Specificaties 256GB 2.5" (SATA-600) @ 520/400MB/s - Bekijk alle specificaties

Samsung 830 series Notebook Upgrade Kit 256GB Review

Jahaa! 9 april 2012, laatste update op 9 april 2012, 2.480 views

Samsung 830 series Notebook Upgrade Kit 256GB

Pluspunten

• heel stuk sneller
  • meegeleverde software
  • sata-usb kabel
  • goeie prijs kwaliteit verhouding

Minpunten

• weinig
  • minder opslag ruimte dan een hdd

In gebruik met:
Dell Xps 15 (L501)
i7-740
w7 64bit

Mijn eerst review dus verbeteringen en opmerkingen zijn welkom.

waarom?
Na een jaar in het bezit te zijn van de Dell XPS 15, begon ik me zeer te ergeren aan de opstart tijd van deze laptop.
Bij aanschaf van deze laptop had ik al een overweging gemaakt tussen een ssd en een hdd. De prijzen die Dell rekent voor het plaatsen van een ssd waren alleen belachelijk hoog.
Na een jaar wachten zijn de prijzen wat gedaald, dus heb ik besloten dezen notebook upgrade kit aan te schaffen.
Ik heb voor de Samsung gekozen omdat deze in veel tests als gemiddeld tot goed naar voren kwam. Vooral de prijs prestatie verhouding is erg goed. Daarnaast heeft Samsung wat betreft betrouwbaarheid ook een goede naam.

Ik heb gekozen voor het 265gb model omdat er maar 1 schijf in mijn laptop past. Op het moment van spreken gebruik ik hier ▒180gb van. Ik heb er naast Windows 7 en wat documenten nog een x aantal programma's en games op staan (waaronder BF3 en FSX met 50gb aan scenery). De ssd biedt hier dus genoeg opslag ruimte voor.
Ik heb een clean install van windows op de ssd gezet.

Prestaties
In mijn laptop zit helaas alleen een sata II aansluiting dus ik kan niet optimaal gebruik maken van de volledige snelheid. Benchmarks laten zien heeft dus ook niet zoveel zin.

In vergelijking met mijn oude hdd (een Samsung 640gb 7200rpm) zijn de opstart tijden egt fantastisch. Waar ik bij de hdd tot 2min moest wachten voor ik Firefox kon opstarten kan ik met deze ssd binnen 20sec online zijn.
Nou was er waarschijnlijk ook echt iets fout met die hdd. Of nog waarschijnlijker, moesten er teveel programma's tegelijk opgestart worden. Des al niet te min geeft de ssd een behoorlijke snelheid winst.

Programma's als word en exel starten ook razend snel op.
Het enigste waar ik weinig verbetering in zie, is bij het laden van levels (BF3). Ik denk dat hier mijn cpu de bottleneck is omdat dezer constant op 100% draait.

Stabiliteit&betrouwbaarheid
Hier kan ik nog weinig over zeggen. Ik heb deze ssd nu 2 maanden in gebruik en heb nog nooit een vast loper gehad.
Zoals gezegd staat Samsung hoog aangeschreven wat betreft betrouwbaarheid. Ik verwacht dus niet al te veel problemen.
Daarom heb ik hiervoor een zeer goed gegeven.

Compattibileit
Ik heb de ssd ingebouwd in een laptop. Dell bied uitgebreide handleidingen over hoe je de laptop open moet maken en hoe je onderdelen kunt vervangen. Het installeren verliep dan ook zonder enige problemen. Let er wel op dat niet iedere laptop zomaar uit elkaar geschroefd kan worden, kijk dus eerst even of dit wel mogelijk is. Mocht je het zelf niet aandurven dan kun je altijd bij een winkel terecht die dit voor je doet (o.a. Mycom biedt deze dienst).

De ssd werdt direct herkend door het bios en de installatie van Windows 7 verliep zeer vlot. Windows 7 herkende ook direct de ssd en deed al de nodige aanpassingen om de ssd beter te laten werken.
Na alle drivers ge´nstalleerd te hebben, heb ik de meegeleverde software van Samsung even uitgeprobeerd.
Met deze software (Samsung ssd Magician) kan je heel gemakkelijk de ssd monitoren en dingen als defragmentatie gemakkelijk uit zetten.

Ondersteuning door fabriekant
Tot nog toe heb ik maar 1 update gehad. Alles werkt naar behoren dus ik hoef ook niet direct een nieuwe update.
De meegeleverde software waaronder ook Norton Ghost (die ik overigens niet heb gebruikt) en de sata naar usb connector zijn een welkome aanvulling. De meegeleverde sata-usb kabel heb ik regelmatig gebruikt om wat vergeten bestanden van mijn oude hdd over te zetten op de nieuwe ssd.

prijs
Deze ssd is niet de goedkoopste maar zeker ook niet de duurst. Voor mij is deze ssd snel genoeg omdat de sata verbinding in mijn laptop geen hogere snelheden aan kan.
Goedkopere ssd van bijvoorbeeld osz schijnen veel meer problemen te hebben. Dus voor die extra betrouwbaarheid wil ik best iets meer betalen. Ik heb er in de aanbieding net iets minder dan 300e voor betaald. Inmiddels zijn de prijzen nog verder gedaald.

Conclusie:
Zoek je een snelle en makkelijk upgrade voor je laptop dan is dit zeker een aanraden.
Voor deze prijs heb je een prima upgrade al moet je natuurlijk wel wat inleveren op de opslag ruimte. De oude hdd zou je eventueel nog in een losse behuizing kunnen doen als externe schijf.
Kortom zeker een aanrader!

Heb jij ook een Samsung 830 series Notebook Upgrade Kit 256GB?

Reviews door de redactie

Goeie review, bedankt voor alle informatie.
Ik krijg binnenkort ook een dell laptop binnen en wil deze ook zelf upgraden naar een ssd (waarschijnlijk deze). Helaas heb ik 0,0 ervaring en weet ik dus niet hoe dit moet... Laptop open, batterij er uit, hdd er uit, ssd er in (zelfde kabeltje??), batterij er in en klepje er weer op. En dan hdd aansluiten op laptop met bijgeleverd kabeltje ofzo?? En dan zet hij automatisch windows 7 er op??? Graag zou ik hier het een en ander van willen weten. Alvast bedankt!
Dank voor je reactie!!

Ik heb waar ik kon een aantal aanpassingen gedaan op tipo gebied. ;)

Ik zal binnen kort is kijken of ik toch nog wat benchmarks kan draaien.
Ik zou ook even 'minder groot dan hdd' veranderen naar 'minder opslag dan hdd' of gaat het je daadwerkelijk om het formaat van de ssd? :P
Hij is een paar millimeter dunner maar dat zou eerder een voordeel zijn. :P
Prima, review je gaat overal op in waar dit nodig is. Maar wat de review helemaal af zou maken zijn concrete cijfers en testresultaten. Voorlopig 2 sterren.

En lees je tekst alsjeblieft nog een keertje goed door, wat de hoeveelheid spelfouten is echt onacceptabel. Denk aan dt-regels, meervouden, komma's, hoofdletters etc... En in het bijzonder "egt -> echt" en "Minder groot DAN een HDD"