HTC Incredible S Zwart Review

Edelhart 9 april 2012, laatste update op 17 april 2012, 620 views

HTC Incredible S Zwart

Pluspunten

• Mooi scherm met goede kijkhoeken
  • Voelt snel aan 'ondanks' de 1ghz processor
  • Betrouwbaar
  • Goed bereik
  • Ontvangt regelmatig software updates

Minpunten

• Slechte ingebouwde speaker
  • Volumeknop vaak per ongeluk ingedrukt
  • Foto's snel bewogen
  • PC sync alleen via Outlook of Google

De HTC Incredible S is een uitstekende telefoon.

Het scherm

De kijkhoeken zijn zeer goed. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de HTC Sensation (XE).
De resolutie van 800 x 480 is naar mijn mening goed genoeg voor dit schermoppervlak. Je moet nog steeds moeite doen om de pixels te onderscheiden.
De kleuren zijn rustiger en natuurlijker dan de schreeuwende kleuren van de meeste Amoled schermen. Maar omdat het een LCD is heb je helaas niet hetzelfde absolute zwartniveau.
De helderheid in direct zonlicht is niet super, maar wel leesbaar.
De afmeting van 4" vind ik ideaal. Het is niet te klein, maar ook niet te groot om met een hand te kunnen bedienen.

Audio

Ik ben geen audiofiel, maar door de headphone klinkt de muziek goed.
Wat me zeer tegenvalt is de ingebouwde speaker. Hieraan zijn drie nadelen.

- Het is maar één speaker, dus geen stereo geluid. Ik weet niet of dit gebruikelijk is voor een smartphone.
- Het geluid is schel en zwak en in mijn oren lelijk dus.
- De speaker bevind zich op de achterkant, waardoor hij dus afgedekt word wanneer je de telefoon neerlegt.

Bouwkwaliteit

Over de bouwkwaliteit heb ik niets aan te merken. Het is geen superstevige metalen unibody behuizing, maar een simpele plastic behuizing waarbij de achterkant de klep is. Het voelt stevig genoeg aan. De knoppen functioneren goed.
De volumeknop zit aan de linker kant, waardoor ik hem nog wel eens per ongeluk indruk. HTC heeft dit zelf ook ingezien en plaatst de volumeknop tegenwoordig bij nieuwe modellen aan de rechter kant.
De 'Hardware' Touch knoppen draaien in bepaalde applicaties (sms, internet enz…) mee met de oriëntatie van de telefoon. Dit is een unieke feature. Het heeft weinig nut maar het is gewoon leuk. Een nadeel is wel dat de hardware knoppen een diepe backlight hebben waardoor ze niet onder elke hoek evenveel licht geven. Maar ik stoor me daar niet aan.

Accu

De telefoon gaat ongeveer een dag mee. Wat tegenwoordig normaal is voor een smartphone. Dit is natuurlijk sterk beïnvloedbaar door de instellingen en door hoe de telefoon gebruikt word.

Camera

Er word geadverteerd met een 8 megapixel camera. Heel leuk, maar de camera maakt bijna uitsluitend bewogen foto's. Ook binnen bij helder daglicht is het bijna onmogelijk om een foto van iemand te maken zonder een wazig bewegend lichaamsdeel.
Wanneer de de foto's op volle resolutie bekijkt dan zie je toch veel compressie en nabewerkingen op de foto. De enige foto's die wel mooi zijn zijn die van een bloem van dichtbij gefotografeerd. Dit lijk een HTC kwaal, want ik constateer dit ook bij de Rhyme en de Sensation (XE).
De Incredible S is uitgerust met een dubbele led flitser, die veel licht geeft. Onder de zaklamp applicatie heb je daar dus ook profijt van.

Prestaties

Anno 2012 kijkt niemand, vooral Tweakers, niet meer op van een 1 ghz processor. Maar wat voor mij belangrijk is is de gebruikerservaring.

Inmiddels heeft de Incredible S een aantal software updates ontvangen om bij de tijd te blijven en we zitten nu op Android 2.3.5 met Sense 3.0.

Onder deze software reageert de telefoon vlot op gebruikers interactie. Ik ervaar zelden traagheid of haperingen. Wanneer ik door de interface heen ga, merk ik eigenlijk weinig verschil met de veel snellere HTC Sensation XE. Ik denkt dat je hoofdzakelijk bij processorintensieve apps tegen limieten kan aanlopen.

Verder heeft de telefoon een goed wi-fi bereik.

Interface en Software

Zie ook andere reviews van telefoons met Sense 3.0.
Wat ik zelf wel jammer vind is het verdwijnen van de takenlijst door de upgrade van Sense 2.1 naar Sense 3.0. Maar als het goed is krijgen we er weer een bij de volgende update. Een vernieuwde takenlijst is namelijk wel aanwezig op Sense 3.5 en Sense 3.6.
Een voordeel is dat de Incredible S op de lijst staat voor een update naar Android 4.

De telefoon kan gesynchroniseerd worden met Outlook d.m.v. HTC Sync. Helaas gebruik ik outlook niet, dus moet ik de contacten synchroniseren met Google. Het zou fijn zijn als de contacten in het De Sync software zelf opgeslagen zouden kunnen worden, zoals Samsung bijvoorbeeld doet. Dan ben je niet verplicht om dure software te kopen.

De prijs

De prijs is momenteel goed, behalve dan dat de grotere en snellere EVO 3D niet veel duurder is.

Heb jij ook een HTC Incredible S Zwart?

Ik kan bovenstaand verhaal alleen maar onderstrepen, Heb de Incredible S nu een jaartje en voldoet prima.
De negatieve punten herken ik trouwens niet echt, ik vind bijv. de foto's best redelijk voor een "telefoon", speaker is weinig niks mis mee, en syncen doe ik nooit. :+
Enige is wel dat veel bellers klagen dat ik slecht te verstaan ben of dat verbinding hapert.
Kan een combinatie van factoren zijn (provider, antenne v toestel, flatgebouw) natuurlijk.
Iphone heeft niet twee maar één speaker. andere grill aan de onderkant is namelijk de microfoon!

voor de rest een goede review
Woops! ik zal dat z.s.m. aanpassen.

Er komt in ieder geval nog steeds wel veel beter geluid uit die ene speaker.