Specificaties PCI geluidskaart met 7.1 geluid - Bekijk alle specificaties

Creative X-Fi Elite Pro 7.1 Review

Ben1985 25 november 2007, laatste update op 8 december 2008, 2.872 views

Creative X-Fi Elite Pro 7.1

Pluspunten

• Aansluitmogelijkheden
  • Super geluidskwaliteit
  • EAX 5

Minpunten

• Prijs wat aan hoge kant
  • I/O Console vrij fors

Opnamekwaliteit Score: 4
Aansluitingen Score: 5
Drivers en support Score: 3
CPU-belasting Score: 5
Algemeen
Ik heb deze geluidskaart sinds mei 2007 in mijn bezit, inmiddels genoeg tijd en ervaring voor een review. Ik heb hem aangeschaft vanwege het brakke onboard geluids chippie op mijn mobo. Met name omdat 5.1 surround geluid enigszins brak klinkt en ontzettend gaar geluid als ik iets opneem. Ik merkte dat toen ik DigiTenne had aangeschaft en een TV programma wilde opnemen. Beeldkwaliteit was dik in orde (video-in op mijn Radeon X1900XT), maar het geluid was zwaar onder de maat.
Nadat ik de X-Fi had ingebouwd en het i/o console had aangesloten, heb ik eerst maar eens de opnamekwaliteit getest (vanwege de brakke prestaties van het onboard chipje). Dit bleek dik in orde.
Bouwkwaliteit is prima, de kaart is absoluut niet fragiel en de console is ook stevig gefabriceerd (alleen behoorlijk fors qua omvang).

Featureset
De geluidskaart ondersteunt maximaal 7.1 geluid, alhoewel ik enkel 5.1 heb aangesloten, ik heb dus geen ervaring met 7.1 geluidsweergave. EAX 5 wordt ondersteund, in verschillende spellen geeft dit heel goed surround geluid (met name spellen als Call of Duty en Tomb Raider). Ook wordt cmss-3d ondersteund, waarmee stereogeluid in surround omgezet kan worden. Dit werkt helaas niet over de optische S/PDIF aansluitingen, enkel op de analoge aansluitingen op de geluidskaart.

Aansluitmogelijkheden
Erg goed, er zitten tal van aansluitingen op, S/PDIF ingang en uitgang (beide zowel coaxiaal als optisch), mini-jack aansluitingen voor max 7.1 geluid, meerdere line-ins, MIDI in- en uitgang en een RCA ingang. Oftewel, je kunt er zo ongeveer alles op aansluiten wat je maar wil.

Weergavekwaliteit
Dik in orde. Tot voor kort had ik er een Creative 5.1 surround set op aangesloten, waarmee het geluid al stukken beter werd dan toen die set op het mobo zaten aangesloten. Veel zuiverder en voller geluid, met name de lage tonen via de subwoofer zijn een stuk beter weergegeven via de X-Fi.
Onlangs heb ik een Yamaha RX-V461 A/V receiver gekocht, met een JBL SCS 178 5.1 Home Cinema Set. Dit met de bedoeling om mijn oude Sony stereo te vervangen, en ook de computer hierop aan te sluiten zodat tevens het Creative speakerset weg kan.
De receiver heeft een aantal optische ingangen, zodoende heb ik deze op de optische S/PDIF uitgang van de X-Fi I/O console aangesloten. Aanvankelijk kreeg ik het niet voor elkaar om 5.1 surround geluid over de optische kabel te sturen, met behulp van reacties op GoT is dit uiteindelijk goed gekomen. Het bleek een combinatie van installeren van AC3Filter en PowerDVD die geen surround over de S/PDIF wil sturen. Met gebruik van Media Player Classic icm AC3Filter kan ik nu prima films kijken met Dolby Digital 5.1 of DTS geluid over de Yahama receiver.

Opnamekwaliteit
De kwaliteit van geluidopnames is stukken beter vergeleken met het onboard geluid. Het geluid van tv-opnames is nu zoals het hoort, helder zonder ruis en kraken, wat eerder rijkelijk aanwezig was.

Processorbelasting
Ik heb practisch nul processorbelasting gemeten. Er was in ieder geval weinig te zien in de task manager, zowel bij gebruik van winamp als MP Classic.

Drivers en ondersteuning
Al reeds toen ik hem kocht waren er goede drivers beschikbaar, ook 64 bits. Ik heb de kaart in gebruik onder Windows XP Pro x64, waarvoor prima drivers beschikbaar zijn. Enkel jammer dat er niet standaard surround geluid over de S/PDIF gestuurd kan worden, hiervoor moest ik AC3Filter hebben. Storingen heb ik verder niet opgemerkt.

