HP PhotoSmart R707 KIT Review

RwD 18 april 2005, 746 views

HP PhotoSmart R707 KIT

Pluspunten

• De R707 is een kleine camera met een goede kwaliteit voor de gemiddelde foto. Ook in het donker maakt deze prima foto's vergeleken met enkele andere camera's die ik gehad heb. De bediening is makkelijk (ik geef de camera vaak uit handen zonder uitleg toch wordt de zoom functie ed gevonden). En de batterijduur is zeker niet slecht!

Minpunten

• Soms duurt het te lang voordat een nieuwe foto genomen kan worden (maar dit volgt op opstarten of veel genomen fotos). Ook is de flitser vaak erg fel (zo zijn de reacties van mensen die ik fotografeer). De camera bewerkt ook alle genomen foto's zonder dat dit helemaal uit gezet kan worden; wil je compact en onbewerkte foto's is deze camera geen optie. (Wel moet ik zeggen dat de bewerkingen niet slechte foto's op leverd.)

Snelheid en automatiek Score: 3
Batterijduur Score: 4
De HP Photosmart R707 is over het algemeen een heel makkelijke camera om mee te werken. Eén aan-knop en vervolgens een grote knop voor foto's te maken. De knoppen zijn erg makkelijk te vinden met de duimen zelfs als de camera met één hand wordt vastgehouden. Ook vind ik alle mogelijkheden heel makkelijk bereikbaar en duidelijk. Mocht een menuoptie niet helder zijn is er ook een helpfunctie aanwezig die dit uit kan leggen (dit naast de handleiding).

Aangezien ik mijn foto's in een lage resolutie online zet en zelden afdruk heb ik meer dan genoeg aan de 5 megapixel resolutie. Bij de hoogste kwaliteit heb ik bij enkele foto's de indruk dat de sensor te kort schiet om alle details vast te leggen in het aantal beschikbare pixels. Maar dit kan ook door de scherpte komen. Het zoombereik is niet erg bijzonder en drie keer inzoomen levert niet meer detail op dan met het blote oog al zichtbaar is. De tienvoudige digitale zoom biedt uiteraard geen verbetering hier op.

Helaas is het geen enorm snelle camera; na het inschakelen maak je in een seconde of vier een foto bij daglicht maar 's nachts moet je zeker tien seconden wachten op de flitser. Door de vele bewerkingsmogelijkheden duurt het vaak ook een tijdje voordat de camera klaar is met het bewerken van de foto zodat een nieuwe foto maken ook niet mogelijk is, dit komt vooral in duistere ruimtes voor als een probleem. De autofocus maakt gebruik van een rood lampje dat stiekem foto's maken lastig maakt, maar deze kan dan wel weer uitgeschakeld worden. De camera reageert direct op alle knoppen met uitzondering van de momenten waarop bewerkingen op zojuist genomen foto's worden uitgevoerd. Ook moet met inzoomen op genomen foto's gewacht worden totdat deze op de geheugenkaart staan en weer terug in het actieve geheugen geladen worden wat ik een beetje als dubbel werk ervaar. Maar desalniettemin maakt deze camera over het algemeen een foto zodra ik op de knop druk en is de traagheid meestal geen enkel probleem. Bij foto's in het donker heeft de flits overigens geen enorm bereik maar dit is geloof ik een algemeen probleem. Een ander nadelig punt bij foto's in het donker is dat de flits zich relatief dicht bij de lens bevindt wat resulteert in veel rode ogen. Een rode ogen reductie optie is aanwezig, maar nadat deze zijn werk heeft gedaan wil ik de fotos graag met de hand bewerken vanwege de hoekige/scherpe aanpassingen die de camera zelf doet rond de ogen. Er is geen uitbreidingsmogelijkheid voor een andere flitser.

Afhankelijk van de autofocus zijn de foto's haarscherp tot licht wazig als je 200% inzoomt met Photoshop. Bekende problemen als paarse randjes (chromatische aberratie) langs contrasterende objecten komen nauwelijks voor! De kleurweergave is op het oog goed en benaderd de werkelijkheid prima. Het ruisniveau loopt bij donkere foto's iets op maar stoort zelden, bij foto's in daglicht heb ik nog nooit ruis kunnen ontdekken. Ik heb wel gezien dat er een flinke vervorming zit in clos-up fotos waarbij vierkanten naar binnen worden getrokken (pincushion), maar ik weet niet hoe deze vervorming zich verhoud tot andere camera's.

De R707 ziet er uit als een heel degelijke camera afgewerkt met een metalen front (geen zilver plastic!) en rubber achtige achterkant. Niet alleen ziet hij zo uit, zo voelt de camera ook. Ook een pluspunt is dat het formaat redelijk klein is. Er zijn kleinere camera's maar deze is zeker niet groot.

De batterijduur is genoeg om met flitser 150 foto's te maken waarvan de laatste 20 zonder live-preview zodat je door de zoeker moet kijken. De batterijduur is dus prima in orde! De zoeker laat trouwens een lichtelijk kleiner beeld zien dan de uiteindelijke foto omvat. De camera heb ik in totaal na 4000 foto's twee keer uit moeten zetten na een vage foutmelding terwijl ik 1 keer wel gewoon foto's kon blijven maken alleen zonder een werkend schermpje.

Een functie die eigenlijk niet thuis hoort op een fotocamera maar wel aanwezig is op de camera is het kunnen maken van een filmpje. De kwaliteit hiervan is in het donker zeer slecht en met licht er bij acceptabel. Het levert echter enorme videobestanden op van ongeveer 10MB per minuut. De film lijkt gemaakt te worden met dezelfde sensor die de live-preview weer geeft alleen past deze zich niet op dezelfde manier aan aan het licht in de omgeving waardoor filmen in schemerige ruimtes bijna onmogelijk wordt. Desalniettemin heb ik vaak plezier met korte filmpjes opnemen.

Over de uitbreidingsmogelijkheden heb ik overigens geen klachten omdat ik er geen gebruik van maak. Maar zo op het oog en ook mijn eerste ingeving is dat de camera eigenlijk nauwelijks uit te breiden is. Wel heb ik een grote geheugenkaart gekocht om veel foto's te kunnen maken.

Heb jij ook een HP PhotoSmart R707 KIT?