Microsoft Security Essentials Review
Hallo tweakers, Mijn review van Internet Explorer 9 is blijkbaar zeer goed in de smaak gevallen en daarom schrijf ik vandaag nogmaals een review. Deze keer over Microsoft Security Essentials v2.1, de anti virus van Microsoft voor het eigen Windows. Even introduceren Microsof Security Essentials, kortweg MSSE, is gelanceerd op 29 september 2009 en is de opvolger van Windows Live OneCare. Een klein jaar later kwam Microsoft met versie 2 van het AV pakket op 19 juli 2010. Nog een klein jaar later, op 27 juni 2011, lanceerde Microsoft MSSE versie 2.1. Momenteel is MSSE versie 4 in ontwikkeling, een bétaversie draai ik momenteel op mijn Windows 8 installatie. Ik ga MSSE versie 2.1 op Windows 7 reviewen. Eerste indruk Bij het...
Pluspunten
Simpele look Duidelijke instellingen Moeite om te merken dat het programma je PC vertraagd 64bit versie YAY! Windows Update Gratis voor pariculieren Gratis voor bedrijven tot 10 PCs
Minpunten
Niet echt uitgewerkt instellingen dialoog
Eindoordeel
Mijn review van Internet Explorer 9 is blijkbaar zeer goed in de smaak gevallen en daarom schrijf ik vandaag nogmaals een review. Deze keer over Microsoft Security Essentials v2.1, de anti virus van Microsoft voor het eigen Windows.

Even introduceren
Microsof Security Essentials, kortweg MSSE, is gelanceerd op 29 september 2009 en is de opvolger van Windows Live OneCare. Een klein jaar later kwam Microsoft met versie 2 van het AV pakket op 19 juli 2010. Nog een klein jaar later, op 27 juni 2011, lanceerde Microsoft MSSE versie 2.1. Momenteel is MSSE versie 4 in ontwikkeling, een bétaversie draai ik momenteel op mijn Windows 8 installatie. Ik ga MSSE versie 2.1 op Windows 7 reviewen.
Eerste indruk
Bij het opstarten is al meteen duidelijk dat Microsoft de interface van Security Essentials zo simpel mogelijk heeft willen houden. Het enige wat je te zien krijgt zijn 4 tabbladen, een help knop en een klein menu om een snelle, normale of aangepaste scan te starten. Verder worden er enkel notificaties gegeven over de veiligheid van de PC en de volgende geplande snelle scan.
Microsoft Security Essentials geeft met 3 kleuren de veiligheid van de PC aan. Groen betekent dat alles in orde is en dat je je nergens druk om moet maken. Oranje betekent dat er of een snelle scan moet worden uitgevoerd, handmatig wel te verstaan, of dat de virus definities niet meer up-to-date zijn. Bij rood is er een virus aangetroffen en moet deze worden verwijderd.
http://www.imgdumper.nl/u...f/4f8476fd596d7-MSE-2.PNG
Functionaliteit
Anders dan de concurrenten heeft Microsoft Security Essentials weinig functies, alleen het nodige is er en daar ben ik persoonlijk zeer blij om. Met Avast! en AVG heb ik met vaak mateloos geërgerd aan de extra functies die ik nooit gebruikte waar ik toch meldingen van kreeg. Tegenover andere AVs is de functionaliteit van Microsoft Security Essentials dus beperkt, toch is het gewoon wat een AV moet zijn: updaten, scannen en mogelijk schadelijke programma's/bestanden verwijderen. Niet meer, niet minder.
Prestaties
Nadat ik Avast! had verwijderd en vervangen met Microsoft Security Essentials in 2009 werkte mijn PC veel sneller. Toen ik in oktober van datzelfde jaar, de 22ste om precies te zijn, een nieuwe Windows 7 laptop ging kopen was ik gewoon zeer tevreden en heb toen echt overal waar ik kwam Microsoft Security Essentials aangeraden en installeerde het op iedere computer hier in huis. Dankzij mij zitten ze in een school in het centrum van de stad waar ik woon nu ook met MSSE opgescheept, enkele maanden geleden trouwens nog een bedankt-mailtje voor gekregen
Moest Microsoft Security Essentials toch nog teveel van je CPU gebruiken, dan kan je ook makkelijk instellen dat hij maar 10%, 20%, 30%, 40%, 50%, 60%, 70%, 80%, 90% of 100% maximum mag gebruiken van de CPU, een beperking opleggen dus.
Systeemeisen
In tegenstelling tot ietwat ieder andere AV heeft Microsoft Security Essentials maar 1 systeemeis: je hebt een legitime Windows XP, Vista (32- of 64bit), 7 (32- of 64bit) of 8 (32- of 64bit) versie nodig. Iedere PC die Windows XP/Vista/7/8 aankan, kan ook werken met Microsoft Security Essentials. Dus veel valt hier niet over te klagen.
