Dat kun je allereerst aan de vorm van het toestel zien en ten tweede aan de rode lens cover achter op het toestel

Ik weet niet of het de bedoeling is om die er bij te zetten maar het lijkt me dat je de grijze versie van de HTC one X wilt laten zien
Een hele matige review. Veel verder dan wat features en specs opnoemen ben je niet gekomen. Vanwege de foto's heb ik je nog twee sterren gegeven, maar eigenlijk is het gewoon maar één ster waard. Dit is geen review, maar een productopsomming...

Hopelijk kan je wat met deze feedback en kan je een betere review schrijven.
Waarom alles cursief?

En btw bij resolutie's doe je meestal de breedte eerst

[Reactie gewijzigd door Gropah op 13 april 2012 17:09]

Een telefoon gebruik je meestal in portrait, daarom zie je bij telefoons wel vaker dat de resolutie de breedte x hoogte is als je hem recht houd.
Ik heb de handleiding voor het schrijven van een gebruikersreview gebruikt die op gathering.tweakers.net beschikbaar staat.

Hierin staat beschreven dat een cursief lettertype fijner leest!

Betreft de foto's ik heb deze omgewisseld.
Ben me hier van bewust. Maar heb nog een stuk offline staan welke ik nog moet invoeren. Staat boven aan de review geschreven.
Dan zou ik wachten met het online zetten. Mensen die je review niet na je edit bezoeken en nu wel een beoordeling geven, zullen je uiteindelijke gemiddelde hard omlaag trekken.
Ik heb af en toe een flikkerend beeld ! Vooral als je effen beelden hebt.
Iemand anders ook last? Ik heb ook 1.26.401.2
Miss een beetje te kort... Zie niet veel anders dan de specs.

[Reactie gewijzigd door electrom op 14 april 2012 14:48]