Is wat aan de hoge kant, alhoewel ik hem destijds met een leuke aanbieding heb besteld bij Alternate voor 219 euro terwijl het gemiddelde op zo'n 250 euro zat. Maar je krijgt er wel een zeer goede kaart voor, met tal van aansluitmogelijkheden en topkwaliteit geluid. Al met al dus wel z'n geld waard.

Heb jij ook een Creative X-Fi Elite Pro 7.1?

Prima review, ik ben op zoek naar een goede geluidskaart. Alleen jij noemt de prijs: "wat aan de hoge kant", ik noem dat peperduur zeker in verhouding tot jouw(en ook mijn) overige specs
Ach ja, ik stel nu eenmaal hoge eisen aan audio, wat mij betreft mag een geluidskaart wel wat duurder zijn. Wat betreft mijn overige specs, de rest van mijn pc had ik toen inmiddels een half jaartje ofzo. Bovendien, de geluidskaart gaat voorlopig nog wel mee, die neem ik gewoon mee in toekomstige upgrades.
Een geluidskaart gaat over het algemeen nu eenmaal langer mee dan andere componenten, wat uiteindelijk ervoor zorgt dat het niet zo heel duur meer is.
De kaart is op zich wel te duur, aangezien je er weinig voor terugkrijgt tov bv. de Gamer of Music. 140 euro extra voor 7.1, extra uitgangen, wat duurdere opamps, DAC en AD vind ik nu niet bepaald gunstig. De kans dat je effectief gebruik zult maken van die zaken is ook maar de vraag natuurlijk. Niet iedereen gaat tot 120dB. Bij de Gamer/Music krijg je ook EAX5.0, X-Fi chip, CMSS 3D, Crystalizer, etc.
Prima revieuw,
alleen vind ik deze kaart een uitgemolken optie , bedoel als je een XF-i Extreme gamer koopt zitten deze opties ook al aan boord ! en dat kost je dan maar 60euro's

Weinig meer waarden aan zo'n extern kastje met wat extra aansluitingen.

bedoel 5.1 optische of coaxiaal blijft het zelfde geluid geven op een Geluidssetje, omdat de geluidset over een 5.1 decoder moet beschikken wat niet door de geluidskaart zelf word gedecodeerd in digitale mode.

Ook EAX 5.0 en verdere optie's zitten ook al op de goedkopere kaartjes met de XF-i chip !

Het enigste wat mij opviel, is dat bij de EXtreme gamer een koelblokje is geplaast op de XF-i chip en bij de andere varianten niet ?
De extreme music is praktische de zelfde kaart als de Extreme Gamer ! maar op de Extreme music zit er geen koelblokje op de XF-i chip .. beetje vreemd eerlijk gezegd.

over het geluid valt weinig over te zeuren, prima geluid zowel op alle modellen met de XF-i chip.

Onboard geluid is meestal niet zo geweldig , en als je een Creative 5.1 digitaal of een Audigy hiervoor hebt gehad dan merk je behoorlijk een groot verschil in geluidskwaliteid.

Jammer dat er slechte driver ondersteuning is van Creative , maar dat is niks nieuws dat was 10jaar geleden ook al een probleem , laat staan dat de helpdesk een oplossing zoekt.

Er zijn natuurlijk ook alternatieven , Hercules heeft ook goede geluidskaartjes met 5.1 op de markt gebracht voor een goedkopere prijs als je geen Creative fan bent .

En de profs laten dit kaartje links liggen ,maar das logische als je studio kwaliteid wil , ik denk ook niet dat je als gamer of wat MP3's afspeelt 800 tot 3000euro gaat uitgeven aan enkel een geluidskaart ;)
Ik ben wel heel erg benieuwd naar midi, en de latency. Misschien kun je hier iets over kwijt, vooral bij hoge belasting (Cubase en een grote lading VST's) Ik zoek een kaart die mijn cpu belasting bij vooral audiobewerking naar beneden haalt, die is nu erg hoog om dezelfde reden als bij jou mijn onboard kaart is gewoon ruk. Je zou reason kunnen proberen, maar je moet het pakket goed snappen om een behoorlijke load te creeren. geldt overigens ook voor Cubase. Maar misschien ben je daar wel in thuis.

Indien mogelijk ook erg benieuwd naar hoe deze kaart zijn werk doet in combinatie met hardware (bv een Masterkeyboard, or een sampler of wat je ook in een 19"rack kan hangen) Als jij het niet kan beantwoorden wellicht iemand anders.

Oh en waarom heb je een OEM en niet de retail?

[Reactie gewijzigd door Qwanta op 29 januari 2008 14:57]

met deze kaart kun je wel wat midi en controllers draaie n ik run met deze kaart
ableton live 8 fruityloops 10 11 allot off Vst plugins native instruments Maschine +controller
m-audio kaossilator pro korg mini sampler met win7 64bits 8gig ram en niet stotteren met een e6600 3ghz ook nog Samplitude pro x suite