Scannen en updates
Wat het scannen betreft ben ik ook zeer tevreden; ik heb nog nooit een fals positif gehad, behalven dan het voorval met Google Chrome, ach, ik had niet eens door dat hij weg was tot ik weer wat ging werken aan mijn site. Maarja, dat was een bug en in vergelijking met andere AVs was dat helemaal niet erg. Andere leggen bijvoorbeeld een hele Windows-installatie plat.
Wat updates betreft, zelden lukt het Microsoft Security Essentials niet om de virus definities te updaten. Al neemt Windows Update die functie ook af en toe over: Microsoft Security Essentials wordt namelijk ook bijgewerkt via Windows Update, net als ieder ander Microsoft-product.
Meldingen
Ik kan mij nog herinneren dat ik bij Avast! bij iedere handeling dat het programma deed, een melding kreeg dat er iets was gedaan. Bij iedere update steeds een vervelende bliep met een veel te grote opvallende melding. Microsoft Security Essentials geeft enkel meldingen als er een virus is gevonden. Bij kleinere meldingen verkleurt het icoontje in het systeemvak gewoon. Je wordt niet gestoort.
Instellingen
Niet alleen de interface is simpel, ook de instellingen zijn simpel gehouden. Al is Microsoft wel vaag over wat de "Aanbevolen actie" is in het programma zelf, op de website kan je een pagina vinden waar bij staat wat die aanbevolen actie is bij welke omvang van gevaar. Naar die webpagina is trouwens een link gezet bij de desbetreffende instellingen. Wel hoop ik dat het instellingen dialoog in versie 4 een beetje wordt verbeterd. Er komen nu scrollbalken te staan terwijl er niks te scrollen valt.
Installatie
Microsoft Security Essentials is zeer makkelijk te installeren, jammer is wel dat hij voor de installatie daadwerkelijk begint, eerst controlleerd of je een legitieme versie van Windows hebt. Begrijp ik, maar het is jammer dat, als dit zo is, de installatie zelf niet gewoon begint. Dat zou het veel fijner maken voor de gebruiker.
Conclusie
Microsoft Security Essentials doet zeker niet onder voor zijn concurenten, in tegendeel zelfs, voor mij staat hij aan de top wat AVs betreft. Je merkt niet dat hij er is en hij geeft enkel meldingen als het echt nodig is. Wat mij betreft heet Microsoft met MSSE een top product neergezet, alweer. Ik kijk uit naar de final van versie 4.
Heb jij ook een Microsoft Security Essentials?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (11)
Nette revieuw
En dit is een mooi reviewtje. Redelijk simpel maar toch to the point, net als MSSE.
echter het enige nadeel is dat bij de standaard installatie de automatische scan om 2 uur op zondag is, en als je er dan zelf niks meedoet het icoontje oranje wordt omdat je geen scan doet.
uiteraard is dit makkelijk te veranderen echter kost dit bij een simpele installatie wel weer meer tijd en aandacht
Waarom eigenlijk direct van 2 naar 4 major version?
Haha. Bij mij op school wordt er avira AV gebruikt. Elke keer dat de computer opstart geeft die ook van die meldingen. Grappig bij avira is dat als je de melding klikt, het naar benden rolt. Maar als je er met je cursor over gaat, keert het terug. Hillarisch soms...Dankzij mij zitten ze in een school in het centrum van de stad waar ik woon nu ook met MSSE opgescheept, enkele maanden geleden trouwens nog een bedankt-mailtje voor gekregen .
Simpele meldingen voor alles, updaten en scannen.
en uiteraard als echte hollander, gratis
Verder een mooie en nette review net zoals die review van IE9.
Keep up the good work
ik vind wel dat het toepassing van een oplossing erg lang duurt.
Als ik bijvoorbeld zeg gewoon toestaan en dit bevestig moet ik de UAC prompt nog bevestigen en dan gaat hij de actie toepassen wat soms dik 30sec kan duren.
erg vreemd als hij iets gewoon moet doorlaten vind ik
Zeker nu sinds een jaar je niet nog extra MOM nodig hebt is de gebruikersbase ee nstuk toegankelijker geworden.
Iets anders wat ook maar weinig mensen kennen van microsoft, http://www.microsoft.com/security/scanner/ een online scanner. Juist doordat het minder bekend is wordt het gewoon doorgelaten wanneer je pc geinfecteerd is.
Ik heb zelf ook een tijdje MSE gebruikt om te bekijken hoe en wat, maar ben daarna toch terug gegaan naar NOD32 voor net wat meer controle. Die licentie had ik namelijk toch al voor een mooie prijs voor een aantal jaar, als die afloopt ga ik terug naar MSE
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
/u/324913/crop56a24cce05cd3_cropped.png?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/422942/crop5633b835f0cb8_cropped.jpeg?f=community)
/u/272550/crop5efcf53f199c9.png?f=community)